Kalibracja kolorów w astrofotografii

Post_RobMarK_ | 12 Lut 2017, 22:14

Ponieważ wielokrotnie spotykam się z różnym odbiorem fotografii zamieszczanych przez forumowiczów chciałbym zapytać czym posiłkujecie się do ustalenia finalnego wyglądu waszych prac.
Ja oprócz kontroli kolorów w Photoshopie CS6 ustawiam wyświetlacze laptopów lub monitory komputerów korzystając z kolorymetru Datacolor SpyderPro.
Na pewno sprawdza się to w przypadku prac w labach, bo zaaplikowanie profilu kolorów maszyny daje praktycznie identyczne fotki jeśli zbliżę wydruk do monitora.
Podzielcie się swoim doświadczeniem :idea:
Lorneta / APO do DS / SCT do US ...
Awatar użytkownika
 
Posty: 1456
Rejestracja: 16 Sty 2008, 00:09

PostPiotrcb | 12 Lut 2017, 22:40

Co do monitora to ja ustawiam sobie display calibration na sRGB (przestrzeń barw) - jest
trochę uboższa od Adobe RGB ale tak to jest w tańszych modelach.
SW Mak 127 , HEQ5 Pro Mod , ASI 120MC , Nikon D3200 , Canon EOS 350D i parę szkiełek M42
Awatar użytkownika
 
Posty: 144
Rejestracja: 07 Sty 2016, 17:37

 

Postzloty_2000 | 13 Lut 2017, 13:20

_RobMarK_ napisał(a):Ponieważ wielokrotnie spotykam się z różnym odbiorem fotografii zamieszczanych przez forumowiczów chciałbym zapytać czym posiłkujecie się do ustalenia finalnego wyglądu waszych prac.
Ja oprócz kontroli kolorów w Photoshopie CS6 ustawiam wyświetlacze laptopów lub monitory komputerów korzystając z kolorymetru Datacolor SpyderPro.
Na pewno sprawdza się to w przypadku prac w labach, bo zaaplikowanie profilu kolorów maszyny daje praktycznie identyczne fotki jeśli zbliżę wydruk do monitora.
Podzielcie się swoim doświadczeniem :idea:


W Twoim pytaniu ja widzę niestety jeden (jak dla mnie) poważny problem.

Ty skalibrujesz monitor kolorymetrem, ustawisz parametry i będziesz miał najbardziej zbliżone do ideału kolory. Niestety ktoś oglądający będzie miał monitor (nawet dobry), który ustawi z automatu jako źródło zewnętrzne gdyż albo nie chce albo nie potrafi skalibrować podstawowych ustawień kolorystycznych tak by były bardziej zbliżone do oryginału.

Niestety problemem w tym co opisujesz jest fakt, że aby ktoś widział zdjęcie tak jak Ty (w sensie kolorów i ich ustawień) powinien mieć albo zbliżony jakościowo wyświetlacz albo konkretnie Twój zapisany profil kolorymetryczny wczytany w dane wyświetlacza/karty (często gęsto nawet o 2-3% zwiększona fizycznie jasność czy kontrast przyciskami z monitora zmienia znacząco wygląd obrazu).

Sam mam czasem przypadki, że ktoś z rodziny mi wspomina, że zdjęcia jakie czasami wysyłam mają nie do końca takie kolory (najczęściej pracuję na Dellu XPS 1647 z bardzo dobrą matrycą RGBLED).

Niestety wg mnie głównym problemem w różnicach odbioru zdjęć są właśnie ustawienia użytkownika końcowego nie do końca zbieżne z danym profilem kolorystycznym. To trochę jak wysłanie zdjęć do labu celem wydruku - sporo osób potem twierdzi, że kolory są nie takie ale mało kto chyba zastanawia się, czy zdjęcia do wydruku potraktował potraktował prawidłowym profilem z maszyny, która je drukuje (co lepsze laby na prośbę prześlą Ci profil maszyny abyś zoptymalizował pod nią zdjęcia).
Pozdrawiam,
Andrzej

SW150/750 EQ3-2, Tasco 9VR by Vixen, SWA 3.5mm 70°, SW UW 11mm 80°, TS HR 5mm, Vixen NPL 25 mm, SW LE20,SW 9mm UWA, BCO 6mm, GSO 15mm SV, Barlow 2x, PG FireFly mono 0.3MP, NexImage 5
Ofna Pirate 3.5ccm
Traxxas Ford Raptor
T-Rex 100
Awatar użytkownika
 
Posty: 934
Rejestracja: 17 Paź 2014, 13:37

 

Użytkownicy przeglądający to forum: jw oraz 171 gości

AstroChat

Wejdź na chat