Zakup pierwszego teleskopu - początkujący

PostFilipVuko | 15 Lip 2020, 15:54

Witam wszystkich,
Jestem początkującym fanem astronomii, do tej pory zza pulpitu komputera, ale entuzjastą jestem dużym.
Od niedawna zacząłem badać temat teleskopów dla początkujących. Pogrzebałem więc na Waszym forum i wyszło mi że szukam czegoś wg poniższych kryteriów:

Budżet do 1000 PLN ( zakładam wyjątki + max 200PLN w przypadku naprawdę dobrej okazji)
Lokalizacja:
- centrum średniej wielkości miasta (Pabianice) oraz obrzeża, zakładam wypady w teren kilku, kilkunastu kilometrów od miasta przy dobrych warunkach do obserwacji.
- obserwacje na wyjazdach w Polsce, raczej tereny zamiejskie
- bywam również weekendowo na terenach zupełnie wiejskich, około 30km od najbliższego większego miasta.

Mobilność:
Planuję zabierać sprzęt na wakacje więc musi dać się łatwo pakować i przewozić w samochodzie a potem żebym mógł go nosić i nie narzekać zbytnio na swój wybór :)

Planowane obserwacje:
Układ słoneczny - księżyc, słońce, planety( dobrze by było gdyby teleskop umożliwiał dojrzeć księżyce galileuszowe Jowisza i wyraźnie przerwę Cassiniego pierścieni Saturna)
Poza tym wszystkie lub przynajmniej większość obiektów z katalogu Messiera. To chyba najistotniejszy punkt. Ogromne wrażenie robią na mnie obserwacje mgławic oraz galaktyk z detalami tzn widoczne ramiona itd.

Astrografia:
Zanim zacznę przygodę z fotografowaniem nieba czeka mnie jeszcze długa droga z nauką samej astronomii ale chciałbym żeby zakupiony sprzęt miał możliwość w przyszłości podłączenia podstawowego aparatu cyfrowego lub chociażby smartfona.

To co wg powyższych kryteriów znalazłem to:
Na montażu Dobsona:
1) Teleskop Sky-Watcher Dobson 130 - 680 PLN - świetna cena jednak obawiam się że ten model bedzie za słaby
2) Teleskop Sky-Watcher Dobson 150 - 949 PLN; niestety obecnie niedostępny nigdzie w Polsce ale najbardziej pasuje do moich kryteriów, a przynajmniej tak mi się zdaje.