Masakryczne ustawianie ostrości w SW 150/750

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

Postkmk | 09 Paź 2018, 11:45

Witam. Małe pytanie początkującego adepta astrofotografii.
Próbuję sił w fotografowaniu przez sprzęt jak w tytule. Powoli dostrajam
napęd, na razie dochodzę do stabilnych 30 sek.
Ale.
Największy problem to ustawienie ostrości.
Ostatnio straciłem godzinę żeby uzyskać "żyletę" na Canonie500D.
Przez aparat nie ma mowy, na zdjęciach które trwają po 15 sek. cykl
"popraw trochę - cyknij fotę - obejrzyj" trwa masakrycznie długo. :(
Wywaliłem wszystkie możliwe przejściówki żeby zmniejszyć luzy, wkładam
aparat w wyciąg 2", nawet ostatnio dokręciłem śrubę i trzymam wyostrzony
wyciąg. Ale czasem bym też popatrzył. Zresztą i tak po wystawieniu
ponownym trzeba doostrzyć.

Aaaa i mam motofocuser.
Wyciąg wychodzi z Canonem na jakiś centymetr od minimum przy ostrzeniu.
Nie wiem co jeszcze mogę powiedzieć.

Pytanie:
:( :( :( Czy ten sprzęt tak ma i już?
:( :( Czy mam coś niedoregulowane w teleskopie?
:( Czy moja metodologia do ... hmmm... niczego?

Pozdrawiam.
Kajetan
 
Posty: 75
Rejestracja: 08 Mar 2018, 16:09

 

PostDarula | 09 Paź 2018, 12:34

Maska Bahtinova załatwi sprawę ustawiłem ostrość tak jak ty cyknij zobacz, pokrec cyknij zobacz pokrec zajmowało to minimum pół godziny teraz z maską ustawiam ostrość w 5min polecam gorąco się w to zaopatrzec
Nikon EX 10x50 SW 150/750 Eq3-2 Nikon d60
 
Posty: 47
Rejestracja: 16 Paź 2017, 23:02

 

Postkmk | 09 Paź 2018, 15:29

Maskę mam. :( Tylko chyba nie umiem jej użyć. :shock:
Powinienenem skierować na jakąś jasną gwiazdę i ustawiać "na żywo"?
 
Posty: 75
Rejestracja: 08 Mar 2018, 16:09

 

PostPiotr K. | 09 Paź 2018, 16:27

Jasna gwiazda, robisz zdjęcie, oglądasz w powiększeniu, oceniasz położenie środkowej kreski, zmieniasz ostrość, znowu strzelasz fotkę, znowu oceniasz i ew. doostrzasz, i tak do skutku. Potem blokujesz wyciąg, zmieniasz kadr na obiekt, i załatwione. W APT tak robię (Shoot, dwa razy kliknąć żeby się powiększyło, doostrzam, znowu Shoot itd.), i działa bardzo fajnie, czasy ok. 10-15 sek przy ISO 1600 (Canon 1000D z R80/400 lub ED80). Tylko trzeba pamiętać, żeby maskę zdjąć po ustawianiu ostrości :mrgreen:
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2869
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostKrzysztof z Bagien | 09 Paź 2018, 17:50

Ten Canon ma live view, nie? Więc nawet nie musisz cykać i patrzeć co wyszło, spokojnie dasz radę zrobić to "na żywo", nawet na wyświetlaczu aparatu (albo na laptopie, jeśli bierzesz go w teren, to nawet wygodniej). Wyceluj w jasną gwiazdę, ustaw tymczasowo wysokie ISO i długi czas naświetlania, w razie potrzeby powiększ sobie obraz gwiazdy i już.
Bo rozumiem, że jak korzystać z samej maski to wiesz?

I tylko faktycznie pamiętaj potem o zdjęciu maski i ustawieniu właściwych parametrów - ja ostatnio zmarnowałem rewelacyjny przelot ISS, bo zostawiłem maskę na rurze :D
A! Jeśli zamierzasz robić zdjęcia dość długo (przez kilka godzin), to warto co jakiś czas sprawdzić, czy ostrość się nie rozjechała.
Jestem odpadem atomowym.
Awatar użytkownika
 
Posty: 278
Rejestracja: 17 Wrz 2017, 05:31
Miejscowość: Łódź

Postkmk | 09 Paź 2018, 18:06

Właśnie nie wiem czy wiem. Mam wrażenie że ktoś coś pomija
tak oczywistego w tych opisach że nie wpada mu do głowy że
któś może tego nie zrobić. Ja po prostu pasków żadnych nie
widziałem. :-( Może gwiazda była za słaba. maskę założyłem,
na teleskop nie na twarz... ;-)

Z aparatami typu canon mam tyle samo doświadczenia co z
teleskopami, czyli... niewiele. Co to jest "długi czas" ?
1/30 czy 10 sek? Da się canonem "celować" ekranem
a nie przez wizjer? Jak kompaktem?

Przy 15 sekundach to nie wiem czy mi ostrość szwankuje czy
prowadzenie napędu. Tzn. jak jest duży rozjazd to widzę czy
mam "kółeczka" (ostrość), czy "kreseczki" "napęd".

Problem się robi jak jest już bardzo blisko. Staram się ostrość
utawiać na widoczność małych gwiazd w tle - jak jest mega ostro
to w tle pojawia się więcej jednopiselowych gwiazd, które znikają
przy jakimkolwiek poruszeniu pokrętła. :-/

Popróbuję dziś "jak będzie niebo" jeszcze z Bathinovem. Jak
nie będzie to się z Bathinovem napijemy. ;-)

K.
 
Posty: 75
Rejestracja: 08 Mar 2018, 16:09

 

PostKrzysztof z Bagien | 09 Paź 2018, 20:59

kmk napisał(a):maskę założyłem,
na teleskop nie na twarz... ;-)

No to już jest nieźle :D

To po kolei:
1. przestawiasz aparat w tryb manualny;
2. ustawiasz wysokie ISO i długi czas naświetlania (np. ISO1600 i 30s, to w zasadzie nie ma znaczenia, chodzi tylko o to, żebyś na ekranie widział gwiazdę);
3. celujesz w jasną gwiazdę;
4. wstępnie ustawiasz ostrość (tak mniej-więcej, gwiazda powinna być w miarę punktowa; możesz do tego użyć wizjera);
5. zakładasz maskę na teleskop (to już wiesz :D - zauważ, że maska blokuje trochę światła i dlatego trzeba ustawić wysokie ISO i czas naświetlania - żeby w ogóle coś teraz zobaczyć);
6. włączasz live view (w 500D to jest zdaje się drugi od góry przycisk przy prawej krawędzi ekranu, taki z ikonką mającą zapewne przedstawiać aparat z włączonym wyświetlaczem);
7. dokładnie ustawiasz ostrość;
8. zdejmujesz maskę (!!!) i ustawiasz w aparacie takie parametry, jakie pasują Ci do robienia właściwych zdjęć.

Co do punktu 7 - możesz (a pewnie nawet będziesz musiał) powiększyć sobie obraz gwiazdy na wyświetlaczu (prawy górny róg aparatu, przycisk z lupką z plusem; strzałkami zapewne można przesuwać powiększany obszar - tak to przynajmniej działa w 600D). Obraz gwiazdy w punkcie idealnej ostrości powinien wyglądać tak, jak ten środkowy na zdjęciu poniżej (fota z neta):
https://astropolis.pl/uploads/monthly_0 ... 464607.jpg
Czyli te środkowe "spajki" muszą być idealnie pomiędzy tymi skrajnymi. I już, ostrość ustawiona tak, że lepiej się nie da.
Jestem odpadem atomowym.
Awatar użytkownika
 
Posty: 278
Rejestracja: 17 Wrz 2017, 05:31
Miejscowość: Łódź

Postcalla | 10 Paź 2018, 20:48

Zainstaluj Magic Lantern, i wtedy możesz podciągnać LV display gain, i tak na 3-4 lepiej widać wszystko. Widać też spajki od maski na jasnych gwiazdach
Mak 127/1500 + AZ5, Delta Optical Titanium 9x63
 
Posty: 128
Rejestracja: 04 Lip 2013, 16:24

 

Posttayson.82 | 11 Paź 2018, 12:57

W APT jest dodatek wspomagajacy ustawianie ostrości przy pomocy maski lub po porostu na min fwhm i max pik.
Awatar użytkownika
 
Posty: 1074
Rejestracja: 03 Lis 2007, 20:38
Miejscowość: Wołomin

PostZywis | 11 Paź 2018, 15:07

kmk napisał(a):Właśnie nie wiem czy wiem. Mam wrażenie że ktoś coś pomija
tak oczywistego w tych opisach że nie wpada mu do głowy że
któś może tego nie zrobić. Ja po prostu pasków żadnych nie
widziałem. :-( Może gwiazda była za słaba. maskę założyłem,
na teleskop nie na twarz... ;-)


Jeśli masz problem z maską Bahtinova, to zrób sobie maskę Hartmana. Ja używam takiej z 3 trójkątami, pół godziny roboty, koszt zerowy, ostrzenie łatwe i pewne.

http://www.iceinspace.com.au/63-187-0-0-1-0.html
NEQ6, TS APO 130/650, CANON EOS 550D, ASI 1600MM Pro
OAG ASI120MC
AstroHub 3.0
Awatar użytkownika
 
Posty: 266
Rejestracja: 08 Gru 2015, 15:24
Miejscowość: Ozorowice

PostGrzegorz Czernecki | 11 Paź 2018, 18:46

kmk napisał(a):Witam. Małe pytanie początkującego adepta astrofotografii.
Próbuję sił w fotografowaniu przez sprzęt jak w tytule. Powoli dostrajam
napęd, na razie dochodzę do stabilnych 30 sek.
Ale.
Największy problem to ustawienie ostrości.
Ostatnio straciłem godzinę żeby uzyskać "żyletę" na Canonie500D.
Przez aparat nie ma mowy, na zdjęciach które trwają po 15 sek. cykl
"popraw trochę - cyknij fotę - obejrzyj" trwa masakrycznie długo. :(
Wywaliłem wszystkie możliwe przejściówki żeby zmniejszyć luzy, wkładam
aparat w wyciąg 2", nawet ostatnio dokręciłem śrubę i trzymam wyostrzony
wyciąg. Ale czasem bym też popatrzył. Zresztą i tak po wystawieniu
ponownym trzeba doostrzyć.

Aaaa i mam motofocuser.
Wyciąg wychodzi z Canonem na jakiś centymetr od minimum przy ostrzeniu.
Nie wiem co jeszcze mogę powiedzieć.

Pytanie:
:( :( :( Czy ten sprzęt tak ma i już?
:( :( Czy mam coś niedoregulowane w teleskopie?
:( Czy moja metodologia do ... hmmm... niczego?

Pozdrawiam.
Kajetan

Żeby ustawić ostrość nie trzeba cykać fot 15s wystarczy 1s
http://astrosilesia.pl/
TS APO102/520 f5.1, HEQ5 PRO SynScan mod. QHY294M PRO, QHY CFW3, Canon EOS 550D , Optolong LRGB 36mm ccd filters, HA, SII, OIII Antlia 3.5nm filters , UHC-s
Awatar użytkownika
 
Posty: 834
Rejestracja: 22 Maj 2008, 12:34
Miejscowość: Katowice-Janów

 

Postkmk | 17 Paź 2018, 11:44

No nie wiem. Robiłem testy, pierwszy raz udało mi się zebrać materiał
i obrobić "jak należy". Coś wyszło. Ale:

Dalej największym problemem jest ustawienie ostrości.
Może powinienem zrobić fotki, ale np. ustawiłem newtona
na Plejady (jasność wystarczająca?). Na ekranie aparatu nie widzę
żadnych wąsów. No moooooże wielkości dwóch pikseli. :-(
APT owszem, pokazał mi jak włączyłem pomoc dla maski Bathinowa
kreseczki, ale od za bardzo w lewo do za bardzo w prawo nawet
mikrofokuser nie bardzo pomaga. Ustawiłem po staremu ostrość
"na małe gwiazdy" - czyli patrzę na ostrość najmniejszego drobiazgu
na zdjęciu i jakoś poszło. Tylko cały czas zastanawiam się czy to tak
jest w wypadku SW 150/750? Czy miałby sens np. wymiany całego
wyciągu? Na inny 2" (jaki?). Czy jest większa szansa że skopię do
reszty? Przy oglądaniu oczyma nie ma problemu z ostrością i jej
ustawieniem. Ale może powinienem jakoś ten wyciąg wyregulować?
Zauważłem np. że pod górę z aparatem w wyciągu coś się ślizga
i nie bardzo idzie...

Pozdrawiam,
Kajetan
 
Posty: 75
Rejestracja: 08 Mar 2018, 16:09

 

Posttiger | 17 Paź 2018, 23:05

Nie wiem jakie masz LIVE WIEW w swoim aparacie (a propos maski). U mnie w SONY nex5n jest coś takiego, że jeżeli ustawię większe ISO i ustawię na ,,średniej jasności" gwiazdę (nie bardzo jasną , nie podwójną, i nie planetę). To po założeniu maski Bahtinowa widzę coś na wzór Krzyża Św. Andrzeja (na ogół przy przejazdach kolejowych). U mnie w LIVE WIEW są trzy stopnie powiększenia obrazu (cyfrowe). Umożliwia to bardzo dokładne ustawienie poprzeczki w tym ,,iksie". Co prawda nieraz zapominam o zablokowaniu wyciągu ,,śrubą", ale aparat jest lekki, a wyciąg ,,3-calowy" Badera ma spory ,,udżwig", choć nieraz też kontroluję ostrość maską między naświetlaniem różnych obiektów.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostKrzysztof z Bagien | 18 Paź 2018, 01:45

kmk napisał(a):Może powinienem zrobić fotki, ale np. ustawiłem newtona
na Plejady (jasność wystarczająca?).


Na tym polega błąd - do ustawiania ostrości celuj w pojedynczą jasną gwiazdę (jak np. Wega). W Plejadach masz sporo gwiazd podobnej jasności, te "spajki" przez nie generowane po przejściu przez maskę będą się na siebie nakładać i w rezultacie niczego sensownego nie zobaczysz.
Jestem odpadem atomowym.
Awatar użytkownika
 
Posty: 278
Rejestracja: 17 Wrz 2017, 05:31
Miejscowość: Łódź

PostPrz3m3k | 20 Paź 2018, 08:28

U mnie na LV słabo widać spajki więc ustawiam tylko wstępnie. Później 1-2s klatki na których wszystko widać i delikatne korekty. Co do Plejad to nie miałem na nich problemu z ustawieniem na masce więc to raczej nie powód. Im jaśniejsza gwiazda tym więcej widać i można bardziej skrócić klatki.
Nikon EX 10x50, GSO 8", MAK 127, SV 30mm, ES 14mm, TS HR 8mm, GSO x2 ED
Pentax K-50, Tamron 17-50, DA 55-300, Asi 224MC
HEQ5 Pro, SW Star Adventurer
 
Posty: 33
Rejestracja: 25 Gru 2015, 13:48
Miejscowość: Gliwice

 

Post_Spirit_ | 26 Paź 2018, 18:14

A jesteś 100% pewien że masz skolimowany teleskop. Bez tego to i najlepsze ostrzenie nie pomoże.
 
Posty: 282
Rejestracja: 22 Kwi 2011, 16:49

 

Postjuwa | 26 Paź 2018, 20:14

Dwa lata temu miałem podobny problem z ustawieniem ostrości ze świeżo kupionym RC 6.Nie mogłem ustawić ostrości mimo stosowania maski.
Stwierdzilem,że producent nie bardzo postarał się o kolimację.Wysłałem teleskop do odpłatnej kolimacji i po problemie.Pojawiły się piękne spajki na gwiazdach.
Pozdrawiam
 
Posty: 216
Rejestracja: 22 Lut 2017, 18:20
Miejscowość: Malbork

 

Postkmk | 26 Paź 2018, 20:37

Nie jestem. To znaczy kolimowałem w/g opisów. Laserem wychodziły głupoty. "Na dekielek" lepiej.
Ale w obu wypadkach trzeba "dokolimować" w/g opisu już przy obserwacji.
Po zdjęciu będzie widać na ile jest ok? :?

Nieba nie ma, jak tylko pojawią się gwiazdy wrzucę parę screenów. Bo już mnie cholera bierze. :oops:
Ogólnie spajki są, ale takie małe że gołym okiem prawie nie widać, a APT owszem, pokazuje ładnie "wąsy"
ale od "za daleko w tą" do "za daleko w tamtą" jest drgnięcie palca na mikrofokuserze. Nie cholery nie mogę
ustawić żeby było ładnie i symetrycznie.

Pozdrawiam,
K.
 
Posty: 75
Rejestracja: 08 Mar 2018, 16:09

 

Post_Spirit_ | 27 Paź 2018, 12:01

Może wyciąg Ci nie trzyma w osi. Możesz kolimować i kolimować ... Sprawdź z włożonym kolimatorem, pokręć delikatnie śrubami docisku i obserwuj co się dzieje.
 
Posty: 282
Rejestracja: 22 Kwi 2011, 16:49

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości

AstroChat

Wejdź na chat