Klejenie metali

Amatorskie modyfikacje sprzętu i budowa teleskopów

Posttiger | 28 Gru 2014, 21:34

Co prawda jakieś tam doświadczenie w łączeniu tych materiałów posiadam, jednak nie zaszkodzi zapytać. Otóż używałem kleju, który występuje pod nazwą handlową ,,Technicolor" ( lub b. podobnie). Producent podaje wytrzymałość spoiny na 300kg/cm kwadrat. Powiem tak, w pewnych łączeniach mi się sprawdził, w innych nie. Dodam tylko, iż potrzebuję połączyć stal z aluminium. Może ktoś ma jakieś doświadczenia w tym kierunku? Prosiłbym o jakieś podpowiedzi.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Postendriu624 | 29 Gru 2014, 10:12

tiger napisał(a):Co prawda jakieś tam doświadczenie w łączeniu tych materiałów posiadam, jednak nie zaszkodzi zapytać. Otóż używałem kleju, który występuje pod nazwą handlową ,,Technicolor" ( lub b. podobnie). Producent podaje wytrzymałość spoiny na 300kg/cm kwadrat. Powiem tak, w pewnych łączeniach mi się sprawdził, w innych nie. Dodam tylko, iż potrzebuję połączyć stal z aluminium. Może ktoś ma jakieś doświadczenia w tym kierunku? Prosiłbym o jakieś podpowiedzi.

Aluminium bezpośrednio przed klejeniem musi być wytrawione w NaOH , można potem je utlenić w HNO3 w celu uzyskania mikro-por, lecz utlenienie nie jest tak konieczne jak przed lakierowaniem.
Problem połączeń Stal + Aluminium wynika z różnicy ich współczynnika rozszerzalności,i klej w takich połączeniach powinien być w pewnym stopniu elastyczny, kompensujący naprężenia miedzy stalą a aluminium.
Można zastosować też separację z włókna szklanego,co spowoduje że spoina kleju nie będzie pękać przy naprężeniach miedzy stalą a aluminium.
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

Postredpawel | 29 Gru 2014, 11:00

Witaj.
W latach 90-tych ubiegłego wieku (zaczyna się jak bajka), skleiłem ciężki magnes ferrytowy z obwodem magnetycznym żelaznym a następnie do tego dokleiłem kosz głośnika. Kosz głośnika był p.podobnie aluminiowy chromianowany warstwą koloru żółtego. Kleiłem klejem epoksydowym Distal. Odniosłem pełny sukces.
Warstwa aluminium pokryta jest tlenkiem, którego kleje się kiepsko imają. Chromianowanie raczej nie wchodzi w grę. Proponuję przed klejeniem przygotować powierzchnie klejone jak pisze Endriu, zmatowić elementy gruboziarnistym papierem ściernym, porysować gwoździem. Powinieneś przeprowadzić próbę na kawałkach blachy stalowej i aluminiowej. Distal ma wysoką kohezję, wiec elementy nie muszą być idealnie dopasowane.
Powodzenia
 
Posty: 85
Rejestracja: 27 Lis 2011, 22:59

 

Postmazbi7925 | 29 Gru 2014, 11:05

300 kg/cm2 nie jest dokładnym parametrem określającym wytrzymałość kleju. Istotny w tym przypadku jest rodzaj siły przyłożony do miejsca klejenia, ... rozciąganie, skręcanie, zginanie itp. Ważne są też kształty sklejanych przedmiotów oraz, jak ma wyglądać miejsce samego klejenia, czy na styk, z fazą, wypełnieniem i takie tam duperele. Wiadomo, że istnieją trudno dostępne i bardzo drogie kleje specjalistyczne z którymi jednak nie miałem do czynienia. W moich robótkach ATM i innych, dotyczących klejenia metali, stosuję tylko i wyłącznie klej "Distal" prod. Libella, dwuskładnikowy, w tubie czerwonej i zielonej, z długim czasem gęstnienia i wiązania. Jest to klej ogólnie dostępny, chociaż bywają z tym problemy. Można go aplikować w miejsca trudno dostępne przy pomocy strzykawki jednorazowej z końcówką z rurki od długopisu itp. "wynalazków". Mamy na to prawie dwie godziny od zmieszania składników, tak więc można się pobawić z wyprowadzeniem fazek, bez póżniejszej konieczności ich opiłowywania. W warstwie pow. 1-2 mm klej ma skłonności do rozpływania się na boki jeśli rozprowadzimy go niepotrzebnie po miejscu klejenia. Przy warstwie grubszej i wypełnianiu szczelin należy wykonać jakieś zastawki usuwane po zastygnięciu kleju. W przeciwnym razie klej wypłynie przed zgęstnieniem. Po połączeniu składników ma konsystencję gęstej śmietany.
Redpwel,.. pisaliśmy w jednym czasie o tym samym kleju :)
Zbyszek
 
Posty: 406
Rejestracja: 15 Paź 2011, 00:01

 

Postendriu624 | 29 Gru 2014, 11:22

Przy większej masie klejonych elementów , stal+ aluminium występują duże naprężenia związane z różnica rozszerzalność tych metali ,Klej przyjmuje w tym wypadku różnicę naprężeń między tymi metalami , i klej musi w tym wypadku być elastyczny lub powinna być zastosowana separacja.
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

Posttiger | 29 Gru 2014, 13:56

Dzięki wszystkim za podpowiedzi. Kiedyś też ,,bawiłem" się distalem (za młodu chodziłem do modelarni lotniczej), ale zaufanie moje zdobył właśnie ten ,długowiążący". Ten klej o którym pisałem (300kg/cm'), przy samej stali spisał się doskonale. Będę jednak musiał wykonać kilka próbek, celem sprawdzenia wytrzymałości.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Posttiger | 29 Gru 2014, 14:55

Tak przy okazji, może się komuś przyda. Wyszperałem w necie kleje konstrukcyjne -metakrylowe, umożliwiające łączenie materiałów o różnej rozszerzalności cieplnej (w tym stali i aluminium). Obecnie zastanawiam się również nad polutowaniem elementów, przy pomocy spoiwa ,,alu-max" i cyny.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Postredpawel | 29 Gru 2014, 16:35

Możesz spróbować użyć specjalnego topnika do lutowania aluminium http://allegro.pl/topnik-miekkie-lutowa ... 39149.html.
Nie wiem jak w/w topnik się sprawuje. Ja używałem jako topnika fluorku amonu (toksyczne świństwo), po pobieleniu cyną elementu wszystko już można do niego przylutować.
Większość, jak nie wszystkie topniki zawierają w swoim składzie fluoroboran potasu, więc przy lutowaniu aluminium należy zachować szczególną ostrożność, a więc dobrze wentylowane pomieszczenie, unikać kontaktu topnika ze skórą, wdychania oparów oraz ich kontaktu z rogówką oka itd.
Jak zlutujesz napisz jak poszło.
 
Posty: 85
Rejestracja: 27 Lis 2011, 22:59

 

Postatrix | 29 Gru 2014, 18:57

Stal z aluminium skleisz klejem do lusterek samochodowych. Chodzi o lusterko wewnętrzne wsteczne. Klej jest z matą z włókna szklanego. Szukaj kleju w sklepach motoryzacyjnych koniecznie -komplet = fiolka z klejem, mata, klej do maty.
Klei stal i szkło z aluminium.
Nikon Action 12 x 50
ATM Newton AluMirror 250/2600
 
Posty: 471
Rejestracja: 10 Mar 2008, 22:41

ATM

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 39 gości

AstroChat

Wejdź na chat