* Zaloguj się   * Zarejestruj się


Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 149 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 12:36 am 
Online

Rejestracja: Nie Lip 15, 2012 12:40 pm
Posty: 1343
MateuszW napisał(a):
Tylko, jak byś proponował zasymulować spadek rozdzielczości na monitorze?


nie zajmuje się obliczeniami z optyki..mam zerowe o tym pojęcie. Ale obraz powinien być ostry jak igła tyle że z mniejsza ilością szczegółów.
Są na to wzory łatwo np wyliczyć przy jakiej rozdzielczości widac jakiś tam krater (ok wiadomo że oko rejestruje lepiej linie + inne niuanse itd ale nie wnikam już aż tak mocno) - można tego użyc jako jakiegoś wyznacznika.
Mi chodzi o to że uzycie prostego rozmycia do symulowania tego jest nieporozumieniem a algorytm tego powinien dostarczyc Janusz programiście, który tylko ma to zaprogramować.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 4:42 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Sob Mar 22, 2008 4:51 pm
Posty: 454
MateuszW napisał(a):
szuu napisał(a):
a skoro mowa o jasności, przy zmianie okularu powinna zmieniać sie jasność tła, to dosyć podstawowa rzecz którą w prawdziwym teleskopie od razu widać

Szuu, przecież tak się dzieje w symulatorze :)

o, rzeczywiście, teraz to widzę, wcześniej "obserwowałem" głównie księżyc i na nim nie było widać tego efektu bo tło zaczynało być widoczne dopiero przy powiekszeniu gdy jasność była już maksymalna.
oj, ale to chyba znaczy że przy tym sposobie wyświetlania dynamika ekranu jednak nas ogranicza - obraz powinien się rozjaśniać, ale nie może bo już jest maksymalnie jasny. w pewnym sensie to błąd bo nie widzimy tego co w rzeczywistości (czyli dalszego rozjaśniania sie nieba zależnego od źrenicy wyjściowej), ale gdyby ten błąd wyeliminować to pojawiłoby sie przepalenie i to też niedobrze. ale może kompresja dynamiki zamiast twardego ograniczania maksimum byłaby dobrym kompromisem?


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 8:18 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon Cze 27, 2011 7:22 am
Posty: 357
Miejscowość: Bielsko-Biała
A ja widziałbym dość prostą i moim zdaniem przydatną rzecz czyli "kalibrator" jasności monitora. Albo w wyskakującym okienku albo na dole/z boku powino byc pole z kilkoma odcieniami szarości. Od białego do czarnego. Za pomocą ustawień jasności i kontrastu monitora należy ustawić tak, żeby czarny był czarny, biały - biały i żeby było widać wszystkie przejścia pośrednie.

_________________
Orion 120/600, Mak 127, SkyMaster 15x70, AZ4, Bino Baader Maxbright, GSO 8x50, Sky Surfer III, Swan 33, 2x Super Plossl 25mm, 2x WO WA 20mm, 2x BST ED 15mm, 2x SW SWA 9mm, SW SWA 7mm, SW SWA 5mm


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 11:32 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Sob Gru 20, 2008 2:57 pm
Posty: 71
Miejscowość: Silesia
Do tych suwaków przydałyby się 2 przyciski po bokach (-) i (+) żeby dało się precyzyjniej ustawić ogniskową teleskopu. Albo chociaż żeby na kliknięcie obok na linii suwak reagował przeskokiem o jedną jednostkę. Może mam ustawioną za dużą szybkość kursora i za dużo DPI ale nie potrafię trafić na równo 1500 mm :wink:

_________________
Synta 12" powered by Lacerta Microfocuser, Scopos 35mm, SW UWA 17mm, SW UWA 13mm, SW UWA 8mm, Baader Genuine Ortho 7mm, GSO ED 2x2", Neodymium Moon & Skyglow, Lumicon OIII, Zhumell VPF, Skylux 70/700 :-)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 11:45 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Kwi 12, 2005 6:17 pm
Posty: 16919
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa
O kalibracyjnym pasku wyświetlanym na monitorze też już wcześniej myślałem a nad długością suwaków i szybkością działania zapewne sporo jeszcze da się zrobić :arrow: 8)

_________________
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, MT-800, Santel 180/1800, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-350D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 1 W :-)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 12:35 pm 
Offline

Rejestracja: Nie Gru 26, 2010 1:05 am
Posty: 902
jointer napisał(a):
Do tych suwaków przydałyby się 2 przyciski po bokach (-) i (+) żeby dało się precyzyjniej ustawić ogniskową teleskopu. Albo chociaż żeby na kliknięcie obok na linii suwak reagował przeskokiem o jedną jednostkę. Może mam ustawioną za dużą szybkość kursora i za dużo DPI ale nie potrafię trafić na równo 1500 mm :wink:


Nie jesteś sam, ja też nie moge trafić w wybraną ogniskową :(


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 1:17 pm 
Online

Rejestracja: Nie Lip 15, 2012 12:40 pm
Posty: 1343
Janusz_P. napisał(a):
a nad długością suwaków i szybkością działania zapewne sporo jeszcze da się zrobić :arrow: 8)


Nie zwiększajcie dlugości bo to nie jest żadne rozwiązanie. Na mniejszych rozdzielczościach/monitorach mam mieć pół ekranu na suwak ? Kazdą tego typu propozycję proponuje sprawdzić najpierw na mniejszych ekranach.

Zróbcie rozsądne skoki. nie widzę najmniejszego sensu aby długość ogniskowej byłą regulowana z precyzją 1mm to samo z średnicą.
Zresztą to są sprawy drugorzędne..najpierw trzeba zrobić samą symulację i jej silnik ktory nie będzie budzić zastrzeżeń. Chętnie bym usłyszał coś więcej nt. jakie wzory czy pomysły były użyte do obliczenia seeingu czy rozdzielczośsi itd. Wtedy się można odnieść do jakichś konkretów - a tak nic nie wiadomo.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 8:15 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Lip 29, 2012 11:04 pm
Posty: 37
Miejscowość: Kraków
Ja w obecnej formie nie jestem w stanie przy pomocy tych suwaków ustawić swoich parametrów :evil: aż mnie skręca.
A na komórce czy tablecie to już tragedia. Koniecznie muszą być przyciski [+], [-]

a w ogniskowych okularów brakuje dziesiątych części milimetra przy krótkich okularach (okulary 2,5mm 4,7mm itp)

_________________
GSO 12", SW R150/750 EQ3-2 SynScan, SW ED80 AZ4


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 9:43 pm 
Online

Rejestracja: Nie Lip 15, 2012 12:40 pm
Posty: 1343
pi_drake napisał(a):
Koniecznie muszą być przyciski [+], [-]


propozycja wyglądu slidera z +/-

Załącznik:



Cytuj:
brakuje dziesiątych części milimetra przy krótkich okularach (okulary 2,5mm 4,7mm itp)
- nie, no..bez przesady. :?:


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 11:06 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 18, 2013 8:33 pm
Posty: 795
Miejscowość: Krosno/Kraków
•Fish3r• napisał(a):
Zresztą to są sprawy drugorzędne..najpierw trzeba zrobić samą symulację i jej silnik ktory nie będzie budzić zastrzeżeń.


Otóż to.


•Fish3r• napisał(a):
Chętnie bym usłyszał coś więcej nt. jakie wzory czy pomysły były użyte do obliczenia seeingu czy rozdzielczośsi itd. Wtedy się można odnieść do jakichś konkretów - a tak nic nie wiadomo.


Podejrzewam, że do obliczenia rozdzielczości użyto jednego ze standardowych wzorów (np. 120"/D, gdzie D to średnica obiektywu w milimetrach) - tu nie ma zbyt dużego pola do popisu. Pojawia się ono za to przy samej implementacji dyfrakcji. Patrząc na wyniki tych symulacji odnoszę wrażenie, że dyfrakcja została zaimplementowana przy użyciu jakiegoś standardowego algorytmu blurringu. Jeśli chciałoby się zasymulować to zjawisko od strony fizycznej, to wypadałoby obliczyć transformatę Fouriera apertury i spleść otrzymany wynik z idealnym obrazem obiektu. Kiedyś sobie coś takiego liczyłem w matlabie - fajnie wychodzą wtedy "spajki" przy gwiazdach w Newtonach ze standardowym pająkiem ;)

Seeing też wygląda jakby był modelowany rozmyciem Gaussowskim o skali zmieniającej się w czasie. Jeśli chciałoby się uzyskać realistyczny efekt wypadałoby modelować zaburzenia frontu falowego na turbulencji w górnych warstwach atmosfery. Standardowo używa się do tego wielomianów Zernike, a zmienność czasową realizuje się przesuwając obliczony wcześniej "ekran fazowy" przed aperturą teleskopu.

Te rzeczy da się zaimplementować. Gdyby w ramach tego "projektu" powstał taki symulator, byłbym pod sporym wrażeniem! Mógłby on dawać pogląd na rozmiar oraz rozmycie obiektu przy założonych warunkach (użyty sprzęt, poziom turbulencji). Nie za bardzo jestem za to pewien, czy da się na monitorze realistycznie odtworzyć jasności obiektów. Zauważmy, że jasność powierzchniowa przeciętnej mgławicy jest o 5 czy 6 rzędów wielkości (kilkaset tysięcy razy) mniejsza od jasności powierzchniowej Jowisza...

_________________
Taurus 13", Nikon Action 10x50EX


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Wto Lut 18, 2014 11:24 pm 
Online
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Lis 27, 2011 10:09 pm
Posty: 2876
Miejscowość: Wieliczka
piotrekguzik napisał(a):
Nie za bardzo jestem za to pewien, czy da się na monitorze realistycznie odtworzyć jasności obiektów. Zauważmy, że jasność powierzchniowa przeciętnej mgławicy jest o 5 czy 6 rzędów wielkości (kilkaset tysięcy razy) mniejsza od jasności powierzchniowej Jowisza...

No właśnie, myślę, że jest to niemożliwe. O DSach to od razu zapomnijmy, żeby były naturalnej jasności, bo przecież monitor ma minimalną jasność na poziomie oślepiającym przy obserwacjach. Z jasnością np Księżyca też się nic nie zrobi, bo monitor nie da rady wyświetlić obrazu oślepiającego w dzień (bo normalnie to nie ma sensu dla użytkownika).

_________________
SW CFP 200/800, NEQ6 Pro SynScan, Atik 383L+, PG Chameleon3, MPCC Mk3, IDAS LPS P2, Nagler 26, 9, 3.5mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon Action VII 12x50 CF
DreamFocuser
Ty też możesz mieć swój motofocuser!


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 12:16 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Sob Mar 22, 2008 4:51 pm
Posty: 454
piotrekguzik napisał(a):
wypadałoby modelować zaburzenia frontu falowego na turbulencji [...] zmienność czasową realizuje się przesuwając obliczony wcześniej "ekran fazowy" przed aperturą teleskopu.

i w ruchu wygląda to genialnie, jak prawdziwe turbulencje, do czasu gdy spróbujemy "obserwować" obiekt większy od gwiazdy :( bo jak już wspominałem, oczywiście turbulencja wychodzi identyczna dla każdego punktu obrazu i widać że to jest sztuczne. czyli pewnie potrzebny jest podział całego pola na małe obszary i niezależne obliczanie każdego z nich. niestety to oznaczałoby straszne wymagania na moc obliczeniową, i w ogóle to bardzo nieoptymalne, może da sie inaczej? ale korzystanie z jednej transformaty i tak jest "złe", bo wtedy nie tylko turbulencja jest identyczna w całym polu widzenia ale również cechy układu optycznego takie jak koma, a to już skandal ;) no i tak naprawdę to każda gwiazda powinna mieć osobną transformatę, choćby z tego powodu że ich światło nie jest wzajemnie ze sobą spójne. w każdym razie robi się to o wiele bardziej złożone od prostego programu do filtrowania zdjęcia, dlatego, mimo że ciągle uważam że teoretycznie da się zrobić taki symulator, to nie będę się upierał w którym roku to nastąpi 8)

piotrekguzik napisał(a):
Te rzeczy da się zaimplementować. Gdyby w ramach tego "projektu" powstał taki symulator, byłbym pod sporym wrażeniem!

no własnie, to byłoby genialne :D
celem akurat TEGO symulatora raczej nie jest uwzględnienie tych wszystkich rzeczy które wymieniłem wyżej, ale pomarzyć zawsze można...

piotrekguzik napisał(a):
Nie za bardzo jestem za to pewien, czy da się na monitorze realistycznie odtworzyć jasności obiektów. Zauważmy, że jasność powierzchniowa przeciętnej mgławicy jest o 5 czy 6 rzędów wielkości (kilkaset tysięcy razy) mniejsza od jasności powierzchniowej Jowisza...

zakres jasności musiałby byc dynamicznie skalowany, być może symulując pewne zjawiska fizjologiczne w oku, tak że monitor nie będzie musiał nigdy wyświetlać rzeczy bardzo jasnych lub bardzo ciemnych. patrząc na jowisza nie widzimy równoczesnie słabej mgławicy, więc rzeczywista różnica jasności jaką odróżniamy w jednym momencie jest o wiele mniejsza. w grach lub filmach widzimy raz noc, raz dzień i mimo że jasność monitora nie zmienia się sto tysięcy razy między tymi scenami to jest to do pewnego stopnia wiarygodne i poddajemy się wrażeniu. w porównaniu do pozostałych wyzwań to prawdopodobnie najłatwiejszy problem do rozwiązania.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 2:32 am 
Online

Rejestracja: Nie Lip 15, 2012 12:40 pm
Posty: 1343
Jeśli chodzi o wygląd...propozycja tak jak mniej więcej bym to sam widział, może.. gdy będzie reszta gotowa będzie to jakąś inspiracją.

Załącznik:


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 2:59 am 
Online

Rejestracja: Nie Lip 15, 2012 12:40 pm
Posty: 1343
szuu napisał(a):
niestety to oznaczałoby straszne wymagania na moc obliczeniową, i w ogóle to bardzo nieoptymalne, może da sie inaczej? ale korzystanie z jednej transformaty i tak jest "złe",

Przeczytałem dokładnie co napisałeś..i pewnie jest jak mówisz przy chęci realistycznego odwzorowania. Co jednak jeśli chcielibyśmy zrobic jedynie symulację tego zjawiska nie na poziomie akademickim , ale jedynie poglądowym ? Patrząc na animację seeingu umieszczoną na wiki nie wierzę , absolutnie nei wierzę że nie da rady tego wyanimować na pralce domowej w czasie rzeczywistym. Mamy do czynienia z statycznym obrazem i odpowiednim przemieszczeniem jedynie obrazu względem siebie. Może nie trzeba tego obliczać tylko jakby zapamietac jeden "wzór" i tylko go dalej zapętlić nakładając na określoną bitmapę. Coś jak w Photoshopie displace..


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 9:13 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Kwi 12, 2005 6:17 pm
Posty: 16919
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa
Nie ukrywam że to menu jest dość przejrzyste i możemy nad nim pomyśleć w kolejnej wersji.
Co do seeingu to albo go zrobimy dobrze albo zlikwidujemy tą opcję bo szczególnie w przypadku Księżyca najsilniej ona obciąża komputer ilością potrzebnych do wykonania obliczeń :arrow: :roll:

_________________
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, MT-800, Santel 180/1800, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-350D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 1 W :-)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 9:55 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 18, 2013 8:33 pm
Posty: 795
Miejscowość: Krosno/Kraków
•Fish3r• napisał(a):
Co jednak jeśli chcielibyśmy zrobic jedynie symulację tego zjawiska nie na poziomie akademickim , ale jedynie poglądowym ? Patrząc na animację seeingu umieszczoną na wiki nie wierzę , absolutnie nei wierzę że nie da rady tego wyanimować na pralce domowej w czasie rzeczywistym.
Mamy do czynienia z statycznym obrazem i odpowiednim przemieszczeniem jedynie obrazu względem siebie. Może nie trzeba tego obliczać tylko jakby zapamietac jeden "wzór" i tylko go dalej zapętlić nakładając na określoną bitmapę. Coś jak w Photoshopie displace..


Gdzie Ty tam widzisz statyczny obraz, który jest jedynie przemieszczany? Przeliczenie czegoś takiego w czasie rzeczywistym dla pojedynczego punktu jest sporym wyzwaniem... Przeliczenie tego w czasie rzeczywistym dla całego obrazka jeszcze przez wiele lat nie będzie możliwe.

_________________
Taurus 13", Nikon Action 10x50EX


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 10:40 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Sob Mar 22, 2008 4:51 pm
Posty: 454
hmm, palnąłem głupotę o tych osobnych transformatach do każdej gwiazdy - bo przecież mając jeden obraz dyfrakcyjny z fft robi się potem już splot bez uwzględnienia fazy więc nie wystąpi dalsza interferencja.
tak więc drastyczne zwielokrotnienie obliczeń nie jest konieczne jeżeli zadowala nas teleskop o jednakowej charakterystyce w całym polu (newton bez komy :() i jeżeli damy rade zrobić dobrze wyglądający "oszukany" seeing bez obliczania go naprawdę.

tak jak mówi •Fish3r•, efekt podobny do seeingu można uzyskać lokalnym rozciąganiem i rozmywaniem obrazu (rutynowo używane w grach w efektach płomieni, gorącego powietrza, itp...) co ma jedną gigantyczną zaletę że nie wymaga dużo mocy, a wadę taką, że im bardziej widoczne są dyfrakcyjne cechy obrazu tym mniej efekt będzie przypominał seeing. więc na przykład na obrazie księżyca może być w miarę dobrze, a na gwiazdach beznadziejnie.

sprytny symulator mógłby inteligentnie dostosowywać metodę działania do konkretnego obiektu i jego poszczególnych elementów i na przykład stosować indywidualne transformaty do kilku najjasniejszych gwiazd widocznych w danym momencie (po to żeby uzyskać na nich realistyczny seeing z dyfrakcją), słabsze gwiazdy byłyby przetwarzane w sposób uproszczony (i tak nie będzie widać struktury ich obrazu dyfrakcyjnego) a pozostała niegwiazdowa część obrazu byłaby traktowana sztucznym seeingiem rozciągająco-rozmywającym.

obecne komputery dałyby radę przy takim kompromisowym rozwiązaniu, chociaż nie jest to takie pociągające jak piękno "prawdziwego" symulowania, bo tam wszystko wychodzi "samo", nie programujemy specjalnych filtrów i efektów przetwarzających obraz i nie martwimy się jak dobrać ich parametry żeby wyglądały realistycznie.
ale może za 20 lat... :)


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 12:23 pm 
Online

Rejestracja: Nie Lip 15, 2012 12:40 pm
Posty: 1343
Na początku wydawało mi się że spokojnie wystarczy "oszukany" dobrze zrobiony seeing. Ale jak tak piszecie widać jaką gamę możliwości dałoby zaimplementowanie realistycznych obliczeń - to inna "klasa" symulatora (już nie zabawka). I apetyt zaczyna wzrastać. Moze faktycznie trzeba te dwie rzeczy rozdzielić...symulator poglądowy i symulator realistyczny.

Do czego ma służyć TEN symulator..ano założenie jest/było takie aby nowicjusz mniej więcej zajarzył o co chodzi z seeingiem , jak to wygląda w realu i jaki ma to wpływ na obserwacje. Generalnie symulator ma być prosty, szybki, przejrzysty. Z symulatora musi sam dojść do wniosku że:

- seeing w polsce RACZEJ ogranicza jakieś tam max. powiększenia.
- w jaki sposób seeing ogranicza często w ogóle jakiekolwiek sensowne obserwacje.

w/w wytyczne zastosowałbym tylko i wyłacznie do księżyca, jowisza i FINAŁ...nowicjusz ma tylko się dowiedzieć z czym się seeing ... "je"....nic wiecej. To nie ten target.

Kwestia założeń jakie mają się pojawić w programie, do kogo jest on adresowany - jest istotne ponieważ to implikuje jak i co można zrobić..co będzie możliwe a co nie.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 3:23 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Kwi 12, 2005 6:17 pm
Posty: 16919
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa
Ten symulator na forum ma mieć przeznaczenie dydaktyczne, i ma być szczególnie przydatny początkującym adeptom obserwacji wizualnych pokazując geometryczne i fizyczne parametry obrazu z symulowanych teleskopów i okularów czyli ma dawać mniej więcej wyobrażenie jak duży będzie Jowisz i co na nim będzie widać teleskopem o danej średnicy i danym powiększaniu :arrow: :idea:

_________________
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, MT-800, Santel 180/1800, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-350D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 1 W :-)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 4:12 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 18, 2013 8:33 pm
Posty: 795
Miejscowość: Krosno/Kraków
W sumie racja. Warto jednak zadbać o to, żeby obraz był na tyle zbliżony do rzeczywistego, na ile się da. Jeśli seeing będzie modelowany tak jak teraz, to chyba lepiej, żeby go nie było. Podobnie trzeba koniecznie popracować nad kwestią modelowania zmian jasności obiektów.

_________________
Taurus 13", Nikon Action 10x50EX


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 4:20 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Kwi 12, 2005 6:17 pm
Posty: 16919
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa
Modelowanie jasności obiektów jest prawidłowe bo uwzględnia zarówno nocna krzywą czułości oka jak i geometryczny efekt zamykania się jego źrenicy przy za jasnych obiektach takich jak Księżyc więc tu raczej poprawić nic już nie będziemy a seeing to dużo bardziej skomplikowany temat i jego fizyczne, dobre modelowanie jest bardzo złożonym problemem znacznie wykraczającym poza potrzeby tego dydaktycznego symulatora więc pewnie zostanie pominięty w ostatecznej wersji lub zamieścimy w dodatkowym linku podobnego avika z pływającym Księżycem jak stronę wcześniej zapodał kolega jako reealny przykład działania seeingu na Księżyc

_________________
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, MT-800, Santel 180/1800, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-350D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 1 W :-)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 5:25 pm 
Online

Rejestracja: Nie Lip 15, 2012 12:40 pm
Posty: 1343
No ale jednak to nie działa dobrze ..a właściwie w ogóle. np taka m57 jest lepiej widoczna i ma więcej "kłaków" pod dużym miastem niż w bieszczadach. :idea:

co do seeingu
1) zamiast rezygnować w ogóle..to lepiej chociaż dać np przykłady seeingu które są w flashu dla określonych z góry parametrów np. 1 dla księżyca 1 dla Jowisza przy powiększeniu np 120x. dla celów demonstracyjnych a nie symulacyjnych. ktoś klika na ikonę i mu się ładuje w okularze profesjonalna animacja.

2) Warto porozmawiać z programistą - pokazać mu jak to wygląda na wiki i niech to spróbuję zrobić właśnie rozciągając i blurując bitmapę (można to nazwać efektem gotującej się wody -jest na bank już gdzieś gotowy skrypt do tego ) - jak wspomniano taka oszukańcza emulacja nie obciąża mocno komputera. Potrzebne będą tylko odpowiednie dane wejściowe.


Ostatnio edytowany przez •Fish3r•, Śro Lut 19, 2014 5:28 pm, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 5:28 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 18, 2013 8:33 pm
Posty: 795
Miejscowość: Krosno/Kraków
Janusz_P. napisał(a):
Modelowanie jasności obiektów jest prawidłowe bo uwzględnia zarówno nocna krzywą czułości oka jak i geometryczny efekt zamykania się jego źrenicy przy za jasnych obiektach takich jak Księżyc więc tu raczej poprawić nic już nie będziemy a seeing to dużo bardziej skomplikowany temat i jego fizyczne, dobre modelowanie jest bardzo złożonym problemem znacznie wykraczającym poza potrzeby tego dydaktycznego symulatora więc pewnie zostanie pominięty w ostatecznej wersji lub zamieścimy w dodatkowym linku podobnego avika z pływającym Księżycem jak stronę wcześniej zapodał kolega jako reealny przykład działania seeingu na Księżyc


Pisząc o modelowaniu jasności miałem raczej na myśli sprawy związane z wyświetlaniem księżyców Jowisza, czy M57 miasto vs Bieszczady itp.

_________________
Taurus 13", Nikon Action 10x50EX


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 5:44 pm 
Offline

Rejestracja: Czw Lip 12, 2012 10:33 am
Posty: 504
Z miasta prawie nie widać w ogóle M57 w 10". Jest jedynie takim ulotnym "duchem" słabo dostrzegalnym.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: SYMULATOR TELESKOPU online
PostWysłany: Śro Lut 19, 2014 6:59 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: Sob Mar 22, 2008 4:51 pm
Posty: 454
wiem, że programiści lubią konkretne przykłady pokazujące co źle działa 8) więc oto dwie sytuacje z M57 - jak widać, zależnie od wybranej lokalizacji miasto/bieszczady dodawana jest ta sama wartość piksela (45 w teleskopie 1, 98 w teleskopie 2), niestety z powodu nieliniowej charakterystyki jasności (przyjąłęm formułę (wartość+1)^2,2) powoduje to, że rozjaśnianie nieba zwiększa różnicę między mgławicą a tłem co na pewno jest niezgodne z rzeczywistością. na efekt końcowy wpływają też przyjęte konkretne jasności nieba w tych lokalizacjach ale nie sprawdzałem czy są prawidłowe w porównaniu z jasnością M57, potrzebna bylaby jasność powierzchniowa nieba oraz jasność powierzchniowa M57.
Załącznik:


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 149 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Andrzej_G oraz 14 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group