zloty_2000 | 04 Lip 2016, 22:11
Marianowski - wbrew pozorom chyba niewiele RAW'ów można tak sp..tralala, aby nie dało się ich odratować - zależy to jak skomplikowany program będzie użyty do jego obróbki.
zloty_2000 napisał(a):I nie dokońca się z Tobą zgodzę że foton rejestrowany przez matrycę który wcześniej miał na swojej drodze filtr będzie tak samo zapisany jak ten który dotarł tam bezpośrednio.
Masz rację, że foton z filtrem na swojej drodze będzie inny niż ten bez, jednak mając trochę wiedzy i chęci z RAW'a wydusisz wiele zmieniając go tak jak chcesz.
Spójrz na format RAW z punktu widzenia analogowej fotografii. Nikt nie myślał o balansie bieli, brało się tylko odpowiednią czułość filmu i od Twoich umiejętności zależało, czy poprawnie naświetliłeś klatkę. Dopiero w ciemni po wywołaniu filmu (czasem i w trakcie jak chciałeś uzyskać dany efekt na całym filmie) przy powiększalniku zaczynała się zabawa à la RAW. Długość świecenia na papier, filtry na powiększalniku, rodzaj papieru a potem wywoływacze i różne chemiczne dodatki do nich czy utrwalacze (w płukaniu czasem też używałem różnych mikstur) dawały ostateczny efekt.
RAW to dla mnie taki w uproszczeniu film wciśnięty w Krokusa i teraz ja decyduję co mi wyjdzie.
kurp napisał(a):Zaczynając jeszcze fotografię analogową a później cyfrową uczono mnie zawsze co i sam potwierdzam aby fotografia budową kadru, światłem, kolorem ( balansem bieli ) zawsze była jak najbardziej zbliżona do "oryginału " .
Kurp - napisałeś jedną ze złotych zasad - myśl a potem rób zdjęcie. Pojęcie balansu bieli wkradło się nam na dobre dopiero z cyfrową fotografią (pomijam analogowców biegających z filtrami na obiektywy czy lampy błyskowe co nie było jednak popularne). Faktycznie myślenie pozwoli nam później oszczędzić czas. Niestety w dobie cyfryzacji, gdzie nie masz ograniczenia do 24 czy 36 klatek filmu zdjęć "cykamy" od groma.
Osobiście najczęściej używam aparatu w ustawieniu M - mam pełną kontrolę nad tym co robię i to jest może przyzwyczajenie z czasów AMI, Druha czy Zenita ale dzięki temu biorąc aparat w rękę ustawiam parametry przesłony i migawki trafnie na tzw "oko" choć i tak sprawdzam na wewnętrznym światłomierzu widocznym w wizjerze.
Ostatnio edytowany przez
zloty_2000, 05 Lip 2016, 11:03, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Andrzej
SW150/750 EQ3-2, Tasco 9VR by Vixen, SWA 3.5mm 70°, SW UW 11mm 80°, TS HR 5mm, Vixen NPL 25 mm, SW LE20,SW 9mm UWA, BCO 6mm, GSO 15mm SV, Barlow 2x, PG FireFly mono 0.3MP, NexImage 5
Ofna Pirate 3.5ccm
Traxxas Ford Raptor
T-Rex 100