W coraz częstszych przypadkach łazik sam przejmie wyznaczanie sobie trasy, korzystając z potężnego systemu automatycznej nawigacji.
Ten ulepszony system o nazwie AutoNav tworzy mapy 3D terenu przed nami, identyfikuje zagrożenia i planuje trasę wokół wszelkich przeszkód
bez dodatkowych wskazówek ze strony kontrolerów z Ziemi.
Ma umiejętność zwaną "myśleniem podczas jazdy". Łazik "myśli" o dalszej jeździe, nawet wtedy gdy koła się kręcą.
Ta zdolność, w połączeniu z innymi ulepszeniami, może umożliwić Perseverance osiągnięcie maksymalnej prędkości 120 metrów na godzinę;
jego poprzednik, Curiosity, wyposażony we wcześniejszą wersję AutoNav, pokonuje około 20 metrów na godzinę.
W przeciwieństwie do swoich poprzedników, Perseverance może wykorzystywać jeden ze swoich komputerów tylko do nawigacji jazdy na powierzchni
podczas gdy jego główny komputer może poświęcić się wielu innym zadaniom.
Łazik okresowo rejestruje obrazy podczas ruchu, porównując jedną pozycję z drugą, aby sprawdzić, czy przesunął się o oczekiwaną odległość.
Wszytko to powoduje, że będzie w stanie dotrzeć do miejsc wyznaczanych przez naukowców znacznie szybciej.
Ponadto może wjechać w tak urozmaicony teren jaki kiedyś (innymi łazikami) omijano w trosce o uniknięcie awarii.
***
Na jednym ze zdjęć widzimy Panią Vandi Verma, inżynier, która pracuje w zespole sterującym łazikiem.
Nosi specjalne okulary 3D, aby łatwiej wykrywać elementy w terenie, których łazik powinien jednak unikać.
Filmiki:
https://youtu.be/lBluKAgu8e8https://youtu.be/t2gMaK003B8Siema
https://www.nasa.gov/feature/jpl/nasa-s ... -the-wheel