Rysy na powłoce okularu w nowym GSO 10"

Problemy, czyszczenie, regulacja, naprawa, instrukcje, oprogramowanie etc.

PostPrzemek Ch | 13 Sty 2020, 19:19

Dzień dobry wszystkim Astromaniakom!
Jest to mój pierwszy post na forum, mam na imię Przemek. Po latach czytania artykułów, forów, oglądania filmów i obserwowania nieba przez lornetkę nadszedł czas spełnienia marzenia - zakup teleskopu. Wybór padł na GSO 10". Kupiłem go w sklepie stacjonarnym Delta Optical w Warszawie 11.01.2020. Tego samego dnia zmontowałem podstawę, założyłem tubę. Pogody nie ma więc obserwacji nie było. Następnego dnia oglądałem dokładniej okular 30 mm będący w zestawie i oczom mym ukazały się niewielkie (ale jednak) rysy najprawdopodobniej na powłoce antyrefleksyjnej okularu. Jakby wewnątrz. Rys jest kilka prawie w jednej linii, krótkie, raczej delikatne, następujące po sobie, jakby taka linia przerywana poprowadzona po cięciwie pola widzenia. W odległości ok 1/4 promienia okularu od krawędzi pola widzenia. Przy jednej rysce widoczny malutki odprysk powłoki, przy ruchach pod lampką wyraźnie błyszczący.

Moje wrażenie - jestem zdziwiony tym co zobaczyłem. Zwłaszcza że nie majstrowałem przy okularze, nie próbowałem czyścić czymkolwiek, mam świadomość jak wrażliwe są elementy optyczne (dodam że od czterech lat łażę po lasach z aparatem i soczewka obiektywu jest cacy, więc jestem ostrożny i dbam o sprzęt). Zresztą z czego miałbym ten okular czyścić...

Tu moje pytanie: czy spotkaliście się z czymś takim przy zakupie nowego sprzętu? Czy takie ryski mogą wpłynąć na jakość obrazu? Czy wg Was wymienią mi ten okular w sklepie na gwarancji? W końcu mam go od dwóch dni....

Bardzo proszę o opinie...
Pozdrawiam serdecznie!
 
Posty: 2
Rejestracja: 13 Sty 2020, 18:29

 

Postdaniel | 14 Sty 2020, 18:36

Tak. Ja się z czymś takim spotkałem. Kupiłem nowy i były delikatne ryski ale sprzedałem za pół ceny z zaznaczeniem, że nie miało to wpływu na obraz ale jednak jest.
A żałuję że nie dałem do reklamacji.
LZOS 105/650
LZOS 130/1200

Zeiss Asiola 63/420

Tel 517 738 856

https://m.facebook.com/DanielStasiakPlanetariumPL/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2687
Rejestracja: 02 Lip 2009, 15:08
Miejscowość: okolice Kalisza i Ostrowa Wlkp.

 

Postokroj | 14 Sty 2020, 19:44

Ja przez lata nauczyłem się spokoju.Patrze co okular pokaże a nie co ma środku gapiąc się w żarówę.Zawsze coś sie znajdzie ale przez okular się obserwuje. Oczywiście rysy na powłokach w nowym są nie dopuszczalne -zreklamuj go.
Polarex 102/1500 f-15,,Unitron 75/1200 f-16, Vixen 50/800 f-16, GSO-12" .Lunt 50 Bino Nikon .Vixen SilverTop -5mm,7.5-,10.15,26,TV Ploosl- 10,5 .U Konig- 32 Celestron Ultima 30 42mm.Yashica 7x50.
 
Posty: 1342
Rejestracja: 03 Mar 2008, 21:49
Miejscowość: Tuszyn [pod Łodzią]

Postdexter77 | 14 Sty 2020, 23:12

Niestety, ale w Polsce więcej się patrzy na sprzęt niż przez sprzęt i potem wynajdowane są pewne ewenementy :)
Nowe nie znaczy idealne, jeśli możesz wymień na inny egzemplarz, a jeśli nie możesz po prostu nic nie rób :)
Mi już kilka razy przysłali lornetkę z "wadami kosmetycznymi" - zawsze wymieniam lub oddaję - ale to przy zakupach online.
Lornetki: Orion 2x54, APM 10x50 ED, APM 16x70 ED, APM 25x100 ED | Statywy: Manfrotto 475b (głowica 502ah), Benro Mach3 (głowica S6)
nieboprzezlornetke.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 350
Rejestracja: 19 Maj 2007, 17:11

PostJOKER | 15 Sty 2020, 10:24

Dexter 77

A jak byś kupił nowy samochód i na lakierze miał rysy to byś się przyzwyczaił czy reklamował :lol:

Nowe znaczy takie jakie producent przygotował w opisie...
a wiec jeśli 99% teleskopów jest bez ryski tzn. ze sprzęt z ryska jest wadliwy- tak to należy czytać.

Nowy sprzęt podlega reklamacji rękojmi, etc. a jeśli to nie pomoże to masz rzecznika praw konsumenckich. 8)
Koledzy którzy ciągną mega-używany sprzęt z za oceanu, etc. mogą się z tym godzić to bo nie jest prosto od producenta tylko używka.

Potencjalna nawet mala rysa ma wpływ na obraz wraz z upływem czasu bo każde następne czyszczenie spowoduje jej powiększenie a brak czyszczenia łatwe osadzenie się np. grzybków pod warstwami co z definicji skróci czas żywotności warstw.

Zobacz jak mecząc się sprzedawcy z małymi plamkami ,ryskami na optyce swoich sprzętów ...
pamiętam jak ktoś sprzedawał bino WO 22X70 za śmieszne pieniądze z powodu malej ryski na obiektywie... tez opisywał ze to nie ma wpływu na jakość obrazu :?
sprzedawał to miesiącami i chyba się wycofał.


J
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

Postdexter77 | 15 Sty 2020, 10:31

Ja bym reklamował i wymieniał, ale są tacy którym by to nie przeszkadzało jeśli wszystko dalej sprawne :)
Lornetki: Orion 2x54, APM 10x50 ED, APM 16x70 ED, APM 25x100 ED | Statywy: Manfrotto 475b (głowica 502ah), Benro Mach3 (głowica S6)
nieboprzezlornetke.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 350
Rejestracja: 19 Maj 2007, 17:11

PostJOKER | 15 Sty 2020, 10:32

a nowy samochód z ryskami jest sprawny czy nie sprawny ?
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

Postszary | 15 Sty 2020, 11:04

JOKER napisał(a):a nowy samochód z ryskami jest sprawny czy nie sprawny ?

To zależy - jeżdżąc nowym samochodem z porysowaną szybą ryzykujesz mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. :wink:

Co do ewentualnej reklamacji, to należy ją przemyśleć. Te kitowe okulary GSO nie są najwyższej jakości i z czasem większość użytkowników wymienia je na szkła lepszej klasy. Więc te kitowce zazwyczaj trafiają na giełdę. Niewątpliwie opisana wada ma negatywny wpływ na cenę używki. Więc ja mimo wszystko reklamowałbym taki okular, chyba że z kalkulacji wyjdzie, iż koszt przesyłki w związku z reklamacją okazałby się wyższy niż strata na sprzedaży spowodowana defektem. Piszę to, pomimo że nigdy nie byłem optycznym purystą.
 
Posty: 658
Rejestracja: 12 Sty 2013, 11:40

 

Postlulu | 15 Sty 2020, 13:12

JOKER napisał(a):a nowy samochód z ryskami jest sprawny czy nie sprawny ?


A cóż to za kryterium? Nie jakaś teoretyczna sprawność, ale zgodność z opisem przesądza czy umowa została wykonana prawidłowo. Jeśli w opisie nie było mowy o uszkodzeniach nie mających wpływu na "sprawność" to umowa nie została należycie wykonana i są pełne podstawy żeby reklamować coś takiego.

Przemek - zapłaciłeś ciężej lub lżej zarobione pieniądze aby cieszyć się sprzętem, a nie walczyć z wyrzutami sumienia że jesteś za mało asertywny i obwiniać się o brak reakcji. Gdybyś chciał narażać się na tego typu mankamenty, kupiłbyś sprzęt z drugiej ręki - taniej. To nie Ty jesteś winien tylko dostawca. Zgłoś to, zobacz co zaproponują. Może zechcą wymienić bez wszczynania oficjalnej procedury reklamacyjnej, która trwa i ma swoje obostrzenia - więc jeśli nie ma wyraźnego powodu, szkoda od tego zaczynać. Po prostu skontaktuj się i zapytaj, zobacz co powiedzą, ew. daj znać na forum jeśli odmówią wymiany. Żeby dostać swoje musisz poprosić...

Może być tak, że nie są to żadne uszkodzenia powłoki antyrefleksyjnej ani tym bardziej szkła i że da się to najzwyczajniej w świecie wyczyścić. Ale nie musisz być ekspertem od czyszczenia, podejmując taką próbę możesz optykę dodatkowo uszkodzić i wówczas nikt już z Tobą o reklamacji nie będzie gadał, więc nie dawaj się przypadkiem wpuścić w propozycje "proszę spróbować wyczyścić". Niech dostawca spróbuje jeśli już.
pozdrowienia Łukasz
Mapa Księżyca: https://astrostrona.pl/narzedzia-i-pomo ... -ksiezyca/
Awatar użytkownika
Kierownik techniczny
 
Posty: 2987
Rejestracja: 07 Wrz 2019, 23:18
Miejscowość: spod Krakowa

Postdexter77 | 15 Sty 2020, 13:12

JOKER napisał(a):a nowy samochód z ryskami jest sprawny czy nie sprawny ?


Samochód, a okular to zupełnie różne sprawy. Nie wiem do czego zmierzasz :)
Zależy jakie ryski, jak głębokie, jak wielkie w jakiej lokalizacji, czy możliwa polerka, czy lakierowanie od nowa :)

Ryska rysce nie jest równa, dlatego najlepiej najpierw zdjęcia, a potem dyskusja :)

Kilka dni temu otrzymałem lornetkę z delikatną ryską na gumowej obudowie - bez problemu mi wymienili - na koszt sklepu - w ciągu 2 dni.
Lornetki: Orion 2x54, APM 10x50 ED, APM 16x70 ED, APM 25x100 ED | Statywy: Manfrotto 475b (głowica 502ah), Benro Mach3 (głowica S6)
nieboprzezlornetke.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 350
Rejestracja: 19 Maj 2007, 17:11

PostJOKER | 15 Sty 2020, 13:36

dexter77 napisał(a):
JOKER napisał(a):a nowy samochód z ryskami jest sprawny czy nie sprawny ?


Samochód, a okular to zupełnie różne sprawy. Nie wiem do czego zmierzasz :)
Zależy jakie ryski, jak głębokie, jak wielkie w jakiej lokalizacji, czy możliwa polerka, czy lakierowanie od nowa :)

Ryska rysce nie jest równa, dlatego najlepiej najpierw zdjęcia, a potem dyskusja :)

Kilka dni temu otrzymałem lornetkę z delikatną ryską na gumowej obudowie - bez problemu mi wymienili - na koszt sklepu - w ciągu 2 dni.


jedno i drugie podlega tym samym zasadą ,lustro od GSO tez jest kitowe w porównaniu z takim Takahashi wiec jak przyjdzie porysowane to można te porysowanie odpuścić ? :lol:
no bo są tacy co będą oglądać i coś będzie widać przecież ...

Skoro autor poddał ten temat do dyskusji nie jest to ryska wielkości mikroskopowego włoska...
ciekawe kto z orędowników "za" chciałby kupić taki okular ?
O porysowanej szybie nie będę się wypowiadał bo znajdźcie używany samochód ,który nie ma mikro rysek ... :lol:

żadne polerowanie soczewek!!! to nie lustro samochodowe czy karoseria, ryska co prawda zniknie ale ta powierzchnia szkła powiększona o pow. polerską będzie całkowicie zdewastowana optycznie :lol:

Dobra,proponuje oddać okular lub cały teleskop jako ze jest to składową owego i poinformuj nas o pozytywnie lub negatywnie załatwionej sprawie.





J
Refraktor-ZEISS 135/1750,Newton-250/1750 <1/30L>,80ed
Fujinon:10x50,16x70 FMT-SX ,wiaderko orciaków .
Awatar użytkownika
 
Posty: 1248
Rejestracja: 06 Kwi 2007, 22:38
Miejscowość: PRUSZKÓW

 

Postzloty_2000 | 15 Sty 2020, 15:04

Tak się zastanawiam, nad czym tu debatować.
Skoro sprzęt był nowy a na okularze są rysy (większe czy mniejsze to nie ma znaczenia) może oznaczać dwie rzeczy - albo feler fabryczny albo co gorsza podmienioną przez sprzedawcę część.

I nie ma tu jak dla mnie dywagowania na temat rys na czymś pokroju okularu czy samochodu (nowego) - jedno i drugie jest nowe i ma być wolne od wad a jeśli są masz prawo domagać się towaru pełnowartościowego niezależnie od tego ile on kosztuje.

Często widzę, że niestety nie jesteśmy jeszcze świadomi tego jak wygląda zakup czegoś nowego. Już samo otwarte lub uszkodzone pudełko powoduje, że w wielu krajach taki towar uważa się za używany czy niepełnowartościowy i cena jego jest adekwatnie obniżona względem wad jakie taki towar ma. I tyle - teraz do Kolegi należy ruch by skontaktować się ze sprzedawcą opisać problem i czekać jak on zostanie rozwiązany.
Pozdrawiam,
Andrzej

SW150/750 EQ3-2, Tasco 9VR by Vixen, SWA 3.5mm 70°, SW UW 11mm 80°, TS HR 5mm, Vixen NPL 25 mm, SW LE20,SW 9mm UWA, BCO 6mm, GSO 15mm SV, Barlow 2x, PG FireFly mono 0.3MP, NexImage 5
Ofna Pirate 3.5ccm
Traxxas Ford Raptor
T-Rex 100
Awatar użytkownika
 
Posty: 934
Rejestracja: 17 Paź 2014, 13:37

 

PostKrzysztof z Bagien | 15 Sty 2020, 17:11

Napisz do sprzedawcy, jeśli dasz radę zrobić takie zdjęcia, żeby było widać uszkodzenia - to jak najbardziej zrób i dołącz do maila. Możesz zażyczyć sobie wymiany, albo np. obniżenia ceny (oczywiście jakiejś rozsądnej - nikt Ci nie obniży ceny o tysiaka z powodu rysy na okularze za 200zł).
Delta ma naprawdę spoko obsługę klienta i nie spodziewałbym się jakichś problemów z ich strony.
Jestem odpadem atomowym.
Awatar użytkownika
 
Posty: 278
Rejestracja: 17 Wrz 2017, 05:31
Miejscowość: Łódź

PostPrzemek Ch | 15 Sty 2020, 17:33

Bardzo Wam wszystkim dziękuję za odzew. Od początku skłaniałem się ku opcji wymiany okularu (mam nadzieję że się obejdzie bez problemów). Nawet jeżeli ta wada nie miałaby wpływu na jakość obrazu, a pewnie by nie miała (przynajmniej w początkowym okresie użytkowania), to jednak po to kupiłem nowy w sklepie, żeby dostać nieuszkodzony. Wiadomo, te okulary nie są wspaniałe, w przyszłości w miarę wkręcania się w obserwacje trzeba się liczyć z zakupem lepszych, jednak na razie musi wystarczyć ten. Wybiorę się osobiście w piątek do sklepu z okularem i omówię sprawę. Dam znać jak sprawa się potoczy.
Dziękuję!
 
Posty: 2
Rejestracja: 13 Sty 2020, 18:29

 

Postlulu | 15 Sty 2020, 17:49

Masz prawo oczekiwać że nawet gdybyś nie zamierzał skorzystać z tego sprzętu i go sprzedać zaraz po kupieniu, to jego wady nie spowodują dodatkowej utraty wartości.
pozdrowienia Łukasz
Mapa Księżyca: https://astrostrona.pl/narzedzia-i-pomo ... -ksiezyca/
Awatar użytkownika
Kierownik techniczny
 
Posty: 2987
Rejestracja: 07 Wrz 2019, 23:18
Miejscowość: spod Krakowa

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości

AstroChat

Wejdź na chat