Guiding

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

Postmentos416 | 15 Gru 2016, 17:54

Witam
Mam obecnie ten teleskop http://astrokrak.pl/newtony-iii/1657-tu ... speed.html i do niego statyw N-EQ6 Pro Sync Scan + modyfikacja. Chciałbym dodać do niego guiding. Posluzyła by ta luneta http://astrokrak.pl/616-tuba-optyczna-o ... 804a-.html Ale problem w tym że nie wiem jak połączyć lunete z tubą :/ Zrozumialem że musze mieć obejmy i szyne dovetail. Czyli cos takiego wystarczy? http://www.astrokrak.pl/obejmy/1413-pie ... ilem-.html
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostJanusz_P. | 15 Gru 2016, 18:58

Poza tymi obejmami regulacyjnymi potrzeba jeszcze do kamerki takiej przedłużki aby ostrzyła na wprost:

http://astrokrak.pl/fotograficzne/1368- ... -komy.html
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostMateuszW | 15 Gru 2016, 19:08

A do tego wszystkiego przyda Ci się na 90% przedłużka pręta przeciwwag, bo braknie masy do wyważania (ale to sprawdź, bo mogło mi się już pomylić z HEQ5).

Jednakże, guidowanie tą tubką nie jest docelowym rozwiązaniem. Prawdopodobnie ugięcia między tubami powodują, że max exp wynosi ok 5 min przy idealnych gwiazdkach. Dla lustrzanki może i wystarczy, ale pod wąskie pasma już nie bardzo. Docelowy jest OAG, ale wiąże się to z kilkoma niedogodnościami w użytkowaniu.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmentos416 | 15 Gru 2016, 19:38

Czyli lepiej było by gdybym kupił na początku 150/750. Ale już przypadło. Może na N-EQ6 może aż tak źle nie będzie :-P

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostMateuszW | 15 Gru 2016, 20:28

8" nie jest złe, nie o to chodzi. Z 6" miałbyś dokładnie ten sam problem. Ale na początku pewnie w ogóle tego nie zauważysz.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmentos416 | 15 Gru 2016, 20:38

a co do dovetailu z obejmami. Rozumiem ze obejmy mozna przesuwac po dovetailu ? i jak mam ją przykrecic do tuby. Bo tylko na 1 obejmie tuby jest sruba z naktretka a na drugiej juz nie ma... więc trzeba to jakos dokupic drugą srube czy jak to zrobic ?
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostMateuszW | 15 Gru 2016, 20:48

Po pierwsze, sprawdź jaką masz długość swojego dovetaila. Jeśli dobrze pamiętam, to 320 mm. Podaj to zamawiając obejmy u Janusza, żeby były na takim samym dovetailu (standardowo są chyba na 210 mm). Dovetail do tuby przykręcisz dwoma śrubami 1/4" wkręcając je od góry w obejmy. Poproś Janusza o dorzucenie takich dwóch śrubek o odpowiedniej długości. Śrubę, którą masz w jednej z obejm będziesz musiał wykręcić.

Rozstawu obejm regulowanych nie da się zmieniać, one są tam gdzie będą otwory pod nie. Ale jakiś standardowy rozstaw powinien być ok.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmentos416 | 15 Gru 2016, 21:13

To teraz wszystko wiadomo :-P a jak pod szukacz wcisnąć wskaźnik laserowy? :-P

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostMateuszW | 15 Gru 2016, 22:42

SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmentos416 | 16 Gru 2016, 01:00

Super. Dzięki :-D

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostZywis | 16 Gru 2016, 10:07

MateuszW napisał(a):A do tego wszystkiego przyda Ci się na 90% przedłużka pręta przeciwwag, bo braknie masy do wyważania (ale to sprawdź, bo mogło mi się już pomylić z HEQ5).


Nie mylisz się - potrzebny dłuższy pręt albo dodatkowa przeciwwaga (dwie będą za małe).
NEQ6, TS APO 130/650, CANON EOS 550D, ASI 1600MM Pro
OAG ASI120MC
AstroHub 3.0
Awatar użytkownika
 
Posty: 266
Rejestracja: 08 Gru 2015, 15:24
Miejscowość: Ozorowice

Postmentos416 | 16 Gru 2016, 16:50

Dzis przyszedł mi statyw N-EQ6 ale mam w nim problem. dolne krótsza sruba ta dio blokowania wysokosci nie chce sie wkręcac do0 konca. wchodzi tylko kawalek a potem sie blokuje i nie przechodzi na wylot. Ją raczej wystarczy przegwintowac prawda?
Widocznie lakier proszkowy w fabryce dostał się do gwintu i trzeba to poprawić gwintownikiem z tego co pamiętam M-10 i po problemie :arrow: :idea:
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostMateuszW | 16 Gru 2016, 17:12

mentos416 napisał(a):Dzis przyszedł mi statyw N-EQ6 ale mam w nim problem. dolne krótsza sruba ta dio blokowania wysokosci nie chce sie wkręcac do0 konca. wchodzi tylko kawalek a potem sie blokuje i nie przechodzi na wylot. Ją raczej wystarczy przegwintowac prawda?

Znam NEQ6 na wylot, każdą jedną śrubkę, ale tego zdania nie rozumiem :) Chodzi ci o czarny bolec, na którym mają się spierać śruby do regulacji azymutu? Tego bolca nie możesz wkręcić? On ma niestety dziwaczny gwint, nie sądzę, żebyś znalazł taki gwintownik. Ale on powinien być fabrycznie wkręcony.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmentos416 | 16 Gru 2016, 19:32

Śrube w zielonym kole moge dowoli wkręcac i regulować. Ale w czerwonym kole juz nie chce przejść na wylot i w tym jest problem. http://files.tinypic.pl/i/00851/km0hs86zvvqu.jpg Pan z Astrokraku mówił zebym to gwintownikiem m8 przeleciał bo mogla sie farba tam dostac i zapchac. Ale otwór jest na wylot. Tyle dobrego :P
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

Postmentos416 | 16 Gru 2016, 22:24

Gwint jest M8 a nie m10. Pomyliłem się :-P

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostMateuszW | 18 Gru 2016, 01:12

Ta śruba zawsze sprawia problemy i chodzi opornie. Ale ruszyć się jednak powinna. Zasada jest taka, że najpierw luzujesz tą zieloną i dopiero ruszasz czerwoną (niezależenie, czy dokręcasz, czy luzujesz ją). Jak chcesz dokręcić, to ustawiasz czerwoną w dobrej pozycji i dociskasz zieloną.
Jeśli nie chce się ona zupełnie ruszyć, to poluzuj o kilka obrotów zieloną i przekręć głowicę montażu ręką w osi wysokości. Czyli stojąc za montażem pociągnij go do tyłu. Tak, aby sprał się na zielonej śrubie i uwolnił czerwoną. Wtedy czerwona powinna się już ruszyć.
Ta czerwona śruba w normalnej pozycji "wystaje" poza gwint dobre 2-3 cm. Czyli ona musiała już wejść w cały gwint korpusu. No chyba, że nie możesz jej zupełnie wkręcić (ani raz się to nie udało).
Ta śruba lubi się łatwo wygiąć. Mi wygięła się podczas drugiego ustawiania polarnej. Jeśli jest wygięta, to może się bardzo ciężko ruszać. Najlepiej w takim wypadku wymienić ją na twardszą (tak zrobiłem).

Wykręć śrubę i powinieneś zobaczyć, czy jest wygięta. Możesz też spróbować testowo zamienić śruby i wkręcić zieloną z tyłu. Tylko "odciągnij" montaż ręcznie do tyłu, jak pisałem wcześniej, żeby nie było nacisku. W ten sposób sprawdzisz, czy gwint w korpusie jest ok.
mentos416 napisał(a):Dzis przyszedł mi statyw N-EQ6 ale mam w nim problem.

I drobna uwaga co do nazewnictwa. Statywem nazywamy sam trójnóg, na którym stoi głowica. Czyli statyw to ten "dół", a głowica to "góra". Natomiast całość nazywamy montażem. Tak więc "Dziś przyszedł mi montaż NEQ6" :) Z powodu tego "statywu" nie zrozumiałem od razu, o co chodzi :)
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmentos416 | 18 Gru 2016, 13:02

Dzięki :-P śruba była prosta. Ake prxegwintowalem ja i wchodzi ta czerwona prawie do końca. Ale blokuje głowice :-P

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

Postmentos416 | 18 Gru 2016, 22:52

Tak właśnie robię. Ale pytanie co robić aby gwint sir nie zerwał? Tego się boję. Bo będę musiał dociskac śruby za każdym razem. I pytanie do lunety polarnej. Na niej jest tarcza z miesiącami. I ona lata w obie strony. Tak powinno być? I po co Są te małe 3 imbusowe szpilki? Zauważyłem że mapka się luzuje. A coś konkretnie? :-P

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostMateuszW | 19 Gru 2016, 00:19

Gwint nie powinien się zerwać. Za to jest spora szansa, że śruba się wygnie jak pisałem. Przestrzegając moich zasad zmniejszasz szansę na wygięcie :) Jak już się to stanie, polecam wymianę na twardą śrubę. Mam taka od 2 lat, świetnie pracuje.

Tarcza "lata", czyli obraca się? Tak ma być. Jednak mając pilot SynScan wygodniej jest tej podziałki nie używać. W zależności, czy masz "nową", czy "starą" lunetkę, w tym wątku masz opisane dwie metody ustawiania polarnej: http://astropolis.pl/topic/48799-najdok ... na-biegun/. Moim zdaniem to najlepsze metody używające lunetki, jeśli masz SynScan i nie sterujesz z PC.

A te 3 imbusy służą do justowania siatki. Należy to zrobić przed ustawianiem polarnej, to jednorazowa operacja. O justowaniu znajdziesz wiele informacji na forach.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmentos416 | 19 Gru 2016, 07:19

Ale masakra. Coś czuję że czeka mnie dużo dokładnego czytania :'(

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

Postmentos416 | 20 Gru 2016, 17:23

Gdze dorwać na necie śrubę m10? Mówiłeś że trzeba będzie wymieniać ja bp się wygnie :-/ jakiej długości masz je? To w,mojej pracy mi zrobią może albo sam.? ;-)

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

PostMateuszW | 20 Gru 2016, 18:22

Ja taką śrubę dostałem od znajomego, więc nie wiem, gdzie kupić. Dla śrub określa się klasy twardości - ja mam 10,9, czyli prawie najwyższą. Cały problem może być z jakimś "wihajstrem" do kręcenia tą śrubą, bo zwykły łeb na klucz to dla potrzeb astro bezsens. Mi znajomy zrobił taką przesuwaną rączkę, podobnie jak jest w oryginale. Coś trzeba wykombinować.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostJanusz_P. | 21 Gru 2016, 18:35

Komplety takich śrub z grubą pokrętką z solidnej stali robimy po 50 zł w Astrokraku praktycznie od ręki :arrow: :idea:
Jeśli byś nawet zerwał gwint w korpusie montażu to go rozwiercamy na solidne M-12 i dajemy grubsze śruby M-12 tak samo z dużą gałką do ręki :arrow: 8)
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postmentos416 | 21 Gru 2016, 23:10

Ja już mam ale zwykła śrubę. Jutro taka podobna rączkę zrobię. Gwint w ślubie masz że smart czy na sucho?

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

Postmentos416 | 21 Gru 2016, 23:11

I co to za kometa koło wenus jest? Dziś ręcznie sterowane z pilota i właśnie zobaczyłem. Strasznie duzu warkocz ma. A radary nic nie pokazują co to jest

Wysłane z mojego D2203 przy użyciu Tapatalka
NEQ6 Pro SynScan, SW OTAW DS 200/1000, Canon EOS 350D + mod.
Awatar użytkownika
 
Posty: 60
Rejestracja: 10 Lip 2016, 14:51

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości

AstroChat

Wejdź na chat