trochę inny teleskop

Amatorskie modyfikacje sprzętu i budowa teleskopów

Postatrix | 29 Cze 2015, 14:50

MateuszW napisał(a):
Wiesław napisał(a):Witam
Po pierwsze - temperatura i rozszerzalność cieplna.
Przecież każdy teleskop przed obserwacjami się wychładza, więc ostrość i inne parametry reguluje się po wychłodzeniu. Dlaczego u mnie miało by być inaczej?

Nie, u Ciebie będzie dokładnie taki sam problem, jaki mają wszyscy użytkownicy teleskopów, ja też :) Oczywiście, ostrzymy po wychłodzeniu. Ale zauważ, że jeśli wyostrzyłeś w temperaturze np 15 st na początku nocy, a w ciągu obserwacji temp spadła do 5 st, to aluminium zmieni długość (dla tuby 1000 mm) o 0,231 mm w tym czasie. A wiec ostrość rozjedzie się o tyle mm. Biorąc pod uwagę, że CFZ dla przykładowej tuby f/5 i matrycy z pikselem 5,4um wynosi 62um, to wychodzi, że ostrość rozjedzie się prawie o 4 x większą wartość, a wiec będzie to istotne. Do tego od rozszerzalności zmienia się też ogniskowa, ale nie wyprowadzałem, jaka jest tu dokładnie zależność.
Wiesław napisał(a):Po drugie - pająk na jednej nodze.
Płytka z matrycą waży kilka gramów, więc dlaczego miała by się wygiąć ta jedna noga? Kamerka nie musi być taka jak opisałem. Są kamerki przemysłowe, o bardzo dużej czułości, z których te matryce można wymontować.

Tak, obecna kamerka waży kilka gramów i ona będzie ok. Ale jak będziesz chciał zastosować np porządnego barlowa, to już waży on sporo. Jak będziesz chciał zmienić kamerkę na jakąś lepszą, to też może ona ważyć więcej. Tak samo jakiś układ do ostrzenia - wyciąg helikalny, czy zwykły też waży. Tak wiec ja bym szacował, że na tym pająku może wisieć 0,5 kg, a może i do 1 kg dojdzie.
Myślę, że wymontowanie samej płytki z elektroniką nie jest dobrym pomysłem. Bo będzie ona bardzo narażona na wilgoć, która w nocy jest potężna. Zaraz Ci się skropli jakaś woda na płytce i po kamerce.


Mateusz ma racje. Wyciąg jakiś powinieneś zastosować. Pająk powinien być stabilny, trzy ramienny sprawę załatwi.
Tak sobie pomyślałem że można by zastosować wyciąg z refraktora, po stoczeniu wejścia do tuby. Wywalić pokrętła i zaciąć trzpienie pod wkrętak lub coś podobnie. Najlepsze było by tu zastosowanie przekładni elektrycznej do napędu.
Nikon Action 12 x 50
ATM Newton AluMirror 250/2600
 
Posty: 471
Rejestracja: 10 Mar 2008, 22:41

PostWiesław | 29 Cze 2015, 22:21

Witam
Mój teleskop, jak każdy tego typu, jest prosty i niech taki zostanie. Ma służyć jedynie do robienia zdjęć lub avików. Chciałem jedynie wyeliminować LW, aby był jeszcze prostszy. A tymczasem chcecie zrobić z niego superteleskop.
Nie to było celem. Płytka jest w obudowie prawie na obstalunek czyli ma wymiary takie aby ledwie się w niej zmieściła, więc jest osłonięta od wilgoci. Już wiele nocy wytrzymała i nic się nie działo. Zdjęcia Księżyca wykonane tą kamerką prezentowałem na tym Forum i nie było większych zastrzeżeń.
Co do wyciągu. Jak sobie wyobrażacie wmontowanie w oś teleskopu klasyczny wyciąg? Przecież zasłoni całe lustro. Mój pomysł działa na innej zasadzie, jest na jednej nodze i wydaje się, że jest bardziej precyzyjny niż większość wyciągów manualnych. Przecież ma unieść jedynie kamerkę i ewentualnie jakiś okular. Jeśli zda egzamin, przedstawię na Forum.
To tyle o "superteleskopie". Zbliża się koniunkcja Jowisza z Wenus, więc chciałbym to uwiecznić na zdjęciu.
Pozdrawiam
wiesław
Newton 150/750; Lornetka 10x50; aparat Olympus SP550UZ
 
Posty: 145
Rejestracja: 09 Mar 2006, 14:40
Miejscowość: Sosnowiec

Postatrix | 29 Cze 2015, 22:52

Wiesław napisał(a):Witam
Mój teleskop, jak każdy tego typu, jest prosty i niech taki zostanie. Ma służyć jedynie do robienia zdjęć lub avików. Chciałem jedynie wyeliminować LW, aby był jeszcze prostszy. A tymczasem chcecie zrobić z niego superteleskop.
Nie to było celem. Płytka jest w obudowie prawie na obstalunek czyli ma wymiary takie aby ledwie się w niej zmieściła, więc jest osłonięta od wilgoci. Już wiele nocy wytrzymała i nic się nie działo. Zdjęcia Księżyca wykonane tą kamerką prezentowałem na tym Forum i nie było większych zastrzeżeń.
Co do wyciągu. Jak sobie wyobrażacie wmontowanie w oś teleskopu klasyczny wyciąg? Przecież zasłoni całe lustro. Mój pomysł działa na innej zasadzie, jest na jednej nodze i wydaje się, że jest bardziej precyzyjny niż większość wyciągów manualnych. Przecież ma unieść jedynie kamerkę i ewentualnie jakiś okular. Jeśli zda egzamin, przedstawię na Forum.
To tyle o "superteleskopie". Zbliża się koniunkcja Jowisza z Wenus, więc chciałbym to uwiecznić na zdjęciu.
Pozdrawiam


Daj fotkę szkic tego " precyzyjnego" wyciągu na jednej nodze.
Klasyczny wyciąg po przeróbce ma zaledwie około fi 45 - 50mm. Śrubowy max fi 35mm.
Nikt Cię nie namawia do zrobienia - Super, super telepa. Próbujemy tylko doradzić. Co jak powinno być, czyli pi razy drzwi
Nikon Action 12 x 50
ATM Newton AluMirror 250/2600
 
Posty: 471
Rejestracja: 10 Mar 2008, 22:41

PostMateuszW | 29 Cze 2015, 23:18

Wiesław napisał(a):Co do wyciągu. Jak sobie wyobrażacie wmontowanie w oś teleskopu klasyczny wyciąg? Przecież zasłoni całe lustro. Mój pomysł działa na innej zasadzie, jest na jednej nodze i wydaje się, że jest bardziej precyzyjny niż większość wyciągów manualnych.

No to jaki jest ten Twój pomysł na wyciąg? Musisz mieć możliwość precyzyjnego ostrzenia - to podstawa.
Wiesław napisał(a):Mój teleskop, jak każdy tego typu, jest prosty i niech taki zostanie. Ma służyć jedynie do robienia zdjęć lub avików. Chciałem jedynie wyeliminować LW, aby był jeszcze prostszy. A tymczasem chcecie zrobić z niego superteleskop.
Nie to było celem.

Niestety, wyeliminowanie LW to nie jest uproszczenie. Taka modyfikacja wiąże się z wieloma problemami, w szczególności w użytkowaniu. A jej jedyny, sensowny cel to zmniejszenie obstrukcji, czyli zbudowanie właśnie "super konstrukcji". Jeśli myślisz, że po tej modyfikacji teleskop będzie prostszy i łatwiejszy w obsłudze, to się grubo mylisz niestety. Najprostszą z możliwych rzeczy jest wsadzenie kamery w normalny wyciąg - wszystko inne jest komplikacją, która aby miała sens, to musi coś oferować w zamian, coś ulepszać.

Taka modyfikacja ma sens moim zdaniem tylko, jeśli myślisz o bardzo poważnym foceniu planet i chcesz wycisnąć max ze sprzętu. Niestety wydaje mi się, że nie jest to Twoim celem, a więc taka modyfikacja nie ma dla Ciebie sensu.

No bo co Twoim zdaniem zyskasz taką modyfikacją? Co będzie lepsze lub prostsze w użyciu?
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostWiesław | 30 Cze 2015, 13:30

Witam
No więc tak.
Na początek pytanie - jak często kolimujecie swoje teleskopy? Poprzez kolimację rozumiem korektę lustra LG i LW w stosunku do wyciągu, który jest raczej nieruchomy, bo przykręcony do tuby.
W moim przypadku o jedną korektę jest mniej. Moja korekta polega na ustawieniu matrycy równolegle do płaszczyzny LG. Ustawienie matrycy w osi teleskopu to już wymóg konstrukcyjny regulatora ostrości.
Po drugie - W "Waszym" wyciągu, który jest umieszczony w pająku, kamerka i ew. okulary muszą się jakoś przesuwać wzdłuż osi optycznej, więc powinny być jakieś pokrętła, lub napęd śrubowy, czy elektryczny. Wobec tego podczas regulacji ostrości przysłaniacie ręką obraz, nie mówiąc już o tych pokrętłach, które też są w polu widzenia LG. Jedyne co mi przy takim układzie przychodzi na myśl, to wyprowadzenie pokrętła na zewnątrz tuby poprzez jedno z ramion pająka.
Mój układ regulacyjny, (czyli prowadnica z ramieniem) jest przymocowany do tuby, a długość ramienia z kamerką jest tak dobrana, że oś matrycy kamerki jest w osi optycznej lustra. Całość jest sztywna, a prowadnica tego ramienia nie pozwala mu przechylać się na boki. Tu również wykorzystany jest napęd śrubowy, ale zabudowany w prowadnicy i pokrętło lub nawet mały śrubokręt nie jest w polu widzenia LG.
Uważam, że przy takiej konstrukcji powinienem rzadziej dokonywać regulacji teleskopu i mieć bardziej precyzyjną regulację ostrości.
Nie wiem ile kosztuje układ do rozdwojenia obrazu w wyciągu, aby można było jednocześnie oglądać obraz przez okular i zamontować kamerkę do focenia.
Wydaje mi się, że przy mojej konstrukcji wstawiając LW półprzepuszczalne do istniejącego pająka, można rozwiązać ten problem tańszym kosztem, nie obciążąjąc dodatkowo tradycyjnego wyciągu. Ale ten pomysł zostawiam na później.
Pamiętajcie, że ten teleskop jest na razie w fazie projektu, więc nie wyżywajcie się za bardzo na mnie, a za wszelkie rady i porady jestem i będę wdzięczny.
I na koniec. Przecież tuby nie musi wcale być. Popatrzcie na co niektóre Dobsony. Pierścień z LG na dole i drugi pierścień z LW, pająkiem i wyciągiem na górze. Więc co niby miało by się wydłużać na tyle, że zniekształcało by obraz?
Pozdrawiam
wiesław
Newton 150/750; Lornetka 10x50; aparat Olympus SP550UZ
 
Posty: 145
Rejestracja: 09 Mar 2006, 14:40
Miejscowość: Sosnowiec

PostMateuszW | 30 Cze 2015, 14:12

Wiesław napisał(a):Na początek pytanie - jak często kolimujecie swoje teleskopy? Poprzez kolimację rozumiem korektę lustra LG i LW w stosunku do wyciągu, który jest raczej nieruchomy, bo przykręcony do tuby.
W moim przypadku o jedną korektę jest mniej. Moja korekta polega na ustawieniu matrycy równolegle do płaszczyzny LG. Ustawienie matrycy w osi teleskopu to już wymóg konstrukcyjny regulatora ostrości.

A jak chcesz określić, czy matryca jest równolegle do zwierciadła? Hmm, może wsadzenie kolimatora laserowego miałoby sens. A z tym ustawieniem w osi teleskopu, to ja bym uważał. Bo skąd niby LG ma być w osi tuby? LG też trzeba będzie kolimować. Tak więc moim zdaniem dalej masz 2 rzeczy do kolimacji - kamerkę i LG. A zapewnienie tego, żeby kamerka była idealnie na środku też nie jest takie łatwe. Ja bym zostawił możliwość regulacji tego, bo sie okaże, że ten super idealny mechanizm nie wyjdzie równo i będzie niecentrycznie. W teleskopie generalnie wszystko powinno mieć regulację.
A nawiasem mówiąc, to wyciąg w klasycznym newtonie też posiada śrubki kolimacyjne :wink: Jednak jego ustawienie jest czynnością jednorazową.
Wiesław napisał(a):Po drugie - W "Waszym" wyciągu, który jest umieszczony w pająku, kamerka i ew. okulary muszą się jakoś przesuwać wzdłuż osi optycznej, więc powinny być jakieś pokrętła, lub napęd śrubowy, czy elektryczny. Wobec tego podczas regulacji ostrości przysłaniacie ręką obraz, nie mówiąc już o tych pokrętłach, które też są w polu widzenia LG. Jedyne co mi przy takim układzie przychodzi na myśl, to wyprowadzenie pokrętła na zewnątrz tuby poprzez jedno z ramion pająka.
Mój układ regulacyjny, (czyli prowadnica z ramieniem) jest przymocowany do tuby, a długość ramienia z kamerką jest tak dobrana, że oś matrycy kamerki jest w osi optycznej lustra. Całość jest sztywna, a prowadnica tego ramienia nie pozwala mu przechylać się na boki. Tu również wykorzystany jest napęd śrubowy, ale zabudowany w prowadnicy i pokrętło lub nawet mały śrubokręt nie jest w polu widzenia LG.

Klasyczny wyciąg okularowy w osi tuby trzeba by było zastosować oczywiście taki, żeby nie zwiększał obstrukcji. Inny nie ma sensu, tu się zgadzam. A kwestię zasłaniania ręką LG najlepiej rozwiązać stosując silnik do wyciągu i masz już sterowanie z pilota poza tubą.
Jak rozumiem, zamierzasz zastosować układ regulacyjny zbudowany od zera. Mam nadzieję, że Ci się uda i będzie on sztywny i precyzyjny. Jednak nie myśl, że to takie proste. Za porządne wyciągi do astrofoto płaci się tysiące (co prawda tu głównie chodzi o wieszaną masę). W każdym razie nie jest to tak oczywista sprawa, jak się wydaje.
Wiesław napisał(a):Uważam, że przy takiej konstrukcji powinienem rzadziej dokonywać regulacji teleskopu i mieć bardziej precyzyjną regulację ostrości.

Z tą rzadszą kolimacją niezbyt mi się wydaje. LG kolimować trzeba tak samo często, bo jest identycznie zamocowane, a kamerkę trzeba kolimować tak, jak LW. Moim zdaniem to samo.
Uwierz mi, że żadna ręczna regulacja ostrości nie jest tak precyzyjna, jak napęd elektroniczny. Po pierwsze nie ma drgań od ręki, które na dużych ogniskowych są bardzo widoczne, a po drugie silnikiem można sterować dużo dokładniej, niż jesteś w stanie przekręcić ręką (nawet z przekładnią - mikrofocuserem). Wiem z doświadczenia - mam taki napęd. Tak więc napęd do zwykłego wyciągu z boku tuby jest dokładniejszy, niż cokolwiek, co możesz wymyślić ręcznego z matrycą na pająku. Albo inaczej - napęd elektroniczny jest najbardziej dokładny, jak tylko trzeba.
Wiesław napisał(a):Nie wiem ile kosztuje układ do rozdwojenia obrazu w wyciągu, aby można było jednocześnie oglądać obraz przez okular i zamontować kamerkę do focenia.
Wydaje mi się, że przy mojej konstrukcji wstawiając LW półprzepuszczalne do istniejącego pająka, można rozwiązać ten problem tańszym kosztem, nie obciążąjąc dodatkowo tradycyjnego wyciągu. Ale ten pomysł zostawiam na później.

Mówisz o czymś typu nasadka binokularowa? To rzędu 500 zł. Po pierwsze, to z taka nasadką kamera dostają tylko połowę światła, więc tracisz jakby pół powierzchni lustra, a w astrofoto planet światło jest towarem deficytowym :) Lepiej już poczekać i oglądać po foceniu, niż na raz i tracić światło. A z resztą, gdzie Ty chcesz wsadzić tą głowę, jak taka nasadka będzie zamocowana na pająku? Przecież zasłonisz całą aperturę :)
LW półprzepuszczalne, hmm nietypowy pomysł. Pomijając kwestię ciemnego obrazu na kamerce, jest kilka problemów. Po pierwsze, skąd Ty weźmiesz takie półprzepuszczalne lustro o odpowiedniej dokładności? Po drugie, jak je zamocujesz? Musisz je mocować jakoś naokoło, bo klasyczna "noga" pająka zasłoniłaby Ci cały środek. Po trzecie i najważniejsze, to wydaje mi się, że obraz, który przychodzi przez takie lustro ma duszka z uwagi na to, że lustro nie jest idealnie cienkie i stanowi wtedy płytkę płasko równoległą, która jest pod kątem do osi. Wtedy odbicie nastąpi od obu powierzchni lustra i będziesz miał dwa przesunięte troszkę obrazy. Ktoś już pisał o podobnym pomyśle, ale w celu zrobienia klina. Niestety na lustrze raczej tego nie zrobisz.
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

PostMateuszW | 30 Cze 2015, 14:13

Wiesław napisał(a):I na koniec. Przecież tuby nie musi wcale być. Popatrzcie na co niektóre Dobsony. Pierścień z LG na dole i drugi pierścień z LW, pająkiem i wyciągiem na górze. Więc co niby miało by się wydłużać na tyle, że zniekształcało by obraz?

No tak, a ten pierścień z LW lewituje nad LG :wink: Jeśli znasz takiego lewitacyjnego dobsona, to owszem - rozszerzalność cieplna nie jest problemem. Ja jednak nie znak takich konstrukcji :) W takich dobsonach ten pierścień z LW jest zamocowany do LG za pomocą kilku rurek. A te rurki rozszerzają się tak samo, jak pełna tuba, nie ma żadnej różnicy. Szyny kolejowe też się rozszerzają, mimo, że nie jest to "pełna tuba", a jedynie takie "rurki" :)
Rozszerzalność cieplna w teleskopach jest problemem dobrze znanym astrofotografom i nie masz tu z czym dyskutować :) Ten problem po prostu istnieje. W celu jego rozwiązania stosuje się np kompensację temperaturową, która polega na tym, że napęd do ostrości sam minimalnie przesuwa wyciąg wraz ze zmieniającą się temperaturą i kompensuje zmianę długości tuby. Nikt by nie wymyślał takich systemów, gdyby problem nie istniał. Sam wielokrotnie widziałem u siebie to zjawisko.
Wiesław napisał(a):Pamiętajcie, że ten teleskop jest na razie w fazie projektu, więc nie wyżywajcie się za bardzo na mnie, a za wszelkie rady i porady jestem i będę wdzięczny.

Ja się nie wyżywam, mam nadzieję, że to tak nie wygląda :) Ja po prostu krytykuję rzeczy, które wydają mi się złe lub bezsensowne bazując na własnym doświadczeniu i wiedzy. Niestety z wielu rzeczy nie zdajesz sobie sprawy i staram się to Tobie przybliżyć :)

Ale mi post wyszedł, aż musiałem powielić na dwie części :)
SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600MMC, PG Chameleon3, MPCC, IDAS LPS P2, Nagler 9mm, Powermate 5x, 2,5x, Nikon D80, Nikon D7500, Samyang 135
DreamFocuser mini
Dostępny w sprzedaży!
Awatar użytkownika
 
Posty: 3138
Rejestracja: 27 Lis 2011, 23:09
Miejscowość: Wieliczka

 

Postwiatr | 30 Cze 2015, 14:54

http://www.artinso.com/astronomy/slidingfocuser.html tu ktoś dawno temu wykoncypował sobie takie rozwiązanie - nie widzę problemu żeby zamiast lusterka zamontować kamerkę
Awatar użytkownika
 
Posty: 164
Rejestracja: 29 Lip 2005, 12:58

 

Postatrix | 30 Cze 2015, 19:07

wiatr napisał(a):http://www.artinso.com/astronomy/slidingfocuser.html tu ktoś dawno temu wykoncypował sobie takie rozwiązanie - nie widzę problemu żeby zamiast lusterka zamontować kamerkę


Tak tylko ten elektryczny fokuser jeździ sobie razem z LW. :lol:
Można by zamiast LW wsadzić kamerkę. Tylko po co taka kombinacja. Da się prościej zrobić.
Nikon Action 12 x 50
ATM Newton AluMirror 250/2600
 
Posty: 471
Rejestracja: 10 Mar 2008, 22:41

PostWiesław | 30 Cze 2015, 20:28

Witam
Do Mateusza.
A słyszałeś o inwarze? Jest to metal nieczuły na temperaturę. Ja muszę go stosować w Łatach geodezyjnych przy niwelacji precyzyjnej. Precyzyjnej - to znaczy przy pomiarach do 1/100 mm. Ta precyzja pomiaru potrzebna jest do ustawienia elementów turbin w elektrowniach, abyśmy wszyscy mieli prąd.
Wobec powyższego - rurki z inwaru mogą rozwiązać problem. To kwestia ceny.
Jak powiedziałem, to ma być prosta doświadczalna konstrukcja. Żadnych bajerów. A napęd elektryczny regulatora ostrości ? Jak najbardziej.
Co do regulacji. Jak myślisz - Janusz u siebie reguluje sprzęt "na oko", czy ma jakieś zaplecze z odpowiednim sprzętem?
Oczywiście, że tutaj też jest potrzebny jakiś sprzęt. Do wyregulowania mojego układu, jak na tą chwilę potrzebowałbym jedynie jeden wskaźnik laserowy taki z odpustu. Chyba, że wymyślę coś innego.
Szanowni koledzy. Jak napisałem gdzieś wyżej, to, że coś jest trudne i niewykonalne dla jednych, nie musi być takie dla drugich. Główny problem to regulator ostrości. Jeśli on "wypali" - reszta to pikuś.
I na koniec. Popatrzcie na swój sprzęt. Co niektórzy mają wypasiony z wszystkimi bajerami. To kwestia ceny. Wykonujecie platformy, stosujecie różnego układy elektroniczne, GOTO i inne, przerabiacie, dorabiacie i wam się udaje. Dlaczego mnie ma się nie udać?
Pozdrawiam
wiesław
Newton 150/750; Lornetka 10x50; aparat Olympus SP550UZ
 
Posty: 145
Rejestracja: 09 Mar 2006, 14:40
Miejscowość: Sosnowiec

Postatrix | 30 Cze 2015, 21:19

Wiesław napisał(a):Witam
Do Mateusza.
A słyszałeś o inwarze? Jest to metal nieczuły na temperaturę. Ja muszę go stosować w Łatach geodezyjnych przy niwelacji precyzyjnej. Precyzyjnej - to znaczy przy pomiarach do 1/100 mm. Ta precyzja pomiaru potrzebna jest do ustawienia elementów turbin w elektrowniach, abyśmy wszyscy mieli prąd.
Wobec powyższego - rurki z inwaru mogą rozwiązać problem. To kwestia ceny.
Jak powiedziałem, to ma być prosta doświadczalna konstrukcja. Żadnych bajerów. A napęd elektryczny regulatora ostrości ? Jak najbardziej.
Co do regulacji. Jak myślisz - Janusz u siebie reguluje sprzęt "na oko", czy ma jakieś zaplecze z odpowiednim sprzętem?
Oczywiście, że tutaj też jest potrzebny jakiś sprzęt. Do wyregulowania mojego układu, jak na tą chwilę potrzebowałbym jedynie jeden wskaźnik laserowy taki z odpustu. Chyba, że wymyślę coś innego.
Szanowni koledzy. Jak napisałem gdzieś wyżej, to, że coś jest trudne i niewykonalne dla jednych, nie musi być takie dla drugich. Główny problem to regulator ostrości. Jeśli on "wypali" - reszta to pikuś.
I na koniec. Popatrzcie na swój sprzęt. Co niektórzy mają wypasiony z wszystkimi bajerami. To kwestia ceny. Wykonujecie platformy, stosujecie różnego układy elektroniczne, GOTO i inne, przerabiacie, dorabiacie i wam się udaje. Dlaczego mnie ma się nie udać?
Pozdrawiam



Szanowny Wiesiu, to co teraz chcesz zrobić, ja już wcześniej przerabiałem.
Zajrzyj tutaj - viewtopic.php?f=5&t=30243
Zawszy myślę że nie ma rzeczy niemożliwych. Zawsze co jest proste w konstrukcji jest niezawodne.
Nie należy sobie życia komplikować.
Posiedzę dzisiaj i skrobne szkic maszyny jaką chcesz wykonać i wszelkimi regulacjami. :D

Można zastosować wyciąg elektryczny, a wszystkie przewody puścić w rurkach pająka.
Załączniki
trochę inny teleskop: 1.jpg
Nikon Action 12 x 50
ATM Newton AluMirror 250/2600
 
Posty: 471
Rejestracja: 10 Mar 2008, 22:41

ATM

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 28 gości

AstroChat

Wejdź na chat