Sesja obserwacyjna (27.03.16)

Szkice, inspiracje, relacje z obserwacji, zlotów i podróży astronomicznych

PostMateusz_R | 29 Mar 2016, 04:03

Jako, że jestem astronomem-amatorem w pełnym tego słowa znaczeniu, witam wszystkich serdecznie, a temperatury nie zachęcają zbyt do długich sesji, była to pierwsza od listopada noc spędzona na obserwacjach astronomicznych. Już dzień przed szykowałem się do tego, jednak plany pokrzyżowały chmury oraz rzęsisty deszcz. Gdy dnia następnego pogoda była niemalże idealna, teleskop wystawiłem już o godz. 17, aby mógł zrównać swoją temperaturę z otoczeniem. Sama 12 calowa armata GSO jest dosyć trudna w transporcie na nawet niewielkie dystanse, no ale od czego ma się sąsiadów :D . Drobne poprawki w kolimacji i można czekać na noc.

Na obserwacje wyszedłem około godziny 21. Zasięg gwiazdowy oceniłem na około 5-5,5, zerkaniem dało się wyłuskać jakieś 5,75. W ocenie seeingu pomógł tradycyjnie przyjaciel Jowisz, oprócz 2 "tradycyjnych" widać było słabo, ale jednak było, 2 pomniejsze pasy oraz Wielką Czerwoną Plamę. Stabilność atmosfery była więc na tyle dobra, że większość gwiazd położonych blisko zenitu praktycznie nie migotały. Ocena w Skali Antoniadiego - II.

12 - calowy teleskop służy jednak raczej do obserwacji obiektów DS, aniżeli naszego systemu solarnego. Zacząłem od dosyć łatwego obiektu, czyli trypletu Lwa. Noga lwa, gwiazda Chertan jest jedyną wskazówką do jego odszukania - tryplet leży niemal dokładnie kilka stopni pod nią. M65 i M66 prezentowały się jako jednorodne, choć wyraźnie mgiełki. W NGC 3628 można było dopatrzyć się lekkiego, poprzecznego pasu przyciemnienia mgiełki. Z obserwacji tego obiektu jestem zadowolony, zważając na bliskość jasnego Jowisza na niebie.