Cieszę się, że zaczynają napływać informacje od kolejnego kolegi sprawdzającego funkcjonalność AW.
Mam świadomość, że napęd nie spełnia wszystkich wymagań urządzenia mobilnego ale po kolei:
Przydała by się większa prędkość przewijania montażu do pozycji wyjściowej
Prędkość przewijania związana jest ściśle z zastosowanym silnikiem. To seryjny, typowy silnik do zastosowań uniwersalnych i tyle się z niego da 'wyciągnąć' w tej konfiguracji. Jego zaletą jest dostępność oraz cena - ok. 30 PLN. Silnik jest również odpowiedzialny za większość energii jaką należy zasilać urządzenie. Prąd w czasie pracy to ok. 0.3A oraz ok. 0.2A podczas przewijania. Najlepszym wyjściem jest zastosowanie akumulatora. Akumulator 12V/3.6Ah to ok. 12 godzin nieprzerwanej pracy przy wadze 1kg. Sądzę, że znajdą się koledzy , dla których to wykracza poza granice kryterium mobilności ale dla częsci jest to do zaakceptowania. Można również zbudować baterię z akumulatorów do aparatu fotograficznego np. o pojemności 2000mAh. Osiem takich baterii zapewni prace układu w ciągu ok. 7 godzin pracy a ich waga będzie chyba mniejsza niż 1kg. Można również korzystać z akumulatora podczas wypraw samochodem.
Niemniej, jeśli ktoś może wskazać silnik, który można byłoby użyć zamiast obecnego to chętnie sprawdzę jego przydatność.
Trochę problemów sprawia identyfikacja wybranej prędkości działania napędu. Prędkość sygnalizowana jest odpowiednimi proporcjami świecenia diody (zielony/czerwony). Łatwo odróżnić pracę najwolniejszą i najszybszą, z pozostałymi jest trochę trudniej.
Zastosowana obecnie możliwość zmiany prędkości jest funkcją technologiczna istniejącą prawdopodobnie wyłącznie w wersji testowej urządzenia. Faktycznie, może sprawiać kłopot prawidłowe rozpoznanie poszczególnych stanów procedury regulacji prędkości ale po ustaleniu czy faktycznie prędkość wymaga korekty i o ile prawdopodobnie ta możliwość zniknie z dostępnych funkcji dla użytkownika. Obecnie można zmieniać prędkość w granicach +-1.5% wartości nominalnej co nie wydaje się istotne z punktu widzenia krótkich ogniskowych a dla długich ogniskowych bardziej ważna wydaje się możliwość korekty prędkości za pomocą wbudowanej funkcjonalności guide.
Materiał z którego wykonany jest AW powoduje, że podczas eksploatacji montaż się „rysuje”. Jest to tylko „defekt estetyczny” nie mający wpływu na pracę montażu.
Na opisaną podatność zwracał uwagę Jale już w pierwszej ze mną korespondencji. Faktycznie, poliwęglan mający znakomite własności mechaniczne ulega zarysowaniu podczas składania i rozkładania napędu. Pewnym sposobem poprawienia estetyki tego elementu może być oklejenie ramion napędu ozdobnymi naklejkami (przy okazji, jeśli ktoś może mnie skontaktować z wykonawcą taniej i trwałej folii samoprzylepnej to będę mu bardzo wdzięczny). Sprawę tą jako mniej istotną pozostawiłem do rozstrzygnięcia w końcowym etapie budowy konstrukcji ale może ta pora właśnie nadchodzi
.
Najtrudniejszą, wymagającą wprawy rzeczą jest ustawianie sprzętu na GP.
Mam nadzieję, że lunetka biegunowa ułatwia tą procedurę. Przy tej okazji podzielę się wątpliwością jaką miałem zakładając długość ramienia dla lunetki. Jest ono dość krótkie ale za to napęd daje się złożyć tworząc zwarty kształt. Poza tym ramię daje się obrócić więc można unikać w ten sposób kolizji ze sprzętem.
Na koniec proszę kolegów testujących sprzęt o wykonanie pomiaru prędkości napędu co pomoże mi w ostatecznym ustaleniu parametrów napędu. Załączam zalecaną przeze mnie procedurę pomiaru tej prędkości:
1. Pomiar pola widzenia lunety przez określenie czasu przejścia obiektu przez średnicę lunety przy wyłączonym napędzie
2. Pomiar dryfu Delta_x (mierzony w częściach pola widzenia - np. 1/4, 1/3 pola widzenia itp.) w osi Ra obiektu podczas śledzenia w czasie pomiaru T (w minutach lub w sekundach) - istotne jest odchylenie z pozycji startowej wzdłuż osi Ra czyli wzdłuż linii po której przesuwa się obiekt idący po średnicy pola widzenia przy wyłączonym napędzie.
3. Do pomiaru pola widzenia i testu prędkości należy wybierać obiekty leżące w kierunku lokalnego południka na równiku co wyeliminuje ewentualne błędy ustawienia na GP
Do takiego pomiaru dobrze nadają się przyrządy o powiększeniu jak typowy szukacz.
I tak, jeśli pole widzenia wynosi 30 minut łuku (czas przejścia obiektu wzdłuż średnicy przyrządu przy wyłączonym napędzie - ok. 120 sek; 120*15.041=1805arcsec = ok. 30 arcmin) oraz jeśli po włączeniu napędu obiekt ustawiony w środku pola widzenia mierzony był w czasie 10 minut oraz zdryfował w tym czasie wzdłuż średnicy (wzdłuż osi Ra) na lewo od środka o 1/5 szerokości pola widzenia to na tej podstawie będę mógł powiedzieć, że:
A. Ruch na lewo od środka oznacza, że montaż chodzi wolniej niż niebo
B. Dryf w ciągu 10 minut (600 sek) wyniósł 1/5*30arcsec=6arcmin=360 arcsec
C. Montaż spóźniał się o 360/600 sek =0.6 arcsec/sek co daje ok. 0.6/15.041*100%=ok. 4%
Uśrednione pomiary pochodzące z poszczególnych egzemplarzy pomogą lepiej dobrać wyjściową prędkość napędu na co liczę zachęcając nieśmiało pozostałych kolegów do pomocy w tej sprawie.
L.J.