Naprawa Vixen DD-1 Controller

Problemy, czyszczenie, regulacja, naprawa, instrukcje, oprogramowanie etc.

Postzbyszek | 22 Paź 2015, 20:33

No to już ok, zawsze cieszy :)
 
Posty: 3014
Rejestracja: 28 Lip 2005, 23:00
Miejscowość: znikam

Postleszekjed | 23 Paź 2015, 08:31

Konstrukcja tego pilota jest nietypowa bo większość z którymi się spotkałem ma wbudowany mikroprocesor.
Ten układ zbudowany jest na układach scalonych o małym lub średnim stopniu skomplikowania i w zasadzie każdy element może być wymieniony.
Wprawdzie sygnał zegara jest oparty na rezonatorze kwarcowym ale działa tu zwykły, scalony układ generatora z wbudowanym, wielostopniowym dzielnikiem. Inne układy to proste bramki logiczne. Silnikami krokowymi w obu kanałach sterują dwa różne układy scalone. Dla kanału De sygnał sterujący jest formowany na bramkach i potrzebne są cztery sygnały do sterowania. Jako wzmacniacz tych sygnałów używany jest oryginalnie układ TD62103P - siedmiokrotny wzmacniacz w układzie Darlingtona. Istnieje rodzimy odpowiednik tego układu: ULN2003 w cenie ok. 1PLN. Z siedmiu wzmacniaczy w tej strukturze wykorzystane są tylko cztery.
W kanale Ra działa oryginalnie układ TA8415P - jest to dedykowany sterownik silnika krokowego sterowany klasycznie sygnałem zegara oraz kierunku.
Naprawa mogła polegać na wymianie układu na oryginalny lub na próbie zastąpienia go przez układ o podobnej funkcjonalności. Poprosiłem Łukasza na początek o sprawdzenie możliwości sprowadzenia układu oryginalnego i udało się. Byłem nawet zaskoczony tempem w jakim to się udało, prawdopodobnie firma, która zajmuje się dostawą 'egzotycznych' układów scalonych ma chyba skład elementów w Polsce bo układ był dostarczony niemal następnego dnia. Konsekwencją tej formy zakupu jest również koszt układu. O ile 'zwykła' cena układu to ok. 1.5$ to tu trzeba było zapłacić chyba 6 razy tyle. Tak więc nie trzeba było szukać w dostępnych odpowiednikach a wymiana polegała na wycięciu uszkodzonego układu i wlutowaniu nowego.
Zadziwiający w tym zdarzeniu jest jeszcze jeden fakt. Otóż oba układy sterujące silnikami były uszkodzone jedynie częściowo. W uproszczeniu mówiąc każdy z nich ma za zadanie dostarczyć do silnika 4 sygnały sterujące uzwojeniami. W obu układach tylko jeden z tych sygnałów miał pełną dynamikę zmian (od 0 do napięcia zasilania). Pozostałe trzy sygnały istniały ale dynamika ich zmian nie przekraczała 50% dynamiki nominalnej. W ten sposób, na małych prędkościach (x1, x2), oba silniki działały i całość sprawiała wrażenie sprawności ale przy prędkości x32 sygnały były zbyt małe aby poruszyć silniki co objawiało się jedynie przez ich wibrowanie. Po naprawie wszystko oczywiście wróciło do normy.
L.J.
 
Posty: 369
Rejestracja: 28 Lip 2005, 12:01

PostLukacz | 30 Lip 2016, 23:36

Trochę po czasie, ale może komus się przyda :wink: , OPIS problemu z pilotem Vixena DD-1.
"Jeżeli mogę to chętnie pomogę"
PZO 2.5x25 LTe 2
GDR 3.6x30 Sport
Awatar użytkownika
 
Posty: 1936
Rejestracja: 27 Mar 2013, 00:28
Miejscowość: ... niedaleko Podgrodzia...

Użytkownicy przeglądający to forum: Błażej oraz 0 gości

AstroChat

Wejdź na chat