Budowa napędu podkowiastego

Postxooon | 26 Kwi 2018, 15:35

Witam!
Po wstępnym rozpoznaniu tematu w wątku http://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?f=5&t=48379 postanowiłem zrobić prototyp napędu podkowiastego dla teleskopu synta 8". Raz, bo to chyba najłatwiejszy do pozyskania teleskop na rynku wtórnym a po drugie koszt prototypu będzie najmniejszy a więc również najtańsze będą popełnione błędy :-).

Napęd podkowiasty jest w zakresie funkcjonalności równoważny najbardziej popularnemu napędowi paralaktycznemu (typu niemieckiego) ale ma tą zaletę, że pozwala na dużą nośność co jest szczególnie ważne dla urządzeń o dużej średnicy (ciężarze) lustra. Taki napęd pozwala na astrofotografię z pomocą teleskopów o dużej światłosile a zatem skraca czasy naświetlania.
Do wad tego rozwiązania zalicza się rozmiary i wagę samego napędu oraz ograniczenie ruchu do ok. 300 stopni w osi Ra. To drugie ograniczenie jest w zasadzie nieistotne a wadę pierwszą postaram się zmniejszyć stosując budowę modułową z możliwością łatwego złożenia i rozłożenia napędu.

Na początek zrobiłem model z tektury na podstawie wstępnych rysunków. Podstawowym materiałem do budowy będzie sklejka #20mm a do budowy modelu użyłem tektury #2.5mm więc skala modelu to ok. 1:8

Kilka zdjęć modelu pokazuje go z każdej strony w jednym z położeń a także położenie przy obserwacjach na zenit, GP oraz równik w momencie górowania. Cdn.
xooon
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: np_eclm.JPG
Budowa napędu podkowiastego: np_polm.JPG
Budowa napędu podkowiastego: np_zenm.JPG
Budowa napędu podkowiastego: np4m.JPG
Budowa napędu podkowiastego: np3m.JPG
Budowa napędu podkowiastego: np2m.JPG
Budowa napędu podkowiastego: np1m.JPG
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

PostJanusz_P. | 26 Kwi 2018, 16:13

Widzę że model wykonałeś w skali i zastanawiam sie czy nie przeraża Cie rozmiar i waga tej konstrukcji dla Synty 8", z jakiego materiału planujesz to wykonać, jakieś drewno typu sklejka Balsowa z okleiną dębową w postaci milimetrowego forniru czy klasyczne duraluminium bo na pewno nie z ciężkiej i gnącej się paździerzy :arrow: :?: :oops:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostVroobel | 26 Kwi 2018, 16:20

Ale model - bajka! Sam oglądałem to wcześniej, jak link do fotek pojawił się na forum, ale spytałem sam siebie, czy aby na pewno chciałbym to zrobić... :D
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postxooon | 27 Kwi 2018, 09:22

Witam!
Prototyp będzie zrobiony ze sklejki #20mm jak pisałem wcześniej.
Nie mając pod ręką wszystkich danych spróbowałem oszacować, z pewnym nadmiarem, ciężar napędu z tego materiału i wydaje się, że elementy drewniane nie będą ważyć więcej niż 18kg a z elementami metalowymi (osie, łożyska etc.) ciezar nie powinien przekroczyć 20kg. Oczywiście waga poszczególnych elementów będzie mniejsza, największy element będzie ważył ok. 8kg.
Napęd w osi Ra pozwoli początkowo na śledzenie/guide z użyciem różnego typu silników (od typowych montaży EQ3/5 z przekładniami, do zwykłych krokowych z demontażu). Dla celów goto musi pracować silnik krokowy ze sterowaniem mikrokrokowym.
Na pokazanych zdjęciach (modelu) starałem się także sprawdzić czy nie będzie utrudnień w dostępie do okularu ale wydaje się, że poza obszarem poniżej bieguna, w kierunku północnym nie będzie istotnych problemów.
Na koniec mam dla Ciebie Vroobel dobrą wiadomość: napęd buduję dla siebie więc może nie martw się na zapas ;-)
xooon
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postmcmaker | 27 Kwi 2018, 09:37

Nareszcie ktoś się bierze za zrobienie tego montażu :D Model wygląda ekstra, czekam na kolejne etapy pracy i mocno kibicuję :)
ATM: 254/1200 Ultralight, 150/750 Ultralight, 130/650 Ultralight, BinoNewton 150/750; FH102/1350, Vortex 8x42 ED
 
Posty: 1384
Rejestracja: 03 Paź 2010, 22:59
Miejscowość: Opole

 

Postanatol1 | 01 Maj 2018, 12:35

Rozważałem kiedyś taki projekt najpierw do GSO 10", który kiedyś posiadałem a później do mojej tuby 10" F6,6 tylko do wizuala nie astrofoto. Miałem gdzieś projekt 3D, który sobie wykonałem, ale nie mogę go znaleźć (po kolejnych formatach kompa gdzieś złożeniówki przepadły, zostały mi tylko pojedyncze części i to nie wszystkie). Zrezygnowałem jednak z tej opcji na rzecz zwykłego dobsona, ale zbudowanego w taki sposób, aby prowadzenie było maksymalnie komfortowe, czyli z pełnym łożyskowaniem i możliwością obrotu i przesuwu tuby aby idealnie ją wyważyć i ustawić wyciąg w wygodnej pozycji. Montaż podkowiasty (dla mnie wzorem był ten na zdjęciu) to mnóstwo problemów konstrukcyjnych do rozwiązania, a największy to chyba prawidłowe wyważenie całości a w przypadku astrofoto musi być całość zdecydowanie bardziej sztywna niż do wizuala. Życzę Xooonowi powodzenia, podjął bardzo ambitne wyzwanie.
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: paralaktykdonewtonamu7.jpg
ATM 10" F/6,6, ATM 67/800(PZO), ATM 6" F/10, ScopeTech 80 F/15, SW120/600, bino SW i kilka par okularów, SkyMaster 15x70, Optal 7x35, BPC5 8x30, BPC2 12x40, Tento 12x40, Zeiss 6x24, monokular MN2 8x30.
Awatar użytkownika
 
Posty: 996
Rejestracja: 04 Mar 2012, 16:00
Miejscowość: Krotoszyn

 

Postxooon | 06 Maj 2018, 16:55

Witam!
Znam pokazaną na ostatnim zdjęciu konstrukcję i również dla mnie była ona pierwotną inspiracją.
Na razie zrobiłem wstępny projekt elementów drewnianych napędu i wysłałem go do wyceny.
Jak mnie będzie stać to zrobię prototyp ;-)
xooon
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: nap_podk1.png
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postanatol1 | 06 Maj 2018, 21:42

Dlaczego jedno wcięcie na koło obrotu tuby jest większe a drugie mniejsze ? Planujesz miejsce na napęd czy jakiś hamulec ?
ATM 10" F/6,6, ATM 67/800(PZO), ATM 6" F/10, ScopeTech 80 F/15, SW120/600, bino SW i kilka par okularów, SkyMaster 15x70, Optal 7x35, BPC5 8x30, BPC2 12x40, Tento 12x40, Zeiss 6x24, monokular MN2 8x30.
Awatar użytkownika
 
Posty: 996
Rejestracja: 04 Mar 2012, 16:00
Miejscowość: Krotoszyn

 

Postxooon | 14 Maj 2018, 08:37

Witam!
Kilkudniowa nieobecność sprawiła, że dopiero dziś mogę odpowiedzieć i potwierdzić, że, faktycznie, niesymetryczne wycięcia z jednej strony wynikają z zastosowania elementu, który może być użyty zarówno jako hamulec ale także jako część przekładni napędowej, którą pokazałem wcześniej w innym wątku: http://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?f=5&t=48379


Image


Image


W systemie bez napędu w osi Dec zamiast koła zębatego użyte będzie zwykłe koło ze sklejki o zbliżonej średnicy oraz hamulec cierny działający właśnie na to koło z regulacją docisku.
Napęd w osi Ra będzie alternatywny; za pomocą podobnej przekładni ślimakowej (przełożenie ok. 630 razy) zamocowanej na spodzie osi Ra i przeznaczonej głównie do pracy goto lub za pomocą ciernej przekładni kołowej o przełożeniu ok. 1:35 przeznaczonej przede wszystkim do śledzenia w jednej osi.
Czekam na razie na wycenę moich wypocin ale mam nadzieję, że będzie mnie stać na prototyp a nawet na poprawki, które zapewne trzeba będzie poczynić ;-)
xooon
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postxooon | 24 Cze 2018, 09:56

Witam!
Mam mały postęp w budowie.
Na zdjęciu osie napędu.
Od góry patrząc, dwie dłuższe osie z łożyskami działać będą w osi Dec.
Poniżej, osie z lewej i prawej strony to wsporniki koła Ra, jedno z nich będzie napędzane silnikiem i zapewni ruch w osi Ra. Pośrodku, centralna oś Ra.
Montaż wyłącznie do śledzenia będzie miał jeden silnik z przekładnią jak na zdjęciu a zatem będzie to najpierw przekładnia z kołami i paskiem zębatym a następnie przekładnia cierna na duże koło Ra napędu.
W wersji goto, w obu osiach, działać będą pokazane wcześniej koła zębate o dużej średnicy (ok. 25cm) jako element przekładni ślimakowej.
Czekam na elementy drewniane. Może będą już za tydzień i zacznę montować całość.
Do kompletu brakuje mi jeszcze samej tuby teleskopu. W zależności od warunków finansowych zakupię taką tubę sam lub spróbuję znaleźć chętnego, kto zdecyduje się na pomoc w dokończeniu budowy i testowaniu napędu.
Zapewne odpowiednie ogłoszenie o zakupie tuby do Synty 200/1200 pojawi się wkrótce w dziale "Kupię", ale chętnie nawiążę kontakt w tej sprawie już dziś (proszę o ewentualne oferty na skrzynkę forum). Podobnie, gdyby byli chętni udostępnić swoją tubę do testów to proszę o kontakt w ten sam sposób lub wprost na adres xooon@o2.pl
xooon
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: osie1m.jpg
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postxooon | 04 Lip 2018, 22:21

Witam!
Jest kolejny postęp w budowie. Dziś dostałem elementy drewniane montażu. Na zdjęciach wszystkie elementy po wstępnym oczyszczeniu oraz pierwsza próba złożenia oprawy łożysk Ra. Na razie wszystko wydaje się pasować do siebie ale najbliższy czas pokaże czy i co trzeba poprawić.
xooon
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: mont1.jpg
Budowa napędu podkowiastego: ele2.jpg
Budowa napędu podkowiastego: ele1.jpg
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postxooon | 08 Lip 2018, 11:58

Kilka kolejnych zdjęć z montażu napędu:

podst1 - podstawa napędu z zamontowanym systemem nóżek oraz wspornikami trzech osi działających w układzie Ra. Dwie boczne osie wspierają duże koło jarzma De a oś środkowa stanowi główny punkt obrotu jarzma. Wspornik w kształcie litery T między wspornikami usztywnia konstrukcję.

noga1 - pokazuje w jaki sposób montaż osadzony jest na ziemi. Średnica nóżek to 10cm a sama nóżka jest wahliwa z możliwością wysuwania w pionie na gwincie M10 co pozwoli na dobrą orientację montażu w przestrzeni

wspornik1 - tu widać jedną z bocznych osi oraz sposób złożenia wspornika. Zbudowany on jest z dwóch symetrycznych lustrzanie części skręconych śrubami M5. Wewnątrz znajdują się pokazane wcześniej osie z łozyskami.

rolka1 - to bierna rolka łożyskująca w osi Ra. Składa się z 3 części o odpowiedniej grubości skręconych na osi gwintem M10. Docelowo rolka będzie pokryta materiałem antypoślizgowym.

rolka2 - to czynna rolka w systemie z napędem wyłącznie do śledzenia. Zbudowana podobnie jak poprzednia rolka za wyjątkiem dolnego elementu, którym jest koło zębate T2,5/60 na które zostanie przeniesiony napęd z silnika krokowego i paska zębatego.

wsp3 - wspornik osi centralnej jarzma De złożony jest podobnie jak poprzednie wsporniki z dwóch lustrzanych elementów skręconych śrubami. Wspornik utrzymuje wewnątrz ułożyskowaną oś centralną De.

wsp4 - inny widok tego samego wspornika gdzie widać dodatkowe elementy stabilizujące położenie wspornika z obu jego stron. Ten wspornik ma możliwość regulacji położenia w celu dopasowania miejsca styku dużego koła jarzma z rolkami osi Ra.

Konstrukcja montażu przewidziana jest na nominalną szerokość geograficzną 51 stopni ale za pomocą regulowanych nóżek w wysokości możliwa jest zmiana tej wielkości w zakresie +- 3 stopnie. Niemniej, możliwe bedzie wykonanie wsporników osi Ra (bo one decydują o nominalnej szerokości geograficznej pracy) np. na 49 i 53 stopnie a dopasowanie montażu wiązałoby się jedynie z wymianą wsporników.

xooon

Ps. Przy okazji zachęcam do zapoznania się z moją ofertą kupna lub wypożyczenia do testów tuby teleskopu Synta 200/1200 -> http://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?f=32&t=49830&p=459349#p459349
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: podst1.jpg
Budowa napędu podkowiastego: noga1.jpg
Budowa napędu podkowiastego: wsp1.jpg
Budowa napędu podkowiastego: rolka1.jpg
Budowa napędu podkowiastego: rolka2.jpg
Budowa napędu podkowiastego: wsp3.jpg
Budowa napędu podkowiastego: wsp4.jpg
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postxooon | 15 Lip 2018, 20:15

Witam!

Dziś zmontowałem resztę elementów napędu. Do zrobienie zostało podłączenie napędów oraz zamontowania samego teleskopu (którego jeszcze nie mam :-( ) a więc sporo.

Na zdjęciach widać kompletny napęd oraz zbliżenia na oś główną i napędową Ra.
Jako sprawdzian geometrii napędu przetestowałem wzajemne położenie koła głównego napędu i rolki napędowej. W pełnym zakresie obrotu.

http://lx-net.pl/horse/osiowosc.mp4

"Na oko" wydaje się, że wzajemne przesunięcie tych elementów nie jest większe niż 0.5-1mm co wydaje się dobrym wynikiem. Rolka napędowa zostanie pokryta materiałem antypoślizgowym (guma?) a główne koło napędowe zostanie wyszlifowane.

Dalej szukam chętnego, który chciałby sprzedać teleskop (najlepiej samą tubę) Synta 200/1200. Stosowne ogłoszenie znajduje się tu:
http://www.astromaniak.pl/viewtopic.php?f=32&t=49830&p=459982#p459982
Mogę również nawiązać współpracę z osobą, która chciałaby mieć taki montaż i zgodzi się wypożyczyć tubę do testów. Oczywiście koszt tego montażu będzie zbliżony do kosztów zakupu materiałów i usług.

xooon
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: nap1.jpg
Budowa napędu podkowiastego: nap2.jpg
Budowa napędu podkowiastego: nap3.jpg
Budowa napędu podkowiastego: ra1.jpg
Budowa napędu podkowiastego: ra2.jpg
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

PostVroobel | 17 Lip 2018, 22:56

Czy tkanina ścierna (odpowiednik "wodnego" papieru sciernego) o drobnym ziarnie byłaby dobrym rozwiązaniem? Jesli tak, to nakleilbym taki pasek na obwodzie koła, nie rolki.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postxooon | 18 Lip 2018, 07:35

Witam!
Tkanina o odpowiednio "agresywnej" i drobnej strukturze to świetny pomysł. O czymś takim myślałem przy pracy w trybie śledzenia z napędem na jedną z rolek.
Tarcie między rolką napędową a dużym kołem musi być na tyle duże aby nie było poślizgów.
Rozwiazanie z gumą na rolce ma tą zaletę, że guma dodatkowo zamortyzuje ewentualne nierówności na powierzchniach trących.
Myśląc o gumie miałem nadzieję znaleźć jakąś dętkę o wymiarach nadających się na założenie jej ciasno na rolki ale jak to
się nie uda wtedy zostanie faktycznie warstwa cierna naklejona na obwodzie dużego koła napędowego.
Na pokazanym wyżej zdjęciu widać na głównej osi Ra założone koło drewniane o średnicy ok. 25cm. Przy użyciu odpowiednio długiego paska zębatego można
i tu wykonać napęd do śledzenia. Spodziewane przełożenie wyniesie ok. 25-30 razy i będzie bezślizgowe i bezluzowe a więc "od biedy" nada się do goto ale muszę sprawdzić
czy da się to zrobić z dostępnymi silnikami (przekładniami) i sterowaniem aby dokładność pracy było odpowiednia.
Przy pracy goto potrzebna będzie chyba większa dokładność i wtedy zastosowanie znajdą pokazane wcześniej przekładnie ślimakowe.
xooon
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

PostVroobel | 18 Lip 2018, 21:47

Jadąc dziś do pracy myślałem o tym, czy lepiej położyć tkaninę scierną na dużym kole, czy może jednak na rolce. I wyszło mi z tych rozmyślań, że obwód rolki jest kilkadziesiąt razy mniejszy od obwodu koła, więc korrund (lub cokolwiek tam jest) wytrze/wykruszy się z tej tkaniny statystycznie kilkadziesiąt razy prędzej, jeśli będzie ona naklejona na rolkę. Może się też zdarzyć, że będziesz operował częściej w jakimś konkretnym odcinku obwodu, więc na tym odcinku tkanina może być również nieco bardziej wytarta, jeśli będzie naklejona na duże koło. No i teraz wcale nie jestem pewien, czy to najlepszy pomysł, ale przecież warto spróbować. :)

Swego czasu znalazłem projekt platformy, w której gość użył rolek kauczukowych z łyżworolek - są nawet oryginalnie łożyskowane, a gość w dodatku zastosował używane rolki, a platforma sprawowała się świetnie. Ot - ciekawostka. Ja mam zamiar powtórzyć to rozwiązanie, ale kupię nowe, niskoprofilowe rolki dla zaawansowanych roller blader'ów.

P. S. Na allegro widziałem duże przekładnie, najwyraźniej zrobione dla teleskopu, ale są strasznie drogie, niestety, bo sam bym się pozbawił.

https://allegro.pl/przekladnia-slimakow ... 65881.html

https://allegro.pl/przekladnia-slimakow ... 70097.html
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postxooon | 20 Lip 2018, 08:45

Witam!
Pokazane w linku na Allegro przekładnie ślimakowe są mniej więcej tej klasy co zrobione przeze mnie z poliwęglanu ale zapłaciłem za nie dużo mniej. Wydaje się, że i zastosowana technologia wykonania tych kół jest podobna
Na razie zastanawiam się jak wykorzystać te przekładnie i dodatkowo wprowadzić jakąś wygodną formę zasprzęglania w celu szybkiej, ręcznej zmiany położenia teleskopu.
xooon
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

PostJanusz_P. | 21 Lip 2018, 08:48

Odsuwanie i dosuwanie ślimaka wcześniej czy później skończy się uszkodzeniem ząbków z poliwęglanu więc zdecydowanie pomyśl o jakimś sprzęgle pomiędzy tą przekładnią a dolną płytą montażu :arrow: :idea:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postxooon | 13 Wrz 2018, 17:49

Witam!
Po długiej przerwie związanej z domowym remontem zaczynam dalej budowę. Na razie napęd dla śledzenia, silnik 7.5 stopnia z przekładnią 1:120 oraz dodatkowo przekładnia na pasku 1:5 co ze sterowaniem mikrokrokowym 1:32 oraz proporcją kół ciernych ok. 14 da krok sterowania rzędu 0.1arcsec.
Obie rolki wspierające , z których jedna napędza montaż, zostały "ubrane" w gumową powłokę z naciągniętego odcinka dętki motocyklowej co powinno poprawić tarcie i zmniejszyć ewentualne nierównomierności prowadzenia.
Przyszła pora na wstawienie teleskopu i po raz kolejny szukam chętnego do współpracy lub oferenta chcącego sprzedać Syntę 200/12000.
xooon
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: nap03m.jpg
Budowa napędu podkowiastego: nap02m.jpg
Budowa napędu podkowiastego: nap01m.jpg
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postxooon | 02 Paź 2018, 20:38

Witam!
Na razie kilka słów na temat dynamiki napędu z pokazanym silnikiem.
Ten silnik to typowy silnik używany w wielu tańszych napędach, krok 7.5 stopnia oraz przekładnia 1:120 a sterownik wykorzystuje moduł mikrokrokowy 1:32

W zasadzie planuję używać tego silnika przede wszystkim do śledzenia. Zgodnie z kalkulatorem na stronie

http://lx-net.pl/astrop/astrop.php

Dla mechanicznej przekładni łącznej 8400 (14*120*5) i elektrycznej 1536 (360/7.5*32) krok sterowania (360*60*60/8400/1536) wynosi ok. 0.1arcsec a slewmax ok. 50 czyli 15.041*50arcsec/sek=752arcsec/sek czyli ok. 12.5arcmin/sek.

W rzeczywistości, udało mi się "rozpędzić" silnik do takiej prędkości, że czas obrotu w zakresie 90 stopni to 155sek co daje prędkość 90*60*60/155=2090arcsec/sek czyli ok. 35arcsek/sek. Jest to 3 razy szybciej niż wyliczenia z kalkulatora. Prawdopodobnie związane jest to z lepszym sposobem sterowania jaki zapewnia użyta elektronika.
W tym wypadku slewmax to ok. 150 razy a więc szybsze przestawianie montażu w trybie goto.

Użyty silnik będzie z guide pracował w osi Ra świetnie w trybie śledzenia pozwalając również na dokładną astrofotografię. Niestety, pokazany silnik ma z punktu widzenia dwie wady, z których jedna, nieliniowość przekładni mechanicznej 1:120, da się łatwo zniwelować przez guide. Druga wada to znaczny (może nawet pojedyncze stopnie) luz osi silnika za przekładnią. Ten efekt należałoby w zastosowaniach goto uwzględnić przy zmianie kierunku ruchu montażu podczas skoku z jednego obiektu do drugiego - mającego mniejszą wartość Ra.

W poniższych linkach można zobaczyć elementy napędu osi Ra

http://lx-net.pl/horse/nap1.mp4

oraz napęd w działaniu gdzie widać prędkość obrotu w osi Ra

http://lx-net.pl/horse/nap3.mp4

xoon
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postxooon | 01 Sty 2019, 21:38

Witam!

Życząc wszystkim Pomyślności w Nowym Roku wracam ponownie do tematu.

Dzięki pomocy wrocławskiego oddziału PTMA mam do dyspozycji teleskop więc liczę, że teraz prace ruszą żwawiej.

Bardzo przydatne okazały się jarzma teleskopu, które pozwalają na łatwe zamocowanie teleskopu w napędzie. Jestem pozytywnie zaskoczony faktem, że oś teleskopu, bez specjalnych starań, zachowuje równoległość do krawędzi podkowy co ma znaczenie dla ewentualnych niedokładności skoków goto.

Teraz najtrudniejszym zadaniem jest wykonanie napędu osi De z pokazanych wcześniej elementów: tarczy zębatej oraz śruby napędowej poruszanej silnikiem krokowym 1.8 stopnia. Ta część zadania wymaga wytoczenia kilku elementów ale połowę rysunków mam już gotową.

Niezbędnym elementem napędu w obu osiach będą sprzęgła. Sprzęgło dla osi Ra jest w zasadzie przetestowane i wystarczy je jedynie fachowo wytoczyć, sprzęgło dla osi De jest bardziej złożone i póki sam nie przekonam się co do zasadności pomysłu to nie będę na razie go opisywał ale musi ono, zapewniając oczywiście możliwość odłączenia napędu przy przestawieniu ręcznym, zapewniać prostotę i wygodę tej operacji. Dodatkowo, napęd w osi De (śruba przekładni ślimakowej) dociskany będzie do tarczy przekładni za pomocą sprężyny o regulowanym naciągu co pozwoli na skasowanie nierównomierności oraz luzów.

Ostatnim pozytywnym zaskoczeniem dotyczącym pokazanego złożonego zestawu jest istotnie znacznie mniejsza masa przeciwwagi niezbędnej do wyważenia teleskopu niż wcześniej przypuszczałem. Początkowo oceniałem jej wagę na 8-12kg ale prawdopodobnie ograniczy się do nie więcej niż 5kg. Prawdopodobnie, w obliczeniach, przeceniłem masę tubusa, która okazała się znacząco mniejsza niż przypuszczałem.

Na zdjęciach teleskop owinięty został ochronną folią bąbelkową aby ograniczyć do minimum efekty przeważenia tubusa.

xooon
Załączniki
Budowa napędu podkowiastego: np_tel_de.jpg
Napęd w osi De zbudowany będzie z poliwęglanowej tarczy zębatej napędzanej silnikiem krokowym z krokiem 1.8 stopnia.
Budowa napędu podkowiastego: np_tel_ra.jpg
Napęd w osi Ra jest ten sam co pokazany wcześniej - silnik z przekładnią od napędu EQ3-5
Budowa napędu podkowiastego: np_tel_2.jpg
Budowa napędu podkowiastego: np_tel_1.jpg
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

Postxooon | 27 Sty 2019, 21:57

Witam!
Nareszcie dostałem elementy do budowy napędu w osi Dec.
Jest to w skrócie przekładnia zębata z kołem poliwęglanowym o średnicy 250mm naciętej gwintownikiem M8. Przełożenie ponad 600 razy.
Dla tego koła zrobiłem z poliwęglanu elementy składane jak przestrzenny puzel pozwalająca na zamontowanie silnika krokowego oraz centrujące śrubę napędową na kole zębatym.

Image

Odpowiednie podcięcia pozwalają na złożenie wszystkiego w postaci zwartego bloku połączonego wkrętami M3 w miejscach styków poszczególnych elementów.

Image

Silnik połączony jest z osią za pomocą sprzęgła giętkiego. Z prawej strony u góry widoczne są otwory przez które przechodzi trzpień ustalający położenie napędu względem koła napędowego oraz obudowy osi Dec.

Image

Koło napędowe centrowane jest na oś (ślimak) napędowy za pomocą szczelin w elementach poprzecznych.

Image

Napęd mocowany jest do obudowy osi Dec za pomocą trzpienia przechodzącego przez opisane wyżej otwory w obudowie napędu. Napęd może obracać się wokół tego trzpienia pozwalając albo na pełny styk osi napędowej z kołem zębatym lub rozłączenie obu elementów (sprzęgło). Poza tym napęd może przesuwać się na trzpieniu wzdłuż jego osi co pozwala na łatwe centrowanie osi napędowej na koło zębate.

Image

Z drugiej strony napęd dociskany jest do koła za pomocą sprężyny

Image

Użyta sprężyna to popularna sprężyna samochodowa o średnicy ok. 1cm i długości ok. 2 cm - stosowana chyba w hamulcach bębnowych.
W ten sposób napęd ma możliwość poruszania się w dwóch osiach co zmniejsza wymagania zarówno na osiowość koła zębatego jak i na jego pochylenie. Odchylając napęd od koła (odsprzęglenie) umożliwia szybie przestawienie napędu w inny obszar nieba. Do kompletu muszę zrobić jeszcze zapadkę zapewniającą stabilizację odsprzęglonego napędu w tym położeniu na wypadek przypadkowego zasprzęglenia napędu podczas ręcznego obrotu osi Dec.

Image

Próby wykonywane były na razie z przeciwwagą wykonaną z ok. 2.5kg śrub w workach foliowych doklejonych taśmą do spodu teleskopu. Jak pisałem wcześniej, niezbędna przeciwwaga to jedynie ok. 2.5kg i lada dzień powinienem taką dostać z warsztatu. Będzie ona mieć wysokość 10mm a system mocowania pozwoli na łatwe jej założenie i zdjęcie.

Na filmie:

http://lx-net.pl/nap/os_dec.mp4

pokazałem pierwsze możliwości dynamiczne napędu. Oceniam prędkość na filmie na kilka stopni na sekundę i na razie nie znam jeszcze pełnych możliwości dynamicznych systemu. Na ukończeniu mam sterownik dwukanałowy, który dopiero pozwoli na ocenę pracy systemu w obu osiach.

xooon
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

PostVroobel | 28 Sty 2019, 00:30

Bardzo ładne! Twoja praca to arcydzieło! :) Zwłaszcza te puzzle 3D. Czy to również z poliakrylu?

Zaintrygowales mnie tym swobodnie osadzonym ramieniem na osi. Ja w swojej osi Alt obserwuje jakieś 0.25mm bicia osiowego przy pełnych 90* i chyba Twój pomysł zmniejszy zużycie zębów.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postxooon | 28 Sty 2019, 01:16

Witam!

Poliakryl (inaczej sztuczny jedwab, anilana czy orlon) to jednak nie poliwęglan, z którego zrobione są zarówno kola jak i elementy napędu. Niektórzy porównują poliwęglan do metalu (aluminium, miękka stal) i faktycznie, nie daje się rozbić płyty z tego materiału młotkiem choć pojawią się zagłębienia ale za to materiał ten bardzo dobrze się obrabia.
Zastosowany system dopasowania śruby do koła wydaje się spisywać dobrze, w szczególności nie powinno być problemu z "biciem" koła zębatego bo śruba napędowa w naturalny sposób podąża za kołem.
Naciąg sprężynowy jest na tyle mocny, że zablokowana tuba nie powoduje wyskakiwania śruby z naciętego koła a jedynie silnik zaczyna intensywnie buczeć. Tak więc przy przeciążeniu (zablokowaniu tubusa w osi Dec) nie będzie efektu ścierania zębów koła.

xooon
 
Posty: 53
Rejestracja: 18 Maj 2017, 15:04

 

PostVroobel | 28 Sty 2019, 01:25

Oczywiście masz rację, miało być poliwęglan, bo już o tym wcześniej pisałeś. Jestem już dziś zmęczony. :)

Nie mniej jednak, ciekawe to rozwiązanie z prowadzeniem napędu za kołem, w tych szczelinach. Gdybyś zrobił koło i ramię z innego materiału, to jak byłoby z tarciem? Czy rozważałeś to wcześniej i dlatego wybór padł na poliwęglan, czy to tylko kwestia wspomnianej łatwości obróbki? Oczywiście nie mówimy tu o dużych prędkościach.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości

AstroChat

Wejdź na chat