Moje astro-foto na Dobsonie

PostVroobel | 23 Maj 2020, 01:54

Hej,

Od kilku dni jestem... hm... szczęśliwym?... posiadaczem filtra IDAS LPS-D2. Nie jestem pierwszym, który spodziewał się cudów, ale jakoś to będzie.

Ze względu na jeszcze nie zlokalizowany błąd w moim algorytmie śledzenia - na Dobsonie - zdjęcia powyżej 8-10 sekund są poruszone, a na takich całkiem długich, jak 60-600 sekund, gwiazdy wyglądają jak motylki. Spróbuję wyeliminować ten błąd, albo opracować algorytm od nowa. Musi dać się z tego wybrnąć.

Tymczasem dwa razy już próbowałem popełnić jakąś sesję i w końcu za trzecim razem - już z filtrem - udało mi się cokolwiek wyciągnąć z tych zdjęć za pomocą DSS i Gimp. Udało mi się złapać dwie małe galaktyczki na lewo od gromady.
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 23 Maj 2020, 02:00, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 23 Maj 2020, 01:59

Oto zdjęcie.

Moje astro-foto na Dobsonie: M13.jpg


Domyślam się, że filtr rozwinie skrzydła, kiedy już będę w stanie robić dłuższe ekspozycje.

Zapomniałem dodać, że na ten obraz składa się 90% najlepszych klatek z 137 x ISO 800 /10s i 100 x ISO 800 / 8s.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 23 Maj 2020, 16:37

Zdałem sobie sprawę, że źle robię flaty. Nie powiem jak, bo to aż wstyd... Chciałbym więc zrewidować swoją najnowszą wiedzę w tym temacie, proszę więc o komentarze, bo mam konfigurację dość nietypową.

Tutaj: https://practicalastrophotography.com/a ... on-frames/ znalazłem sporo kluczowych informacji. Po pierwsze - biała koszulka rozpięta na wlocie teleskopu skierowanego na ekran komputera. Ja użyłem czegoś jaśniejszego, mianowicie 60-centymetrowy, kwadratowy panel LED standardowo służący jako oświetlenie sufitowe. Koszulka, jak koszulka, nie ma co się rozpisywać. Jedynie temperatura otoczenia i kamery nie odpowiada temperaturze w nocy na zewnątrz, ale to już następnym razem.
Moje astro-foto na Dobsonie: 20200523_140847.jpg

Moje astro-foto na Dobsonie: 20200523_140905.jpg

Dalej wyczytałem, że histogram na wyświetlaczu aparatu powinien być między 1/2, a 2/3 obszaru wykresu - rozumiem, że chodzi o odległość piku od początku układu współrzędnych. U mnie jest to odpowiednio 1/60s (1/2), 1/50s i 1/40s (2/3). Na innej stronie: https://www.myastroscience.com/proper-flats-with-dslr znalazłem coś na temat, że histogram pokazany na wyświetlaczu aparatu może nie pokrywać się z rzeczywistym histogramem, ale ja sprawdziłem jak to jest u mnie - pokrywa mi się rzekłbym w 100%. Problem z głowy.
Moje astro-foto na Dobsonie: 1_60_histogram.jpg

Moje astro-foto na Dobsonie: 1_50_histogram.jpg

Moje astro-foto na Dobsonie: 1_40_histogram.jpg

Tu muszę przełamać post, bo silnik nie pozwala wrzucić więcej obrazków.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 23 Maj 2020, 16:47

C.D.

Zrobiłem więc 30 flatów 1/40s, co odpowiada 2/3 histogramu. No i pojawia się problem. Autor tej pierwszej wskazanej strony pisze, że należy robić flaty z tym samym ogniskowaniem i rotacją, co u mnie jest niemożliwe, ponieważ ja własnie mam derotator. Co prawda nie robi on pełnego obrotu w czasie sesji, nawet 4h zdjęć to "raptem" 60 stopni obrotu, więc nierównomierność oświetlenia/winietowanie nie zmieni się jakoś bardzo drastycznie, choc jednak się zmieni. Tak wygląda mój flat po ściemnieniu i skontrastowaniu:
Moje astro-foto na Dobsonie: flat_winietowanie.jpg

Wiem, że spora część doświadczonych kolegów powie "próbuj!" i będą mieć rację. Jak jednak robi się zawodowo flaty, kiedy stosuje się derotator, np. w obserwatoriach? Widziałem gdzieś, że profesjonalny derotator to układ obracających się pryzmatów, gdzie teleskop i kamera są względem siebie nieruchome. Niezależnie od tego, czy flaty są takie same, czy przekręcone, jak się ma 30 flatów do powiedzmy 300 klatek light? jak program dopasuje rotację flatów do rotacji właściwych zdjęć?

Właśnie moim kompem zawładnął DSS, zobaczymy jak to wyjdzie, jednakże z tak krótkimi czasami pewnie nic to nie zmieni.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 23 Maj 2020, 18:28

Wygląda na to że trzeba byłoby robić osobnego flata do każdej klatki.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 23 Maj 2020, 20:17

Wiesz, po to się stosuje interwałometr, żeby w tym czasie oglądać sobie gwiazdy przez lornetkę lub np. film na tablecie. :lol:

A tak serio, mógłbym zmajstrować lekką flatownicę z LED'owego panelu o średnicy 30cm, i przystawiać ją za każdym razem, ale to jest kurde chore... Jak tu operować tą nieszczęsną koszulką? :shock: Spróbuję się pobawić tym, co mam i poobracać kamerę w derotatorze co np. 10-15 stopni i sprawdzić, czy ich obraz znacząco się różni między sobą. Trochę sobie strzeliłem w stopę, co?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 23 Maj 2020, 20:20

Nie rozumiem, przecież flaty zrobisz w domu.
Ja np sesję w plenerze miałem dwa dnie temu, a teraz biorę się za flaty.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 23 Maj 2020, 21:10

Ahaaaa.... No, to by się dało zrobić, mogę zsynchronizować derotator od pierwszej do ostatniej klatki. Pozostaje tylko pytanie, jak to ogarnie DSS, albo PixInsight (daj Bóg, 230 euro... :shock: ). Nie zgłupieje od poprzekręcanych flatów?

Tymczasem stack się skończył. Nie widzę specjalnie różnicy, poprawiony obraz jest ciut jaśniejszy, wyciągnęło ciut więcej, ale nie jest to nawet warte wrzucania tutaj.

Edit:
Kurde, a czy to ma w ogóle sens? Przecież DSS robi master-flat ze wszystkich flatów. :?:
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 24 Maj 2020, 07:33

I o to chodzi :D Wystarczy zaznaczyć punkt wyjściowy i włączyć taką samą sekwencje. Schody zaczynają się przy kalibracji, bo tutaj już chyba nie ma żadnego skryptu w Pixie.
A może jest to okazja, żeby taki napisać?
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 24 Maj 2020, 08:56

Czytałem, że ten soft to w połowie obróbka grafiki, a w połowie deweloperka. Jak narazie minęło kilka dni, a ja nadal czekam na wersję demo. Zawsze tak długo to trwa? Swoją drogą, trochę za cienki jestem w tej obróbce, żeby się brać za pisanie skryptu. Muszę też najpierw ogarnąć długie czasy, bo nie ma nad czym pracować. Może za jakiś czas ktoś podejmie się wsparcia?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 25 Maj 2020, 14:05

Jest taki moment, w którym zdajesz sobie sprawę, że wyżej d..y nie podskoczysz. Chyba pora zapomnieć o długich ekspozycjach na moim ATM Dobsie - mam na myżli "motylki" zamiast w miarę punktowych gwiazd. Po kolei eliminowałem różne czynniki, aż w końcu zablokowałem w kodzie uruchamianie wątków odpowiedzialnych za poszczególne osie. Brałem pod uwagę błąd wynikający z niewłaściwego przydziału czasu procesora Raspberry Pi do równoległej obsługi obu osi. Spodziewałem się, że kiedy wyłączę wątek Alt, pozwalając pracować tylko osi Az (i odwrotnie) uzyskam gładki rozciągnięty łuk, wtedy też należałoby popracować nad kodem. Niestety, daleko tym łukom do gładkości. Oto kolejno praca w osi Az (oś Alt wyłączona) i odwrotnie. Okspozycja odpowiednio 103s i 124s, odmienne naświetlenie wynika z ciemniejącego nieba.
Moje astro-foto na Dobsonie: Az.jpg

Moje astro-foto na Dobsonie: Alt.jpg

Zdjęcia wykonane zostały wczoraj, bezwietrzna pogoda, czyste niebo. O ile ktoś mnie nie oświeci, idę o zakład, że te nierównomierności są pochodną sposobu wykonania ślimacznic lub/i fabrycznego gwintowanego pręta. Pręt zamówiłem ekstra i ma deklarowaną wysoką jakość gwintu, no ale to nie to samo, co prawdziwy ślimak. W zależności od czasu otwarcia migawki problem jest większy lub mniejszy, oto przykład:
Moje astro-foto na Dobsonie: DSC00861.JPG

Moje astro-foto na Dobsonie: DSC00864.JPG

Na drugim zdjęciu to mi wyszedł samolocik... :shock: Efekt ten ujawnia się w powiększeniu (ekwiwalent) ok. 45x, pole układu to około 1 minuty kąta. Moja ogniskowa to 1270mm. Gdybym posadził lustrzankę z obiektywem zoom Sigma 18-300 na barana, to pewnie nie byłoby to aż tak zauważalne, ale niestety - brak derotacji. Przetarłem szlak, więc zrobienie derotatora obejmującego lustrzankę za obiektyw to tylko kwestia dobrego projektu 3D i oczywiście zachowania osi, ale czy to ma sens?

Zobaczymy, ile da się wycisnąć z serii krótkich czasów.

BTW, co oznacza Offset przy stack'owaniu DSS? Jesli Angle = 0* wynika z derotacji, za którą ręczę, to Offset zapewne jest przesunięciem całej klatki analogicznym do pokazanych wyżej robaczków, mam rację?
Moje astro-foto na Dobsonie: offset-angle.jpg
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 25 Maj 2020, 14:08

Chyba jednak platforma jest lepszym rozwiązaniem dla Dobsona.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 25 Maj 2020, 14:14

Dla Dobsona - pewnie tak. Ale nie dla samego OTA... :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 25 Maj 2020, 16:00

Vroobel napisał(a):Dla Dobsona - pewnie tak. Ale nie dla samego OTA... :)

To ja już się pogubiłem. Czym Ty fotografujesz?
Na zdjęciu wygląda jak zmotoryzowany Dobson :D
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 25 Maj 2020, 17:35

Nie dziwię się, że się gubisz. :lol: Widzisz, nie przyszła góra do Mahometa, to musi jednak przyjść Mahomet do góry (co mnie tak naszło na przysłowia?...). Jak pisałem gdzieś tam wcześniej, jedzie do mnie przekładnia falowa i niebawem rozpocznę budowę dużego montażu widłowego, tak na max 30kg nośności. W nocy zważyłem OTA z obejmami, ślimacznicą i akcesoriami- 22kg...

Tymczasem to co jest, musi narazie wystarczyć. Do szybkich zdjęć Słońca, Księżyca i planet będzie w sam raz, o ile seeing pozwoli. Ja w tym czasie nauczę się cokolwiek robić przy zdjęciach, bo jak dotąd olewałem ten temat. :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 25 Maj 2020, 17:38

Vroobel napisał(a):Nie dziwię się, że się gubisz. :lol: Widzisz, nie przyszła góra do Mahometa, to musi jednak przyjść Mahomet do góry (co mnie tak naszło na przysłowia?...). Jak pisałem gdzieś tam wcześniej, jedzie do mnie przekładnia falowa i niebawem rozpocznę budowę dużego montażu widłowego, tak na max 30kg nośności. W nocy zważyłem OTA z obejmami, ślimacznicą i akcesoriami- 22kg...

Tymczasem to co jest, musi narazie wystarczyć. Do szybkich zdjęć Słońca, Księżyca i planet będzie w sam raz, o ile seeing pozwoli. Ja w tym czasie nauczę się cokolwiek robić przy zdjęciach, bo jak dotąd olewałem ten temat. :)


Robi się ciekawie :D
Powodzenia! Informuj o postępach :D
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 25 Maj 2020, 17:47

Chyba tak zrobię, nie będę kisił projektu aż do premiery na YT, jak dotychczas :D
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 25 Maj 2020, 18:23

Pomoże ktoś?

Zrobiłem dziś w nocy kolejne 990 zdjęć M13. Tiger radził mi, żebym jak i On posunął się nawet do ISO3200, ponieważ On używał Nex-5 i było w miarę OK, a ja mam Nex-6. Tak zrobiłem, za to skróciłem czas do 5s, co jeszcze bardziej zminimalizowało "motylki", za to mam dwukrotnie bardziej naświetlony materiał. Wybrałem 500 najbardziej punktowych zdjęć, z czego DSS użył 80% najlepszych, czyli 400. Mam 3 x 90 klatek kalibracyjnych, a flaty zrobiłem jak wcześniej, tyle że z filtrem IDAS. "It is very important that everything in the imaging train is exactly as it was when you shot your light frames. Filters, dew shields, correctors, dust, etc. should be in place and not touched or cleaned." (https://photographingspace.com/how-to-c ... otography/). Kiedy w GIMP użyję Colors / Levels / Auto Input Levels dostaję coś takiego:
Moje astro-foto na Dobsonie: AutoInputLevels.jpg

A kiedy próbuję to doprowadzić do porządku, to wychodzi mi gorzej, niż poprzednio, kiedy naświetlenie było gorsze. Wyraźnie widać jaśniejszą obwódkę i ciemniejsza plamę na lewo od gromady. Co poszło nie tak z flatami?

Edit:
Zastosowałem się do rady Dominika z innego wątku:
Dominik Woś napisał(a):[...]Mediana znacznie obniża poziom sygnału (poprzez odrzucenie 25-30% materiału) do szumu i jest zalecana tylko i wyłącznie do stackowania klatek kalibracyjnych. SD Mask, Sigma Clip lub podobne algorytmy byłyby zalecane. OK, nie one odrzucą wszystkich satelitów (ostatnio lata ich znacznie więcej) i samolotów (ostatnio lata ich jakby mniej :wink:), ale maksymalizują stosunek Sygnał/Szum.
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 25 Maj 2020, 18:41, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 25 Maj 2020, 18:37

Ciekawe jak wygląda złożenie beż flatów?
Sądzę, że naświetlałem flaty ze zbyt długimi czasami.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 25 Maj 2020, 18:43

Że ja naświetlałem? Jeśli mam to puścić, to odpowiem Ci późnym wieczorem. Stack szedł od rana. :x

Czy użycie dysku SSD, a konkretnie umieszczenie katalogu TMP na dysku SSD, znacznie przyśpieszyłoby proces?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 25 Maj 2020, 18:50

Vroobel napisał(a):Że ja naświetlałem? Jeśli mam to puścić, to odpowiem Ci późnym wieczorem. Stack szedł od rana. :x

Czy użycie dysku SSD, a konkretnie umieszczenie katalogu TMP na dysku SSD, znacznie przyśpieszyłoby proces?

Zrób eksperyment z 10 lub 20 zdjęciami.
Złóż z flatami i bez flatów.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 25 Maj 2020, 18:53

Racja. Zostawić te 3 x 90 klatek kalibracyjnych? Tak zalecają, żeby było najlepiej po 50-100.

Edit:
Poszło z 20 dark i 20 bias.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 25 Maj 2020, 23:03

Ok, od początku, bo coś chyba idzie nie tak.

Mam taki tutorial do DSS: http://www.astropix.com/html/j_digit/us ... acker.html . Idę po kolei, ale utknąłem na balansie bieli: "Light-Pollution filters – shoot a custom white balance in the camera for both modified and unmodified cameras with the filter in place.". Jest więc link do artykułu tego samego autora o balansie bieli - idę tam. W skrócie, zakładam filtr na kitowy obiektyw, używając adaptera, który sam zrobiłem (jakbym to wyczuł...). Słoneczny dzień, biała kartka papieru i pobranie obrazu na potrzeby "Custom White Balance". Dostaję ekran z błędem, ale ponoć to normalne, zdarza się, mimo to dane o balansie bieli utworzone są poprawnie. W efekcie mam temperaturę 9900K, Trochę wysoko, ale załóżmy, że OK.

Tak więc, następnym razem mam użyć tego ustawienia Custom White Balance dla całej sesji i potem do zrobienia flatów? Tak wszyscy robicie, czy korygujecie to potem np. w PS?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostJaLe | 26 Maj 2020, 07:21

Nie rozumiem, obrabiasz flaty przed kalibracją?
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostVroobel | 26 Maj 2020, 10:02

Nie, chodziło mi o to. jak przygotować klatki light i flat. Dominik pisał, żeby użyć ustawień światła jarzeniowego aparatu, co najbardziej zbliża zdjęcia do naturalnych kolorów. Sprawdziłem w dzień - potwierdzam, jest lepiej. Jeśli jednak mogę ustawić własny balans bieli z filtrem, to czemu nie? Metodę z kartką papieru znam, filtra po prostu nigdy nie używałem, dlatego nie wiem, ile K powinno wyjść. Klatki light powinienem zrobic więc z własnymi ustawieniami balansu bieli. Może coś źle zrozumialem, czy zdjęcia nie powinny być wtedy pozbawione tej zieleni?

Pytanie moje brzmi: czy flaty robicie z filtrem? Czy to coś zmienia? Czy też całą zileń, albo jakiekolwiek inne zabarwienie pochodzące z filtra, usuwacie ręcznie w programach do edycji?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 110 gości

AstroChat

Wejdź na chat