Refraktor SW 80/400 + kątówka SW 2 cale.

Amatorskie modyfikacje sprzętu i budowa teleskopów

PostRobert41 | 17 Paź 2013, 18:39

Ostatnią ( jak na razie ) zmianą w SW 80/400 jest wyklejenie samoprzylepnym czarnym welurem ruchomego odrośnika oraz wnętrza tuby optycznej. Jak pogoda się poprawi zobaczymy czy będzie jakiś efekt czy też jest to zmiana czysto wizualna. W każdym razie po użyciu weluru w tubie jest znacznie ciemniej.
Załączniki
Refraktor SW 80/400 + kątówka SW 2 cale.: SAM_1462.jpg
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostVIT1956 | 17 Paź 2013, 23:34

W moim pierwszym teleskopie, a właściwie prawie 2-metrowej długości lunecie, wysmarowane cienką warstwą kleju wnętrze kartonowego tubusa wyczerniłem oryginalną sadzą! Marniutki to był pomysł; sypało się z tego bez końca! …Ale ciemności były tak wielkie, że tylko części oświetlone bezpośrednim światłem były widoczne. A brzegi soczewek wyczerniałem zanim Nagler to wprowadził. :mrgreen:

Chcę przez to powiedzieć, że każde, nawet małe i nieuchwytne gołym okiem, składowe wyczernienie na drodze optycznej przyczynia się do pogłębienia sumarycznej czerni, tym samym do eliminacji światła rozproszonego, co zwiększa kontrast obrazu.
Nawet jeśli różnica wydaje się wizualnie nieistotna (a przyrząd by to uchwycił!), sumaryczny kontrast zawsze się zwiększa. To tak, jakby się wyłączało kolejne mini-latarki oświetlające drogę optyczną.
W pewnych warunkach oświetlenia może to się bardziej ujawniać, w innych wcale. [a już na pewno obraz się nie pogorszy!]
W końcu złotówka składa się ze stu samych w sobie nic nie wartych pojedynczych groszy.

Uważam, że jeśli można coś wyczernić w teleskopie, to zawsze warto. Mnie się Twoje wyczernienie podoba i uważam to za słuszny krok na drodze nie tylko optycznej, ale na drodze do ideału - ideału czerni, tła i samego obrazu!
:)
VIT

Meade 80 mm ED APO + Ethos 13mm, 3.7mm + Explore Scientific 14mm, 6.7mm 1.25";
Barlow 2" ED GSO 2x; Baader Hyperion 13mm, 5mm; Vixen Porta II
Nikon Action EX 7x35, 10x50, 12x50; Minolta Activa 12x50 W i 10x50 WP.FP
 
Posty: 215
Rejestracja: 18 Lip 2012, 12:59
Miejscowość: Chrzanów, Małopolska

 

PostRobert41 | 18 Paź 2013, 00:07

Różnicę w "czarności" oryginalnej farby i weluru są widoczne gołym okiem , tak że na pewno ilość światła rozproszonego w tubie sporo spadnie , a czy da to jakiś widoczną zmianę przy obserwacjach - to się okaże - w każdym razie warto spróbować. Jak to mówią- ziarnko do ziarnka... :D
Ten welur jest o tyle dobry że łatwo i szybko się go kładzie , to nie to co eksperymenty z farbami . W sumie koszt nie był wysoki - wyczerniłem oba moje refraktory przy wydatku 27 zł ( wraz z kosztem wysyłki ) ,choćby efekt nie był bardzo duży to uważam że warto było.
A takie wyczernienie sadzą jakie stosowałeś to byłby ideał - węgiel w tej postaci to chyba jedna z najmniej odbijających światło substancji... Tylko jak zrobić by się to nie sypało , a jednocześnie nie było z niczym zmieszane , ani pokryte -by zachowało idealny mat - oto jest pytanie na miarę Nobla w dziedzinie wyczerniania :D
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

PostVIT1956 | 18 Paź 2013, 23:43

Stosowałem też bezpośrednie okopcanie powierzchni, przeważnie małych, demontowalnych, (pierścienie dystansowe w okularach, diafragmy, itp.), dające świetną matowo-czarną mikrowarstwę sadzy. Ale to nadaje się tylko do materiałów odpornych na temperaturę (metal - tak, plastik - nie) i elementów osłoniętych w konstrukcji. Nie pamiętam natomiast, czy tam też jakieś drobiny sadzy nie odpadały wnerwiająco na soczewki :?:

Ten welur to i ja kiedyś muszę wypróbować na swoim poletku. [Ciekawe, czy to trzeba często prać? :wink: ]
Też zauważyłem, że farby mnie jakoś nigdy nie zadowalały; zawsze brakowało im trochę do "zerowego albedo".

Nie ma rady, tak jak mówisz, trzeba nam obserwować i trzymać rękę na pulsie najbliższych Nobli w tej dziedzinie :D .
VIT

Meade 80 mm ED APO + Ethos 13mm, 3.7mm + Explore Scientific 14mm, 6.7mm 1.25";
Barlow 2" ED GSO 2x; Baader Hyperion 13mm, 5mm; Vixen Porta II
Nikon Action EX 7x35, 10x50, 12x50; Minolta Activa 12x50 W i 10x50 WP.FP
 
Posty: 215
Rejestracja: 18 Lip 2012, 12:59
Miejscowość: Chrzanów, Małopolska

 

Postsylwiusz | 18 Mar 2016, 20:30

witam


czy można gdzieś kupić taką przejściówkę do podłączenia kątówki 2" do SW80/400 czy tylko na zamówienie w Astrokraku ? chętnie bym w coś takiego zainwestował oczywiście jeśli mnie stać :)
TAŁ-150P, MAK-127 AZ4, WO WA 20, GSO Plossl 32, TV Plossl 8, 15. Kolimator z pudełka po kliszy.
 
Posty: 22
Rejestracja: 12 Lut 2011, 22:14

 

PostRobert41 | 18 Mar 2016, 20:41

Ja osobiście takich złączek nie widziałem w sklepach więc chyba najlepiej będzie jeśli zamówisz w Astrokraku :)
SW ED 80/600, CG 4
Baader Hyperion: 8-24 zoom, 24, 21, 17, 13, 10, 8, 5, 3.5 mm, Aspheric 31, 36 mm, Hyperion Barlow 2,25x, diagonal ES 2".
Filtry Baader: O III
Vortex Raptor 8,5x32
Awatar użytkownika
 
Posty: 1141
Rejestracja: 28 Sty 2013, 02:04

 

Postfreak78 | 19 Mar 2016, 00:12

VIT1956 napisał(a):Stosowałem też bezpośrednie okopcanie powierzchni, przeważnie małych, demontowalnych, (pierścienie dystansowe w okularach, diafragmy, itp.), dające świetną matowo-czarną mikrowarstwę sadzy. Ale to nadaje się tylko do materiałów odpornych na temperaturę (metal - tak, plastik - nie) i elementów osłoniętych w konstrukcji. Nie pamiętam natomiast, czy tam też jakieś drobiny sadzy nie odpadały wnerwiająco na soczewki :?:

Ten welur to i ja kiedyś muszę wypróbować na swoim poletku. [Ciekawe, czy to trzeba często prać? :wink: ]
Też zauważyłem, że farby mnie jakoś nigdy nie zadowalały; zawsze brakowało im trochę do "zerowego albedo".

Nie ma rady, tak jak mówisz, trzeba nam obserwować i trzymać rękę na pulsie najbliższych Nobli w tej dziedzinie :D .


Witam, też to przerabiałem, co do weluru, muszę na tym pomyśleć, chyba że w końcu załatwię sobie sadze, na razie mam matową czarną farbę zmieszaną z mąką natryśniętą do mojej tuby, i jest dość czarno i są też baffle, ale zwyczajnie nie mam jak zdobyć niezanieczyszczonej sadzy technicznej, prawie że idealne wyczernienie tuby to takie, że dość obficie ale bez zacieków pryśniesz matowym czarnym sprayem tubkę, i rozpylisz na mokre sadzę, która się przylepi, można tak kilka warstw "farbosadzy" nałożyć, oczywiście ostatnia warstwa to sadza na farbę, poczekać do wyschnięcia i lekko postukać i przedmuchać tubkę z tego co się nie przylepiło po kilku godzinach i gitara, natomiast w podobny sposób na mokry mat okapcałem świeczką kiedyś zabawkową tubkę Bresser 50 mm średnicy, czarno potem w rurce było całkiem :) co do wyczerniania brzegu soczewek, czarny marker starcza w zupełności :)
Refraktor ATM PZO 66/800, ATM 5-elementowy okular 1,25 cala 26 mm 70 stopni, GSO Plossl 9mm, GSO Plossl 6 mm, Barlow TPL 2x Long profile, mikroskop JUNNAT-2P :) Krótki szybki refraktor ATM 80/310 :)
 
Posty: 150
Rejestracja: 07 Cze 2012, 12:35
Miejscowość: Łobez

 

ATM

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 15 gości

AstroChat

Wejdź na chat