Czyszczenie optyki w refraktorze SW 150/750

Problemy, czyszczenie, regulacja, naprawa, instrukcje, oprogramowanie etc.

PostJSC | 23 Paź 2017, 17:26

Wyjmujesz soczewki poprzez rolkę (pasującą średnicą) papieru toaletowego lub ręcznika kuchennego - endriu624 opisał kilka postów wyżej.
Jesli nie masz znaków na obrzeżu to można je samemu zrobić ołówkiem - zaznaczyć tez strzałką gdzie góra, a gdzie dół. Może się zdarzyć, ze soczewki i tak sie obróca, ale to żaden problem w achromacie, bo można je ustawić na sztucznej gwieździe, odblasku słońca na dalekim obiekcie lub oczywiscie w nocy na prawdziwej gwieździe. Przednią soczewkę po prostu obracasz paluchami (pewnie lepiej w gumowej rękawiczce) co ćwierc obrotu lub mniej i patrzysz jak wygląda w bardzo duzym powiekszeniu dysk Airego (cela oczywiscie musi byc poluzowana). Finalnie wszystko dociskasz, ale z wyczuciem - tylko tyle, aby nic nie latało, bo jak zbyt mocno zacisniesz, to soczewki sie odkszatłcą, co od razu widać na dysku Airego.
:
Tutaj masz dokładnie opisane:
https://www.michalbemowski.pl/astronomi ... 27l_1.html
https://www.michalbemowski.pl/astronomi ... kylux.html
viewtopic.php?f=1&t=30534

PS Ja nigdy nie robiłem na kulce od długopisu, ale mam swoja ulubioną daleką antenkę z jakims błyszczącym nitem ;)
Ostatnio edytowany przez JSC, 23 Paź 2017, 18:08, edytowano w sumie 1 raz
Refraktory: TS 102/1122 ED, Vixen 80/1200, SW 80/400, SkyLux 70/700
Newton: SW 200/1000
Mak: Bresser 100/1400
Awatar użytkownika
 
Posty: 2943
Rejestracja: 20 Mar 2015, 13:19
Miejscowość: Słupsk

 

PostKuba K. | 23 Paź 2017, 17:36

Cześć,
Cieszę sie, że wątek się przdał i będzie się pomocny komuś w przyszłośc. O to przecież chodzi :)
Soczi napisał(a):Tak z ciekawości to ile w przybliżeniu grubości mają te soczewki?
Wyglądają bardzo masywnie. Nawet nie wiedziałem że musi to być takie grube.

Pierwsza soczewka (wypukła) miała chyba z 10-15 mm grubości na środku; przy brzegu wyglądało to na około 5-7 mm. Druga soczewka (dwuwklęsła) miała około 20 mm grubości na brzegu. Oczywiście mogę się mylić o kilka mm, gdyż nie mierzyłem tego; wszystkie wymiary podaję "na oko" :P
JSC napisał(a):Przy okazji mam jeszcze też pytanie, ale pewnie już będzie nieaktualne, bo złożyłeś wszystko do kupy :( - jaka była średnica soczewek - większa niż 150mm czy równa 150mm?

Powiem szczerze - dobre pytanie; jednak nie pomyślałem by to sprawdzić. Ale podejrzewam, że mogły mieć nieco ponad 150 mm. Sam pierścień mocujący je w celi miał około 5 mm. Chyba, że soczewki miały 150 mm - wtedy pierścień już nam ogranicza w pewnym stopniu aperturę. Nie potwierdzę tego na 100% bo wszystko już poskręcałem...
wampum napisał(a):A tak przy okazji, bo czeka mnie taka sama operacja na 150/1200.
Gdzie są te znaczniki ułożenia soczewek względem siebie?, i jak zaznaczyć wzajemne położenie kronu do flintu oraz obydwóch do celi obiektywu (jeśli ma to znaczenie).
Pytam się dlatego bo pamiętam że jak miałem refraktor 100mm, i wyciągąłem soczewki to nie było szans niczego zaznaczyć, tez były ciężkie i grube i po lekkim przechyleniu tuby najnormalniej powypadały na rękę z gniazda celi a jak już wypadły - no to wiadomo wypadły i ustawiły się tak jak chciały. Nie dało się tego inaczej zrobić bo krawędź pierwszej soczewki i tak była niżej niż krawędź gniazda tuby. Powodowało to to że szkła zawsze wypadały razem po własnym cieżarem.

Nie wiem to co napisałem jest zroumiałe, ale nadal nie rozumiem jak można prawidłowo pozaznaczać i poustawiać kron i flint względem siebie.

U mnie soczewki nie posiadały rzadnego oznaczenia jeśli chodzi o ułożenie ich względem siebie. Dlatego zaraz po zdjęciu celi wg procedury opisanej przez Kolegę endriu624 zaznaczyłem sobie markerem do płyt miejsca na jednej i drugiej soczewce by w taki sam sposób złożyć je po czyszczeniu. Choć podejrzewam, że ułożenie soczewek względem siebie może nie mieć wielkiego znaczenia.
refraktor SW 150/750, Orion EON 72/430, MAK 90/1250, FirstScope 76/300
SW AZ4, Vixen Porta, Star Adventurer, FASTRON-5s, ASI 120 MM Mono,
Canon EOS 600D, Canon EOS 300D, Samyang 8mm f/3.5 Fish-eye, Canon 50 mm f/1.8 II, Canon 17-85 mm f/4-5.6
Awatar użytkownika
 
Posty: 83
Rejestracja: 19 Sie 2009, 12:15

 

PostJSC | 23 Paź 2017, 17:44

Kuba K. napisał(a):Choć podejrzewam, że ułożenie soczewek względem siebie może nie mieć wielkiego znaczenia.

Wyżej opisałem, ale pewnie nie zdążyłeś przeczytać - ułożenie soczewek względem siebie ma ogromne :!: znaczenie. Soczewki maja fabrycznie astygmatyzm, aby można je było zgrać.
Zacytuje może fragment z linka, który powyżej umieściłem:

"Innym problemem charakterystycznym dla tego teleskopu jest występujący w niektórych egzemplarzach astygmatyzm obiektywu. Na szczęście jego usunięcie jest jego dość proste i zazwyczaj skuteczne. Jest to możliwe dzięki temu, że obie soczewki , z których składa się obiektyw posiadają własny astygmatyzm. Astygmatyzm posiada jednak jedną ważną cechę - zmienia się wraz z obrotem soczewki wokół osi. Jeżeli mamy dwie soczewki o podobnej wielkości wadzie, to odpowiednie ich ustawienie spowoduje, że wady te zniwelują się niemal całkowicie."
Refraktory: TS 102/1122 ED, Vixen 80/1200, SW 80/400, SkyLux 70/700
Newton: SW 200/1000
Mak: Bresser 100/1400
Awatar użytkownika
 
Posty: 2943
Rejestracja: 20 Mar 2015, 13:19
Miejscowość: Słupsk

 

PostKuba K. | 23 Paź 2017, 17:49

Hmm.. w takim razie kamień z serca, że zaznaczyłem sobie markerem do płyt CD ułożenie soczewek zaraz po wyjęciu z celi.
refraktor SW 150/750, Orion EON 72/430, MAK 90/1250, FirstScope 76/300
SW AZ4, Vixen Porta, Star Adventurer, FASTRON-5s, ASI 120 MM Mono,
Canon EOS 600D, Canon EOS 300D, Samyang 8mm f/3.5 Fish-eye, Canon 50 mm f/1.8 II, Canon 17-85 mm f/4-5.6
Awatar użytkownika
 
Posty: 83
Rejestracja: 19 Sie 2009, 12:15

 

Postendriu624 | 23 Paź 2017, 22:00

Kuba K. napisał(a):Hmm.. w takim razie kamień z serca, że zaznaczyłem sobie markerem do płyt CD ułożenie soczewek zaraz po wyjęciu z celi.

Zapomniałem napisać, że można było jeszcze przy okazji poczernić czarnym pisakiem olejowym brzegi soczewek, zmniejszyło by to dodatkowo odblaski na soczewkach. Szkoda że Kolega nie dał 6 listków , bo 3 listki separacyjne to trochę mało na tak dużą soczewkę, bo gumowy oring powoduje niekontrolowany nacisk na soczewkę w tych miejscach gdzie nie ma listków, a siła nacisku rozłożyła by się wtedy na 6 punktów. Obecnie w dubletach zamiast listków stosują pierścień (podkładkę) która całkowicie eliminuje ewentualnie naprężenia spowodowane naciskiem oringu na soczewkę i w pełni izoluje separację od paprochów i wilgoci, W warunkach domowych ciężko jest wykonać taki pierścień seperacyjny bez odpowiednich narzędzi, i pozostaje nam jedynie stosowanie 6 lub 12 listków co też jest dobrym rozwiązaniem, a brzegi soczewek można uszczelnić od paprochów i wilgoci taśmą klejąca. Bo za kilka lat znowu nabierają się paprochy itp. między soczewkami, a taki zabieg pozwolił by uniknąć ponownego rozbierania obiektywu.
Ostatnio edytowany przez endriu624 23 Paź 2017, 22:24, edytowano w sumie 3 razy
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

PostJSC | 23 Paź 2017, 22:12

^^ A co to ten "czarny piasek olejowy"? Nie mogę znaleźć w necie...
EDIT
Aaaa.... Chyba że chodzi o "pisak"? :wink:
Refraktory: TS 102/1122 ED, Vixen 80/1200, SW 80/400, SkyLux 70/700
Newton: SW 200/1000
Mak: Bresser 100/1400
Awatar użytkownika
 
Posty: 2943
Rejestracja: 20 Mar 2015, 13:19
Miejscowość: Słupsk

 

Postendriu624 | 23 Paź 2017, 22:18

JSC napisał(a):^^ A co to ten "czarny piasek olejowy"? Nie mogę znaleźć w necie...
EDIT
Aaaa.... Chyba że chodzi o "pisak"? :wink:

Tak, chodzi o pisak, po prostu błąd podpowiadacza przeglądarki.
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

Posttiger | 24 Paź 2017, 20:37

Co prawda ,,poniewczasie", ale teraz to dopiero przeczytałem, gwoli wyjaśnienia mojego wpisu ,,do usunięcia", to tyczyło mojej wypowiedzi. Po prostu jak wpisałem tutaj swoją odpowiedż, to ukazał się komunikat o nowym wątku. Po przeczytaniu go uznałem, mój wpis jest już niepotrzebny. Mniej więcej zawierał opis demontażu obiektywu zgodny z jakim go przeprowadziłeś. Tak , że sorry za zamieszanie.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

AstroChat

Wejdź na chat