Wrocław i okolice

PostJarek J. | 27 Wrz 2020, 14:31

Aż strach umieścić foto w RGB, chyba bezpieczniej przy was palić NB ;). 118x140sek, ISO400, Canon i Samyang F/2.8 z Roztocza.
Wrocław i okolice: California2_small.jpg
TS76EDPH, ASI1600mm pro
Canon 700D mod, Samyang 135mm, Canon 50mm, Sigma 20mm
NEQ6
 
Posty: 401
Rejestracja: 19 Wrz 2018, 23:12
Miejscowość: Wrocław

 

PostJarek J. | 27 Wrz 2020, 14:57

I ostatnie z Roztocza. 76x140sek, reszta jak Kalifornia.
Wrocław i okolice: America Pelican_small.jpg
TS76EDPH, ASI1600mm pro
Canon 700D mod, Samyang 135mm, Canon 50mm, Sigma 20mm
NEQ6
 
Posty: 401
Rejestracja: 19 Wrz 2018, 23:12
Miejscowość: Wrocław

 

Postmaro21 | 27 Wrz 2020, 18:55

Rozkręciłeś sie na maksa, aż milo patrzeć. Chyba o to chodzi w tym hobby, aby robić zdjęcia a nie ciągle robić testy.
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3514
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

PostJarek J. | 27 Wrz 2020, 19:30

Dzięki. Jakoś mi się przyjemnie foci ostatnio. Sprzęt się spisuje, docelowy na najbliższe lata, obiektów nie brakuje. Nic tylko robić zdjęcia.
TS76EDPH, ASI1600mm pro
Canon 700D mod, Samyang 135mm, Canon 50mm, Sigma 20mm
NEQ6
 
Posty: 401
Rejestracja: 19 Wrz 2018, 23:12
Miejscowość: Wrocław

 

Postcwic | 28 Wrz 2020, 09:25

Ma ktoś może jakieś bino? Muszę sprawdzić czy przycięty refraktor wyostrzy z kątówką i bino.

Pozdrawiam Adam


Nikon ex 7x35; C1100d+50mm; SW 102/500
https://www.astrobin.com/users/cwic/
Awatar użytkownika
 
Posty: 1474
Rejestracja: 08 Sie 2016, 11:28
Miejscowość: Wrocław, Dolnośląskie

 

PostAndreOlawa | 30 Wrz 2020, 17:00

Cześć

I‘m struggling with my photos due to bad Flat-Frames. What do you use to make your flat frames?

CS
Andre


Sent via Tapatalk on iPhone.

8” GSO Dobson
Skywatcher 150/750 EQ5 GoTo
Skywatcher Newton 150/750
WO RedCat
Awatar użytkownika
 
Posty: 32
Rejestracja: 23 Lut 2019, 17:43
Miejscowość: Oława

 

PostJarek J. | 30 Wrz 2020, 18:55

Hi Andre,

I'm using white shirt folded couple of times, strapped flat to a telescope or lens. I point it to a pc screen with blank white notepad window. I put my camera to manual and I try few shots to find an exposure that will cause histogram to be nicely separated from both sides, usually in the middle.

What makes you think your flats are bad? Have you inspected them in PS or Gimp, or is the final result bad and pointing to a flat as a potential reason? Recently I struggled myself, I had my lights stacked with darks and flats as calibration and my result was brighter on the edges instead of flat (as if flats overdid their job). I tried siril and DSS with few settings but I had the same results. Finally I added bias frames and TADAAM! all was fine.
TS76EDPH, ASI1600mm pro
Canon 700D mod, Samyang 135mm, Canon 50mm, Sigma 20mm
NEQ6
 
Posty: 401
Rejestracja: 19 Wrz 2018, 23:12
Miejscowość: Wrocław

 

Postcwic | 30 Wrz 2020, 19:05

Remember to cover camera when doing flats, flats should be done at night with light in front, if You are doing flats in daylight you need to cover camera with dark textile to avoid light leaks to sensor, light has to come only from front.
That was mine biggest issue.

Pozdrawiam Adam


Nikon ex 7x35; C1100d+50mm; SW 102/500
https://www.astrobin.com/users/cwic/
Awatar użytkownika
 
Posty: 1474
Rejestracja: 08 Sie 2016, 11:28
Miejscowość: Wrocław, Dolnośląskie

 

PostNoth | 30 Wrz 2020, 20:24

Dawno się nie odzywałem, ale w związku z nowym zakupem staram się obrobić i 'wypchnąć' zaległe zdjęcia robione Samyangiem. Poza tym Jarek zażądał.

Okolice NGC 7822, ~150x60s, Samyang 135mm F/2.8, Canon 7d mk2 mod. Zbierane jeszcze w sierpniu w Izerach. Zmieniłem cały stack do obróbki, z DSS na APP, z Gimpa na PS + astro pluginy, więc jeszcze się uczę ;). Chętnie posłucham uwag, bo obróbka tego zdjęcia z tym morzem gwiazd po prawej i mgławicami po lewej była dla mnie trudna.

Dla znających temat - tu też pojawił się canonowy banding, jednak całe zdjęcie nie jest aż tak wyciągnięte i ps 'astro akcje' poradziły sobie z nim.
Załączniki
Wrocław i okolice: NGC_7822-RGB-session_small.png
CEM25P, StarAdventurer, Canon 7d mk2 mod, William Optics GT71, Samyang 135mm.
Kamakura 10x50 ZWCF (WP2)
 
Posty: 13
Rejestracja: 24 Sie 2018, 09:05
Miejscowość: ~Kraków

 

PostZywis | 30 Wrz 2020, 21:57

Dozbierałem materiału
LRGB 60*120s

Wrocław i okolice: Gekon.jpg
NEQ6, TS APO 130/650, CANON EOS 550D, ASI 1600MM Pro
OAG ASI120MC
AstroHub 3.0
Awatar użytkownika
 
Posty: 266
Rejestracja: 08 Gru 2015, 15:24
Miejscowość: Ozorowice

PostPiotr K. | 30 Wrz 2020, 22:30

Darek, a HLVG używałeś? ;)

Wracając do ulubionej przez wszystkich dyskusji o kolorach ;) Przeczytałem od deski do deski książkę od Adama. Jest to podręcznik dla początkujących malarzy o tym, jak mieszać farby, żeby uzyskiwać realistyczne kolory. Bardzo mi się spodobały trzy zdania:

"Many people come to the study of painting with misconceptions about color. What's more, they try to use these misconceptions to mix color. How I wish I could erase these distorted ideas (...)" (str. 17) - zamienić "painting" na "astrophotography", i wszystko się zgadza ;)

"In nature, there is a myriad of yellows!" (str. 22) oraz "Yellow and yellow green are predominant colors in nature" (str. 71) - sama autorka potwierdza, że żółte zdjęcia są OK, bo żółtego jest w przyrodzie najwięcej ;)

Dobra, ale na poważnie, to ciekawe jest to, że do przyciemnienia danego koloru trzeba używać koloru dopełniającego, zamiast po prostu dodawać czerni. Jest to dla mnie nowość, ale poza tym w książce nie ma nic o tym, że natura dąży do szarości. Adam, a jak Ci idzie czytanie strony Clarka? ;)

Wracając zaś do meritum - wygląda na to, że jako referencji do koloru można używać Stellarium, które pokazuje obserwowane kolory gwiazd (czyli nie kolor wynikający z bezwzględnego typu widmowego, tylko uwzględniający pochłanianie światła gwiazd przez pył międzygwiezdny, czyli ekstynkcję międzygwiazdową - https://en.wikipedia.org/wiki/Color_index ). Wnioskuję m.in. na podstawie tego, że kolory gwiazd gromady M29 w Stellarium zgadzają się z kolorami na zdjęciach kolegi Diver z sąsiedniego forum - https://astropolis.pl/topic/72624-m29-paradoks-kolorystyczny-gwiazd/ ). To właśnie z powodu ekstynkcji gwiazdy leżące na niebie bliżej centrum Drogi Mlecznej (w sensie rejon Strzelca i niżej) są bardziej żółte - bo leżą dalej, a więc ich światło jest bardziej pochłonięte / przyczerwienione (https://en.wikipedia.org/wiki/Extinction_(astronomy) - jak nie wierzycie, to sobie sprawdźcie w Stellarium, widać to bez żadnych wątpliwości (trzeba ustawić Stars - Absolute Scale na 9,00, a Relative Scale na 0,25 - wtedy widać najwięcej gwiazd). To rejon Tarczy i kawałek Strzelca:
Wrocław i okolice: Stellarium żółte gwiazdy.jpg


A poniżej druga wersja mojej fotki Trąby Słonia. Wg Stellarium w rejonie Cefeusza większość gwiazd jest albo szarawa, albo tylko lekko żółtawa, więc przyznaję wam rację, że moja pierwsza wersja tej fotki była zbyt żółta. Teraz starałem się dostosować kolory do tego, co pokazuje Stellarium:
Wrocław i okolice: C4000D_ISO800_135mm_f2-8_105x120s_FDF_ElephantsTrunk_Roztocze_v2.jpg

Wrocław i okolice: C4000D_ISO800_135mm_f2-8_105x120s_FDF_ElephantsTrunk_Roztocze_v2_Stellarium.jpg


Obróbka w GIMPie to było rozciąganie i korygowanie levelsami / krzywymi, za każdym razem z dodaną maską chroniącą gwiazdy (w sensie wynik rozciągągnięcia jako nowa warstwa, oraz skopiowany i wklejony jako Layer Mask, po czym maskę odwracałem tak, że gwiazdy były czarne, a tło białe). Od czasu do czasu maskę lekko blurowałem Gaussian Blurem. Ogólnie rzecz biorąc gwiazdy są mniejsze i mniej przepalone niż w pierwszej, przeżółconej wersji, ale i tak słabsze gwiazdki zamieniły się w płaskie placuszki - i na razie nie mam na to sposobu.

Znalazłem za to myk na zielone najsłabsze gwiazdki - po prostu zaznaczam je opcją Select by Color i ściągam saturację do zera :) Poniekąd odpowiada to temu, co robi skrypt HLVG w PSie, choć on, o ile dobrze pamiętam, ściąga tylko zielony do najbliższego poziomu któregoś z pozostałych kanałów. Jest to metoda brute force, ale jakoś tam działa :)
Ostatnio edytowany przez Piotr K., 30 Wrz 2020, 23:26, edytowano w sumie 1 raz
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2903
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

Postmaro21 | 30 Wrz 2020, 22:33

Noth napisał(a):Dawno się nie odzywałem, ale w związku z nowym zakupem staram się obrobić i 'wypchnąć' zaległe zdjęcia robione Samyangiem. Poza tym Jarek zażądał.

Okolice NGC 7822, ~150x60s, Samyang 135mm F/2.8, Canon 7d mk2 mod. Zbierane jeszcze w sierpniu w Izerach. Zmieniłem cały stack do obróbki, z DSS na APP, z Gimpa na PS + astro pluginy, więc jeszcze się uczę ;). Chętnie posłucham uwag, bo obróbka tego zdjęcia z tym morzem gwiazd po prawej i mgławicami po lewej była dla mnie trudna.

Dla znających temat - tu też pojawił się canonowy banding, jednak całe zdjęcie nie jest aż tak wyciągnięte i ps 'astro akcje' poradziły sobie z nim.

Zdjęcie jest w zasadzie czarno, białe, czerwone może trochę koloru na gwiazdach się przyda.
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3514
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

Postcwic | 01 Paź 2020, 08:51

Piotr K. napisał(a):Dobra, ale na poważnie, to ciekawe jest to, że do przyciemnienia danego koloru trzeba używać koloru dopełniającego, zamiast po prostu dodawać czerni. Jest to dla mnie nowość, ale poza tym w książce nie ma nic o tym, że natura dąży do szarości. Adam, a jak Ci idzie czytanie strony Clarka? ;)


Mi nie idzie tak dobrze, zacząłem ale nie mam zbyt dużo czasu ostatnio, do tego nie lubię czytać z ekranu więc drukuje sobie po artykule i wolnej chwili czytam / przeglądam. Gość wchodzi dosyć mocno w technologiczne pojęcia jak: zakres dynamiczny i czułość, to jest dosyć ciężki kaliber informacji.

Komplementarność to jest teoretyczna szarość, albo raczej neutralna szarość.
Choć nie zawsze jest to szarość, ale zasada jest taka że im więcej barw (pierwotych, wtórnych i pochodnych od nich) zmieszasz tym bardziej szary (zdesaturowany) i ciemny bedzie obraz.
Odnośnie teorii kolorów to dosyć ważne jest używanie komplementarności, zamiast przyciemniania czy rozjaśniania, każdy kolor da się stonować lub podbić dodając inny bez konieczności dodawania białego lub czarnego i właśnie wtedy efekty są najlepsze. Oczywiście w przypadku rozjaśniania jest trochę inaczej niż w przygaszaniu, ale na każdą operację można znaleźć pewien sposób który da lepsze rozwiązanie niż tylko dodanie czerni i bieli które z resztą w naturze nie występują.

Dlatego moim zdaniem przy próbie uzyskania dobrych i /lub prawdziwych kolorów dużo powinno się działać na krzywych poszczególnych kanałów. Próbowałem, ale jest to bardzo ciężkie, gdyby główne (primary) kolory były 2 a nie 3 to była by prościzna, ale przy świętej tróce kolorów możliwości mieszania jest nieskończenie wiele, do tego dokładasz pozostałe składowe czyli odcień i saturację i można się bawić całe życie, a i tak efekty będą zaskakująco inne niż oczekiwane.

Generalnie z teorii kolorów najważniejsze są:
- kolor ma 3 składowe: barwę, odcień i saturację
- są 3 główne barwy (primary) a ich miesznanie daje nieskończenie wiele możliwości,
- nie ma czegoś takeigo jak kolor biały i czarny, są to tylko skrajne pozycje saturacji i odcienii,
- rozjaśnianie i przygaszanie odbywa się na zasadzie kontroli odcienii i saturacji, unikając bieli i czernii "grając" tylko składowymi barwami.

Do ogarnięcia teoretycznie to jest nawet znośne, ale praktyka w tym przypadku jest ekstremalnie trudna i niejednokrotnie będzie powodować flustracje bądź zadziwiające efekty.
Dlatego moim zdaniem obrałeś bardzo ciężką i naznaczoną żmudną pracą droge Piotrze :)

Pozdrawiam Adam


Nikon ex 7x35; C1100d+50mm; SW 102/500
https://www.astrobin.com/users/cwic/
Awatar użytkownika
 
Posty: 1474
Rejestracja: 08 Sie 2016, 11:28
Miejscowość: Wrocław, Dolnośląskie

 

PostPiotr K. | 01 Paź 2020, 09:34

Całkowicie się zgadzam, że materiały Clarka najlepiej drukować i czytać po kawałku :) Jest tego w cholerę tekstu, i z łatwością możnaby z tego zrobić książkę. Na dniach będę do niego pisał, bo masz 100% racji, że na stronie dotyczącej prawdziwych kolorów Kosmosu zdjęcia np. tej samej galaktyki powinny być ujednolicone kolorystycznie - a są od Sasa do lasa, jak wiadomo :) Poza tym mam do niego kilka innych pytań i zastrzeżeń odnośnie metodyki, i ciekaw jestem, co mi odpisze.

Ogólnie całe zagadnienie w zasadzie ogranicza się do prawidłowego odjęcia LP i airglow. Gdy foci się na balansie bieli Daylight to wydaje się to w miarę proste, zwłaszcza jeśli zdjęcie przedstawia jeden obiekt w otoczeniu głównie ciemnego nieba (np. jakąś galaktykę).

Ale szerokie kadry Drogi Mlecznej, czy nawet szerokie kadry w ogóle, to inna para kaloszy, bo oprócz kolorów gwiazd i pyłów mamy jeszcze gradienty od LP i airglow. I wtedy cała zabawa robi się trudna, nawet nie w sensie metodycznym, tylko po prostu wygląda to jak rzeźbienie w g...nie ;) W sensie że nie wiadomo, co pochodzi od LP, a co jest naturalnym kolorem DM (i LP, i DM są pomarańczowo-żółte), nie wiadomo gdzie kończy się gradient a zaczyna naturalny kolor, itp. Ale uważam, że warto próbować, bo przecież o to chodzi w fotografii przyrodniczej - żeby realistycznie pokazywać naturę :) Przydałoby się wyskoczyć na jakąś Teneryfę, albo jeszcze dalej na południe, żeby centrum DM było wyżej nad horyzontem - wtedy możnaby połapać foty referencyjne, nawet zwykłe jpgi na balansie bieli Daylight.

Z innej beczki - maro, z jakim wyprzedzeniem trzeba rezerwować noclegi na Twoich miejscówkach w Kotlinie? Może warto się już wokół tego zakręcić na nadchodzący nów? (bo jak coś to jadę :mrgreen: )
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2903
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

Postcwic | 01 Paź 2020, 11:49


Pozdrawiam Adam


Nikon ex 7x35; C1100d+50mm; SW 102/500
https://www.astrobin.com/users/cwic/
Awatar użytkownika
 
Posty: 1474
Rejestracja: 08 Sie 2016, 11:28
Miejscowość: Wrocław, Dolnośląskie

 

PostPiotr K. | 01 Paź 2020, 12:10

Dobre, dobre! Dzięki :) Muszę z gościem pogadać, może go zarażę religijnym wirusem clarkizmu :mrgreen:
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2903
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

Postmaro21 | 01 Paź 2020, 17:21

Już czas rezerwować
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3514
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

PostPiotr K. | 01 Paź 2020, 17:59

maro21 napisał(a):Już czas rezerwować

A Ty planujesz jechać? Bo jak coś to ja się piszę :)
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2903
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

Postmaro21 | 01 Paź 2020, 18:04

Zapewne tak.
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3514
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

Postholeris | 01 Paź 2020, 18:16

Piotr K. napisał(a):
maro21 napisał(a):Już czas rezerwować

A Ty planujesz jechać? Bo jak coś to ja się piszę :)

I ja, i ja, i ja. Ja też się piszę!
 
Posty: 254
Rejestracja: 25 Lip 2018, 19:31

 

Postmaro21 | 01 Paź 2020, 20:03

schronisko@jagodna.com proszę rezerwować
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3514
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

PostPiotr K. | 01 Paź 2020, 21:10

Super! To co, panowie, kiedy wyjazd? Nów na być w okolicy weekendu 17-18.10., ja teoretycznie mógłbym się wyrwać już w piątek 16.10. koło 17:00. Trochę późno i pod koniec już prawie jazda po ciemku, ale tego raczej nie przeskoczę...
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2903
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

Postmaro21 | 01 Paź 2020, 21:13

Ja będę od czwartku
SCT C8 ,sw 80/400,ts 65q,,neq-6,
tasco 9vr 60/300 by Vixen
https://www.astrobin.com/users/maro21/
 
Posty: 3514
Rejestracja: 26 Lut 2010, 22:56
Miejscowość: Wrocław

 

PostPiotr K. | 01 Paź 2020, 21:22

U mnie raczej nie ma szans, dopiero piątek. Może ewentualnie uda mi się zwinąć z Wro o wcześniejszej godzinie...
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2903
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostLukas83 | 01 Paź 2020, 21:24

Ja już napisałem do schroniska, bo będę chciał pokój wziąć, żeby z rodzinką pojechać. Mam nadzieję, że mają coś wolnego.
Celuję tylko na weekend, czyli dwie noce.
 
Posty: 46
Rejestracja: 03 Wrz 2019, 21:52
Miejscowość: Wrocław

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 34 gości

AstroChat

Wejdź na chat