ImagesPlus - Tutorial.

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

PostBogdan J. | 05 Mar 2007, 22:12

Tak jak obiecałem tak zrobiłem. Niedzielne przedpołudnie wykorzystałem na napisanie" uproszczonego" tutorialu dla ImagesPLus.
Oczywiście nie jest łatwo. Tak jak i cała astrofotografia wymaga poświęceń a przede wszystkim- kosztuje. Program ten nie jest darmowy:

http://www.mlunsold.com/

Moim zdaniem jednak warto. Możemy na początek skorzystać z wersji demo do przetestowania programu i przekonania się co do jego posiadania. Niestety wersja demo pokazuje nam zdjęcia przekreślone czerwonym krzyżem i w dodatku nie wiem czy dobrze pamiętam nie ma możliwości zapisania ich w wyższej rozdzielczości.

Tak więc do dzieła:

1) Należy pamiętać, że najważniejszą rzeczą jest uzyskanie dobrego materiału do obróbki.
Niestety nic tego nie zastąpi nawet najlepszy program nie stworzy nam widoku nie zarejestrowanego sygnału np. ramion galaktyki. Jeżeli nie ma go w sygnale wyciągnąć możemy tylko szumy!!!
BARDZO WAŻNA JEST JAK NAJWIĘKSZA ILOŚĆ DŁUGICH EKSPOZYCJI!!! Minimum 10-15 zdjęć ale im wiecej tym lepiej.
Dzięki temu zdjęcie będzie pozbawione szumów a uwydatnienie szczegółów obiektu dużo łatwiejsze!
NALEŻY TEŻ PAMIĘTAĆ O DARKACH czyli ekspozycjach z zasłoniętym obiektywem o takich samych czasach i temperaturze zewnętrznej jak podczas wykonywanych zdjęć . Najlepiej jest wykonać kilka takich ekspozycji które posłużą do wykonania master-darka. Taki master-dark skutecznie uśredni nam widoczne zaświetlenia od zasilacza aparatu oraz hot-piksele i inne niedoskonałości matrycy.

2) Bardzo ważną rzeczą jest również postępowanie na poprawnie konwertowanym materiale. Fotografując koniecznie zapisujemy zdjęcia w formacie RAW.Następnie konwertujemy Rawy do TIFF (16bit). Dla fotografujących aparatami Canon polecam zdecydowanie standardowy soft 350D( Digital Photo Professional) do konwersji RAW do TIFF( tu informacja: program z 300D( ZoomBrowser) wykonuje tą konwersję źle i od razu możemy dać sobie z nim spokój).

3) Ideałem było by zaopatrzenie się w jedną z najnowszych wersji ImagesPlusa który posiada w sobie funkcję konwersji RAW do TIFF i działa chyba najpoprawniej.

Tak więc do dzieła!!!
Do tutorialu posłużyłem się dziesięcioma ekspozycjami M-81,82 po 240s każda wykonanych Canonem 300D oraz refraktorem Orion 80ED + pięcioma darkami.

Oto jedno pojedyncze zdjęcie widać, że posiada sporo szumu, hot pikseli oraz zaświelenia w prawych rogach!!!

Image



1) W IP otwieramy:
-File
-Image file operation
-Combine files
-Combinatin methods- zaznaczamy paramert Avarage i klikamy OK.

Image

Zaznaczamy wszystki darki z dysku klikamy Otwórz

Image

Po chwili na ekranie pojawi się master-dark wykonany z naszych darków

Z górnego menu IP klikamy Calibrate Images a następnie Calibration setup
gdzie zaznaczamy Dark oraz Color !!! (oczywiście jeżeli działamy z kolorowymi zdjęciami tak jak w przypadku Canona)
Należy pamiętać, że wszystkie czynności jakie wykonujemy powinniśmy wykonać także jeżeli chodzi o Flaty.

Image

Następnie klikamy myszką dwa razy na zdjęciu master-darka. Pojawia się komunikat o zapisaniu maser-darka jako System Dark w folderze z darkami. Klikamy "Save calibration frame to hard drive?" OK.
Dajemy Zapisz. Zapisuje się nam nasz master-dark jako System Dark.

Image

Zamykamy darka.
W tle pozostaje tabelka Calibration setup
W Calibration setup mamy już zaznaczonego master-darka gotowego do odjęcia od naszych zdjęć.

Image

Calibratin setup zamykamy klikając Done.

Następnie będziemy odejmować naszego już System Darka od zdjęć.
W tym celu owieramy zdjęcia klikając file i open:
Zaznaczamy nasze zdjecia z dysku i klikamy OK zdjęcia otwierają sie w programie IP.

Z górnego menu klikamy na Calibrate Images a następnie Calibrate All Images.
Od naszych otwartych już zdjęć zostanie automatycznie odjęty stworzony wcześniej i zapisany System Flat.
Uwaga!!! Z uwagi na duży rozmiar plików TIFF z Canona musimy dysponować dość mocnym komputerem. Można sobie też radzić w taki sposób, że będziemy odejmować darki stopniowo np. po pięć zdjęć i zapisywać je na dysku.

Jak widać program bardzo ładnie odjął darki a na zdjęciu nie ma już śladu po hot pikselach oraz zaświetleniach od wzmacniacza !!!
Oto przykładowa fotka:

Image



Z menu File wybieramy Save następnie Save all. Wszystkie zdjęcia z odjętymi darkami zapisują się w folderze ze zdjęciami. Można oczywiście zapisać je w dowolnym innym folderze.

Image

No to mamy już gotowe zdjęcia teraz trzeba je wyrównać i złożyć w tym celu należy zamknąć wszystkie zdjęcia i wejść do menu:

File
Image File Operation
Align Files
Translate, Scale, Rotate

Image

Pojawi się ramka Translate, Scale, Rotation Alignment file selection- należy w niej zaznaczyć wszystkie zdjęcia z odjętymi darkami które zapisaliśmy wcześniej.

Pojawia nam się pierwsze zdjęcie z wszyskich zaznaczonych i ramka Translate, Scale, rotation Alignment.

Image

Należy tu pamiętać o następujących rzeczach (zaznaczyłem je na czerwono):

W ramce zaznaczamy:

1) Alignment Method - Centroid oraz Alignment Type - Translate Only( parametry te zaznaczamy jeżeli chcemy wyrównywać zdjęcia na tak zwaną jedną gwiazdę. Możemy też robić to na dwie gwiazdy)
2) Alignment Selection - Common Point or Star( możemy tu zgodnie z nazwą wybierać do wyrównania zdjęć gwiazdę lub punkt np. Kometę jeżeli składamy własnie zdjęcia z kmometą)
3) Ważną opcją jest View Images czyli zoom którym powinniśmy powiększyć zdjęcie aby kalibracja zdjęć była bardziej precyzyjna !!!

Jeszcze chwila już zostało nam nie wiele :-)

Klikamy parę razy w Zoom i zapamiętujemy na której gwieździe będziemy kalibrować zdjęcia!!!
UWAGA!!! Wciskamy Shift (trzymamy go cały czas do momentu zaznaczenia wszystkich zdjęć) i dokładnie klikamy na wybranej gwieździe. Na następnym otwierającym się zdjęciu pojawia sie już celownik w kwadraciku. Cały czas trzymamy wciśnięty Shift. Odznaczamy kolejno zdjęcia precyzyjnie celownikiem na tej samej gwieździe.
Na dole ramki widać jak zmieniają się numery kolejnych fotografii.
Ostatnie zdjęcie można poznać po czerwonym kwadraciku znaczonej gwiazdy.

Image

Następnie w ramce klikamy Align - zdjęcia się wyrównują według wskazanej przez nas gwiazdy.
Po wyrównaniu zdjęć pojawia się komunikat Combine Output klikamy OK
Zdjęcia się combinują czyli innymi słowy łączą.
Wybieramy parametr - Average i klikamy jeszcze raz OK.

Image

Na ramce klikamy Done i zdjęcie jest już gotowe.
Zanim zaczniemy go obrabiać należy je oczywiście zapisać jako 16bit TIFF aby nie stracić tego co tak ciężko osiągneliśmy.

Teraz to już możemy popisać się własną obróbką czy kto co umie wyciągnąć ze zdjęcia?
Jeżeli chcemy w prosty i szybki sposób uwidocznić to co jest na zdjęciu można skorzystać ImagesPlus z funkcji Digital Development. W tym celu należy w menu:
-Color
-Brightnes levels and curves
-Digital Development

Image

Dolnym suwakiem w lewo w prosty sposób możemy uwydatnić struktury w naszych galaktykach.

W takim razie na szybko crop z dziesięciu uśrednionych zdjęć szumu już nie widać :)
Oczywiście należy postarać się o większą ilość zdjęć do złożenia i oczywiście indywidualną rozważną obróbkę:

Image



Zapraszam do zabawy !!!
Awatar użytkownika
 
Posty: 2517
Rejestracja: 27 Lip 2005, 09:28
Miejscowość: Kraków

PostJaLe | 06 Mar 2007, 09:25

Świetna sprawa Bogdanie. Włożyłeś sporo pracy i na pewno sporej liczbie astrofotografów przyda się Twój tutorial !
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostTom-cio | 06 Mar 2007, 10:09

Swietna robota !!!
pozdrówka Tomcio

ED80, MT-800, 428EX
Tuningowany EQ-6 z Melon'owym GOTO by PTL
Awatar użytkownika
 
Posty: 225
Rejestracja: 27 Paź 2005, 10:59
Miejscowość: Katowice

PostJaLe | 06 Mar 2007, 10:14

Najbardziej w IP martwi mnie to, że z np 6MB RAWa tworzy mi 45MB TIFFa.

Czyli podczas składania np 400 MB komputer musi się uporać z 3GB :!:
Z kilkudziesięciu minut obróbki może zrobić się ile ....... ?
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostJanusz_P. | 06 Mar 2007, 10:43

Na moim starym kompie z prockiem 2,5GHz i 512MB Ramu obróbka około 15-20 ekspozycji trwa do kwadransa więc nie narzekam że to długo. Najbardziej obciążającą operacją jest robienie masterdarka a potem jest już zdecydowanie z górki :lol:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostJaLe | 06 Mar 2007, 13:34

Za zgodą Bogusia wrzuciłem na stronkę
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostTomuś | 06 Mar 2007, 15:04

Witam.
Rewelacja, jakże życie potrafi być proste :)
Dziękuję za tutka, jest super przedstawiony.
pozdrawiam
Awatar użytkownika
 
Posty: 45
Rejestracja: 06 Mar 2006, 15:35
Miejscowość: POZNAŃ

PostBogdan J. | 06 Mar 2007, 16:28

Tak jak mi trzeba czasami coś" łopatologicznie" przedstawić tak i ja również postanowiłem pokazać krok po kroku o co chodzi w programie aby nie było niedomówień. Oczywiście program IP posiada szereg nie znanych mi innych ciekawych możliwości ale to już zupełnie inna kwestia.
Jeżeli mimo to ktoś będzie miał problemy z programem proszę o kontakt chętnie pomogę.
Hej!!!
Awatar użytkownika
 
Posty: 2517
Rejestracja: 27 Lip 2005, 09:28
Miejscowość: Kraków

PostBogdan J. | 06 Mar 2007, 18:06

JaLe napisał(a):Najbardziej w IP martwi mnie to, że z np 6MB RAWa tworzy mi 45MB TIFFa.

Czyli podczas składania np 400 MB komputer musi się uporać z 3GB :!:
Z kilkudziesięciu minut obróbki może zrobić się ile ....... ?


Zawsze można pocieszyć się tym, że naświetlając zdjęcia Canonem już na wstępie oszczędzasz mnóstwo czasu i przy samym zbieraniu materiału jak i w procesie obrabiania zdjęć. Dajmy na to w CCD LRGB muszę tą czynność powtórzyć cztery razy. Marna szansa aby zamknąć się w jedną noc. Chcąc zrobić ładne zdjęcie musimy poświęcić na to 2-3 noce.

Później pozostaje obrabianie materiału. Czynność podwójna zarówno dla luminancji jak i dla koloru. Mi schodzi ze zdjęciem cały dzień nie mówiąc o tym, że w czasie ostatnich paru miesięcy na naukę i testowanie obróbki zdjęć CCD poświęciłem około kilkadziesiąt godzin przy komputerze :wink:
Mam nadzieję tylko, że nie pójdzie ta praca na marne :?:
Awatar użytkownika
 
Posty: 2517
Rejestracja: 27 Lip 2005, 09:28
Miejscowość: Kraków

PostJaLe | 06 Mar 2007, 20:55

Twoja praca Boguś na pewno nie pójdzie na marne.

Co zaś do mnie to ja traktuję astrofotografię bardziej jako przygodę.
I tak na prawdę zmierzam ku czemuś innemu ;) niż li tylko ku temu by zdjęcie było piękne.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7044
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostBogdan J. | 06 Mar 2007, 21:29

JaLe napisał(a):Twoja praca Boguś na pewno nie pójdzie na marne.

Co zaś do mnie to traktuję astrofotografię bardziej jako przygodę.
I tak na prawdę zmierzam ku czemuś innemu ;) niż li tylko ku temu by zdjęcie było piękne.


A moja Astrofotografia to nie przygoda???
Stary ja to kocham robić. Wspaniałe hobby. Uważam jednak, że jeżeli kupuję już sprzęt za ciężkie pieniądze to po to aby się nie marnował tylko dawał zadowolenie :D

No to na koniec jeszcze raz finalna fotka M-81, 82 z Bieszczad:


Image
Awatar użytkownika
 
Posty: 2517
Rejestracja: 27 Lip 2005, 09:28
Miejscowość: Kraków

PostJanusz_P. | 04 Lut 2008, 13:36

Przykleiłem ten tutorial Bogdanie aby nam nie zginął bo są wciąż nowi adepci tej wspaniałej, tajemnej, sztuki jaką jest Amatorska Astrofotografia :lol:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

PostMax | 05 Lut 2008, 21:32

wersja IP 2.8 pracuje z FIT'sami z bezstratną kompresja , plik ma ok 26-29MB , bardzo użyteczne funkcje zapewnia Process History
Image

możemy w każdej chwili wrócic do wersji pierwotnej , zmieniać kolejność zaaplikowanych operacji , a co najważniejsze da się je zapisać wraz z plikiem w celu wprowadzenia korekt
FS60 , St2000 , Taurus 12" , Nagler31 Nagler26 , Ethos13 , Delos 8
Awatar użytkownika
 
Posty: 930
Rejestracja: 15 Lis 2005, 02:25
Miejscowość: Jaworzno

 

PostWlamo | 09 Lut 2008, 22:16

Widze, że jestes bardzo dobry w obróbce.
Mam prośbe.
Nie mógłbys napisać mi małego toutrialu jak obrabiac foty w Photoshopie.
Messier 130/1000 na eq-3
Kilka okularków: Plossl 10mm,15mm, 25mm.
3 mikroskopowe
TELE VUE RADIAN 5mm, ERFL 32mm
Lornetka Bresser 10-70x 50mm
Canon 350d
Obiektywy: 18-55 i 75-300mm
3 filtry: Księżycowy,niebieski, mgławicowy
Napęd w 1osi
Awatar użytkownika
 
Posty: 243
Rejestracja: 02 Maj 2007, 23:47
Miejscowość: Malbork

PostJanusz_P. | 10 Lut 2008, 11:46

Ręczne odejmowanie Darków i zdejmowanie Flatów, nakładanie klatek itp w PS zajmie całe wieki, do tego właśnie służy Image Plus aby nie tracić godzin na ręczne, pracochłonne nakładanie klatek tylko kliknąć w zaznaczone pliki a IP zrobi to za nas automatycznie 8)
PS używamy dopiero aby się wyżyć artystycznie na końcowym stacku wyplutym z IP i tu przydatny bardzo jest tutorial na stronie Dominika dotyczący obróbki wstępnej i finalnej w PS 8)

http://www.astrophotography.pl/tut-fot-ds-1.php
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

AstroChat

Wejdź na chat