IC 1848 / Sh 2-199 - Kompletny projekt, workflow, pliki...

PostHerbert_West | 03 Lut 2022, 17:45

Pogody brak a czas i chęć na astrofoto jest. Więc trzeba się zrehabilitować i zrobić Duszę, tym razem tak, żeby nie przyniosła wstydu. Zaczynałem ponownie, od surowych stacków. Zbliżam się do w miarę ustalonego sposobu obróbki. Materiał z października 2021.

Sprzęt:

EQ6PRO

TS65Q

ASI1600MMP

ASIAir V1

FIltry: Baader Ha, OIII, SII, Astronomik DeepSky RGB

Materiał:

Ha: 103x300s

OIII: 107x300s

SII: 92x300s

RGB na gwiazdki: po 60x30s

Darki, flaty, dark flaty...

Do pobrania udostępniam kompletny projekt- wszystkie stacki, wszystkie pośrednie pliki (z zapisanymi procesami w HistoryExplorer) oraz maski. Do pobrania tutaj: https://1drv.ms/u/s!AjNBHKkQrQLmhL4s4x4uXNGKJKR12A?e=iOWOEw
Link aktywny do 01.03.2022. Użytek dowolny, proszę tylko żebyście nie publikowali poza tym forum i ewentualne remiksy wrzucali w tym wątku.

Do tego dokładny workflow krok po kroku - w Pixie:

A. Linear processing S, H, O for RGB channels.

A.1. Mure Denoise on S, O (variance 0.3, cycles 30) and H (variance 0.2, cycles 30)
A.2. DynamicCrop on S, H, O
**** Tu powinno być DBE ale się zapomniało :-P ***
A.3. LinearFit H and O to S.
A.4. TGVDenoise with mask on O, S- medium intensity, and H- low intensity.
A.5. MultiscaleMedianTransform denoise with strong mask on O, S and H- with even brighter mask.

B. Luminance layer processing (Ha stack)

B.1. Copy Ha stack from A.3 stage.
B.2. Very mild TGVDenoise with mask.
B.3. Very mild MultiscaleMedianTransform deonoise on wavelet layers 1, 2, 3, 4 with strong mask.
B.4. Deconvolution round 1with custom global dark/bright settings, no local support or mask, 15 iterations.
B.5. Deconvolution round 2 with custom global dark and increased global bright settings, increased wavelet regularization, 15 iterations, with local support.
B.6. Deconvolution round 3 with slightly increased global dark and again increased global bright settings, slightly increased wavelet regularization; 10 iterations, with increased amount of local support.
B.7. Starnet2 to remove stars.
B.8. Subtle MultiscaleLinearTransform sharpening on wavelet layer 3 only.
B.9. Pixelmath to add stars back.
B.10. Very mild MultiscaleMedianTransform denoise with very bright, low contrast mask on wavelet layers 2, 3, 4 to smooth out some middle-low frequency noise from deconvolution.
B.11. HistogramTransformation.
B.12. HDRMultiscaleTransformation.
B.13. Starnet2 to remove stars.

C. Channel combination

C.1. Pixelmath to combine channels: R=.7*S+.3*H, G=H, B=O.
C.2. Invert image.
C.3. SCNR to remove magenta cast around stars and in the background (it resulted from LinearFitting the S, H, O stacks).
C.4. Invert image.
C.5. Starnet2 to remove stars.
C.6. HistogramTransformation.
C.7. LRGBCombination with Luminance layer prepared in step B.13.
C.8. SCNR with mask to remove a bit of green from some areas (oxygen dominated area left untouched).
C.9. CurvesTransformation- a lot of it, with a bit of SCNR, with the following masks:
- 3 masks made from H, S and O stacks with boosted contrast, removed wavelet layers 1,2,3 with MMT and denoised strongly with ACDNR,
- 3 masks made from the above mentioned, but with more contrast,
- mask made with pixelmath: max (S, O), boosted contrast,
- range mask made with RangeMask script,
- color mask made with ColorMask script.
C.10 A little bit of LocalHistogramEqualization with very low contrast and low amount (scale 16 & 64).
C.11 Very delicate ACDNR with range mask to protect the background (yes, the reverse of what’s usually done, but my background is smooth enough) on chrominance and luminance.

D. Stars

D.1. Pixelmath to combine R, G and B stacks.
D.2. PhotometricColorCalibration with background neutralization.
D.3. HistogramTransformation.
D.4. LRGBCombination with stretched luminance from step B.12. The aim is to tighten the stars up with deconvolved luminance made of Ha stack.
D.5. Another round of PhotometricColorCalibration.
D.6. Starnet2 to extract stars only.
D.7. Some CurvesTransformation tweaks.
D.8. Delicate Convolution to soften the edges.
D.9. A bit of ExponentialTransformation to make the bright stars pop a bit more.

E. Final steps

E.1. Pixelmath to add stars from step D.9 ($T + .9 * STARS_IMAGE - to clip it a bit)
E.2. HistogramTransformation to brighten it up a bit for people with overly dark screens.
*** E.3. Paniczne korygowanie tła maską + krzywymi i SCNR (ale to i tak nie zastąpi DBE). ***
E.4. Horizontal flip to make it look less like a pig.
E.5. Save as PNG.

Na serwerze wersja png 100% rozdzielczości. Tutaj redukcja do 50% z powodów technicznych, chociaż pełna rozdzielczość wygląda dobrze- zachęcam do pobrania o obejrzenia bo dużo fajnych detali się zgubiło przy resample.

IC 1848 / Sh 2-199 - Kompletny projekt, workflow, pliki...: IC1848-STARS.png


A tutaj po zastosowaniu Topaz Denoise z następującymi ustawieniami:

IC 1848 / Sh 2-199 - Kompletny projekt, workflow, pliki...: topaz.png


IC 1848 / Sh 2-199 - Kompletny projekt, workflow, pliki...: IC18488-TDN.png
Awatar użytkownika
 
Posty: 66
Rejestracja: 25 Sie 2020, 13:53
Miejscowość: Nowa Słupia

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Michał Kasperczyk oraz 61 gości

AstroChat

Wejdź na chat