Grzałka na 5v

Post_blendzior_ | 05 Mar 2018, 13:28

Mam pytanie: czy jest jakikolwiek sens próbować złożyć grzałkę do obiektywu która byłaby zasilana z powerbanka? Po prostu chciałbym ograniczyć koszty, a posiadam nieużywanego kloca 20Ah (poprawione, dzięki Januszu :D )który obsługuje max 2,1A. Bazując na wiedzy z liceum wydaje mi się na chłopski rozum że powinno to starczyć, jednak może ktoś wie czy to w ogóle ma sens :)
Ostatnio edytowany przez _blendzior_ 06 Mar 2018, 15:41, edytowano w sumie 3 razy
EQ3-2, Canon 450d, Tair 3s, Sonnar 135/3,5, Antares ALP
Awatar użytkownika
 
Posty: 89
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 14:33
Miejscowość: Warszawa, Mazowieckie

 

Postozi25 | 05 Mar 2018, 13:45

To kwestia doboru rezystorów lub długości przewodu oporowego
1W przy 5V to 200mA wiec Power bank starczył by na dlugo
Ja dogrzewam 1W obiektyw i wystarcza

Tapatalk-uje
SW N 254/1200; SCT 6"
Plossl 25,20,10,9 SW LET 5, GSO SV 15,30, MEADE UWA 18mm, Hyperion 8mm, ZOOM 8-24 mm ClickStop MARK III,Q-Barlow 2,25
Awatar użytkownika
 
Posty: 664
Rejestracja: 03 Wrz 2014, 20:48
Miejscowość: Piekary Śląskie / Pierwoszów

 

Post_blendzior_ | 05 Mar 2018, 14:10

ok, dzięki za odpowiedź :) Mam jeszcze jedno pytanie: czy potrzebny jest sterownik czy wystarczy sama opaska z kable, zasilającym? Bo powerbank ma dwa wejścia: 1A i 2,1A, samo to może służyć chyba jako bardzo uproszczona regulacja mocy :lol:
EQ3-2, Canon 450d, Tair 3s, Sonnar 135/3,5, Antares ALP
Awatar użytkownika
 
Posty: 89
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 14:33
Miejscowość: Warszawa, Mazowieckie

 

Postozi25 | 05 Mar 2018, 15:44

Przy 1 A i 5V uzyskasz P=U*I = 5W mocy
Pytanie czy do lekkiego podgrzania obiektywu aparatu potrzebujesz tak dużo mocy ?

Nie wiem jak jest skonstruowany twój powerbank ale teoretycznie jeżeli wejście obciążymy większym obciążeniem niż jest dostosowane ( np grzałką 10W przy 5V zasilania =2A) wejście dostosowane do obciążania 1A
To układ powinie to zasygnalizować jako przeciążenie i wyłączyć to wejście - tak że nie tędy droga

Jak chcesz "regulować moc" to zrób dwa zestawy rezystorów ( lub drutu oporowego) równolegle -
ale jedne z wyłącznikiem aby załączać go tylko gdy jest potrzebny
SW N 254/1200; SCT 6"
Plossl 25,20,10,9 SW LET 5, GSO SV 15,30, MEADE UWA 18mm, Hyperion 8mm, ZOOM 8-24 mm ClickStop MARK III,Q-Barlow 2,25
Awatar użytkownika
 
Posty: 664
Rejestracja: 03 Wrz 2014, 20:48
Miejscowość: Piekary Śląskie / Pierwoszów

 

PostJanusz_P. | 05 Mar 2018, 16:19

To nie takie proste bo musi być jeszcze odpowiedni opór aby wydzielić te 5W mocy przy 5 Voltach a R=U/I :arrow: :idea:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Post_blendzior_ | 05 Mar 2018, 16:28

Ok, w takim razie na spokojnie pomyślę jak to zrobić. Może się czegoś nowego nauczę w kwestii elektryki praktycznej, przyda się na pewno na przyszłość no i przypomnę sobie stare wzory :D
EQ3-2, Canon 450d, Tair 3s, Sonnar 135/3,5, Antares ALP
Awatar użytkownika
 
Posty: 89
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 14:33
Miejscowość: Warszawa, Mazowieckie

 

Postozi25 | 05 Mar 2018, 17:32

10 oporników 1R 1W połączonych szeregowo da moc 2,5W po 0.25W na rezystor
Tak na szybko licząc
5 w szeregu 1R daje 5W
Ale moc odkładana na jedynym rezystorze to 1W
Wiec bezpieczniej, było by zastosować rezystor co najmniej 2W

Są specjalne rezystor grzewcze zobacz na TME np:
https://www.tme.eu/pl/details/gbr618-3-5-2/rezystory-grzejne/telpod/gbr-618-3-5-2/

np 5 takich rezystorów połączonych szeregowo przy 5V da moc ~2,7W
ale pamiętaj o tym że ciepło trzeba rozprowadzić na większej przestrzeni np doklejając do każdego kawałek blaszki
SW N 254/1200; SCT 6"
Plossl 25,20,10,9 SW LET 5, GSO SV 15,30, MEADE UWA 18mm, Hyperion 8mm, ZOOM 8-24 mm ClickStop MARK III,Q-Barlow 2,25
Awatar użytkownika
 
Posty: 664
Rejestracja: 03 Wrz 2014, 20:48
Miejscowość: Piekary Śląskie / Pierwoszów

 

PostMateuszW | 05 Mar 2018, 20:16

Sporo zależy od jakości powerbanka. Generalnie jest średnio, bo znamionowe parametry można sobie między bajki wsadzić. Testowałem u siebie coś tego typu i obciążając prądem rzędu 2A napięcie spada do 3-4V !!! Także polecam sobie sprawdzić na mierniku, jak się zachowuje Twój powerbank, żebyś się potem nie zdziwił.

Kwestia doboru mocy zależy od obiektywu. Ja stosuję grzałkę 5-6W i uważam, że jest ok. 1W wydaje mi się za mało. Ale to kwestia wielkości przedniej soczewki i bliskości opaski do niej (kwestia obudowy obiektywu).

Co do ograniczania prądu powerbankiem - również odradzam. Prawdopodobnie będzie, jak pisali koledzy wyżej, czyli przekroczenie prądu spowoduje wyłączenie wyjścia, a po krótkiej chwili ponowne załączenie. Robi się z tego taki generator. U mnie tak się to zachowuje. Istnieją urządzenia, w których ograniczenie działa inaczej - obniża ono napięcie wyjściowe, aby zachować odpowiednią wartość prądu, coś takiego spotkałem np w montażu Meade :) Ale wątpię, żeby w powerbankach się z tym bawili (też trzeba sprawdzić).
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostGumiś | 05 Mar 2018, 21:02

_blendzior_ napisał(a):Mam pytanie: czy jest jakikolwiek sens próbować złożyć grzałkę do obiektywu która byłaby zasilana z powerbanka? Po prostu chciałbym ograniczyć koszty, a posiadam nieużywanego kloca 20 000ah który obsługuje max 2,1A. Bazując na wiedzy z liceum wydaje mi się na chłopski rozum że powinno to starczyć, jednak może ktoś wie czy to w ogóle ma sens :)


Nie widzę problemu, elektronikę masz gotową samo podgrzewanie musiałbyś dostosować tylko, ja na razie nie mam takiej potrzeby (podgrzewać obiektywu) tak że w kwestii technicznej nie doradzę.
https://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?f=5&t=47476

Nie wiem jak u Ciebie z elektroniką, jak nie dasz rady to pewnie znasz kogoś kto Ci ewentualnie to "wydziarga" samą płytkę i polutuje elementy.
Gumiś
 

Postcalla | 05 Mar 2018, 23:24

Żadnej elektroniki nie trzeba. Tutaj na blogu kolegi z tego forum wszystko opisane: http://michal.mizera.pl/index.php/roso- ... #more-1282
Mak 127/1500 + AZ5, Delta Optical Titanium 9x63
 
Posty: 128
Rejestracja: 04 Lip 2013, 16:24

 

PostJanusz_P. | 06 Mar 2018, 09:52

W Perseidy 2 lata temu na Kudłaczach po kilku dniach deszczowych grzałka 12V o mocy 5W ledwie dawała radę odpraszać Rybie oko Samyang 8/3,5 ale ono ma wielką i ciężką soczewę z przodu tak że nad ranem zaparowało centralne 2 cm obiektywu dając na zdjęciach w środku kadru, nieładną, nieostrą plamę...
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostGumiś | 06 Mar 2018, 10:09

calla napisał(a):Żadnej elektroniki nie trzeba. Tutaj na blogu kolegi z tego forum wszystko opisane: http://michal.mizera.pl/index.php/roso- ... #more-1282

Kolega linkuje, ale chyba nie czyta tego co tam jest napisane a konkretnie:
Piszesz że żadnej elektroniki nie trzeba...
No to kolega sobie wpisze w Google co to jest: – regulator jasności LED (14,50zł)
bo ja bez podglądania widzę tam elektronikę :o
(od siebie mogę tylko dodać że w 6 punkcie troszkę go poniosło z tą temperaturą, jeżeli tylko materiał się lutuje śmiało można polutować, nikt nie będzie używał 1300 stopni, po to właśnie stosuje się elektronikę aby do tego nie dopuścić, a jeśli nawet to lutowanie było by "zabezpieczeniem" bo cyna topi się w nieco ponad 200 stopniach więc nie doszło by do pisanych 1300)

No i najważniejsza sprawa projekt jest na 12V a autor wątku pyta o 5V.
Gumiś
 

Postcalla | 06 Mar 2018, 10:34

No dobra, żadnej o której trzeba myśleć, a nie tylko wsadzić i zapomnieć.;) Bez tego regulatora też można, z nim po prostu mamy grzałkę zmiennej mocy.
Mak 127/1500 + AZ5, Delta Optical Titanium 9x63
 
Posty: 128
Rejestracja: 04 Lip 2013, 16:24

 

PostGumiś | 06 Mar 2018, 10:46

calla napisał(a): Bez tego regulatora też można, z nim po prostu mamy grzałkę zmiennej mocy.

A co w takim razie będzie regulowało moc skoro piszesz że będzie zmiennej mocy bez regulatora?
Bo moim zdaniem drut oporowy bezpośrednio podłączony do źródła napięcia będzie cały czas się nagrzewać a to już co najmniej ryzykowne dla naszego sprzętu.

Ok poprawiam, źle zinterpretowałem sorki, ale nie zmienia to faktu że regulator musi być, aby nie przegrzać
Gumiś
 

Post_blendzior_ | 06 Mar 2018, 11:17

Ok, czyli podsumuję:
1. muszę sprawdzić powerbank żeby się dowiedzieć czy w rzeczywistości Pan Tajwańczyk nie oszukał mnie z parametrami
2. Obliczyć ile jakich rezystorów potrzebuję, połączyć je (ozi25 mówisz że trzeba w przypadku tych naklejanych rezystorów dodać blaszki-dobrą opcją będzie taśma aluminiowa czy za słabo będzie rozprowadzała ciepło?)
3. Najlepiej dokupić jakiś gotowy prosty regulator
4. Prawdopodobnie skończy się tak że po porażce z nauką budowy układów elektrycznych na poziomie 1 klasy gimnazjum kupię coś gotowego, ale jednak wolę spróbować i się sam o tym przekonać :)
EQ3-2, Canon 450d, Tair 3s, Sonnar 135/3,5, Antares ALP
Awatar użytkownika
 
Posty: 89
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 14:33
Miejscowość: Warszawa, Mazowieckie

 

PostJanusz_P. | 06 Mar 2018, 12:12

Jedno oszustwo albo błąd jest już w pierwszym poście gdzie piszesz 20 000ah zapewne chodzi o 20 000 mAh czyli 20 Ah jak sądzę bo power-bank 20 000 Ah to woziłbyś wózkiem widłowym i to ciężkiego typu takim do 5 ton na miejsce obserwacji a do jego naładowania musiałbyś mieć dostęp do jednego z bloków energetycznych w pobliskiej elektrowni :arrow: :wink: :mrgreen:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Post_blendzior_ | 06 Mar 2018, 12:40

Oszustwo naprawione, sprostowanie uczynione :) A na wózek widłowy przyjdzie czas, na razie zadowolę się mniejszymi pojemnościami :P
EQ3-2, Canon 450d, Tair 3s, Sonnar 135/3,5, Antares ALP
Awatar użytkownika
 
Posty: 89
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 14:33
Miejscowość: Warszawa, Mazowieckie

 

PostJanusz_P. | 06 Mar 2018, 12:46

Oj teraz pojechałeś i to ostro poza bandę :shock: bo 20 MAh oznacza 20 mega amperogodzin :shock: wpisz tam jak należy 20 Ah lub jak już musisz bo reklamowo lepiej brzmi wielka liczba 2000 mAh :arrow: :wink: :mrgreen:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostMateuszW | 06 Mar 2018, 13:21

Gumiś napisał(a):a to już co najmniej ryzykowne dla naszego sprzętu.

aby nie przegrzać

Ryzykowne? Przegrzać? Nie nie przesadzaj.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Użytkownicy przeglądający to forum: micropoint oraz 24 gości

AstroChat

Wejdź na chat