Pasy na fotografiach (CCD)

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

Postjgoluch | 29 Sty 2019, 22:52

Czołem!

Zwracam się do Was z takim zapytaniem.
W czasach jeszcze jak była pogoda, to wykonałem pewną fotkę obiektu IC1396 - Trąba Słonia.
Fotka finalna to 24x1200s w filtrze H-Alpha (Baader CCD, 1.25", 7nm).
Zdjęcia robiłem z północnej części Warszawy z balkonu, księżyc w 3 kwadrze (30%).
Szczerze, spodziewałem się nieco lepszego efektu (widoczności mgławicy).
Próbowałem ją maksymalnie wyciągnąć w PS krzywymi i poziomami co przyczyniło się do powstania tych "dziwnych pasów".
Materiał zbierany w Maximie w bin1 (bez zaznaczonych subframe).
Wiem, że takie pasy pojawiały się czasem na fotkach z lustrzanek, tu użyłem Atik'a 383L+ mono.

Czy ktoś z forumowiczów może pomóc w wyjaśnieniu tych "pasów", przyczyna, zwalczanie?
A może to kwestia jakiegoś ruchu gwiazd pomiędzy kolejnymi klatkami?
Wcześnie nie miałem takich przygód, ale tą kamerką dopiero 2gi obiekt fotografowałem.

PS. akcje w PS typu Vertical/Horizontal Banding Noise Reduction niewiele pomagają - ale może trzeba by "obrócić" nieco zdjęcie?

Pasy na fotografiach (CCD): skosne_pasy.jpg
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Postcmk | 29 Sty 2019, 23:34

to banding i tak jak napisałeś zdjęcie trzeba obrócić tak żeby pasy były w lini pionowej lub poziomej i dopiero wtedy dać ich usuwanie w PS :)
TS 94edph, CEM 25, EOS-R MOD, ASI 2600MCC, ASI 120MM-S, Baader 8-24mm MK3, Nikon Action EX 7x35
Awatar użytkownika
 
Posty: 50
Rejestracja: 13 Kwi 2014, 19:18
Miejscowość: Nysa

Postjgoluch | 30 Sty 2019, 01:09

Dziękuję za szybką odpowiedź.
Niestety chyba zbyt mocna obróbka nie usuwa tych pasów w 100%.
Ale i tak jest to dla mnie bardzo cenna rada na przyszłość -> jak sobie radzić z nimi na "wczesnym" etapie.
Jeszcze raz dzięki!

PS. Czy to normalne, że ten obiekt jest tak "słabo" widoczny na obrazku 24x20min?
Czy może to raczej kwestia obróbki bądź ogromnego LP i słabego seeingu?
Sprzęt to APO 80/380 (480mm x 0.79").

Poniżej jedna klatka skonwertowana do jpg i rozmiaru 4mb.

Pasy na fotografiach (CCD): IC1396_Ha_klatka_z_kamery.jpg


Dodatkowo dwa stacki (average i median) - brak klatek kalibrujących.
Average: https://www28.zippyshare.com/v/ztIt2I2z/file.html
Median: https://www28.zippyshare.com/v/JIGTW4pc/file.html
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

PostFranz | 30 Sty 2019, 01:17

Te klatki muszą mieć darki. Postakowane hotpiksele robią tą kaszanę i może też być słaby zasilacz.
 
Posty: 979
Rejestracja: 17 Paź 2009, 04:24
Miejscowość: Zabrze, Brenna

 

PostMateuszW | 30 Sty 2019, 01:40

Powstaniu pasów winne są hotpiksele i dryf kadru podczas sesji (zapewne guidowane zewnętrzną tubą - zjawisko nie do uniknięcia, jedynie OAG trzyma w punkt). Rozwiązanie to zastosować darki i tyle :) Być może też inna metoda stackowania, nie średnia, a mediana.
Franz wspomniał o zasilaczu, ja też mam wrażenie, że pewnie używasz zwykłego 12V. Ten Atik wymaga wyższego napięcia w celu zmniejszenia liczby hotów. Zobacz na moją modyfikację: https://astropolis.pl/topic/45223-przer ... tika-383l/. Jest tam na początku link do wątku opisującego problem.
jgoluch napisał(a):PS. Czy to normalne, że ten obiekt jest tak "słabo" widoczny na obrazku 24x20min?
Czy może to raczej kwestia obróbki bądź ogromnego LP i słabego seeingu?

Też mam wrażenie, że obiekt wyszedł gorzej, niż powinien, ale to może być złudzenie wywołane brakiem darków. Dorób i ocenimy na nowo :)
Słaby seeing nie ma nic do rzeczy. Natomiast LP oczywiście. Tak samo bardzo ważna jest przejrzystość powietrza (mgła, smog), bo syf w powietrzu wzmacnia LP i to znacznie, oraz redukuje ilość światła z obiektu. Dodatkowo zwróć uwagę, że to jest dość ciemny obiekt i nawet pod ciemnym niebem wymaga dużo materiału. Ja właśnie gdzieś 8h zbierałem spod dobrego nieba i wciąż zdjęcie nie było gładkie (ale już niezłe). W mieście możesz potrzebować nawet kilka razy więcej, niż z ciemnego nieba, ale na pewno choć 2x tyle.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postjgoluch | 30 Sty 2019, 01:55

Dziękuję za wszystkie komentarze z poradami.
Darki dorobić muszę, chcę sobie zbudować ciałą bazę.
Guide przez tubę 50/172 i ASI120MC, Polarna ustawiona "najdokładniejszą i najszybszą metodą..." by Mateusza W. :)
Zasilacze mam dwa (zwykłe) 2.5A i 5A - ale tak jak Franz pisał, trzeba poszukać transformatorowego, nawet już znalazłem 13,8V 3A - powinien się nadać.
Chyba, że możecie jakiś konkretny polecić?
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Posttayson.82 | 30 Sty 2019, 10:20

DUZY dithering i problem z glowy. Do tego dokladnie rozpracuj kwestię zasilania.
Jak uzywasz akcji do bandingu w PS, to pasy musza byc ustawione wg opisu akcji. Sam musisz obracac zdjęcie, aby to ustawic.

Czy pomiedzy pierwsza i ostatnia klatka z sesji wystepuje taki dryf, jak dlugosc pasów?
Pamiętaj ze kazda kalibracja dodaje szumu do finalnego stacka, wiec jezeli nie masz potęznego ampglow, a widze ze nie masz, to darki mozesz sobie darowac.
Awatar użytkownika
 
Posty: 1074
Rejestracja: 03 Lis 2007, 20:38
Miejscowość: Wołomin

Postjgoluch | 30 Sty 2019, 11:10

Właśnie zagłębiam się w lekturę o zasilaniu tego Atika -> jest bardzo wiele wątków o zasilaniu, przez co myślę, że i mnie czeka wymiana zasilacza.
Jeśli chodzi o dryf pomiędzy pierwszą a ostatnią klatką, to muszę go dokładnie zmierzyć, ale "na oko" i "z głowy" wydaje się, że jest mniejszy niżeli pasy - ale to tylko naoczne odczucia.

Co do darków, to właśnie puściłem sesję z nastawieniem temp. matrycy na -20*C, czyli tak jak były robione zdjęcia.
Chociażby dla testów jestem ciekawy jak wyjdą.
Nie mam sztucznej wgwiazdy ani nie ma pogody, bo będę starał się jeszcze wykonać flaty.
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Postjgoluch | 30 Sty 2019, 14:08

Czytam wątki Mateusza W oraz jolo na temat rodzaju zasilacza.
Wychodzi na to, że zasilacz musi trzymać odpowiednio wyższe napięcie (uwzględniając spadki), a nie ma znaczenia jego typ.

Zastanawiam się zatem, czy zamiast kupować np. >> taki zasilacz transformatorowy 13.8V 3-5A <<, który jest spory i cięższy,
wystarczy, iż zakupię >> mniejszy 13,5V 5A <<, który z pewnością będzie wygodniejszy w transporcie, obsłudze, a i obudowę ma nieco szczelniejszą (choć to nie problem).
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

PostSoczi | 30 Sty 2019, 14:50

Jacie :? :o jak można o darkach zapomnieć? Chyba tylko próbne foty robiłeś :roll: :|
Oglądając twoje wyniki od razu przypomniały mi się moje działania z webcamem Vesta Philips przerobionym na długie czasy. Gwiazdy miałem też dosyć rozlane i wszędobylskie gorące piksele. Nawet tam ciężko było z darkami, ale to bardzo stara technologia i uciążliwe szumiące CCD. W Vescie jeszcze taka tzw. kanwa dokuczliwa była no i fotki dosyć maleńkie wychodziły.
Odrazu przypuszczałem że na twojej fotce czegoś brakuje w obróbce że takie ścieżki artefaktów zostały. Jak widać po poradach profesjonalistów nie pomyliłem się, ale nie chciałem wcześniej o tym pisać.
Ostatnio edytowany przez Soczi 02 Mar 2019, 00:16, edytowano w sumie 2 razy
Awatar użytkownika
 
Posty: 1276
Rejestracja: 24 Sty 2011, 16:12

Postjgoluch | 30 Sty 2019, 15:21

Tak, miałem z tą kamerką tylko 3 sesje. Za każdym razem testowałem inną konfigurację sprzętu.
Darki miały być dorobione... ale zawsze gdzieś czasu brakowało.
Nie mniej jednak przy tej okazji wyszedł inny problem -> z zasilaniem.
Wrzócę dziś darki do oceny, porównam je też z tymi Mateusza W. oraz jolo.
Wtedy jeszcze raz poskładam materiał i zobaczymy co z tego wyjdzie.

Uprzejmie proszę jeszcze o wypowiedz w temacie zasilacza z mojego poprzedniego pistu:
jgoluch napisał(a):Zastanawiam się zatem, czy zamiast kupować np. >> taki zasilacz transformatorowy 13.8V 3-5A <<, który jest spory i cięższy,wystarczy, iż zakupię >> mniejszy 13,5V 5A <<, który z pewnością będzie wygodniejszy w transporcie, obsłudze, a i obudowę ma nieco szczelniejszą (choć to nie problem).
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Posttayson.82 | 30 Sty 2019, 16:28

Soczi napisał(a):...Oglądając twoje wypociny ...

Mocno niemiły zwrot!

jgoluch napisał(a):Nie mam sztucznej wgwiazdy ani nie ma pogody, bo będę starał się jeszcze wykonać flaty.

Dobrze rozumiem, ze chcesz uzyc sztucznej gwiazdy do flatów?
Awatar użytkownika
 
Posty: 1074
Rejestracja: 03 Lis 2007, 20:38
Miejscowość: Wołomin

Postjgoluch | 30 Sty 2019, 16:33

Tomek,

Sztuczną gwiazdę chciałem wykorzystać tylko do złapania ostrości.
Choć nie miałem jeszcze nigdy z nią doczynienia - może się okazać, że punkt ostrości będzie przy jej użyciu w innym miejscu i wtedy mój misterny plan się nie uda.
Wtedy pozostaje tylko czekać na widoczną gwiazdkę na niebie.
Ostatnio edytowany przez jgoluch, 31 Sty 2019, 23:39, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Postjgoluch | 30 Sty 2019, 18:02

Pojedynczy dark: 1200s, -20*C.

Screen z Maxima:
Pasy na fotografiach (CCD): DARK_-20C_1200s.jpg


Konwersja oryginalnego pliku do jpg:
Pasy na fotografiach (CCD): DARK_-20C_1200s_cnvrt.jpg


Wersja *.FIT:
https://www76.zippyshare.com/v/3UHrwpbz/file.html

Czy coś można o nim powiedzieć?
Czy moja kamera również jest podatna na defekt z zasilaniem?
Czy któryś z szanownych kolegów mógłby podesłać swojego darka o takim czasie?

Ahh i jeszcze jedno. Czy te "kreseczki" to efekt brudnej szybki przed matrycą, bądź jakieś kłaczki na samej matrycy?
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Posttayson.82 | 31 Sty 2019, 15:53

masz na mysli biale kreseczki?
to wysokoenergetyczne fotony i /lub zwykle fotony ktore "puszczaja Ci kaczki" na matrycy - poruszaja sie do niej prawie rownolegle.
Awatar użytkownika
 
Posty: 1074
Rejestracja: 03 Lis 2007, 20:38
Miejscowość: Wołomin

Postjgoluch | 31 Sty 2019, 16:30

Dzięki za wytłumaczenie.
To jeszcze czekam na:
- info w sprawie samego darka i opini (najlepiej) posiadacza takiego ATIK'a
- info na temat zasilacza (wyżej linkowałem 2 szt)

PS. dziś poprawię stack tych 24klatek (choć czuję, że kilka muszę usunąć (dryf)) dodając 15 darków.
PS2. usunięcie bandingu akcjami PS wykonywac na wczesnym etapie obróbki, czy jak już te "krechy" będą dość widoczne?
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

PostMateuszW | 31 Sty 2019, 21:27

jgoluch napisał(a):Zastanawiam się zatem, czy zamiast kupować np. >> taki zasilacz transformatorowy 13.8V 3-5A <<, który jest spory i cięższy,
wystarczy, iż zakupię >> mniejszy 13,5V 5A <<, który z pewnością będzie wygodniejszy w transporcie, obsłudze, a i obudowę ma nieco szczelniejszą (choć to nie problem).

Moim zdaniem oba nie mają sensu :) Pierwszy to wielki kloc, jak zauważyłeś. Drugi niby mały, ale ciężki (wiem, bo mam do głośników :) ), bo też transformatorowy. Proponuję Ci kupić impulsowy, bo kamera spokojnie na takich działa.

Miałem już pisać, żebyś kupił taki, jak ja (jak opisałem w wątku), ale widzę, że wycofany. Pewnie znajdzie się jakiś prawie identyczny, nowszy model. Ten zasilacz jest bardzo dobrej jakości, lekki i zgrabny. Wszystko zabezpieczone jak należy, wiele razy uratował mi sprzęt przy niebezpiecznych eksperymentach :)

A co do Twojego darka, to dziwna sprawa, ale... wydaje się ok :) Czyli wygląda podobnie do mojego z podwyższonego napięcia. Dziwne to jest. Może nie potrzebujesz zasilacza zmieniać?
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Posttayson.82 | 31 Sty 2019, 21:58

Nie polecam oszczędności w tym rejonie!

znajomy uzywa tekiego do atika, daje on 15V i regulacja ustawiasz ile chcesz mniej.
HLG-185H-15

https://www.shemeck.pl/2771-hlg-185h-15 ... TzEALw_wcB

ja natomiast uzywam tego pod caly swoj setup, zaznaczam ze kamerze QHY wystarczy 12V :)
HLG-185H-12
Awatar użytkownika
 
Posty: 1074
Rejestracja: 03 Lis 2007, 20:38
Miejscowość: Wołomin

Postaro_w | 31 Sty 2019, 23:30

Meanwell robi dobre zasilacze. uzywam wielu w innych zastosowaniach i sa dobre.
NEQ6 PRO (BELT MOD + WEDGE MOD ), ASi 294MC PRO, ASI 290 M +ED72 (Guider), ES Maksutov-Newton 152/740, TS 71SDQ, Atrolink 4, PowerMate x2, PowerMate x4, HEQ 5 Pro (BELD MOD)
 
Posty: 14
Rejestracja: 26 Mar 2018, 13:57

 

PostMateuszW | 02 Lut 2019, 18:24

tayson.82 napisał(a):Nie polecam oszczędności w tym rejonie!

Testowałem Atika 383 na celowo bardzo zakłóconym zasilaniu - jest na to całkowicie niewrażliwy. Dlatego też nie trzeba kupować niczego nie wiadomo jakiej jakości, starczy żeby max prąd był ok, obudowa szczelna i tyle. No, dobre zabezpieczenia też się przydadzą, żeby w razie kataklizmu ratować sprzęt.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postjgoluch | 02 Lut 2019, 23:32

A czy możliwe jest, że w zasilaczu (impulsowym) tak na nieco większym mrozie (-10*C / -20*C) może potencjalnie wystąpić spadek napięcia?
Te darki, które wstawiałem wykonywałem w domu, w pokoju (~20*C), gdzie schładzałem chip kamery do -20*C.
Może w takich warunkach zasilacz był "bardziej" stabilny?
Pamiętam z sesji na mrozie, że dioda zasilająca od HEQ5 czasem przy GOTO (chodzi mi o włączone silniki) zaczynała migać, jakby było za małe napięcie.
Do zasilacza 12V/2.5A był podłączony HEQ5 i DreamFocuser (ale "w spoczynku, bez ruchu silnika krokowego wyciągu).

Mam w domu kilka zasilaczy 2, 2.5, 5A ale wszystkie 12V -> chyba faktycznie warto kupić jeden, a lepszy, z napięciem >13,5V.
Niestety niekoniecznie mam zdolności i sprzęt to przelutowywania scalaków, stąd będę szukać gotowca.
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Posttayson.82 | 05 Lut 2019, 21:39

jak bedziesz mial zasilacz i kable to wpdnij to ptma wawa, cos wymyslimy, wezme lutownice. Jakie gniazdo zasilajace jest w kamerze atik?
warto zaopatrzyc sie w porzadny przewod, tj np 2x1,5mm silikonowy https://www.speckable.pl/produkt/836/Ka ... ml?ref=qq1

jakos nie jestem przekonany czy montaz i DF moze pracowac na 13,5V.... zanim podlaczysz do nich wieksze napiecie poczytaj i sie popytaj!
mysle ze najlepiej dla Ciebie byloby uzyc np astrolinka 4 do zasilania calosci, a kamere jedynie z osobnego zasilacza.
Awatar użytkownika
 
Posty: 1074
Rejestracja: 03 Lis 2007, 20:38
Miejscowość: Wołomin

Postjgoluch | 06 Lut 2019, 10:43

Obecnie korzystam z dwóch zasilaczy 12V.
Jeden osobno do kamery, drugi zaś do reszty urządzeń (montaż, dreamfocuser, opaska grzewcza).
Mam jeszcze koło filtrowe, ale ono pobiera zasilanie z huba USB (hub aktywny, ale nie podłączam zasilania - nie ma takiej potrzeby).
Zasilanie kamery to klasyczny wtyk DC 2.1/5.5.

Fajnie byłoby mieć jakieś urządzenie agregujące... jednak póki co spróbuję powalczyć z tym co mam.

Do PTMA obiecałem, że się wybiorę i ciągle myślę żeby wygospodarować czas.
Będę miał z pewnością więcej pytań i zagadnień do doprecyzowania. :)
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Postjgoluch | 13 Lut 2019, 19:54

Szanowni,

Nie będę zakładał już dodatkowego wątku...
Mam jeszcze problem związany "polem" widzenia kamery przez teleskop.
Na fotkach na brzegach kadru mam takie "nierównomierne" falbanki.
Wiedziałem, że kamerka będzie w moim zestawie wnietować, ale czy to się ma tak objawiać?
Zobaczcie sami!

Trochę o moim sprzęcie:
Teleskop: Stellarvuse ST80, wyciąg 2" + złączka do korektora (na gwint M54x0,75)
Korektor: TS Photoline x0.79, 2" -> wkręcany w złączkę + drugi gwint T2
TILT adapter: T2/T2
Złączka dystansująca: T2
Koło filtrowe: mocowane T2/T2
Filtry w kole: 1.25"
Kamera: Atik 383L+

I tu właśnie obstawiałbym jako winowajcę te filtry... troszkę za małe jak na matrycę Atika 383L+ czyli KAF8300 4/3" (rozmiar: 17,6x13,52mm).
Teraz spójrzcie na fotkę.
Czy to właśnie widoczny jest wpływ filtrów na efekt wnietowania?

Pomocy :/

Pasy na fotografiach (CCD): flat_atik383L+.jpg
Awatar użytkownika
 
Posty: 174
Rejestracja: 31 Maj 2016, 12:18
Miejscowość: Warszawa

Postsferoida | 13 Lut 2019, 20:05

Trzeba wyprażyć desicant w piekarniku. Też tak miałem, albo nawet gorzej.
 
Posty: 60
Rejestracja: 09 Gru 2013, 19:40

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

AstroChat

Wejdź na chat