Filtr słoneczny dla 10"

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

PostVroobel | 26 Lis 2017, 18:24

Cześć i czołem.

Posiadam Newtona 10", a mieszkając w dużym mieście mam takie sobie możliwości. Zanim będę gotowy do wyjazdu w plener, chcę wykorzystać to, co mam pod ręką. Równolegle z innymi czynnościami chcę dokończyć filtr słoneczny na całą aperture, ale mam problem z dokonaniem wyboru.

Średnica wewnętrzna mojej własnoręcznie wykonanej obejmy to 280 mm. Jedyne dwa produkty, jakie znalazłem na tak dużą obejmę oferuje Seymour oraz Thousand Oaks Optical w postaci arkusza 12" x 12". Mógłbym wszak zmniejszyć wewnętrzną średnicę wykonując szerszy pierścień wewnętrzny, ale nadal pozostanie mi zakup arkusza co najmniej 260 mm x 260 mm, a takich nie ma - najbliższe mniejsze to A4, czyli 210 mm x 297 mm, czyli za małe. Chcę pełną aperturę i już.

Z resztą, to nie ważne, który filtr zakupię (Seymour czy Thousand Oaks Optical), bo oba są dobre, ale chodzi mi o to, co różni folię Baadera ND3.8 i ND5.0. Wiem, że niższa liczba skierowana jest do astrofoto, większa zaś do wizuala i tu jest problem. Znalazłem w sieci opracowanie podsumowujące różnice pomiędzy foliami Baadera oraz Thousand Oaks Optical (http://astro.ecuadors.net/baader-astros ... ar-filter/) i dowiedziałem się z tego, że Baader jest ogólnie lepszy. Gdybym tylko mógł kupić tak duży arkusz... Ale pytanie dotyczy głównie różnicy pomiędzy ND3.8 i ND5.0 (jak nie znajdę tak dużego arkusza Baadera, to problem ten przestanie mnie dotyczyć).

Już teraz wiem, że raczej skupię się na zdjęciach, pomimo braku paralaktyka (nad prowadzeniem też pracuję) z powodu astygmatyzmu i okularow (do foto Słońca i Księżyca nie potrzebuje paralaktyka), więc czy powinienem się nastawić na ND3.8? Czy naprawdę nie powinienem wtedy patrzeć przez taki zestaw? A jeśli kupiłbym ND5.0, to czy zdjęcia będą wtedy gorsze, bo będą wymagały dłuższej ekspozycji, a więc mogą być przesunięte? Dysponuje przecież 10" lustrem, więc może nie będzie tak źle?

Bardzo proszę o podpowiedź, bo święta blisko, a chciałbym sobie sprawić prezent... :)

Zapewne ważne będzie to, że obecnie dysponuję lustrzanką Sony a330, ale razem z filtrem chcę kupić MS LifeCam Studio i wytargać z niej to, co zbędne. Spodziewam się, że nie będę już wtedy używał lustrzanki, bo dołożenie silnika krokowego z przekładnią 5:1 w roli motofocusera wystarczająco obciąża wyciąg. Przymierzam się do wyposażenia kamerki w beczkę z beznadziejnego okularu 4mm z mojego pierwszego lidlowego teleskopu 76mm :) i będę mógł korzystać z filtra UV/IR cut. Czy zatem powinienem go używać, czy jest to opcjonalne? Pytam konkretnie pod kątem LifeCam Studio. Nie lubię płacić dwa razy, więc przymierzam się do docelowego zakupu filtrów w przyszłości w rozmiarze 2", czy zatem lepiej będzie skoncentrować się na 2" filtrze UV/IR cut i czy będę miał szansę wykorzystać go jeszcze do czegoś innego, czy odpuścić sobie i kupić 1.25"? Zdaje się, że kamery takie jak ASI120MC (jaką chciałbym kiedyś kupić) posiadają już wbudowany taki filtr.

Uff... Trochę się zagalopowalem z tymi pytaniami, a miało być o filtrze słonecznym... Nie mniej proszę o zbiorczą odpowiedź. :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 26 Lis 2017, 19:00

Zerknąłem jeszcze raz do podlinkowanego artykułu, więc dodam, że autor nie wyklucza stosowania ND3.8 do wizuala, jednakże w parze z filtrem narowband. Domyślam się, że podwójny filtr polaryzacyjny (o którym myślę w rozmiarze 2" dla Księżyca lub 2" + 1.25" na okularze/kamerce dla wygody) również wchodzi w grę? Może to będą 3 pieczenie na 2 ogniach? :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJanusz_P. | 26 Lis 2017, 20:15

Nie kombinuj tylko zastosuj sprawdzonego Baader ND-5 bo podwójny filtr polaryzacyjny przy Słońcu w parze z ND-3,8 da wielokrotne i koszmarne odblaski a duże filtry Baadera dostaniesz w Astrokraku bez problemu:
http://www.astrokrak.pl/174-filtr-sonec ... olia-.html
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostVroobel | 26 Lis 2017, 20:57

No i na taki odzew po cichu liczyłem. Zdarza mi się pobłądzić... :D

Dziękuję za obie odpowiedzi, obie wnoszą dużo światła do mojej wizji.

O ile pamiętam, to zewnętrzna średnica pierścienia ma jakieś 30-31 cm, zatem wybrałbym arkusz 40 cm x 40 cm. Czy Firma wyśle mi to bezpiecznie (w jakiejś tubie) do Liverpool? Jeśli tak, proszę o ofertę na priv.

Edit:
Tak, właśnie Solar Continuum mam w planie. Ale czytałem tu, na forum, że są inne filtry pozwalające uzyskać podobny efekt, a służą także do innych zastosowań. Mam porobione notatki, ale teraz nie przytoczę nazw. Co proponujecie? Zdecydowanie SC?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 26 Lis 2017, 21:21

OK, znalazłem: Baader O-III również poprawia jakość obrazu Słońca. SC jest nieco tańszy, ale ogranicza mnie tylko do Słońca, tak, czy nie? Mieszkam w mieście i na DSy to raczej rzadko będę się zamierzał. Ale to też nie 5 zł, więc i w tej kwestii proszę o poradę.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostMateuszW | 26 Lis 2017, 23:37

Tu masz podsumowanie na ten temat: https://astromaniak.pl/viewtopic.php?f= ... 98&start=0

Generalnie focąc w ognisku odpowiedniejsza byłaby folia ND5, bo 3,8 może być za jasna dla kamerki (a już na pewno dla lustrzanki na czasie 1/4000 i ISO100). Jednak stosując filtr SC lub OIII, albo też używając barlowa, lepiej mieć ND3,8. Do wizuala w parze z takimi filtrami również ND3,8 może być lepsze, choć w wypadku 10" obraz może być już ciut za jasny z tą folią, trzeba by sprawdzić (to zależy od źrenicy wyjściowej).

Ale warto dodać, że ND3,8 nie jest już produkowana :) Jeśli uda Ci się dorwać tak wielki jej arkusz, to będziesz miał dużo szczęścia. Ja mam jakieś zapasy w szafie, ale mniejsze kawałki. Spytaj Janusza, mówił mi kiedyś, że ma jakieś kawałki, ale raczej nie takie duże.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostVroobel | 27 Lis 2017, 00:12

Kurcze, im dalej w las, tym więcej drzew. Zabiłeś mi klina tym postem. Fakt, mam bardzo fajnego Barlow'a i nie zawaham się go użyć! :) Wygląda na to, że faktycznie potrzebowałbym ND3.8, a teraz właśnie sprawdziłem, że na lokalnym rynku nie wyskoczę ponad 20 cm x 25 cm.

Zatem proszę Kolegę Janusza o sprawdzenie, czy ma w zapasach ND3.8. Ale stać mnie na dwa arkusze, po jednym z każdego, rodzaju w rozmiarze 40 cm x 40 cm, tylko czy to ma sens? Mógłbym wszak zmieniać pierścienie z filtrem zgodnie z bieżącą potrzebą.

Jestem zdecydowany kupić za jednym zamachem filtr Solar Continuum lub O-III, tylko czy mogę liczyć na wysyłkę, no i czy ND3.8 będzie dostępny.

Tak podsumowując, jeśli użyję mojego Barlow'a i filtr SC lub O-III, to i ND3.8 może nie być tak bardzo jasny, jak by się mogło zdawać. Jeśli tak jest, to sam sobie odpowiadam na poprzednie pytanie i ND5.0 chyba nie potrzebuję...

Kupując O-III chyba w dłuższej perspektywie wykonam dobry ruch, bo przecież mam w planach wypady za miasto. Jednakże że względu na 2" Barlow'a i 2" okular 25 mm chyba zdecyduje się na większe szkiełko. Będę naprawdę zadowolony z O-III w roli SC?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postriklaunim | 27 Lis 2017, 09:20

Ale się czepiacie tego ND 3.8. Nie jest potrzebne jak i tym bardziej Barlow dla 10" teleskopu - raz że fotografia Słońca na tak dużej rozdzielczości jest ekstremalnie trudna, dwa że nie masz dedykowanej kamery a trzy że nie masz prowadzenia. Nawet z dedykowanym sprzętem nie jest łatwo efektywnie fotografować Słońce na takich rozdzielczościach. ND 3.8 ma/miało zaletę próbując fotografować Słońce w ultrafiolecie z bardzo wąskim filtrem. W paśmie widzialnym nawet z folią "wizualną" obraz będzie bardzo jasny.

Filtr może być Solar Continuum, [O III] lub filtr zielony + IR/UV cut.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostVroobel | 27 Lis 2017, 11:44

Dzięki za kolejny prysznic. Sorki, ale mam mętlik w głowie, a chcę kupić coś, co będzie mnie cieszyć, a nie przyprawić o frustrację.

riklaunim napisał(a):Filtr może być Solar Continuum, [O III] lub filtr zielony + IR/UV cut.


Czyli wynika z tego, że dla SC i O-III nie potrzebuje filtra UV/IR cut, ale jeśli użyję "zwykłego" filtra zielonego, to już w duecie z UV/IR. Ok, dzięki za ważna wiadomość.

Zatem potrzebuje duży arkusz obecnie dostępnej folii ND5.0 oraz najlepiej 2" filtr O-III (na wypadek wizuala).
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 28 Lis 2017, 17:54

Dzisiaj zrozumiałem, że filtr UV/IR cut jest potrzebny do współpracy z kamerką MS LifeCam Studio niezależnie od tego jaki filtr użyję do poprawy obserwacji Słońca.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postriklaunim | 29 Lis 2017, 08:52

Solar Continuum lub [O III] w wersji fotograficznej blokują IR/UV. Zwykłe zielone wizualne nie dlatego muszą być stosowane w połączeniu z takim filtrem.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 29 Lis 2017, 14:08

riklaunim napisał(a):Solar Continuum lub [O III] w wersji fotograficznej blokują IR/UV. Zwykłe zielone wizualne nie dlatego muszą być stosowane w połączeniu z takim filtrem.

OIII CCD owszem, blokuje, ale już SC przepuszcza (na pewno w wersji zwykłej, bo o nowej double stack nie wiem).
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostVroobel | 29 Lis 2017, 22:59

Dzięki, Koledzy, za wyjasnienie. Teraz już mam komplet informacji. Rozmawiałem też z Januszem. Zdecydowałem, że kupię taki filtr Baader O-III:
http://www.astrokrak.pl/637-filtr-wskop ... 125q-.html
w wersji 2". Taka decyzja zapadła z powodu możliwości prowadzenia obserwacji także wizualnych kilka razy w roku na jakichś odludziach, czyli nie tylko do astrofoto. Aczkolwiek razem z O-III kupuję filtr UV/IR cut w obudowie 1.25" z przeznaczeniem do kamerki:
http://www.astrokrak.pl/643-filtr-baade ... 125q-.html
No i - żeby osobiście przekonać się, że fotografowanie Słońca nie jest łatwe - folię ND5.0. :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostMateuszW | 30 Lis 2017, 00:03

Vroobel napisał(a):Zdecydowałem, że kupię taki filtr Baader O-III:

To jest OIII w wersji wizualnej, więc nie blokuje IR (choć jak na złość nie mogę teraz znaleźć wykresu :) ). Także dobrze, że kupujesz też UV/IR cut, bo się przyda do pary w foto.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostVroobel | 30 Lis 2017, 00:33

Jeszcze się waham, czy UV/IR cut kupić w 2",czy jednak w 1.25" - mogę wszak użyć go do zdjęć robionych lustrzanką.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostDominik Woś | 30 Lis 2017, 00:57

Vroobel napisał(a):Jeszcze się waham, czy UV/IR cut kupić w 2",czy jednak w 1.25 - mogę wszak użyć go do zdjęć robionych lustrzanką.


Czytając ten wątek trochę się zapętliłem. :wink: Wydaje mi się, że do zdjęć robionych lustrzanką nie potrzeba filtra UV/IR-. Do obserwacji Słońca również nie potrzeba raczej filtra OIII, a filtr OIII w połączeniu z dodatkowym filtrem UV/IR cut to już zupełny przerost formy nad treścią. :wink:

Pamiętaj, że sprzedawcy sprzętu wcisną Ci wszystko, bez znaczenia czy to ma sens czy nie, w końcu ze sprzedaży żyją (a najwięcej zarabiają na mało doświadczonych astroamatorach). :lol:
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostMateuszW | 30 Lis 2017, 01:44

Vroobel napisał(a):Jeszcze się waham, czy UV/IR cut kupić w 2",czy jednak w 1.25" - mogę wszak użyć go do zdjęć robionych lustrzanką.

Lustrzanka nie potrzebuje takiego filtra - jest on wbudowany w matrycę.
Domek napisał(a):Czytając ten wątek trochę się zapętliłem. :wink: Wydaje mi się, że do zdjęć robionych lustrzanką nie potrzeba filtra UV/IR-. Do obserwacji Słońca również nie potrzeba raczej filtra OIII, a filtr OIII w połączeniu z dodatkowym filtrem UV/IR cut to już zupełny przerost formy nad treścią. :wink:

Domku, nie rób zamętu. Do lustrzanki - zgoda. Do obserwacji Słońca filtr OIII działa jak SolarContinuum i poprawia nieco obraz. UV/IR cut jest potrzebny do fotografii Słońca w połączeniu z SolarContinuum lub OIII w wersji wizualnej, ponieważ te filtry przepuszczają podczerwień, a szkodzi ona w foto Słońca. Do wizuala UV/IR cut nie ma sensu.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postriklaunim | 30 Lis 2017, 03:03

Vroobel napisał(a):Jeszcze się waham, czy UV/IR cut kupić w 2",czy jednak w 1.25" - mogę wszak użyć go do zdjęć robionych lustrzanką.

Najpierw sprawdź czy uzyskiwana jakość jest dla ciebie zadowalająca. 2" filtry pod lustrzankę mogą być zbędnym wydatkiem. Dodatkowo będziesz musiał dobrze obraz wyostrzyć (np. motofocus), mieć dobre prowadzenie i zapewne osłaniać tubę przed słońcem żeby się nie grzała i nie powodowała prądów powietrznych wewnątrz (co całkowicie niszczy jakość obrazu). Fotografia Słońca w dużej rozdzielczości z dobrą jakością to po prostu wysoka specjalizacja sprzętu bez półśrodków - a to kosztuje sporo pieniędzy i czasu.

Domek napisał(a):Mateuszu, chyba już lekko mamy przesyt Twoich "mądrości" na tym forum. :roll:

Jeśli filtry przepuszczałyby podczerwień, a to dla naszej soczewki w oku byłyby zabójcze, szczególnie z lustrem 10". UV też zniszczyłoby nasze oko, zaćma :roll:


Folia Baadera sprowadza emisję do bezpiecznych poziomów, ale nie jest filtrem selektywnym na pasmo widzialne i wokół niego. Odrzuca promieniowanie termiczne ale nie odrzuca podczerwieni tuż za czerwoną barwą pasma widzialnego. Fotograficznie szerokie pasmo może być mniej kontrastowe, a tym bardziej te dłuższe długości fal, z którymi folia baadera wchodzi w interferencje i przepuszcza tylko częściowo (matryca nadal jest na nie czuła). UV tuż przed niebieską barwą też jest przepuszczane - filtry CaK Baadera dla folii AstroSolar są i działają. Długotrwała obserwacja z samą folią i większą aperturą może być szkodliwa (od samej intensywności) i chyba producent sam o tym ostrzega. Solar Continuum czy zwykły filtr zielony ścinający ilość przepuszczanego światła to dodatkowe zabezpieczenie. Podczerwień tuż za pasmem widzialnym, którą te filtry mogą przepuszczać nie jest rejestrowana przez oko (ani nie jest promieniowaniem termicznym).

MateuszW napisał(a):
riklaunim napisał(a):Solar Continuum lub [O III] w wersji fotograficznej blokują IR/UV. Zwykłe zielone wizualne nie dlatego muszą być stosowane w połączeniu z takim filtrem.

OIII CCD owszem, blokuje, ale już SC przepuszcza (na pewno w wersji zwykłej, bo o nowej double stack nie wiem).

Wiele filtrów Baadera ma kilka wersji - stopniowo je ulepszali. Niektórzy łącza SC z IR/UV cut, ale nowsze sztuki podobno wycinają IR lepiej.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 30 Lis 2017, 03:37

Domek napisał(a):Mateuszu, chyba już lekko mamy przesyt Twoich "mądrości" na tym forum. :roll:

Że co?
A na pytanie odpowiedział Ci właśnie riklaunim.
riklaunim napisał(a):Wiele filtrów Baadera ma kilka wersji - stopniowo je ulepszali. Niektórzy łącza SC z IR/UV cut, ale nowsze sztuki podobno wycinają IR lepiej.

Ja ciągle mam w pamięci (i na dysku) ten wykres:
Filtr słoneczny dla 10": Ba-Cont-lin400.jpg
Ba-Cont-lin400.jpg (35.31 KiB) Obejrzany 9459 razy

Zresztą sam doświadczyłem problemu z "przeciekającym" IR w SC, gdy zdjęcia były pozbawione kontrastu. Myślisz, że nowe sztuki faktycznie nie mają tego problemu? Znasz jakieś nowsze pomiary/badania? Bo pojawiła się wersja double stack, ale czy tą zwykłą też poprawiali?
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postriklaunim | 30 Lis 2017, 09:22

Sprawdź czy nie ma nowszych kart katalogowych na ich stronie. Np. Neodynium w pewnym momencie dostał pełne IR/UV block.
* Zestawp: RedCat 51, DK14, Omegon veTEC 432 M, QHY 174MM
* rkblog.dev (EN)
Awatar użytkownika
 
Posty: 3676
Rejestracja: 28 Paź 2009, 20:10
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 30 Lis 2017, 12:07

riklaunim napisał(a):Sprawdź czy nie ma nowszych kart katalogowych na ich stronie. Np. Neodynium w pewnym momencie dostał pełne IR/UV block.

Właśnie z ich stroną się coś ostatnio popsuło i nie mogę znaleźć żadnych wykresów...
A tak czy siak, Baader pokazywał transmisję tylko do 800 nm, a interesujący nas "przeciek" był zaraz po tym miejscu. Więc potrzebne były niezależne pomiary, jak wrzucony rysunek.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostDominik Woś | 30 Lis 2017, 12:26

Vroobel napisał(a):Jeszcze się waham, czy UV/IR cut kupić w 2",czy jednak w 1.25" - mogę wszak użyć go do zdjęć robionych lustrzanką.


Ale się rozgadaliście. :wink: Ustalmy fakty w kontekście dylematu Vroobla:

1) do obserwacji wizualnych Słońca, z użyciem folii Baadera, nie ma potrzeby korzystać z filtra UV/IR- (tak czy nie)?
2) do fotografowania Słońca lustrzanką, z użyciem folii Baadera (o ile nie jest przerobiona na "full spectrum"), nie potrzeba filtra UV/IR- (tak czy nie)?

Pozdrawiam,
Dominik
Pozdrawiam,
Dominik
 
Posty: 4399
Rejestracja: 26 Lip 2005, 22:05
Miejscowość: Łomianki /k Warszawy

PostVroobel | 30 Lis 2017, 21:53

Chętnie zapoznam się z odpowiedzią na te pytania, bez względu na to, że już złożyłem zamówienie.

Nieśmiało przypomnę, że filtr UV/IR cut potrzebny mi będzie do kamerki LifeCam Studio, która pewnie zastąpi lustrzankę. Jeśli zaś mam wydać 200 zł na filtr 1.25", to wolę już wydać 300 zł i mieć 2", ot tak, na wszelki wypadek. Jak się nie mylę, to niektóre astrokamery, zwłaszcza te starsze i prostsze, również nie mają filtra UV/IR cut.

A co do prowadzenia... Cóż, mam co mam: samoróbkę na Dobsonie. Eksperymentuję i każdy sukces mnie cieszy, podobnie jak każde zdjęcie lepsze od poprzedniego. Motofocuser już mam, sam go wykonałem i przedwczoraj przetestowałem na M42. Nie jest sterowany z komputera (może będzie, narazie steruję całość z Arduino kontrolerem Nintendo), ale to o niebo lepsze, niż kręcenie gałką. Niebawem kupię Raspberry Pi i skupię się na dniu juljańskim, czasie gwiazdowym i trygonometrii sferycznej, bo Arduino jest już do tego za cienkie. Będę się cieszył, jeśli wybrany z listy (z bazy) obiekt utrzyma się w polu okularu na tyle długo, żebym mógł go komuś pokazać, np. dzieciom. :)

Dzięki, riklaunim, za sprowadzanie mnie na ziemię, bo czasami się zapędzam, ale to i tak mnie nie powstrzyma. Mam nadzieję, że nie masz mi tego za złe? :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostMateuszW | 30 Lis 2017, 22:11

Domek napisał(a):1) do obserwacji wizualnych Słońca, z użyciem folii Baadera, nie ma potrzeby korzystać z filtra UV/IR- (tak czy nie)?
2) do fotografowania Słońca lustrzanką, z użyciem folii Baadera (o ile nie jest przerobiona na "full spectrum"), nie potrzeba filtra UV/IR- (tak czy nie)?

Jednoznaczna odpowiedź na te pytania już padła. Przypominając:
1) Tak
2) Tak
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMateuszW | 01 Gru 2017, 01:39

Domek napisał(a):Czyli nie odszczekasz. 8) Wejdź pod stół i zamiałcz. :lol: Tyle potrafisz. :lol:

Po prostu nie wiem, o co Ci chodzi. Czasem się kogoś uczepisz nie wiadomo po co i dlaczego.
Vroobel napisał(a):Czy moglibyśmy wrócić na główne tory wątku?

Bardzo przepraszam za tego offtopa, myślę że byłoby dobrze, gdyby admin oczyścił wątek z tych nie wnoszących nic komentarzy. Byłbym wdzięczny za to. Przepraszam Vroobel.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

AstroChat

Wejdź na chat