Malowanie tuby SCT

Amatorskie modyfikacje sprzętu i budowa teleskopów

PostSebastian Ś. | 03 Sie 2018, 20:28

Potrzebuję rady co do malowania mojego SCT. To leciwy ale dobry optycznie egzemplarz. Na całej tubie jest sporo małych odprysków lakieru.

Widziałem często, że polecacie malowanie proszkowe. Niestety sam tego nie zrobię, więc musiałbym rozebrać teleskop, chciałbym tego uniknąć, nie czuje się na tyle pewnie. Czy jest jakaś metoda która mógłbym to zrobic przy złożonym telekopie? Jakiś lakier w spray? Tak żeby nie pogorszyć chłodzenia teleskopu po pomalowaniu.
Załączniki
Malowanie tuby SCT: IMG_20180803_202521.jpg
 
Posty: 2360
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

Postmcmaker | 03 Sie 2018, 20:33

Bez obrazy, ale jeżeli nie jesteś w stanie rozebrać teleskopu do malowania to raczej samo malowanie może być problematyczne ;) Nawet jeśli to nie uzyskasz takiego efektu jak z porządnym przygotowaniem tubusu teleskopu do malowania czyli rozebraniem go.

Ewentualnie mogę polecić Ci okleić tubus folią, bez rozbierania, wyjdzie tanio i jeżeli się przyłożysz to dobrze, a sama folia będzie odporna na uszkodzenia :)
ATM: 254/1200 Ultralight, 150/750 Ultralight, 130/650 Ultralight, BinoNewton 150/750; FH102/1350, Vortex 8x42 ED
 
Posty: 1384
Rejestracja: 03 Paź 2010, 22:59
Miejscowość: Opole

 

PostSebastian Ś. | 03 Sie 2018, 20:39

Malowałem już nie raz metalowe elementy z podkladem, lakierowaniem etc.

Co do rozebrania to nie chodzi o aspekt manualnych zdolności tylko wiedzy o SCT. Wiem, że trzeba zaznaczyć położenie korektora, nie wiem czy go włożę poprawie spowrotem etc. wszystko to ryzyko.

Folia była, nie chcę folii, to jest izolacja.
 
Posty: 2360
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

Posttiger | 03 Sie 2018, 21:18

Te odpryski na tubie dosyć dziwnie wyglądają. Nie wiem czy to nie jest problem słabego ,,trzymania" się oryginalnej powłoki lakierniczej (np; po odklejeniu jakiejś foli samoprzylepnej), w całości, lub tylko w pewnych miejscach. Jeśli tak, to należało by ,,zedrzeć" całość lakieru, odtłuścić, pomalować podkładem do alu, a potem jakimś czarnym metalikiem (jeśli pierwotnie tuba była w tym ,,wystroju"). Jednak i tak aby uzyskać ,,zawodowy" wygląd, a co najważniejsze trwałość powłoki, uważam iż należy skorzystać z dobrej lakierni proszkowej. Trzeba tylko zaznaczyć położenie elementów teleskopu, sfocić, lub nakręcić film z jego ,,rozbiórki". Tubę wewnątrz należy szczelnie zabezpieczyć, przed przystąpieniem do prac (lakiernia proszkowa) materiałem odpornym na dość wysokie temp. (spiekanie lakieru).
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

PostJanusz_P. | 04 Sie 2018, 12:04

Te odpryski wyglądają jak by je zerwał klej z folii przy jej ściąganiu, nie mozna malować tuby pistoletem ani sprayem z optyką w środku bo tuba na pierścieniach nie jest szczelna i będziesz miał lakier w środku na optyce, tylko pełny demontaż elementów, czyszczenie powierzchni i potem dobre malowanie wchodzi w grę, warstwa lakieru proszkowego może być za gruba jak lakiernik wykona poprawki po pierwszym nieumiejętnym malowaniu i tuby nie włożysz w pierścienie więc musi to zrobić dobry malarz z doświadczeniem a nie pierwszy lepszy paprok uczący się dopiero malować... :wink: :mrgreen:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postendriu624 | 04 Sie 2018, 12:17

Jeżeli tubus jest aluminiowy , to tradycyjne lakierowanie nie da dobrego efektu, bo lakier dalej będzie się łuszczył, takie są właściwości aluminium że trzeba je anodować, utlenić bezpośrednio przed lakierowaniem.
Zamiast malowania , można wyczyścić stary lakier , a powierzchnię tubusu potraktować środkiem do czernienia aluminium przez nacieranie tym środkiem jakimś tamponem.

https://allegro.pl/oksyda-barwienie-alu ... 97252.html

https://allegro.pl/birchwood-casey-oksy ... 41110.html

Jeżeli takie czernienie się uda , to tubus będzie miał wtedy idealne właściwości temperaturowe, czyli będzie dobrze oddawał ciepło do otoczenia.
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

PostJanusz_P. | 04 Sie 2018, 12:26

Samo utlenianie na anodzie w wannie trwa ponad 2 godziny a tu polecasz jakiś Kazek wynalazek co zrobi to za kilka sekund, bądźmy poważni zanim kogoś wpuścimy w kanał, to nie bedzie gruba ani trwała warstwa tylko taki pic na wodę, fotomontaż :arrow: :lol: :roll:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postendriu624 | 04 Sie 2018, 12:46

https://www.bing.com/videos/search?q=BI ... ORM=VRDGAR

Widzę że nie jest tak żle z tym czernieniem,
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

PostSebastian Ś. | 04 Sie 2018, 12:47

Dziękuję za wszystkie rady, bardzo pouczające. Raczej zdecyduję się na porządne malowanie proszkowe.

Co do odprysków to macie rację. Niestety kupiłem tubę z okleiną :| , która bardzo mocno się trzymała i kawałki lakieru odeszły razem z nią. Wolałem to niż dużo wolniejsze chłodzenie przez izolacje przy SCT 8" jest to zauważalna różnica. Miałem wrażenie, że nigdy teleskop nie był dobrze wychłodzony.
 
Posty: 2360
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostJanusz_P. | 04 Sie 2018, 13:24

Kurde takich buraków co oklejają teleskopy okleiną pseudo Karbonową trzeba piętnować i gonić bo psują tylko parametry sprzętu i przestrzegam wyszeckich jak jest taki wieśniacki tuning to lepiej omijać taki sprzęt z daleka i trzymać się z daleka od kłopotów ukrytych pod takimi foliami :arrow: :roll: :oops:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postendriu624 | 04 Sie 2018, 17:04

Janusz_P. napisał(a):Kurde takich buraków co oklejają teleskopy okleiną pseudo Karbonową trzeba piętnować i gonić bo psują tylko parametry sprzętu i przestrzegam wyszeckich jak jest taki wieśniacki tuning to lepiej omijać taki sprzęt z daleka i trzymać się z daleka od kłopotów ukrytych pod takimi foliami :arrow: :roll: :oops:

A jaka jest różnica cieplna tubusu wykonanego z Carbonu, od tubusu aluminiowego oklejonego folią. Bo coś mi się wydaje że tuba aluminiowa mimo folii lepiej odda ciepło od tuby zrobionej z Carbonu, bo jej głównym składnikiem oprócz włókna węglowego jest żywica.

Czy też powinniśmy unikać teleskopów wykonanych w tubach Carbonowych.

Ps.
Welur to dobry izolator ciepła, bo jego grubość to ok. 0.5 mm więc w MC lub SCT to faktycznie jest strzał w stopę,

Natomiast folia ma zaledwie 0.2 mm grubości , czyli tyle co warstwa lakieru proszkowego , więc nie powinno być tu znaczącej różnicy w oddawaniu ciepła .
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

PostJanusz_P. | 05 Sie 2018, 18:06

Welur w takim teleskopie to też krok do tyłu jeśli chodzi o chłodzenie wnętrza tuby a tuba węglowa to już totalne nieporozumienie ale jak to dumnie brzmi karbonowy tubus, :mrgreen: swego czasu najbardziej mnie rozbawiła wręcz debilna reklama Lidla w której jakiś totalny kretyn reklamował na fali hej tu słowa Karbon zestaw noży z Karbonowej stali czyli zwykłej, ordynarnej stali węglowej która normalnie rdzewieje a jełopy to łykały jak małpa kit zostawiając zawartość portfela w Lidlu i wychodząc z uśmiechem na ustach ze rdzewiejącym złomem kuchennym :arrow: :oops: :shock:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postantekboodzik | 05 Sie 2018, 18:24

Czyli nie działają wogóle te "oksydanty" do aluminium?

Btw. nóż ze stali węglowej (high carbon steel) ostrzy się dużo lepiej i prościej, niż nierdzewki, a podobno dania (warzywa) przygotowane z użyciem takich utensyliów kuchennych są smaczniejsze ()
Teleskop posiada się dla sztuki umiejętności posługiwania się nim.
 
Posty: 104
Rejestracja: 11 Cze 2018, 14:18

 

PostJanusz_P. | 05 Sie 2018, 18:29

No pewnie że smaczniejsze :arrow: :mrgreen: a skaleczenie zardzewiałym ostrzem po krojeniu krwistgo mięsa grozi tężcem :arrow: :shock:
Astropozdrówko Janusz P.

Fujinon 10x50, SCT 6 podręczny, SCT-14" HyperStar, EQ-6, Coronado 60, EOS-6D-mod i takie tam szkiełka do niego od 8 do 4000 mm plus lasery RGB do 2 W :-)
Awatar użytkownika
Założyciel i Patron Forum
 
Posty: 18278
Rejestracja: 12 Kwi 2005, 19:17
Miejscowość: 15 km na południe od Krakowa

Postmaciejwoloszka | 07 Wrz 2018, 09:29

endriu624 napisał(a):https://www.bing.com/videos/search?q=BIRCHWOOD+Casey+oksyda+do+aluminium&&view=detail&mid=1C242C921BBEFD55AA481C242C921BBEFD55AA48&&FORM=VRDGAR

Widzę że nie jest tak żle z tym czernieniem,


Takie powłoki nie są trwałe, są cieniutkie, miękkie i słabo się trzymają w przeciwieństwie do prawdziwej powłoki oksydowanej na aluminium. Prawdziwa oksyda nawet uodparnia przedmiot przed zadrapaniami, ponieważ jest bardzo twarda.


Gdzieś widziałem teleskopy z tubą wykonaną z kompozytu węglowego, reklamowane były, że nie trzeba przeostrzać wraz ze zmianą temperatury, ponieważ współcznnik rozszerzalności cieplnej takiego kompozytu jest bardzo mały (nie sprawdzałem czy to prawda).

Noże 'karbonowe' są polecane ze względu na trzymanie ostrości i 'agresję' cięcia. Żadnego noża z lidla bym nie polecił i w dodatku noże rdzewne potrafią zostawiać nieprzyjemny posmak metalu przy krojeniu kwaśnych produktów.
 
Posty: 17
Rejestracja: 17 Lis 2017, 21:30

 

Posttiger | 08 Wrz 2018, 00:51

Myślę, że ,,na zewnątrz" to tylko lakier proszkowy. Można póżniej ,,nadmuchać" loga np; ,, SHOTT- GLASS". Zapewnia on trwałość powłok lakieru i odpowiednią ich twardość. Trzeba tylko wyszukać profesjonalną lakiernię, gdzie dobiorą lakier, tak jak na samochodzie (prawie). Już bym dawno to zrobił z moim ED-120 ( są jeszcze rysy- poprzedni użytkownicy-pomimo, że spolerowałem tubę, jednak je trochę widać). Tylko cały czas zastanawiam się, czy nie ,,przerobić " celę na zsuwany odrośnik i szerszą rurę aby lepiej rozmieścić bafle. W takim ,,malowaniu" należy też bardzo szczelnie zabezpieczyć wnętrze tuby, a celę z obiektywem ( w wypadku SCT płytę korekcyjną i LG), koniecznie wykręcić- znacząc oczywiście ich wzajemne położenie. Co do SCT to zawsze dziwiły mnie ,,odblaski' na fotach wnętrza tuby. Czyżby one nie ,,masakrowały" kontrastu? Dziwiło mnie zawsze, czemu nie zastosowano większego przekroju w tym teleskopie, i nie zastosowano właśnie bafli? Widziałem tuby wyflocowane, pewnie też było to jakby ,,ogaceniem" tuby, i pogorszeniem czasu długości wychłodzenia. Ale czy kontrast znacząco wzrósł ?
ED-120, TS76EDPH, EQ-6R PRO, ASIair PRO, bino BP-Maxbright, SONY A7S, CANON 6 D, ASI-290 COLOR, NIKON 7X35 EX CF, MEADE 26 mm 5000S-para, ES 20 mm 70st.- para, NLV 6 mm-para, Barlowy ED 2xGSO, ED 3x GSO. IDAS LPS D-2
 
Posty: 2007
Rejestracja: 25 Gru 2009, 10:44

 

Postendriu624 | 08 Wrz 2018, 07:51

tiger napisał(a):Myślę, że ,,na zewnątrz" to tylko lakier proszkowy. Można póżniej ,,nadmuchać" loga np; ,, SHOTT- GLASS". Zapewnia on trwałość powłok lakieru i odpowiednią ich twardość. Trzeba tylko wyszukać profesjonalną lakiernię, gdzie dobiorą lakier, tak jak na samochodzie (prawie). Już bym dawno to zrobił z moim ED-120 ( są jeszcze rysy- poprzedni użytkownicy-pomimo, że spolerowałem tubę, jednak je trochę widać). Tylko cały czas zastanawiam się, czy nie ,,przerobić " celę na zsuwany odrośnik i szerszą rurę aby lepiej rozmieścić bafle. W takim ,,malowaniu" należy też bardzo szczelnie zabezpieczyć wnętrze tuby, a celę z obiektywem ( w wypadku SCT płytę korekcyjną i LG), koniecznie wykręcić- znacząc oczywiście ich wzajemne położenie. Co do SCT to zawsze dziwiły mnie ,,odblaski' na fotach wnętrza tuby. Czyżby one nie ,,masakrowały" kontrastu? Dziwiło mnie zawsze, czemu nie zastosowano większego przekroju w tym teleskopie, i nie zastosowano właśnie bafli? Widziałem tuby wyflocowane, pewnie też było to jakby ,,ogaceniem" tuby, i pogorszeniem czasu długości wychłodzenia. Ale czy kontrast znacząco wzrósł ?

Do malowania proszkowego trzeba zdemontować optykę, plastikowe elementy, itp. bo technologia malowania proszkowego wymaga wygrzania lakieru w piecu w temperaturze 200 st. tak więc lakier wyczerniający wnętrze tuby w takiej temperaturze również zostanie uszkodzony, czyli przy malowaniu proszkowym trzeba malować tubę wewnątrz i na zewnątrz.

http://www.koral-sc.eu/malowanie_proszkowe.php
SKYMAX 150 SW ; SKYMAX 127 SW ; Celestron 25x100 ; SkyGiude 15x70 ; OLIMPUS 8x40 DPS I
Nasadka bino lacerta
Awatar użytkownika
 
Posty: 4986
Rejestracja: 21 Sty 2009, 21:57
Miejscowość: Oświęcim

 

ATM

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 44 gości

AstroChat

Wejdź na chat