doszedłem do wniosku, że najwyższy czas dokonać próby zdefiniowania różnych "klas" mobilności teleskopów, czy też w ogóle sprzętu do obserwacji astro. W wielu rożnych wątkach forumowych pojawia się stwierdzenie, że kogoś interesuje "teleskop mobilny". Niestety nie do końca wiadomo, co ten ktoś przez to rozumie. Gdyby udało się wspólnie opracować coś takiego jak zdefiniowanie klas mobilności teleskopów, to prawdopodobnie zaoszczędziło by to wiele czasu poświęcanego w dyskusjach na wyjaśnienia kwestii: "co rozumiesz pod pojęciem mobilnego teleskopu"? Wystarczyłoby podać: "interesuje mnie teleskop o klasie mobilności X". I wszyscy wiedzieliby, o co chodzi.wiechu napisał(a):Tylko co to znaczy "mobilny"? Dla jednego mobilna będzie Synta 8" na Dobsie, bo wejdzie do auta, dla innego- nawet 80/400 na AZ3 będzie za wielkie. [...]
Proponuję zatem, by wspólnie spróbować opracować definicje klas mobilności sprzętu do obserwacji astronomicznych. Wyjdźmy z założenia, że każdy amatorski sprzęt do prowadzenia obserwacji astronomicznych (rozumiany jako kompletny zestaw do prowadzenia obserwacji, czyli instrument optyczny, montaż, statyw oraz inne niezbędne akcesoria) jest mobilny. Bo w jakiś sposób da się go transportować. Bez znaczenia, czy w kieszeni, czy na specjalistycznej platformie, czy też w postaci zdemontowanej na mniejsze elementy. Oto moje propozycje:
I Klasa Mobilności (podróżna)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają ciężar i gabaryty umożliwiające transport w jednej sztuce bagażu podręcznego (jako bagaż podręczny przyjmijmy torbę, plecak lub walizkę o wielkości dopuszczonej prze linie lotnicze jako bagaż podręczny możliwy do zabrania na pokład samolotu),
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z ręki lub z użyciem niewielkiego statywu, którego gabaryty i ciężar są porównywalne z gabarytami i ciężarem samego instrumentu i który jest przewożony w tym samym bagażu co instrument optyczny.
W tej kategorii widziałbym lornetki i lunetki do obserwacji z ręki (o aperturze do 70 mm i o powiększeniu do 12-15 razy) lub z użyciem niewielkiego składanego statywu.
II Klasa Mobilności (turystyczno - rowerowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają ciężar i gabaryty umożliwiające umieszczenie go w jednym z opakowań: standardowym lub specjalnym plecaku, torbie, futerale, które to można bezpiecznie nieść lub zgodnie z przepisami wieźć na rowerze przez jedną osobę.
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z użyciem lekkiego statywu, który umieszczany jest w plecaku albo też jest przytroczony do niego; instrument łączony jest ze statywem za pośrednictwem głowicy lub lekkiego montażu paralaktycznego z prowadzeniem ręcznym.
W tej kategorii widziałbym lornetki o aperturze powyżej 70 mm i o powiększeniach powyżej 12-15 do prowadzenia obserwacji ze statywu, małe Newtony, krótkie refraktory i teleskopy Maksutowa do apertury 100 mm montowane do statywu z głowicą fotograficzną, statywowego montażu azymutalnego lub lekkiego montażu paralaktycznego.
III Klasa Mobilności (bagażnikowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają ciężar i gabaryty umożliwiające transport w jednym lub kilku opakowaniach, walizkach, skrzynkach, futerałach w takiej ilości, wielkości i ciężarze, aby wszystkie mogły się zmieścić w przeciętnym bagażniku samochodu osobowego klasy compact bez konieczności składania tylnych foteli lub umieszczania części przewożonych elementów w kabinie pasażerskiej,
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z użyciem statywu, montażu paralaktycznego (z prowadzeniem ręcznym lub za pomocą napędu elektrycznego) lub azymutalnego (także Dobsona).
W tej kategorii widziałbym Newtony i refraktory do 150 mm apertury o długości tuby do około 0,8 m, Maksutowy, Schmidt’y, Cassegraina’y do około 200 mm apertury, a także Newtony na montażu Dobsona z rozsuwaną tubą i teleskopy składane (Taurus). Do tej kategorii zaliczyłbym również duże lornetki i lornety na montażu typu „żuraw”.
IV Klasa Mobilności (kombi-furgonetkowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają taki ciężar i gabaryty, których transport w jednym lub kilku opakowaniach, walizkach, skrzynkach, futerałach wymaga przewozu:
- samochodem klasy kombi z wykorzystaniem tylko przestrzeni bagażnika,
- samochodem klasy compact z wykorzystaniem przestrzeni bagażowej powiększonej w wyniku złożenia lub zdemontowania tylnych siedzeń,
- furgonetką (samochodem osobowym z jednym rzędem siedzeń),
b) przeznaczone są do prowadzenia obserwacji z użyciem statywu, ciężkiego montażu paralaktycznego lub azymutalnego (także Dobsona).
W tej kategorii widziałbym duże Newtony i refraktory od 150 mm, duże Maksutowy, Schmidt’y, Cassegraina’y na ciężkich montażach paralaktycznych, a także Newtony na montażach Dobsona – tak z tubą nierozsuwaną, jak i rozsuwaną.
V Klasa Mobilności (wielkogabarytowa)
Do tej kategorii zaliczyłbym instrumenty, które posiadają następujące cechy:
a) posiadają taki ciężar i gabaryty, których transport w jednym lub kilku opakowaniach, walizkach, skrzynkach, futerałach wymaga przewozu jednym samochodem dostawczym lub więcej niż jednym samochodem osobowym (klasy kombi, klasy compact lub furgonetką).
Można sobie wyobrazić nierozkładany duży „amatorski” teleskop Newtona o aperturze rzędu 500 mm lub większej na montażu Dobsona, którego transport razem z montażem wymaga zaangażowania takich właśnie środków transportowych.
Bardzo proszę potraktowanie podanych wartości (apertury, wielkości przestrzeni bagażowych itp.) oraz opisanych klas jako propozycję wyjściową do dyskusji.
Co sądzicie o moim pomyśle?