Migracja z D7000 na 600D(a) - srogi zawód i co dalej?...

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

Postmaciekp85 | 14 Sie 2018, 17:19

Niedawno postanowiłem przejść z Nikona D7000 jako "kamery głównej" na Canona 600D zmodyfikowanego z użyciem filtra IR cut Baadera. Zdawałem sobie sprawę, że jest to "downgrade" w związku z niższym segmentem, w jakim jest wybrany Canon (kupiona używka z przebiegiem kilkunastu tysięcy zdjęć), w stosunku do Nikona. Ale sądziłem, że to nie jest ważne, i że fakt rozszerzenia spektrum fal świetlnych jakie daje modyfikacja wpłynie pozytywnie na jakość zdjęć mgławic, zwłaszcza jeśli porządnie zabiorę się do tematu klatek kalibracyjnych. Było z tym trochę zachodu, bo pewien warszawski serwis nie palił się z wymianą filtra, pan Janusz z kolei wykonał dla mnie specjalną złączkę, bo nic nie chciało pasować do flattenera marki Altair, którego używam.

W końcu jednak wszystko udało się (nie bez przygód) sfinalizować, ale efekt jaki udało mi się uzyskać (fakt, że to dopiero dwie krótkie noce - majowa i sierpniowa, z małą ilością zebranego materiału) mimo wszystko jest mocno rozczarowujący. Różnica w poziomie szumów jest uderzająca. Oto przykładowa klatka ciemna z Nikona (210 sek. iso1600, akurat taką miałem na podorędziu) - wycropowana oczywiście tak, że jest to skala 1:1.

Migracja z D7000 na 600D(a) - srogi zawód i co dalej?...: DSC_0226.jpg


A tak wyglądają klatki ciemne z Canona - z początku serii darków i z końca (240 sek. iso1600):

Migracja z D7000 na 600D(a) - srogi zawód i co dalej?...: IMG_0834.jpg

Migracja z D7000 na 600D(a) - srogi zawód i co dalej?...: IMG_0900.jpg


Fakt, że z Canona są trochę dłużej naświetlane, i pochodzą z nocy kwietniowej (z Canona z majowej), ale przed chwilą zrobiłem dodatkowe próby, i nawet klatka 5 min. wykonana w środku ciepłego dnia wygląda na Nikonie podobnie, jak wyżej prezentowana.

Czy to możliwe, że jest tak ogromna różnica w jakości obydwu sensorów, czy może to jakaś przypadłość mojego egzemplarza Canona?

I co robić? Zacząłem już nawet kombinować nad jakimś rozwiązaniem chłodzącym typu ogniwo peltiera, ale to raczej marny pomysł, bo mam do wyboru albo mało skuteczne chłodzenie zewnętrzne, albo bardzo ryzykowny cold finger (myślałem o łatwiejszym rozwiązaniu pośrednim, tzn. blaszce przymocowanej od środka do tyłu obudowy we wnęce na ekran i chłodzonej przez wycięte "okienko" 4x4 cm - ale i tak raczej szybko nastąpiłoby zwarcie elektroniki z powodu wilgoci...).

Ewentualnie rozważam odsprzedanie komuś, dla kogo ten poziom szumów będzie akceptowalny oraz zakup drugiego używanego D7000 i przeróbka go na full spectrum...
SW 150/750, ED80, AZ-EQ5 GT, Nikon D7000, Altair 60mm i ASI120MC.
Trochę moich wysiłków głównie z EQ3-2 i EQ5 GoTo tutaj: https://www.flickr.com/photos/128133312 ... 3233199035 (nie warto nimi zaśmiecać Forum).
 
Posty: 40
Rejestracja: 14 Kwi 2017, 22:23

 

PostKrzysztof z Bagien | 14 Sie 2018, 18:50

Przede wszystkim nie rób tym Canonem zdjęć z ISO powyżej 800. Była gdzieś nawet taka fajna tabelka z optymalnymi do astrofoto wartościami ISO dla różnych aparatów (nawet tu na forum), ale nie mogę teraz tego znaleźć.
Jestem odpadem atomowym.
Awatar użytkownika
 
Posty: 278
Rejestracja: 17 Wrz 2017, 05:31
Miejscowość: Łódź

PostSebastian Ś. | 14 Sie 2018, 19:22

Tutaj https://ideiki.com/astro/EOS.aspx na dole artykuły z których to wynika.
 
Posty: 2358
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostMateuszW | 14 Sie 2018, 20:34

Po pierwsze wrzucaj większe zdjęcia, a nie takie miniaturki.

Generalnie wiele Nikonów ma tendencje do lekkiego przycinania histogramu z lewej, w porównaniu z Canonami, co stwarza wrażenie, że Canon bardziej szumi. Dopiero nowsze modele mają "czystego" rawa. W praktyce musisz zrobić normalne zdjęcia przez teleskop i dopiero wtedy coś ustalisz. Wg testów te aparaty powinny mieć porównywalny poziom szumu.

Jeśli chodzi o modyfikację Nikona, to jest ona jak najbardziej możliwa - sam modyfikowałem Nikona D5100. Jednakże moim zdaniem nie ma sensu już dokupować aparatu, bo ten Canon powinien dać Ci podobnej jakości zdjęcia.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMarek_N | 14 Sie 2018, 21:57

Haha.... wybacz ale cieżko to inaczej skomentować :)

W D7000 matryca to słynny IMX071, świetny poziom szumu, dynamiki i co najważniejsze w Astro - bardzo, bardzo niski prąd ciemny.
W 600D to jakiś "syf" z potężnym prądem ciemnym. Nieco lepiej jest w 70D, oraz w aparatach z matrycą 24Mpix (np. 80D (ale nie 750D i 760D)). Pierwszy Canon z naprawde niskim prądem ciemnym (ale nie tak niskim jak D7000) to 7D mk II.

Generalnie Canon projektuje matryce pod reporterke i video - dobre wysokie ISO, AF fazowy na matrycy. Na reszte (DR, DC) ma wywałkę, bo to nie ma dla nich znaczenia, a ludzie i tak kupią.

PS. Tak jak pisze MateuszW, Nikon D7000 grzebie w rawach. Ale da sie to wyłączyć jakimś niezależnym firmwarem.
PS2. na szybko sprawdzone w necie: przy +20 st. C, Nikon D7000 ma 20 razy mniejszy prąd ciemny niż 7D (ta sama matryca co 600D).

Ważne linki:
- http://www.clarkvision.com/articles/dig ... e.summary/
- https://landingfield.wordpress.com/tag/dark-current/ - to jest o Nikonie D7000 + firmware
Taurus 270 + platforma | SW 80/400 2" + AZ4 | 20T5 | 13T6 | 8E | ES 4.7 | UHC, OIII 2" | AstroTrac TT320X-AG
Awatar użytkownika
 
Posty: 295
Rejestracja: 06 Sie 2005, 15:50
Miejscowość: Kraków

Postmaciekp85 | 14 Sie 2018, 23:41

Dziękuję za odpowiedzi. Zaznaczyła się wyraźna różnica zdań, i muszę przyznać, że "haha" Marka N. nie tylko mnie nie uraża, ale wręcz do mnie przemawia. ;) Po prostu różnica jest widoczna i bolesna - nie tylko na darkach (te wyżej to nie miniaturki, tylko mocne cropy, ale same są w skali 1:1).

Mogę dla przykładu pokazać stacki - niechętnie, bo nie lubię się tutaj chwalić (gdyż nie ma czym), ale one moim zdaniem dobrze obrazują różnicę. Proszę przymknąć oko na wszystkie niedoróbki (moje umiejętności po prostu nie są jeszcze delikatnie mówiąc duże) i porównać zeszłoroczne Serce wykonane Nikonem z zeszłotygodniową Duszą (Canon):

Migracja z D7000 na 600D(a) - srogi zawód i co dalej?...: ic1805.jpg


Migracja z D7000 na 600D(a) - srogi zawód i co dalej?...: ic1848.jpg


Tło na jasnych klatkach przy iso1600 na Canonie jest takie jakieś zapaćkane, wygląda to trochę jak artefakty przy wysokiej kompresji jpg. Obniżenie czułości za bardzo mnie nie urządza, boleśnie wydłużyłoby czasy.
W sumie to trochę się jednak dziwię, bo ludzie potrafią pokazywać takie perełki wykonane 600D lub jemu podobnymi, i to nie przy jakiejś szokującej liczbie klatek (jasnych i kalibracyjnych). Widać jeszcze bardzo wiele nauki przede mną, choć jeśli na tym samym poziomie umiejętności potrafię uzyskać wyraźnie lepszy rezultat na Nikonie niż "modyfikowanym astronomicznie Canonie", to jest to trochę deprymujące. Po prostu nie czuję, żeby ten wydany tysiąc z górką był interesem życia. ;)
SW 150/750, ED80, AZ-EQ5 GT, Nikon D7000, Altair 60mm i ASI120MC.
Trochę moich wysiłków głównie z EQ3-2 i EQ5 GoTo tutaj: https://www.flickr.com/photos/128133312 ... 3233199035 (nie warto nimi zaśmiecać Forum).
 
Posty: 40
Rejestracja: 14 Kwi 2017, 22:23

 

PostKrzysztof z Bagien | 15 Sie 2018, 00:49

Zwiększanie ISO generalnie daje zysk tylko pozorny - bo to przecież nie jest tak, że zwiększając ISO zwiększasz ilość światła padającego na matrycę. Jest go tyle samo, tylko zmienia się stopień wzmocnienia sygnału. I do pewnego momentu to faktycznie ma sens, bo zwiększanie ISO podnosi stosunek sygnału do szumu (czyli bardziej wzmacnia się sam sygnał niż szum powstający przy odczycie; dla 600D tym momentem jest właśnie ISO800), ale powyżej szum i sygnał są wzmacniane tak samo i żadnego zysku ze podnoszenia ISO już nie ma. Równie dobrze mógłbyś to samo zrobić w Photoshopie.
Jeśli chcesz zarejestrować więcej szczegółów - musisz sumarycznie zebrać więcej materiału i tego się nie przeskoczy (albo wydłużając czas naświetlania, albo zwiększając ilość zdjęć). Zwiększenie ISO niczego w tej kwestii nie zmieni; a do tego trzeba też pamiętać, że im wyższa wartość ISO, tym mniejsza rozpiętość tonalna (więc większa szansa, że część sygnału się "zmarnuje" i np. jasne gwiazdy będą "przepalone"). Co oczywiście nie znaczy, że sama jakość matrycy nie ma znaczenia - Nikon zapewne jest faktycznie lepszy pod tym względem i w danych warunkach robiłby lepsze foty - ale jeśli się umiejętnie walczy z szumem (np. stosując dithering i/lub klatki kalibracyjne) i nazbiera odpowiednio dużo użytecznego sygnału, to i z tego Canona da się uzyskać niezłe zdjęcia - jak sam zresztą zauważyłeś.
Jestem odpadem atomowym.
Awatar użytkownika
 
Posty: 278
Rejestracja: 17 Wrz 2017, 05:31
Miejscowość: Łódź

Postmaciekp85 | 15 Sie 2018, 02:25

Racja, popróbuję z iso800. Rozważam też jakieś rozwiązanie chłodzące, choć to ciężka sprawa, zwłaszcza że 600d jest zupełnie nieszczelny, więc łatwo zabić go wilgocią. Na razie wiem tyle, że co do darków, to zauważalnie lepiej wyglądają dopiero przy czułości 400...
SW 150/750, ED80, AZ-EQ5 GT, Nikon D7000, Altair 60mm i ASI120MC.
Trochę moich wysiłków głównie z EQ3-2 i EQ5 GoTo tutaj: https://www.flickr.com/photos/128133312 ... 3233199035 (nie warto nimi zaśmiecać Forum).
 
Posty: 40
Rejestracja: 14 Kwi 2017, 22:23

 

Postpawelsz | 15 Sie 2018, 12:33

Nie siedzę w temacie astrofotografii, ale kiedyś gdzieś zobaczyłem to i pomyślałem, że pasuje idealnie do sytuacji.

https://demotywatory.pl/432729/Podobno- ... ze-aparaty
Bresser-Messier AR-102 102/1000
WO SWAN 33 mm, ES 62 deg 20 mm, Svbony SV154 SWA 15 mm, BCO 10 mm, Starguider ED 8 mm
 
Posty: 89
Rejestracja: 02 Sty 2009, 14:42
Miejscowość: Gorlice

 

Postmaciekp85 | 15 Sie 2018, 15:20

He he, dobry komentarz. Ja się dałem namówić nie tylko dlatego, że robią "najlepsze aparaty", ale też najbardziej "astronomiczne". Ostatecznie na decyzji zaważyło nawet to, że zepsułem sobie moduł bezprzewodowy pilota Aputure do mojego Nikona, który już jest niedostępny na rynku. Można kupić oczywiście jeszcze jakiś innej marki, ale to całe 250 zł. A w Canonie mamy nakładkę na firmware Magic Lantern, czyli interwałometr za darmochę... Do tego jeszcze te wszystkie cudowne filtry Astronomica bezpośrednio nad matrycę. Takie drobiazgi przyspieszyły i tak pochopną decyzję.
SW 150/750, ED80, AZ-EQ5 GT, Nikon D7000, Altair 60mm i ASI120MC.
Trochę moich wysiłków głównie z EQ3-2 i EQ5 GoTo tutaj: https://www.flickr.com/photos/128133312 ... 3233199035 (nie warto nimi zaśmiecać Forum).
 
Posty: 40
Rejestracja: 14 Kwi 2017, 22:23

 

Postmaciekp85 | 17 Sie 2018, 13:35

Udało mi się wyzyskać jeszcze jedną prawie bezksiężycową noc sierpniową. Zastosowałem czułość iso800, ponownie skierowałem teleskop na Półksiężyc, który poprzednio króciutko fotografowałem po skończeniu sesji z Duszą. Załączam stack poprzedniej wersji sprzed tygodnia - raptem pół godziny materiału, 9x180 sek. @iso1600, oraz dzisiejszy stack 33x240 sek. @iso800, 28 darków i 50 biasów. I wygląda na to, że zbyt optymistycznie podążyłem za sugestią Krzysztofa z Bagien, że na tym poziomie czułości zysk ze zwiększania iso jest pozorny, wydłużając naświetlanie tylko o 1/3. Dokładnie porównując oba zdjęcia widać słabszą widoczność ciemniejszych szczegółów mgławicy na tym z iso800. Sądzę, że zabrakło 1-2 minut na klatkę (a jeśli dwóch, to jednak wynika z tego, że iso1600x3min. = iso800x6min. ;))... No ale chociaż nie ma aż takiego paskudnego szumu (jego poziom jest dla mnie akceptowalny). Tylko czy mój D7000 zrobiłby to gorzej?

Migracja z D7000 na 600D(a) - srogi zawód i co dalej?...: ngc6888.jpg


Migracja z D7000 na 600D(a) - srogi zawód i co dalej?...: ngc6888_3-2.jpg


PS. Hehe, i o ile lżejszy plik jpg (oba są w tym samym rozmiarze i w maksymalnej jakości), gdy tło jest czystsze. :)
SW 150/750, ED80, AZ-EQ5 GT, Nikon D7000, Altair 60mm i ASI120MC.
Trochę moich wysiłków głównie z EQ3-2 i EQ5 GoTo tutaj: https://www.flickr.com/photos/128133312 ... 3233199035 (nie warto nimi zaśmiecać Forum).
 
Posty: 40
Rejestracja: 14 Kwi 2017, 22:23

 

PostMateuszW | 18 Sie 2018, 17:10

Marek_N napisał(a):W D7000 matryca to słynny IMX071, świetny poziom szumu, dynamiki i co najważniejsze w Astro - bardzo, bardzo niski prąd ciemny.
W 600D to jakiś "syf" z potężnym prądem ciemnym.

Ja zagladnąłem tylko na test na Optyczne.pl A oni w sumie sprawdzają darki chyba na krótkim czasie, więc ten ich "szum" to tak na prawdę szum odczytu, a termiczny pomijają. Masz rację, że jeśli w Canonie szum termiczny jest taki wielki, to tłumaczy różnicę w jakości obrazu.
Swoją drogą dobrze wiedzieć, że D7000 też ma IMX071, jak D5100 :)
Przy okazji, znalazłem, że D7500 ma IMX321. Ciekawe, kiedy zrobią na niej kamerkę astro, bo moim zdaniem masakruje ona IMX071 :)
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

AstroChat

Wejdź na chat