Klasyfikacja instrumentów do obserwacji astro wg mobilności

PostBenedykt | 15 Maj 2018, 15:55

Zachęcony wypowiedzią Wiecha:
wiechu napisał(a):Tylko co to znaczy "mobilny"? Dla jednego mobilna będzie Synta 8" na Dobsie, bo wejdzie do auta, dla innego- nawet 80/400 na AZ3 będzie za wielkie. [...]
doszedłem do wniosku, że najwyższy czas dokonać próby zdefiniowania różnych "klas" mobilności teleskopów, czy też w ogóle sprzętu do obserwacji astro. W wielu rożnych wątkach forumowych pojawia się stwierdzenie, że kogoś interesuje "teleskop mobilny". Niestety nie do końca wiadomo, co ten ktoś przez to rozumie. Gdyby udało się wspólnie opracować coś takiego jak zdefiniowanie klas mobilności teleskopów, to prawdopodobnie zaoszczędziło by to wiele czasu poświęcanego w dyskusjach na wyjaśnienia kwestii: "co rozumiesz pod pojęciem mobilnego teleskopu"? Wystarczyłoby podać: "interesuje mnie teleskop o klasie mobilności X". I wszyscy wiedzieliby, o co chodzi.

Proponuję zatem, by wspólnie spróbować opracować definicje klas mobilności sprzętu do obserwacji astronomicznych. Wyjdźmy z założenia, że każdy amatorski sprzęt do prowadzenia obserwacji astronomicznych (rozumiany jako kompletny zestaw do prowadzenia obserwacji, czyli instrument optyczny, montaż, statyw oraz inne niezbędne akcesoria) jest mobilny. Bo w jakiś sposób da się go transportować. Bez znaczenia, czy w kieszeni, czy na specjalistycznej platformie, czy też w postaci zdemontowanej na mniejsze elementy. Oto moje propozycje:

I Klasa Mobilności (podróżna)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają ciężar i gabaryty umożliwiające transport w jednej sztuce bagażu podręcznego (jako bagaż podręczny przyjmijmy torbę, plecak lub walizkę o wielkości dopuszczonej prze linie lotnicze jako bagaż podręczny możliwy do zabrania na pokład samolotu),
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z ręki lub z użyciem niewielkiego statywu, którego gabaryty i ciężar są porównywalne z gabarytami i ciężarem samego instrumentu i który jest przewożony w tym samym bagażu co instrument optyczny.
W tej kategorii widziałbym lornetki i lunetki do obserwacji z ręki (o aperturze do 70 mm i o powiększeniu do 12-15 razy) lub z użyciem niewielkiego składanego statywu.

II Klasa Mobilności (turystyczno - rowerowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają ciężar i gabaryty umożliwiające umieszczenie go w jednym z opakowań: standardowym lub specjalnym plecaku, torbie, futerale, które to można bezpiecznie nieść lub zgodnie z przepisami wieźć na rowerze przez jedną osobę.
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z użyciem lekkiego statywu, który umieszczany jest w plecaku albo też jest przytroczony do niego; instrument łączony jest ze statywem za pośrednictwem głowicy lub lekkiego montażu paralaktycznego z prowadzeniem ręcznym.
W tej kategorii widziałbym lornetki o aperturze powyżej 70 mm i o powiększeniach powyżej 12-15 do prowadzenia obserwacji ze statywu, małe Newtony, krótkie refraktory i teleskopy Maksutowa do apertury 100 mm montowane do statywu z głowicą fotograficzną, statywowego montażu azymutalnego lub lekkiego montażu paralaktycznego.

III Klasa Mobilności (bagażnikowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają ciężar i gabaryty umożliwiające transport w jednym lub kilku opakowaniach, walizkach, skrzynkach, futerałach w takiej ilości, wielkości i ciężarze, aby wszystkie mogły się zmieścić w przeciętnym bagażniku samochodu osobowego klasy compact bez konieczności składania tylnych foteli lub umieszczania części przewożonych elementów w kabinie pasażerskiej,
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z użyciem statywu, montażu paralaktycznego (z prowadzeniem ręcznym lub za pomocą napędu elektrycznego) lub azymutalnego (także Dobsona).
W tej kategorii widziałbym Newtony i refraktory do 150 mm apertury o długości tuby do około 0,8 m, Maksutowy, Schmidt’y, Cassegraina’y do około 200 mm apertury, a także Newtony na montażu Dobsona z rozsuwaną tubą i teleskopy składane (Taurus). Do tej kategorii zaliczyłbym również duże lornetki i lornety na montażu typu „żuraw”.

IV Klasa Mobilności (kombi-furgonetkowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają taki ciężar i gabaryty, których transport w jednym lub kilku opakowaniach, walizkach, skrzynkach, futerałach wymaga przewozu:
- samochodem klasy kombi z wykorzystaniem tylko przestrzeni bagażnika,
- samochodem klasy compact z wykorzystaniem przestrzeni bagażowej powiększonej w wyniku złożenia lub zdemontowania tylnych siedzeń,
- furgonetką (samochodem osobowym z jednym rzędem siedzeń),
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z użyciem statywu, ciężkiego montażu paralaktycznego lub azymutalnego (także Dobsona).
W tej kategorii widziałbym duże Newtony i refraktory od 150 mm, duże Maksutowy, Schmidt’y, Cassegraina’y na ciężkich montażach paralaktycznych, a także Newtony na montażach Dobsona – tak z tubą nierozsuwaną, jak i rozsuwaną.

V Klasa Mobilności (wielkogabarytowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają taki ciężar i gabaryty, których transport w jednym lub kilku opakowaniach, walizkach, skrzynkach, futerałach wymaga przewozu jednym samochodem dostawczym lub więcej niż jednym samochodem osobowym (klasy kombi, klasy compact lub furgonetką).
Można sobie wyobrazić nierozkładany duży „amatorski” teleskop Newtona o aperturze rzędu 500 mm lub większej na montażu Dobsona, którego transport razem z montażem wymaga zaangażowania takich właśnie środków transportowych.

Bardzo proszę potraktowanie podanych wartości (apertury, wielkości przestrzeni bagażowych itp.) oraz opisanych klas jako propozycję wyjściową do dyskusji.
Co sądzicie o moim pomyśle?
Pozdrawiam
Benedykt
------------------------------------------------------------------
Nikon Action EX 10x50 CF, ROW10x40
TAL 100R + statyw geo + montaż z prowadzeniem
PRONTO 66/392,60 mm na statywie z paralaktykiem od TALa
Awatar użytkownika
 
Posty: 850
Rejestracja: 29 Lip 2005, 08:41
Miejscowość: Małopolska

Postszary | 15 Maj 2018, 16:12

Co sądzę? Potraktuj to jako komplement, ale moim zdaniem nadajesz się na komisarza w Brukseli :wink:
 
Posty: 658
Rejestracja: 12 Sty 2013, 11:40

 

PostBenedykt | 15 Maj 2018, 16:41

szary napisał(a):Co sądzę? Potraktuj to jako komplement, ale moim zdaniem nadajesz się na komisarza w Brukseli :wink:
Też mi komplement. :wink: Mimo wszystko dzięki. :lol:
Pozdrawiam
Benedykt
------------------------------------------------------------------
Nikon Action EX 10x50 CF, ROW10x40
TAL 100R + statyw geo + montaż z prowadzeniem
PRONTO 66/392,60 mm na statywie z paralaktykiem od TALa
Awatar użytkownika
 
Posty: 850
Rejestracja: 29 Lip 2005, 08:41
Miejscowość: Małopolska

Posttowerfox | 15 Maj 2018, 17:07

Benedykt napisał(a):II Klasa Mobilności (turystyczno - rowerowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają ciężar i gabaryty umożliwiające umieszczenie go w jednym z opakowań: standardowym lub specjalnym plecaku, torbie, futerale, które to można bezpiecznie nieść lub zgodnie z przepisami wieźć na rowerze przez jedną osobę.
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z użyciem lekkiego statywu, który umieszczany jest w plecaku albo też jest przytroczony do niego; instrument łączony jest ze statywem za pośrednictwem głowicy lub lekkiego montażu paralaktycznego z prowadzeniem ręcznym.
W tej kategorii widziałbym lornetki o aperturze powyżej 70 mm i o powiększeniach powyżej 12-15 do prowadzenia obserwacji ze statywu, małe Newtony, krótkie refraktory i teleskopy Maksutowa do apertury 100 mm montowane do statywu z głowicą fotograficzną, statywowego montażu azymutalnego lub lekkiego montażu paralaktycznego.

b)"...z użyciem lekkiego statywu..."
"lornetki o aperturze powyżej 70 mm"
Lornetki >70 mm to już kloce (20x80 ~3,5-4,0 kg) i lekki statyw się nie sprawdzi, chyba że z jakiegoś włókna węglowego, ale wtedy cena jest kosmiczna.


Można iść dalej, zdefiniuj "lekkiego". I tak można dalej definiować i nic z tego nie wyniknie. Dla mnie to się nie sprawdzi, bo kwestie typu mobilność są indywidualne. Trochę tak jakby próbować "uklasowić" (nowe słowo! :D) urodę kobiet według koloru włosów. Tak się nie da. Gusta i guściki. A na to nie ma rady.
Awatar użytkownika
 
Posty: 846
Rejestracja: 26 Cze 2014, 19:55
Miejscowość: Zgorzelec

 

Postkolimator | 15 Maj 2018, 17:20

. Uklasowić - nie jest nowym słowem , szkoda ze nie zyłeś w komunie. ........................ bez pitolenia --- dla idioty trawelerek bedzie zbyt mało mobilny a dla astro-pasjonata 12 cali bedzie w sam raz .
Awatar użytkownika
 
Posty: 168
Rejestracja: 26 Sie 2017, 06:54

 

PostKarol | 16 Maj 2018, 08:36

Moim zdaniem to fajny pomysł. Podział wydaje się rozsądny i prawidłowy. Ciekawe czy to się przyjmie.
 
Posty: 2524
Rejestracja: 22 Lis 2010, 20:43

Postzloty_2000 | 16 Maj 2018, 08:49

Super pomysł i ciekawie zaprezentowany.

Może warto go gdzieś przypiąć, aby był widoczny.

Przychodzi mi jeszcze na myśl, aby w tej klasyfikacji podawać wagę (przedział wagowy) całego zestawu - może Janusz wspomoże nas swoją ogromną wiedzą i będzie miał chwilę czasu aby dopisać szacunkowe wagi takich kombinacji. To również pozwoli na nabranie jakiegoś pojęcia o mobilności.

Zastanawiam się też nad jednym, rozmiar :oops: w centymetrach. Może być coś o apreturze 70mm i 300mm długości jak i 700mm długości i tu już może zacząć się rozjeżdżać pojęcie mobilności (z bazuką do samolotu nie wpuszczą :lol: ).

Jednak wydaje mi się, że mam na forum tyle sprzętu, że i wymiary da się podopisywać do podstawowych kombinacji.
Pozdrawiam,
Andrzej

SW150/750 EQ3-2, Tasco 9VR by Vixen, SWA 3.5mm 70°, SW UW 11mm 80°, TS HR 5mm, Vixen NPL 25 mm, SW LE20,SW 9mm UWA, BCO 6mm, GSO 15mm SV, Barlow 2x, PG FireFly mono 0.3MP, NexImage 5
Ofna Pirate 3.5ccm
Traxxas Ford Raptor
T-Rex 100
Awatar użytkownika
 
Posty: 934
Rejestracja: 17 Paź 2014, 13:37

 

PostDominik Woś | 16 Maj 2018, 08:57

Dobrze byłoby przywołać po klika przykładów konkretnego sprzętu, który obejmować będzie dana kategoria.
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostKarol | 16 Maj 2018, 09:04

Domek napisał(a):Dobrze byłoby przywołać po klika przykładów konkretnego sprzętu, który obejmować będzie dana kategoria.


Już zostały podane. Przecież nie ma znaczenia czy to będzie Nikon EX 10x50 czy SkyMaster 15x70 w pierwszej kategorii. Musi spełnić warunki, który Benedykt podał.
 
Posty: 2524
Rejestracja: 22 Lis 2010, 20:43

PostDominik Woś | 16 Maj 2018, 09:22

Karol napisał(a):
Domek napisał(a):Dobrze byłoby przywołać po klika przykładów konkretnego sprzętu, który obejmować będzie dana kategoria.


Już zostały podane. Przecież nie ma znaczenia czy to będzie Nikon EX 10x50 czy SkyMaster 15x70 w pierwszej kategorii. Musi spełnić warunki, który Benedykt podał.


Bardziej chodziło mi o teleskopy, lornetkę to mogę powiesić sobie na szyi i samolotem przewiozę bez najmniejszego problemu. :wink:
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

Postwiechu | 16 Maj 2018, 11:03

Benedykt napisał(a):V Klasa Mobilności (wielkogabarytowa)

Benedykcie, dodaj tutaj może jeszcze takie pojęcie mobilności: max co uda się wytachać lub wywieźć jakimś wózkiem, najczęściej przez jedną osobę, z garażu te 50-200 m na odkryty teren na działce. Parę razy (więcej niż 5) spotkałem się na forach z takim rozumieniem tego, co mobilne - i pytający o "teleskop mobilny" kupował np. Newtona 16", czy Syntę 12", gdy się dowiedział, że da się dorobić jakoś te kółka :)
 
Posty: 601
Rejestracja: 27 Wrz 2015, 23:22

 

PostJSC | 16 Maj 2018, 11:30

^^Niestety kółka nie zawsze zdają egzamin, nawet na 100 czy 200 metrów od domu. Czasem lepszy byłby osiołek :wink:

II klasę mobilności nazwałbym po prostu "pieszo-rowerową". Tak aby bez zmęczenia się wziąć do ręki statyw, a na ramię lub do plecaka teleskop (lub odwrotnie) i w drogę. To ile można unieść nie męcząc się na dystansie np. 1 kilometra, to łatwo sprawdzić kupując np. zgrzewkę napojów w sklepie i przejść się z nią po terenie.

III klasę - bagażnikową niestety podzielić trzeba przynajmniej na dwie podklasy.
IIIa - da się znieść wszystko do samochodu za jednym razem lub na dwa razy ale bez wysiłku.
IIIb - trzeba kilka razy zrobić rundę mieszkanie-samochód i dźwigać sprzęt z nie małym trudem.
Ostatnio edytowany przez JSC, 16 Maj 2018, 12:55, edytowano w sumie 1 raz
Refraktory: TS 102/1122 ED, Vixen 80/1200, SW 80/400, SkyLux 70/700
Newton: SW 200/1000
Mak: Bresser 100/1400
Awatar użytkownika
 
Posty: 2943
Rejestracja: 20 Mar 2015, 13:19
Miejscowość: Słupsk

 

Postwiechu | 16 Maj 2018, 12:52

JSC napisał(a):^^Niestety kółka nie zawsze zdają egzamin, nawet na 100 czy 200 metrów od domu. Czasem lepszy byłby osiołek :wink:

Ale to zależy jakie kółka i jaki teren na tej działce. Po równym trawniku 16, a i 20", bez wysiłku przetargasz, jesli do monta dorobisz coś w stylu taczki - duże kółka i uchwyty. Im większe nierówności po drodze - tym większe kółka, oczywiście w pewnych granicach, bo dobrze jednak zachować po drodze jakąś szczątkową kolimację ;)
 
Posty: 601
Rejestracja: 27 Wrz 2015, 23:22

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 68 gości

AstroChat

Wejdź na chat