" Tuning " wyciągu do refraktora

PostRobert41 | 27 Lip 2013, 02:45

Jako że w czwartek dotarł z Delty Optical mój nowy refraktor Celestron Omni XLT 150 R wczoraj zdecydowałem się poprawić działanie jego wyciągu i zabezpieczyć go przed zużyciem tak jak to kiedyś wypróbowałem na wyciągu refraktora SW 80/400 . Metoda nie jest nowa i gdzieś ją kiedyś w sieci podpatrzyłem , nie pamiętam czy na tym forum czy na innym ,ale może komuś przyda się mój opis.
Można by się zastanowić po co tuningować wyciąg w nowiuśkim sprzęcie, skoro zapewne działa prawidłowo. Ano po to by się nie zużywał zbyt szybko. Wyciąg Celestrona, tak jak cały teleskop jest identyczny jak wyciągi Sky Watchera , zarówno 1,25 , jak i 2 cale - są one tak samo zbudowane, różnią się tylko wielkością.
W wyciągach tych rura ślizga się po 2 teflonowych paskach, a od góry dociskana jest podłużnym dociskiem z tworzywa, który dokręcamy za pomocą dwóch imbusowych śrubek. By wyciąg się nie kołysał zanim zaczniemy go używać należałoby go odpowiednio ustawić za pomocą tych imbusików, bo inaczej szybko się wyrabia . Kluczyk jaki tam pasuje to imbus 1,5 mm i warto się w taki zaopatrzyć.
Po odpowiednim dokręceniu nowy wyciąg działa zazwyczaj sprawnie- ale jest pewne ale... Teflonowe paski i szorstka aluminiowa rura to nie jest dobre połączenie - szybko z boku rury możemy zauważyć ślady białego proszku- to ścierający się teflon, paski ulegają systematycznemu zużyciu , tak samo wyciera się plastikowy docisk i po pewnym czasie nawet dokręcając imbusy na maksa całość nie działa już tak sprawnie i zaczynają przeszkadzać luzy. Dlatego lepiej zabezpieczyć te części przed zużyciem, dokonując małe poprawki jeszcze przed rozpoczęciem eksploatacji.
Należy zaopatrzyć się w ceratkę teflonową z klejem - kupowałem na allegro - o szerokości 1 i 2 cm , odcinek długości 1 m kosztuje dosłownie kilka złotych.
Najpierw odkręcamy wyciąg od tuby optycznej - mocowany jest na 3 śrubki.
Potem odkręcamy 4 śrubki które mocują pokrywę pod którą jest oś i dociskająca ją sprężyna, wyjmujemy ją oraz oś z zębatką. Na górze wyciągu poluzowujemy mocno dwie małe wpuszczone w metal śrubki imbusowe. Teraz można już wysunąć całą rurę , oraz wyjąć docisk spod śrubek.
Wszystkie elementy na które będziemy naklejać ceratkę teflonową najpierw odtłuszczamy benzyną ekstrakcyjną. To ważne by klej dobrze trzymał.
Plastikowy docisk rury jest dość giętki, w przyszłości zapewne zastąpię go metalowym, całkowicie sztywnym, ale na razie pozostanie ten. Od strony którą dotyka rury wykleiłem go paskiem ceratki, przyciętym na na jego szerokość ( około 7-8 mm ) Na rurze w odpowiednim miejscu nakleiłem na całej długości pasek w taki sposób by po złożeniu całości obie teflonowe powierzchnie mogły ze sobą współpracować. Ja użyłem tam paska o szerokości 1 cm.
Szersze, 2 cm pasy nakleiłem wzdłuż rury w tych miejscach gdzie były już ślady wycierającego się teflonu z fabrycznych teflonowych posuwek. Fabrycznych pasków teflonu nie usuwałem ,pozostawiłem je na swoich miejscach -w ten sposób będą się one ślizgać po naklejonych pasach ceratki.
Dodatkowo małymi paseczkami wykleiłem też rowki w których pracuje oś wyciągu - bo dość szybko się te miejsca wycierają, oraz zużywa się sama oś i pózniej są luzy .
Następnie można przystąpić do składania całości- fabrycznego smaru nie usuwałem, bo nie było go bardzo dużo i był całkowicie świeży, więc nie było takiej potrzeby, ale w używanym wyciągu pewnie trzeba będzie oczyścić oś i zębatkę i nasmarować na nowo.
Składanie rozpoczynamy od włożenia na swoje miejsce docisku oklejonego teflonem- imbusy muszą być mocno poluzowane.Pózniej wsuwamy rurę, powinna wjechać gładko. Wkładamy oś na swoje miejsce, następnie sprężynę i dokręcamy mocujące pokrywę śrubki. Teraz imbusami trzeba wyregulować siłę docisku, tak by wyciąg pracował tak jak nam odpowiada, w razie potrzeby korygujemy też siłę docisku sprężyny osi 4 śrubkami. Odpowiednio wyregulowany wyciąg nie będzie się przechylał i kołysał w żadną stronę - nawet z ciężkimi okularami wizualnie nie powinno być widać ugięć.
Wyciąg pracuje bardziej płynnie - prawie tak gładko jak w Crayfordzie :) , opory są mniejsze więc zdecydowanie łatwiej ustawiać ostrość. No i najważniejsze - w ten sposób chronimy teflonowe fabryczne ślizgacze- bo pracując po przyklejonych paskach nie ścierają się , nie zużywa się też docisk.
Oczywiście co jakiś czas należy skontrolować stan naklejonych elementów i ewentualnie wymienić. Na podstawie tego co widzę w SW 80/400 który w tej chwili jest u mojego brata po pół roku na razie wszystko jest ok , i wyciąg pracuje tak samo jak od razu po dokonaniu poprawek.
Całość zawsze możemy przywrócić do stanu fabrycznego, zrywając ceratkę i zmywając resztki kleju benzyną. Można też kupić szersze paski i okleić sobie całą rurkę.
Załączniki
" Tuning " wyciągu do refraktora: SAM_1133.jpg
" Tuning " wyciągu do refraktora: SAM_1135.jpg
" Tuning " wyciągu do refraktora: SAM_1136.jpg
" Tuning " wyciągu do refraktora: SAM_1139.jpg
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostRobert41 | 10 Sie 2013, 20:21

Oczywiście w moim "tuningu" nie mogło zabraknąć dzwigienki poprawiającej precyzję strojenia - przyzwyczaiłem się do tego rozwiązania w moim wcześniejszym refraktorze i zastosowałem je w obu które mam obecnie . To nie mikrofocuser ,ale zmniejszenie drgań w trakcie ustawiania ostrości oraz poprawa precyzji ostrzenia są bardzo widoczne w trakcie użytkowania sprzętu.
Załączniki
" Tuning " wyciągu do refraktora: SAM_1184.jpg
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostTomoZ28 | 10 Sie 2013, 21:18

Gratuluję fajnego i ekonomicznego tuningu :). Pewnie podłapię ten pomysł z dźwigienką, na pewno przy ostrzeniu na planetach fajnie się to spisuje. Ewentualnie zrobię własny odpowiednik, bo u mnie nie ma w syncie aż tyle miejsca, dźwignia musiałaby być dość krótka i niewygodnie by się nią posługiwało, może jakąś przekładnię pasową w wolnej chwili wykombinuję :D.
TomoZ28
 

PostRobert41 | 10 Sie 2013, 21:42

To rozwiązanie od dawna jest znane i obecne w sieci , ale uważam że od czasu do czasu warto je przypomnieć, bo jest łatwe w wykonaniu i tanie , a skuteczność bardzo duża.
Raz że dzwigienka powoduje że nasza gałka w wyciągu ma "wirtualnie" znacznie większą średnicę ( w tym przypadku około 12 cm ) , co automatycznie powoduje że każdy nasz ruch przekłada się na mniejszy obrót osi wyciągu i można go przemieszczać dosłownie o ułamki milimetra.
A dwa że siła przyłożona dalej od osi obrotu może być znacznie mniejsza by wyciąg się przemieszczał - co oczywiście ma znaczący wpływ na zmniejszenie drgań w trakcie strojenia. Szczególnie przy podklejeniu tymi teflonowymi paskami zyskuje się na płynności ruchu.
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostAdrianus1980 | 10 Maj 2014, 21:12

Roberto, mam taki sam wyciąg okularowy. Biorę się za tą samą modyfikację. Jak go rozbiorę o pokombinuję jak zrobić micro ruchy.
SW 120/600 AZ3(teflon mod), GSO 90st. 2', Super 10mm i 25mm, TMB Planettary II 6mm, Ka-Bar 1271 :)
 
Posty: 6
Rejestracja: 23 Mar 2014, 21:46
Miejscowość: Świdnica/Wrocław

 

PostRobert41 | 10 Maj 2014, 22:38

Adrianus1980 napisał(a): Jak go rozbiorę o pokombinuję jak zrobić micro ruchy.


Tu nie ma co wyważać otwartych drzwi ;)
Jeśli chcesz dorobić mikrofocuser możesz to zrobić na bazie takiej przekładni planetarnej: http://allegro.pl/wojskowa-przekladnia-planetarna-w-galce-i4225324001.html trzeba ją tylko odpowiednio zamocować.
Na forach astro przewinęło się kilka tematów o wykorzystaniu takiej przekładni w wyciągach zębatkowych.
Chociażby ten: http://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?f=5&t=8005&hilit=taniutki&start=25
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

Postkjacek | 03 Paź 2015, 10:26

W zasadzie to chciałbym tylko podziękować za informacje zawarte w tym temacie.
Po tuningu wyciąg refraktora 120/600 działa znacznie lepiej, choć jakby mocniej trzeba kręcić gałką, może to kwestia regulacji. Myślałem, że jak położę dwie warstwy ceramiki, to będzie lepiej. Ale wtedy zębatka nie działała - przekładnia nie dotykała tych zębów w wyciągu.
Brak luzów :-).
Refraktor Messier AR-102XS 102/460 ED
Refraktor TS ED doublet APO 100/600 na Fpl53
 
Posty: 417
Rejestracja: 18 Lut 2015, 16:43
Miejscowość: Żukowo (Kaszuby)

 

PostJarsey | 15 Sty 2019, 22:27

Witam, zastosowałem to u siebie, wyregulowalem wyciąg, coś pięknego i wydaje się trwałego! Dziękuję że są tacy specjaliści pomysłowi, REWELACJA!
Dobson 6 okularki es 24mm, kit 25mm, kit 10mm, gso s 15mm, es 20mm, 8mm tmb
 
Posty: 13
Rejestracja: 30 Gru 2018, 22:00
Miejscowość: Milanówek

 

Postbolid25 | 15 Sty 2019, 22:44

Teraz to ten wyciąg może robić jako kołowrotek wędkarski
ATM Columbus 20'', ATM AstroScope 14'', ATM AstroScope 9'', ATM Saturn 6'', Meade SCT 10'' mod, Intes Alter MN 56, Intes Alter M500, SW 100ED, Orion SkyScanner 4", Celestron C90,TS 25x100,SkyMaster Pro 20x80,TS 15x70, Zeiss, Nikon 10x50,Steiner 8x30
Awatar użytkownika
 
Posty: 2880
Rejestracja: 20 Paź 2006, 19:45
Miejscowość: Andrychów

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości

AstroChat

Wejdź na chat