Jaka kamera do DS?

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

PostMateuszW | 01 Lip 2013, 23:13

Ostatnio zacząłem się zastanawiać nad jakąś dobrą i zarazem sensowną cenowo kamerą DS. Na razie są to rozważania teoretyczne, bo nie mam takiego budżetu, ale chciałbym sobie wyznaczyć cel na przyszłość (może nie tak odległą :wink: ). W rynku kamer DS orientuję się przeciętnie i ciężko jest mi powiedzieć jaka kamera jest opłacalna, a jak nie.
Na razie skłaniam się ku kamerze ATIK 383L+ MONO. Chętnie poczytam propozycje innych kamer w podobnej cenie. Ważna jest dla mnie sensowna rozdzielczość, tak żebym nie miał szoku po przesiadce z lustrzanki, dlatego wynalazki typu 314l+ odpadają. Wolę więcej poczekać i mieć dużą matrycę, niż kupować wcześniej "dziurkę od klucza". Rozmiar piksela w 383 jest idealny, bo chciałbym właśnie coś ok 5-6um, bo daje to odpowiednią skalę obrazu przy 1000mm. Słyszałem, że różne firmy produkują kamery oparte na tych samych matrycach, więc może znajdzie się coś takiego jak 383 innej firmy, a bardziej opłacalne?
Czekam na radę naszych astrofotografów i dziękuję za pomoc :wink: .
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postriklaunim | 01 Lip 2013, 23:26

Tańsze i/lub lepsze od Atika 383 w podobnej cenie to nic nie ma raczej :)
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 08 Lip 2013, 21:07

Aż mi się nie chce wierzyć, że nie ma dla niej konkurencji :wink: . Przykładowo QHY9 jest zauważalnie lepsza (bo droższa)? Nie ma czegoś np od SBIGA?
W takim razie mam pytanie co do tego atika. Czy wystarczą do niego filtry 1,25", czy jednak 36 mm? Na Astromarkecie piszą, że do F/5 wystarczą 1,25", ale np _RobMarK_ używa 36 mm.

W jaki sposób można porównać obiektywnie ze sobą kamery pod względem szumów? Są jakieś "wskaźniki", które to opisują? Czy w jakiś sposób jest oznaczana czułość kamery?
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postriklaunim | 08 Lip 2013, 21:58

MateuszW napisał(a):Aż mi się nie chce wierzyć, że nie ma dla niej konkurencji :wink: . Przykładowo QHY9 jest zauważalnie lepsza (bo droższa)? Nie ma czegoś np od SBIGA?
W takim razie mam pytanie co do tego atika. Czy wystarczą do niego filtry 1,25", czy jednak 36 mm? Na Astromarkecie piszą, że do F/5 wystarczą 1,25", ale np _RobMarK_ używa 36 mm.

W jaki sposób można porównać obiektywnie ze sobą kamery pod względem szumów? Są jakieś "wskaźniki", które to opisują? Czy w jakiś sposób jest oznaczana czułość kamery?


Cena nie jest wyznacznikiem jakości. Kamery można porównywać po prądzie ciemnym (dark current), jednorodności biasa (bias frame), szumie odczytu (read noise), stabilności chłodzenia (i np. kwestii roszenia), czy jakości wykonania. W przypadku Atik kontra QHY to ogólnie Atik ma przewagę lepszej jakości potwierdzonej przez licznych zadowolonych użytkowników. QHY9 też działa, ale nie ma powodu by ryzykować jej zakup (przy poważniejszej naprawie gwarancyjnej kamera wędruje do Chin a nie do Wielkiej Brytanii - co bardziej boli).

Atik 383 ma matrycę, która jest na granicy stosowania filtrów 1,25". To czy i jak silną winietę dostaniesz na rogach zależy od światłosiły i od bliskości filtrów od kamery.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostKrzysztof D | 11 Lip 2013, 10:31

A kamery Moravian Instruments? Ceny są w okolicach Atika, maja wbudowane koło filtrowe.
 
Posty: 40
Rejestracja: 30 Wrz 2012, 16:50

 

Postriklaunim | 11 Lip 2013, 20:01

Moravian jest droższy od Atika i to znacznie, tym bardziej te z kołami filtrowymi.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 12 Lip 2013, 00:51

Akurat koło filtrowe nie będzie mi potrzebne w Moravianie, bo za niedługo zbuduję własne, które do tego będę używał z Chameleonem.
Czyli wygląda na to, że Atik nie ma konkurencji. Generalnie sprawia wrażenie bardzo porządnie wykonanego.
Jedyne co mi się w nim nie podoba to to, że migawka pozwala na naświetlanie jedynie od 200ms. Czyli ewentualne wykorzystanie do Księżyca odpada (choć fotki ściągają się tak długo, że to i tak by nie miało sensu). Czy wiecie, dlaczego jest takie ograniczenie? Przecież w lustrzankach nie ma problemu przy 1/8000s.
Przy okazji może ktoś wyjaśnić czym różnią się matryce bez migawki (z elektroniczną), że nie powstają w nich "powidoki", które trzeba usuwać zwykłą migawką? Bo słyszałem właśnie, że do tego się używa migawki (przy przepaleniu piksela pozostaje on przepalony też na następnym zdjęciu i trzeba wyzerować matrycę migawką). Dlaczego jedne matryce wymagają migawki, a inne nie? Generalnie jest ona też przydatna, bo można robić łatwiej darki i biasy :D .
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postriklaunim | 12 Lip 2013, 07:57

Atik 314L+ obsługuje chyba tak do 1ms (albo 10 ms). Nie są to kamery tworzone i optymalizowane do krótkich ekspozycji. Mają chłodzenie i elektronikę/gain optymalizowany na długie ekspozycje i jak najniższe szumy. Z budową koła filtrowego to bym uważał bo wykonanie musi być precyzyjne i kompaktowe.

Atik konkurencję ma, ale w kamerach z wyższej półki z większymi matrycami (QSI, FLI), czy np. kolorowe QHY8L.

Co do migawki - matryce Sony, jak i matryce KAI (TrueSense Imaging/ dawny Kodak) mają elektroniczne migawki i nie wymagają migawek mechanicznych (jak np. matryce KAF).
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 12 Lip 2013, 11:38

riklaunim napisał(a): Z budową koła filtrowego to bym uważał bo wykonanie musi być precyzyjne i kompaktowe.

Tu akurat nie będzie problemu, bo będzie ono wycinane na frezarce CNC, a jego tor optyczny będzie 21 mm, więc jeden z najlepszych wyników na rynku :wink: .
riklaunim napisał(a):Co do migawki - matryce Sony, jak i matryce KAI (TrueSense Imaging/ dawny Kodak) mają elektroniczne migawki i nie wymagają migawek mechanicznych (jak np. matryce KAF).

Ale jak działa taka migawka elektroniczna? Czemu każda matryca takiej nie ma? Migawka to przecież jeden z bardziej zawodnych elementów (przynajmniej w lustrzankach) i na pewno też swoje kosztuje.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postriklaunim | 12 Lip 2013, 15:41

Bo migawka elektroniczna zajmuje miejsce gdzieś na matrycy co ma swoje wady i zalety. Nie każdy projekt tego potrzebuje więc nie każda matryca ma elektroniczną migawkę.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 15 Lip 2013, 00:19

Jak już jesteśmy przy migawkach, to może mógłbyś mi wytłumaczyć, dlaczego obraz na zdjęciach z lustrzanek z migawką szczelinową na krótkich czasach się nie "rozmazuje". Nie chodzi o klasyczne rozmazanie tylko o to, że taka migawka odsłania w różnym czasie różne części matrycy i powinie wystąpić efekt, że przy szybkim ruchu na górze zdjęcia złapie się obiekt w innej chwili, niż na dole. Chodzi o sytuację, jak na animacji z prawej: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... speeds.gif.

Jeśli chodzi o Atika, to znalazłem darki i biasy z niego: http://astropolis.pl/topic/41253-sprawd ... atik-383l/. Jestem POD WRAŻENIEM :shock: . Wiedziałem, że znajdę mało hotpikseli, ale żeby tak mało. Porównanie do jakiejkolwiek lustrzanki mija się z celem :wink: . Ale na bardzo wyciągniętym darku widać coś dziwnego, takie jakby "włoski". Chodzi mi o coś takiego jak z prawej na dole (w kilku innych miejscach też jest):
Jaka kamera do DS?: dark.jpg

Wiesz może co to takiego?
Z góry dzięki za dotychczasową pomoc :wink: .
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postpiraniusz | 15 Lip 2013, 09:26

riklaunim napisał(a):Moravian jest droższy od Atika i to znacznie, tym bardziej te z kołami filtrowymi.

Tak dla sprostowania - nie powiedział bym, że jest znacznie droższy. Jak rok temu kupowałem Morawiana z matrycą KAI 04022 z kołem filtrowym, to cena była niższa niz za gołego Atika 4000. Mowa tu oczywiście o cenie, jaką zaproponował mi polski dystrybutor. Podobnie koszty za serię 383 były całkiem atrakcyjne - niższe niz to co jest w cenniku na stronie MI.
Warto zapytać o cenę, bo kamery MI są wg mnie całkiem przyzwoite, a i ewentualny serwis też jest prawie że za "miedzą" :wink:
Meade SC 10", Sky-90, NEQ6 SynTrek, MI G2-4000 + G1-0300 + OAG, Orion SSPro v2 i inne duperele
moja strona
Awatar użytkownika
 
Posty: 642
Rejestracja: 11 Mar 2007, 13:56
Miejscowość: Chrzanów (małopolska)

Postriklaunim | 15 Lip 2013, 19:16

MateuszW napisał(a):Jak już jesteśmy przy migawkach, to może mógłbyś mi wytłumaczyć, dlaczego obraz na zdjęciach z lustrzanek z migawką szczelinową na krótkich czasach się nie "rozmazuje". Nie chodzi o klasyczne rozmazanie tylko o to, że taka migawka odsłania w różnym czasie różne części matrycy i powinie wystąpić efekt, że przy szybkim ruchu na górze zdjęcia złapie się obiekt w innej chwili, niż na dole. Chodzi o sytuację, jak na animacji z prawej: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... speeds.gif.

Przy odpowiednio dużej prędkości poruszenie nastąpi. Poza tym matryce (większość) stosowane we współczesnych lustrzankach mają elektroniczną migawkę i to ona mrozi obraz.


MateuszW napisał(a):Jeśli chodzi o Atika, to znalazłem darki i biasy z niego: http://astropolis.pl/topic/41253-sprawd ... atik-383l/. Jestem POD WRAŻENIEM :shock: . Wiedziałem, że znajdę mało hotpikseli, ale żeby tak mało. Porównanie do jakiejkolwiek lustrzanki mija się z celem :wink: . Ale na bardzo wyciągniętym darku widać coś dziwnego, takie jakby "włoski". Chodzi mi o coś takiego jak z prawej na dole (w kilku innych miejscach też jest):
dark.jpg

Wiesz może co to takiego?
Z góry dzięki za dotychczasową pomoc :wink: .


Pewnie zakłócenia jakieś. Trzeba się pytać właściciela kamery.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 15 Lip 2013, 20:35

Mam jeszcze pytanie co do odczytywania zdjęcia. Kamera odczytuje zdjęcie w dość długim czasie - 10,5 sek. Czy ma ona możliwośc wykonywania nowego zdjęcia w trakcie przesyłania starego, jak to robią lustrzanki?
I czemu ten czas jest taki długi? Fits z takiej kamery zajmuje 16 MB, a prędkość USB 2.0 jest na poziomie 30 - 42 MB/s :roll: .
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postmakower | 15 Lip 2013, 21:29

MateuszW napisał(a):Mam jeszcze pytanie co do odczytywania zdjęcia. Kamera odczytuje zdjęcie w dość długim czasie - 10,5 sek. Czy ma ona możliwośc wykonywania nowego zdjęcia w trakcie przesyłania starego, jak to robią lustrzanki?
I czemu ten czas jest taki długi? Fits z takiej kamery zajmuje 16 MB, a prędkość USB 2.0 jest na poziomie 30 - 42 MB/s :roll: .


Śledzę wątek bo też jestem zainteresowany jakąś sensowną kamerą do DS.
Co powiecie na QHY8L - color pod niezłym niebem. Parę lamp rozświatlających wieś.
http://www.astrokrak.pl/kamery-ccd/1441 ... cd-8l.html
Doczytałem się, że sensor bardzo stary bo wykorzystywany w profesjonalnych lustrzankach Nikona 10 lat temu, tylko chłodzony i niektórzy chwalą .
 
Posty: 756
Rejestracja: 04 Sty 2012, 02:22

 

Postriklaunim | 15 Lip 2013, 21:29

Która kamera? Atik 383? Na czas odczytu klatki składa się nie tylko przesłanie go po kablu, ale odczytanie ładunków z pikseli, przetworzenie ich i przygotowanie danych do wysłania. W celu minimalizacji szumów operacje te nie są specjalnie przyśpieszane.

makower napisał(a):Co powiecie na QHY8L - color pod niezłym niebem. Parę lamp rozświatlających wieś.

Z kolorowych to chyba najlepszy wybór - bo duża i działa na zimno :)
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

Postmakower | 15 Lip 2013, 21:48

makower napisał(a):Co powiecie na QHY8L - color pod niezłym niebem. Parę lamp rozświatlających wieś.


Z kolorowych to chyba najlepszy wybór - bo duża i działa na zimno :)[/quote]

No to nieźle. Wiem że jest jakiś uzytkownik tej kamery na forum. Może sie odezwie.
Mam takie pytanie. Oglądałem na YT, że rozwiązaniem problemu zraszania obiektywy kamery przy chłodzeniu o 25 stopni od temperatury otoczenia jest taka pałeczka, którą wkręca sie przy obiektywie.
Do środka tej pałeczki zaleca się dawać watę jako separator a potem kulki żelowe jako środek absorbujący wilgoć.
Czy w innych kamerach chłodzonych nie występuje problem roszenia szkła?
Na ile można polegać rozwiązaniu stosowanemu w QHY8L. (gdzie kupić te kulki żelowe, może suchy ryż wystarczy?)
 
Posty: 756
Rejestracja: 04 Sty 2012, 02:22

 

PostMateuszW | 15 Lip 2013, 22:51

riklaunim napisał(a):Która kamera? Atik 383? Na czas odczytu klatki składa się nie tylko przesłanie go po kablu, ale odczytanie ładunków z pikseli, przetworzenie ich i przygotowanie danych do wysłania. W celu minimalizacji szumów operacje te nie są specjalnie przyśpieszane.

Tak, chodzi mi o 383. Jeśli to sprawa zmniejszenia szumów, to jestem w stanie zrozumieć. No bo aparaty radzą sobie ze sczytywaniem z prędkością światła w porównaniu z kamerami :wink: . Problem jest taki, że te 10,5 sek to wielkie marnotrawstwo czasu. Przez np 4h mógłbym wykonać prawie o 2 zdjęcia więcej z aparatu, niż z kamery. No ale widzę, że za takie "bajery" się między innymi płaci, bo FLI z tą samą matrycą sczytuje 3 sek.
Przy kadrowaniu i fokusowaniu będzie trzeba aktywnie korzystać z binowania i ROI :wink: .
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postriklaunim | 15 Lip 2013, 22:53

Szymon Ozimek przez jakiś czas jej używał. Co do roszenia to zależy od modelu. Domyślnie jak komora jest dobrze osuszona to nie oszroni się. A jak to się dzieje to wtedy można podłączać takie gotowe zazwyczaj dodatkowe pojemniczki z pochłaniaczami wilgoci. Co do ryżu to się raczej nie zmieści (i nie wiem czy wyssie na tyle dobrze, plus taki prosto z torebki to może zapylić matrycę :))
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

Post_RobMarK_ | 16 Lip 2013, 07:34

Nie wiem jakiej średnicy potrzebujesz kulki żelowe ale czasem wystarczy poszukać w pudełkach po butach ;)
W handlu pochłaniacze występują prawie w każdym produkcie wrażliwym na wilgoć najczęściej w dodatkowych opakowaniach np. woreczkach z napisem "nie zjadać" :lol:
http://www.tasma.com.pl/pochlaniacze_wi ... lgoci.html
Lorneta / APO do DS / SCT do US ...
Awatar użytkownika
 
Posty: 1446
Rejestracja: 16 Sty 2008, 00:09

PostMateuszW | 16 Lip 2013, 13:26

A jak jest z roszeniem się atika 383L+? Czy ogólnie z roszeniem jest problem tylko na zewnątrz szkiełka, czy też w środku komory?
Mam jeszcze pytanie co do chłodzenia. Czy ta kamera potrafi zawsze schłodzić się o te 40st? Nawet jak jest na polu -20st? Wtedy by uzyskała -60st :shock: . Czy jest jakieś ograniczenie minimalnej temperatury ze względu na działanie elektroniki?
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postriklaunim | 16 Lip 2013, 19:27

Ja mam Atika 314L+ i się nie rosi. Ogólnie nie powinien to być częsty problem. Zazwyczaj chodzi o szronienie wewnątrz komory. Przy dużej wilgotności powietrza może rosić na zewnątrz (choć np. z refraktorem to mniejszy problem niż z otwartym Newtonem).

Co do chłodzenia to technicznie da się schłodzić do bardzo niskich temperatur gdy powietrze jest zimne. Zazwyczaj ustawia się jakąś niezbyt niską, ale dobrą temperaturę i się jej trzyma (ja mam -10C) co pozwala też wielokrotnie wykorzystywać darki.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMarek_N | 16 Lip 2013, 20:56

MateuszW napisał(a):Ale na bardzo wyciągniętym darku widać coś dziwnego, takie jakby "włoski". Chodzi mi o coś takiego jak z prawej na dole (w kilku innych miejscach też jest):
Wiesz może co to takiego?

Hej

To jest ślad po wysokoenergetycznej cząsteczce kosmicznej - cosmic rays. DSLR'y generalnie tego nie rejestrują bo maja za słabą czułość.

makower - a myślałeś może o dorobieniu peltiera do 600D? Robią w JTW Astronomy (Holandia) takie modyfikacje, co daje obniżenie temp matrycy o 15-20 stopni. Koszt 400 Euro.
- http://www.jtwastronomy.com/products/icecube.php

Efekt na darkach mniej więcej taki (choć to akurat strona innej firmy):
- http://www.centralds.net/cam/?p=5036#!prettyPhoto
Taurus 270 + platforma | SW 80/400 2" + AZ4 | 20T5 | 13T6 | 8E | ES 4.7 | UHC, OIII 2" | AstroTrac TT320X-AG
Awatar użytkownika
 
Posty: 295
Rejestracja: 06 Sie 2005, 15:50
Miejscowość: Kraków

Postmakower | 16 Lip 2013, 21:14

Marek_N napisał(a):makower - a myślałeś może o dorobieniu peltiera do 600D? Robią w JTW Astronomy (Holandia) takie modyfikacje, co daje obniżenie temp matrycy o 15-20 stopni. Koszt 400 Euro.
- http://www.jtwastronomy.com/products/icecube.php

Efekt na darkach mniej więcej taki (choć to akurat strona innej firmy):
- http://www.centralds.net/cam/?p=5036#!prettyPhoto


Efekty są niezłe ale jak policzyć całą modyfikację DSLR (2000 zł aparat, cooling 1700 zł, modyfikacja filtrów ok 600 zł) to wychodzi ok 4300 zł co sie nie opłaca bo nową QHY8L można kupić za ok 4600 zł.
Potem taki aparat sprzedajemy za grosze.
 
Posty: 756
Rejestracja: 04 Sty 2012, 02:22

 

Post_RobMarK_ | 16 Lip 2013, 22:19

MateuszW napisał(a):A jak jest z roszeniem się atika 383L+? Czy ogólnie z roszeniem jest problem tylko na zewnątrz szkiełka, czy też w środku komory?
Mam jeszcze pytanie co do chłodzenia. Czy ta kamera potrafi zawsze schłodzić się o te 40st? Nawet jak jest na polu -20st? Wtedy by uzyskała -60st :shock: . Czy jest jakieś ograniczenie minimalnej temperatury ze względu na działanie elektroniki?

Roszenie praktycznie zdarzyło mi się raz na zewnątrz okna kamery przy składaniu zestawu na szybko, jeśli wynosiłem kompletny złożony zestaw to nie doświadczyłem tego problemu. Kiedy sprawdzałem kiedyś możliwości przy szybkim silnym schłodzeniu (otoczenie 2C, ustawione na chipie -35) szroni komorę więc zdecydowanie zalecałbym stopniowe obniżanie temperatury. Ja mam przyjęte dwie temperatury sensora, przy których robię fotki i dla nich mam bibliotekę darków.
Kamery nie rozkręcałem :wink: ale mam nadzieję, że stosowane są układy serii automotive/industrial czyli działające pewnie od -40C co w zasadzie gwarantowałoby start od ok. -50C. Nawet jeśli są tam wrzucane standardowe elementy funkcjonujące od -20C to i tak z doświadczenia powiem, że nie stwarzają najmniejszych problemów przy -30C. Niżej zaczynają wychodzić kłopoty na układach w.cz. lub seriach układów szybkich ale w astronomicznych zastosowaniach nie powinno być problemu nawet z dojściem do -35...-40C. Prędzej obawiałbym się o smary/mechanikę naszego sprzętu.

makower napisał(a):
Marek_N napisał(a):makower - a myślałeś może o dorobieniu peltiera do 600D? Robią w JTW Astronomy (Holandia) takie modyfikacje, co daje obniżenie temp matrycy o 15-20 stopni. Koszt 400 Euro.
- http://www.jtwastronomy.com/products/icecube.php

Efekt na darkach mniej więcej taki (choć to akurat strona innej firmy):
- http://www.centralds.net/cam/?p=5036#!prettyPhoto


Efekty są niezłe ale jak policzyć całą modyfikację DSLR (2000 zł aparat, cooling 1700 zł, modyfikacja filtrów ok 600 zł) to wychodzi ok 4300 zł co sie nie opłaca bo nową QHY8L można kupić za ok 4600 zł.
Potem taki aparat sprzedajemy za grosze.

Tu jest jeszcze jeden drobiazg - kompaktowości rozwiązania i komfortu użytkowania. Zdecydowanie postawiłbym na kamerkę. Swego czasu użytkowałem Orion StarShoot Pro v1.0 Deep Space Color CCD zbliżoną do QHY8L i nawet w paskudnej Warszawie dała mi dużo satysfakcji na starcie oczywiście do tzw. łatwych obiektów.
Lorneta / APO do DS / SCT do US ...
Awatar użytkownika
 
Posty: 1446
Rejestracja: 16 Sty 2008, 00:09

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości

AstroChat

Wejdź na chat