Skracanie drawtube wyciągu / dorabianie clamping ring

Amatorskie modyfikacje sprzętu i budowa teleskopów

PostDamianD | 13 Mar 2015, 07:34

Hej, czy ktoś już ma w tym temacie praktykę? Potrzebuję to uczynić, ale chciałbym spytać czy ktoś już taką modyfikację ma za sobą.

Dzięki!
14.7" F/5 Quartz + LW Antares | 21E | 10E | 6E | Lumicon UHC
 
Posty: 200
Rejestracja: 16 Lis 2012, 12:50

 

PostMateuszW | 13 Mar 2015, 10:25

Zależy, jaki wyciąg. Do SW dorobiłem swego czasu clamping ring w Astrokraku. Tam się ten element odkręca, więc nie ma z tym problemu. Drawtube też na pewno skracają. Tylko pozostaje kwestia, jak ograniczyć ruch, żeby krótsze drawtube nie wypadło z łożysk.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Posttiger | 13 Mar 2015, 22:25

Ja swój wyciąg skróciłem na maksa, tzn. jak tylko pozwalał rozstaw łożysk (tego nie odważyłem się ruszyć). Z 65mm, uzyskałem 48mm (wszystko mierzone od ,,blachy tuby"), dzięki temu w mac-newtonie mogę używać binonasadki bez żadnego barlowa. Aby uzyskać tę wysokość wyciągu musiałem nawet roztoczyć ,,podstawę"i dekikatnie sfrezować ,,przylgnie" podstawy". Clamping ringu nie dorabiałem, ponieważ był oryginalny. Natomiast drawtube skróciłem od strony wewnętrznej, zabezpieczając ją przed nadmiernym wysunięciem z bieżni łożysk, dotoczonym odpowiednim pierścieniem.Dodaję fotki po przeróbce wyciągu i przed. Na uwagę zasługuje bardzo duży bacfocus tego teleskopu (przed przeróbką), który mnie zmobilizował do tego atm.
Załączniki
Skracanie drawtube wyciągu / dorabianie clamping ring: Obraz4 astro 30-12-2013 023 (Copy).jpg
Skracanie drawtube wyciągu / dorabianie clamping ring: Obraz2 023 (Copy).jpg
Skracanie drawtube wyciągu / dorabianie clamping ring: Obraz4 astro 30-12-2013 027 (Copy).jpg
Skracanie drawtube wyciągu / dorabianie clamping ring: Obraz4 astro 30-12-2013 025 (Copy).jpg
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostDamianD | 14 Mar 2015, 00:33

Tiger, ciekawie to wyszło!

Co do clamping ringu to się rozmyśliłem, gdy na własne oczy przekonałem się jak dobrze może działać jedna zwykła śrubka. Okularów nie porysuję bo okazało się że jest zakończona wypełnieniem z jakimś tworzywem. A skrócenie drawtube jest konieczne bo zakres ma długi i zwyczajnie włazi w światło lustra. Nie wiem czy nie będzie z tym problemu, wyciąg ma stalową bieżnię i prowadnice łożysk umieszczone w wyfrezowaniach.
14.7" F/5 Quartz + LW Antares | 21E | 10E | 6E | Lumicon UHC
 
Posty: 200
Rejestracja: 16 Lis 2012, 12:50

 

Posttiger | 14 Mar 2015, 21:36

Swoją też skróciłem ( obecnie mam 33mm wysuwu, resztę uzupełniam przedłużkami gso 35mm do focenia i 50mm przy niektórych okularach, w mono), bo też ,,właziła" poza bafle. Najlepiej rozbierz wyciąg, obfoć i zapodaj foty tutaj. Być może komuś przyjdzie do głowy jakiś ,,genialny" pomysł, aby temu wszystkiemu zaradzić. Nieraz ,,świerze" spojrzenie na sprawę pozwala dostrzec proste rozwiązanie, które przeoczyliśmy, mając w zamyśle swoje rozwiązanie problemu.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostDamianD | 14 Mar 2015, 22:02

Od spodu wygląda to tak:

Skracanie drawtube wyciągu / dorabianie clamping ring: DSC_0052.jpg


Wygląda na to, że trzeba go rozebrać i odkręcić bieżnię. Boczne po których jadą łożyska nawet nie wiem jak są zamocowane... :) Wyciąg chodzi tak aksamitnie gładko że aż nie do wiary, nie wiem, czy w ogóle jest sens się w to pakować i po prostu zaakceptować taki stan rzeczy.
14.7" F/5 Quartz + LW Antares | 21E | 10E | 6E | Lumicon UHC
 
Posty: 200
Rejestracja: 16 Lis 2012, 12:50

 

Posttiger | 14 Mar 2015, 23:53

Jeśli nie masz jakiejś ,,pilącej potrzeby", i jest jakieś inne rozwiązanie ,to absolutnie nie. To jest wyciąg z innej półki niż ten co ja przerabiałem. Ja to wszystko wcześniej przekalkulowałem cenowo ( 150 zeta koszt całkowity przeróbki) ,zaryzykowałem, no i udało się. Natomiast jeśli będziesz naprawdę chciał to skrócić, na pewno jest możliwe, jednak pewnie wiąże się to z większą ilością pracy na obrabiarkach ,jak i ceną. Można też podejść do tego z ,,hamskiej" strony, drawtube obciąć na tarczy szlifierskiej ( dokładnej), a ,,całkowite wysunięcie" zabezpieczyć odpowiednim ogranicznikiem np; śrubą.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostDamianD | 15 Mar 2015, 12:24

Rozebrałem wyciąg i przeczyściłem/nasmarowałem go - boczne prowadnice łożysk nie są niczym zamocowane - ot po prostu wypadają po poluzowaniu śrub mocujących. :)

Dodatkowo, teraz już rozumiem, czemu Starlight wszędzie pisze, żeby nie dotykać śrubek które ja dotknąłem i że prawidłowa regulacja może odbyć się tylko w fabryce - Jest tylko jeden, określony moment dokręcający dla każdej z tych śrubek z osobna, przy której wyciąg pracuje optymalnie "maślana gładkość" a jednocześnie pracuje optymalnie śruba regulacji docisku. 2 godziny zajęło mi dojście do tego ustawienia i chyba rzeczywiście, nie będę go skracał...
14.7" F/5 Quartz + LW Antares | 21E | 10E | 6E | Lumicon UHC
 
Posty: 200
Rejestracja: 16 Lis 2012, 12:50

 

Posttiger | 15 Mar 2015, 17:05

Tak mi jeszcze przeszło do głowy. Jeśli nie potrzebujesz np; skrócenia toru optycznego, a jedynie wadą jest to ,,włażenie" drawtube w ,,światło" teleskopu, to można dorobić odpowiednią ,,podkładkę" pod podstawę wyciągu, np; z jakiegoś tworzywa.
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostDamianD | 15 Mar 2015, 17:20

Generalnie rzecz biorąc wziąłem tego Starlighta z dwóch powodów. Pierwszy właśnie dlatego, że w porównaniu z i tak przecież niskim Steeltrackiem zarobiłem prawie 12 mm backfocusa. Jeszcze gdybym inaczej rozwiązał bazę montażową, np. jakiś metalowy płaskownik zamiast sklejki 12 mm to jeszcze bardziej mógłbym przybliżyć się do LW. Drugi powód to waga. Ten jest tak lekki, że teleskop dosłownie wypadł z balansu i chyba będę musiał dołożyć drugi szukacz. :) I tak mam w planach wymianę kratownicy, więc większa odległość między lustrami to nie problem, to też pozytywnie wpłynie na wyważenie, odległość tą mogę już teraz zwiększyć o całe 20 mm (Ethos 21 mm będzie ostrzył na maksymalnie złożonym do środka wyciągu, to najniżej ostrzący okular po Naglerze 31 mm i Ethosie 17 mm jaki znam). Kultura pracy wyciągu Baadera i Starlighta jest prawie na tym samym poziomie. Prawie, ponieważ Baader to masywny wyciąg, dosłownie czuć bezwładność rozpędzonych przekładni podczas przeogniskowywania, natomiast Feathertouch jest maślanie gładki i zatrzymuje się dokładnie tam gdzie trzeba. Niestety nie ma róży bez kolców. Mała bezwładność i jedwabista gładkość pracy przekłada się na większą chęć Starlighta do zapadania się pod ciężarem okularu, więc przy tych najcięższych (mowa o okularach rzędu 1 kg) trzeba dokręcać śrubę dociskową, czego w Baaderze robić nie trzeba.
14.7" F/5 Quartz + LW Antares | 21E | 10E | 6E | Lumicon UHC
 
Posty: 200
Rejestracja: 16 Lis 2012, 12:50

 

PostMateuszW | 15 Mar 2015, 19:57

tiger napisał(a):Tak mi jeszcze przeszło do głowy. Jeśli nie potrzebujesz np; skrócenia toru optycznego, a jedynie wadą jest to ,,włażenie" drawtube w ,,światło" teleskopu, to można dorobić odpowiednią ,,podkładkę" pod podstawę wyciągu, np; z jakiegoś tworzywa.

Podkładka pod podstawkę nie zmieni głębokości, na jaką drawtube wchodzi do wnętrza tuby, wyobraź to sobie, a zrozumiesz :) Jedyne, co się zmieni, to zakres dostępnego backfocusu - będziemy mieli do dyspozycji większą odległość od LG, a te najmniejsze nie będą osiągalne, ale jeśli będzie możliwe osiągnięcie wyostrzenia z posiadanymi okularami, to na każdym z nich głębokość schowania drawtube się nie zmieni.
DamianD napisał(a):Generalnie rzecz biorąc wziąłem tego Starlighta z dwóch powodów. Pierwszy właśnie dlatego, że w porównaniu z i tak przecież niskim Steeltrackiem zarobiłem prawie 12 mm backfocusa. Jeszcze gdybym inaczej rozwiązał bazę montażową, np. jakiś metalowy płaskownik zamiast sklejki 12 mm to jeszcze bardziej mógłbym przybliżyć się do LW. Drugi powód to waga. Ten jest tak lekki, że teleskop dosłownie wypadł z balansu i chyba będę musiał dołożyć drugi szukacz. :) I tak mam w planach wymianę kratownicy, więc większa odległość między lustrami to nie problem, to też pozytywnie wpłynie na wyważenie, odległość tą mogę już teraz zwiększyć o całe 20 mm (Ethos 21 mm będzie ostrzył na maksymalnie złożonym do środka wyciągu, to najniżej ostrzący okular po Naglerze 31 mm i Ethosie 17 mm jaki znam). Kultura pracy wyciągu Baadera i Starlighta jest prawie na tym samym poziomie. Prawie, ponieważ Baader to masywny wyciąg, dosłownie czuć bezwładność rozpędzonych przekładni podczas przeogniskowywania, natomiast Feathertouch jest maślanie gładki i zatrzymuje się dokładnie tam gdzie trzeba. Niestety nie ma róży bez kolców. Mała bezwładność i jedwabista gładkość pracy przekłada się na większą chęć Starlighta do zapadania się pod ciężarem okularu, więc przy tych najcięższych (mowa o okularach rzędu 1 kg) trzeba dokręcać śrubę dociskową, czego w Baaderze robić nie trzeba.

Moim zdanie porównywanie wyciągu Baadera z Starlightem nie ma sensu - to zupełnie inna klasa wyciągów. Staright ma dużo większą nośność i jest sztywniejszy, niż Baader. Oczywiście chodzi o sztywność na poziomie astrofotografii, do wizuala Baader jest wystarczający do każdego okularu. Gdzieś pomiędzy Starlightem, a Baaderem jest jeszcze Moonlight.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

ATM

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 24 gości

AstroChat

Wejdź na chat