Czas się zmierzyć z montażem widłowym...

Postfjsdhfosdhfdhsfhsd | 30 Lis 2021, 21:25

Boo? Masz zakaz w umowie najmu?
Szybka weekendowa akcja i nikt nie zauważy :)

Ja planuję wylać fundament tak, że go prawie widać nie będzie - jedynie okrągłe
placki betonu o średnicy 10cm na poziomie ziemi (nie trawy). Widać tego nie będzie,
kosiarką można latać nad fundamentem...

Pewnie docelowo zlecę pospawanie "statywu" pasującego do fundamentu :)
fjsdhfosdhfdhsfhsd
 
Posty: 819
Rejestracja: 09 Paź 2021, 16:12
Miejscowość: Skawina, Kraków

 

PostVroobel | 30 Lis 2021, 21:27

Patrz jeden z wcześniejszych postów. Musiałbym wylewkę na cały ogród zamiast trawy zrobić: ja zmieniam miejsca.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 30 Lis 2021, 21:55

A teraz przedstawiam pana Urana. Warunki te same, zdjęty dokładnie pomiędzy M31 i M45. Delikatnie zaznacza się jego kolor, ale to może być autosugestia. :?
55x60s, ISO1600.
Zdjęcie zmiejszone do 80%, bo za duży był plik.

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: Uran_small.jpg


Edit.
Stack w DSS, po obróbce, nadal jednak krzywymi i poziomem, muszę usiąć do tego na spokojnie. Późnej wrzucę stack z Siril.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postfjsdhfosdhfdhsfhsd | 01 Gru 2021, 11:41

Mariusz Świętnicki napisał(a):...Ja swój posadziłem na trzech kolumnach betonowych,...


Jak masz napędzaną os Ra? Pytam o typ przekładni i rodzaj silnika.
Jeśli nie tajemnica :)
fjsdhfosdhfdhsfhsd
 
Posty: 819
Rejestracja: 09 Paź 2021, 16:12
Miejscowość: Skawina, Kraków

 

PostMariusz Świętnicki | 01 Gru 2021, 20:33

Dwie przekładnie ślimakowo - zębate, każda 1:100 napędzane silnikiem krokowym.
 
Posty: 205
Rejestracja: 11 Lut 2015, 20:51

 

Postfjsdhfosdhfdhsfhsd | 01 Gru 2021, 20:40

Dziękuję.
fjsdhfosdhfdhsfhsd
 
Posty: 819
Rejestracja: 09 Paź 2021, 16:12
Miejscowość: Skawina, Kraków

 

PostPiotr K. | 01 Gru 2021, 23:06

No dobra, pobawiłem się trochę materiałem z M31 :)

1. Zaskoczyłeś mnie tym, że wysłałeś fitsy - w przypadku DSLR-ów zwykle wysyła się rawy (.cr2, czy jakie tam jest rozszerzenie w C6D), żeby ten, kto ma coś przetestować, dostał jak najbardziej surowy materiał. Fitsy można sobie samemu wygenerować w Sirilu, jeśli jest potrzeba.

2. Od przeglądnięcia rawów w sofcie Canona Digital Photo Professional zwykle zaczynam podejście do obróbki. Zwykle też generuję jpgi (o ile nie mam ich od razu na karcie z aparatu), ale to osobny temat. No w każdym razie przeglądnięcie wywołanych rawów pozwala od razu wyłapać klatki z chmurami czy innymi przeszkadzajkami, sprawdzić poziom ekspozycji (pozycję histogramu) itp.

3. Jeśli możesz, podeślij chociaż jednego rawa z lightów. Ciekaw jestem jak to będzie wyglądać przy zaaplikowaniu balansu bieli ustawionego w aparacie (wbrew pozorom to jest ważne :) ). W sumie jeśli masz jeszcze cierpliwość, to może wrzuć same lighty w zipa, ale teraz jako rawy, bez żadnej konwersji. Jeśli balans kolorów przy 6900K wychodzi w dzień w miarę dobry, to na nocnych zdjęciach też powinno być OK.

3a - zaraz zaraz, chwila moment - piszesz, że na dziennych zdjęciach kolory są w miarę OK przy WB = 6900K, ale na nocnych wyłazi turkus. Ale czy nocne zdjęcia oglądałeś w jpgach, albo na podglądzie jako wywołane rawy? Czy raczej porównujesz dzienne jpgi z nocnymi stackami z DSS / Sirila?

4. Ten filtr IDAS - jaką on pełni rolę? Anti Light Pollution (ALP)? Czy raczej pomaga w wyciągnięciu detali mgławic? Sprawdziłem na szybko w Astroshopie, są różne rodzaje, nie wiem który masz (być może pisałeś...?).

5. Ale dobra, zakładając, że ten filtr pełni rolę ALP, czyli ma usuwać zaświetlenie nieba. Moja sugestia jest taka, żebyś go w ogóle przestał używać. Wg mojego rozumienia - filtrów ALP jest sens używać wtedy, gdy foci się szersze kadry, na których pojawia się gradient od LP (czyli np. jedna strona zdjęcia jest jaśniejsza przez LP od drugiej). Jeśli dodatkowo w kadrze jest jakiś spory obiekt, np. kawałek Drogi Mlecznej albo jakaś większa mgławica, to nie bardzo jest jak zastosować korektę tła (typu Background Extraction), bo nie ma gdzie postawić próbników. Wtedy filtr ALP może pomóc opanować gradient. Ale w Twoim przypadku, z niewielkim polem widzenia (Twój FOV jest niemal taki sam jak mój w Newtonie 150/750 z APS-C), stosowanie tego filtra wg mnie w ogóle nie ma sensu. Gradient od LP na tak małym FOV jest minimalny, a kolory są skaszanione przez filtr o wiele gorzej, niż przez LP. Sam fakt obecności LP na zdjęciu, o ile nie ma gradientu, nie jest niczym strasznym, i da się to bez problemu ogarnąć levelsami. Za to ogarnięcie kolorów z fotek z filtrem jest bardzo trudne - przynajmniej dla mnie :)

6. Wrzuciłem same lighty w DSS-a, zarejestrowałem je, sprawdziłem jaki mają score i ile gwiazd zostało wykrytych. Widać, że latały chmury, bo niektóre klatki są bardziej zamglone, inne mniej. Do stackowania wziąłem 30 najlepszych klatek, raz bez flatów, a raz z flatami. Zestackowałem metodą Average, czyli zwykła średnia, która daje najlepszy poziom sygnału, no i widać wszystkie hoty :)

6a - wg mnie jeśli zastosujesz dithering, to możesz sobie spokojnie dać spokój z darkami i biasami, szkoda migawki. I nie, to nie jest tak, że niedokładnie działający guiding zastąpi dithering. Dithering musi być w miarę losowy, a niedokładny guiding raczej jednak powoduje dryf w jakąś stronę, a nie totalnie losowe skoki raz tu, raz tam.

7. Wg mnie masz świetną matrycę :) Hotów trochę jest, ale za to szum jest minimalny, mimo tego, że fotki rzeczywiście mogłyby być jaśniejsze. Ale jak na zaledwie 30 klatek po 1 minucie każda, to jest rewelacyjnie! :) Wg mnie po wywaleniu filtra czas 60 sekund na ISO 1600 będzie w zupełności wystarczający, żeby złapać piękną M 31. Wywal ten filtr. Filtry to samo zuo ;) :mrgreen:

8. Wszystkie klatki, które przejrzałem, czyli głównie te pierwsze 30 najlepszych, wybranych przez DSS, mają pojechane gwiazdki w pionie. Na czuja powiedziałbym, że to dryf w Dec wynikający ze złego ustawienia na Polarną. Wyżej któryś z kolegów dobrze pisał, bodajże Franz - że jest coś takiego jak błąd stożka, i jeśli oś tuby nie jest idealnie równoległa do osi obrotu montażu, to idealne ustawienie na Polarną przy pomocy guidera i tak nie będzie idealne dla osi obrotu montażu (przynajmniej tak to rozumiem, choć przyznaję, że moja wyobraźnia przestrzenna jest niestety dość ograniczona :( Ja od zawsze używam do Polar Alignment wyłącznie lunetek biegunowych, i działa to znakomicie, tyle wiem na pewno :) ).

9. Jeszcze a'propos pojechanych gwiazdek - rozciągnąłem na wariata Twoją fotkę Urana (nota bene - zamiast przeskalowywać cały obrazek, w przypadku planet lepiej zrobić cropa na centrum kadru, żeby niepotrzebnie nie tracić rozdzielczości szczegółów - tak wiem, na Uranie i tak nie widać żadnych szczegółów :mrgreen: No ale wiadomo o co chodzi :) ), i zastanawia mnie, dlaczego nie widać spajków ani na planecie, ani na jasnych gwiazdach?? Przecież to jest Newton, powinny być piękne iksiki na co jaśniejszych gwiazdach. Kolimację pan sprawdzałeś...? Bo może od tego warto zacząć... :)

10. Dobra, teraz co do fotek M 31 - wstawiam dwie wersje, jedną bez flatów, same ligthy zestackowane średnią, i drugą z flatami, też zestackowane średnią (a flaty medianą). Widać, że flaty wprowadzają więcej szkody niż pożytku. Coś tam musiało nie pyknąć przy ich robieniu, coś się musiało zmieniać w torze optycznym, albo nie wiem co, no w każdym razie widać, że zastosowanie flatów pogarsza sprawę, dodaje dodatkowe pojaśnienia na obrazie, których absolutnie nie powinno być. Ogólnie zrobienie dobrych flatów nie jest wcale takim hop-siup prostym zadaniem, więc na razie bym się nimi nie przejmował. To winietowanie które się pojawia jest po pierwsze i tak bardzo małe jak na full frame, a po drugie prawdopodobnie da się je ogarnąć np. korektą tła w Sirilu, albo sztucznym flatem w GIMP-ie. Na razie nie próbowałem jeszcze wrzucać Twoich lightów w Sirila, tylko DSS i GIMP.

Dobra, to chyba tyle co mi na teraz przychodzi do głowy. Podsumowując - po pierwsze przestałbym używać tego filtra i skupił się na uzyskaniu w miarę dobrze naświetlonych zdjęć, po drugie sprawdziłbym kolimację teleskopu, po trzecie sprawdziłbym (np. animacją bez włączonego guidingu) po jak najlepszym ustawieniu na Polarną przy użyciu tej metody której używasz, jak się zachowuje montaż, czy jest jakiś dryf w Dec oraz czy RA lata na boki.

Aha, jeszcze co do tego co pisałeś odnośnie ustawienia aparatu (kadru) względem pionu-poziomu. Nieprecyzyjnie napisałem - chodzi mi o to, że mam aparat ustawiony w wyciągu / na montażu (w przypadku gdy focę obiektywem) tak, że kierunek na Gwiazdę Polarną jest zawsze na górze kadru. Czyli ruchy w osi RA przesuwają mi kadr lewo-prawo, a ruchy w Dec góra-dół. Jeśli w takim ustawieniu jakiś obiekt nie mieści się w kadrze, to tym gorzej dla obiektu ;) - w sensie że najwyżej zrobię mozaikę z dwóch zdjęć, ale nigdy nie obrócę aparatu. Dzięki temu mam coś w rodzaju standaryzacji - na moich zdjęciach obiekty są zorientowane zawsze tak samo, tak jak są na niebie, i dzięki temu łatwiej je prównywać. Tak jak z eksponatami w muzeum - każdy eksponat jest w takiej samej gablocie, mającej taki same wymiary jak reszta gablot itp., dzięki czemu można się skupić na różnicach między eksponatami. Choć muszę dodać, że do tej pory fociłem głównie Samyangiem 135 mm, głównie Messiery, więc problem pt. "obiekt nie mieści się w kadrze" nie istniał ;)

Aha nr 2 - co do Twojej radości, że mój EQ3-2 lata bardziej niż Twój ATM-owy montaż. Ale pamiętaj proszę, że ja moje animacje dla EQ3-2 robiłem BEZ guidingu, z napędem puszczonym totalnie na żywioł. Gdybym zrobił animacje z włączonym guidingiem, to efekt stania w miejscu byłby bardzo podobny do Twojego (in fact, total RMS mam zwykle na poziomie ok. 1,5 arcsec, choć zdarza mu się skoczyć i do 3 arcsec, od czasu do czasu).

Dobra, jeszcze foty, bo bym zapomniał z wrażenia ;) Mam nadzieję, że nie spodziewałeś się że wyciągnę z tego jakiegoś APOD-a :mrgreen: Moim celem było sprawdzenie, co się dzieje na klatkach, a nie uzyskanie jak najładniejszego obrazka. Oba zdjęcia rozciągnąłem w niemal identyczny sposób, tak żeby lepiej było widać różnice wynikające z zastosowania flatów. Zdjęcie z "30xF" w nazwie pliku jest tym z flatami. Wstawiam też tego rozciągnietego krzywymi Urana, na którym widać, że nie widać normalnych newtonowych spajków...

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: M31_30x60s_C6D-ISO1600.jpg

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: M31_30x60s_30xF_C6D-ISO1600.jpg

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: Uran_small-krzywe.jpg
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostPiotr K. | 02 Gru 2021, 10:13

Jeszcze a’propos flatów, bo mi się w trakcie snu włączyło myślenie ;) To, co widać na zdjęciu zestackowanym z flatami, to nadkorekcja (overcorrection) - rogi zdjęcia zostały rozjaśnione bardziej niż powinny. O ile dobrze rozumiem działanie flatów oznacza to, że na flatach rogi kadru są zbyt ciemne.

Ogólnie z flatami jest tak (o ile dobrze to rozumiem :) ), że ważny jest stosunek jasności najciemniejszych partii do najjaśniejszych. Żeby flaty dobrze zadziałały ten stosunek musi być taki sam i na flatach i na lightach, albo przynajmniej bardzo podobny. U Ciebie wygląda na to, że różnica w jasności między rogami a centrum kadru jest większa na flatach niż na lightach. Jeśli lighty masz słabo naświetlone (a masz - histogram wąziutki i mocno po lewej), a flaty dobrze naświetlone (histogram szeroki i bliski środka wykresu - ale dodam, że nie sprawdziłem tego wczoraj, zerknąłem tylko na flaty w DSS-ie), to być może różnica między najciemniejszymi i najjaśniejszymi rejonami kadru jest większa na flatach, niż na lightach. I z tego by wynikała nadkorekcja flatami.

Ja ogólnie z flatami miałem ostre jazdy, gdy fociłem Samyangiem 135 mm @ f/2,8, ciągle była zła korekcja, na dodatek w różnych kolorach. Dopiero gdy zacząłem robić flaty mniej-więcej w kolorze nieba, to trochę się to uspokoiło. A od czasu gdy przymykam Samyanga do f/5 to flaty przestały być potrzebne, bo winiety brak :) Natomiast w Newtonie 150/750 jak na razie wystarczają flaty strzelone z ekranu laptopa zaraz po sesji, ale to tylko wstępne wnioski, bo nie miałem jeszcze okazji focić tym Newtonem „na poważnie”, pod ciemnym niebem.

Przypomniałem też sobie jeszcze, że gdzieś czytałem, że flaty mogą powodować nadkorekcję, gdy nie skalibruje się ich biasami - ale to jest dłuższy temat. Zgłaszam tylko, że takie zjawisko może być istotne (a jak się wpisze w wyszukiwarce „flats overcorrection”, to sporo ciekawych wyników wyskakuje).

Ogólnie wydaje mi się, że flaty powinny mieć podobny poziom jasności jak lighty - czyli dla ciemnych lightów powinny być równie słabo naświetlone. Ale to tylko takie moje gdybanie. W praktyce na Newtonie tego nie przetestowałem, a na Samyangu nie działało (ale Samyang to inny sprzęt, z innymi problemami niż Newton; zwłaszcza mój Samyang :evil: ).

W skrócie - zarówno flaty, jak i lighty powinny być podobnie dobrze naświetlone, wtedy ta nadkorekcja nie powinna występować.
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostVroobel | 02 Gru 2021, 10:38

Piotrze K, powiem tak: wrzuciłeś mi w ciągu kilku dni tyle tematu do pracy, jak jeszcze nikt nigdy przedtem. :shock: ogromnie jestem wdzięczny, bo przynajmniej mam listę "to do". Zapewne wszystko to gdzieś mogę znaleźć w sieci, ale Ty podzieliłeś się swoim doświadczeniem wprost i to jest coś, co mnie nakręca. Nie jest pewnie jakąś wielką filozofią robić ładne (czytaj: przyzwoite) fotki DSów, mając fabryczny zestaw i podążając za tutorialami z YT. Ja jednak mam mnóstwo nierozwiązanych problemów z ATM i gubię się w tym gąszczu. Dlatego dzięki jeszcze raz. Nawet odpowiedzieć na Twoje posty nie da się z telefonu czekając w aucie na dziecko po szkole, do tego trzeba usiąść przy kompie z dwoma oknami: w jednym post, w drugim edytor.

Tak więc zajmie mi to jakiś czas, zanim odpowiem. A należy się kilka wyjaśnień. Pewne tematy wydawały się oczywiste po obejrzeniu poradników, ale jednak takie nie są.
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 02 Gru 2021, 11:18, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 02 Gru 2021, 10:49

Źle się wyraziłem. Każdy, kto pomógł mi wcześniej, podzielił się nie tylko wiedzą, ale też swoim doświadczeniem. Doceniam to.
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 07 Gru 2021, 11:44, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostPiotr K. | 02 Gru 2021, 12:02

Hehe, tą drugą część, o flatach, pisałem w samochodzie z telefonu, czekając na klienta :D

Vroobel napisał(a):Piotrze K, powiem tak: wrzuciłeś mi w ciągu kilku dni tyle tematu do pracy, jak jeszcze nikt nigdy przedtem. :shock: ogromnie jestem wdzięczny, (...) Dlatego dzięki jeszcze raz.

Nie ma za co :) Takie pomaganie uświadamia mi, jakie mam braki w wiedzy - np. wciąż, mimo, że przecież wiele razy o tym czytałem, nie potrafię tak na szybko i z pełną pewnością powiedzieć, jaki dokładnie rodzaj szumu jest na biasach. Muszę znowu do tego wrócić - dlatego pomaganie jest z obopólną korzyścią :)

Vroobel napisał(a):Nie jest pewnie jakąś wielką filozofią robić ładne (czytaj: przyzwoite) fotki DSów, mając fabryczny zestaw i podążając za tutorialami z YT.

Uuuu, panie :mrgreen: Zapewniam, że jest z tym masa problemów, zwłaszcza że bardzo rzadko się zdaża, żeby coś działało "straight out of the box" - zawsze są jakieś kombinacje, a to nieosiowość, a to złączka nie taka, a to kabel nie pasuje, a to soft nie widzi tego, co powinien widzieć, itp. itd. Cholery można dostać od tego głupiego hobby ;) (zwłaszcza w Polsce, gdzie wciąż nie ma pogody).

A tak serio, to po przegryzieniu się przez Twój wątek o montażu widłowym jestem pod ogromnym wrażeniem Twoich umiejętności inżynieryjno-technicznych. Ja bym sto razy wolał już kupić NEQ-6 i inne rozwiązania fabryczne, niż przebijać się przez taki stos różnych kłopotów i problemów :) Twój wątek uświadamia też, dlaczego montaże fabryczne, z dużym udźwigiem i nie wymagające guidingu, są tak masakrycznie drogie. Tak jak napisałeś gdzieś wcześniej - koszt materiałów i pracy, jakie włożyłeś w Twój montaż, już dawno przekroczył koszt montażu EQ-8 (chyba to było 8 :) ). W sumie to nie można powiedzieć, że Twoim hobby jest astronomia - Twoje hobby to głównie majsterkowanie przy sprzęcie służącym do astro :) Swoją drogą ciekaw jestem, co zrobisz, gdy już ogarniesz ten obecny montaż, i wszystko zacznie działać tak jak powinno. Wtedy przyjdzie pora na fotografowanie obiektów na niebie. Bardzo jestem ciekaw, czy będziesz fotografował kolejne obiekty tym samym montażem, przynajmniej przez kilka sezonów, czy może raczej pstrykniesz kilka podstawowych obiektów, zobaczysz, że wszystko działa - i zabierzesz się za budowanie większego montażu, na którym będzie można powiesić np. 12" :lol:

Aha, jeszcze co do podlinkowanego wcześniej tutoriala na YT z kanału Astrofarsography - wg mnie temu kolesiowi można zaufać, oglądałem jego tutoriale w GIMP-ie i są spoko. Sam się z nich uczę :)
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostVroobel | 02 Gru 2021, 14:04

Hej.

Co mi wypada powiedzieć? Praktycznie wszystko to prawda. :D

Ten montaż jest ostatni. Nie przewiduję budowy czegoś większego, bo w dużym mieście to nie ma sensu, bo mam ograniczone możliwości transportowo-widokowe, bo jest po prostu wystarczająco ciężki, szacuje całość po wyważeniu i z osprzętem na jakieś 115kg. Kolana już nie poradzą dźwigania większych ciężarów. Rozważam zrobienie rampy i wciąganie podstawy, klina i wideł do szopy na wózku. Trzeba dokończyć tematy praktyczno-estetyczne i cieszyć się czystą nauką astrofotografii (czytaj: główkowaniem, czemu guiding nie działa, jak należy itp. )

Mam kilka lat na przygotowanie dzieci do pozostania w domu na noc, wtedy będę mógł wybrać się pod ciemne niebo. Do tego czasu MUSZĘ nauczyć się pracować z tym, co jest, wliczając niebo i ograniczenia.

P.S.

Nie narzekaj proszę na pogodę w Polsce...
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostFranz | 02 Gru 2021, 16:18

Błąd stożka ma duże znaczenie ponieważ guiding musi stale nadrabiać za zmieniającą się pozycją śledzonej gwiazdy. Poza niepotrzebnymi korektami powodującymi drgania tuby zmienia się też z upływem czasu kadr, który przesuwa się w jakimś jednym określonym kierunku, powodując czasem na zestakowanych fotkach stały wzór od szumu. Zdjęcie wygląda jakby było przeczesane grzebieniem. Poza tym niekiedy jest duża zmiana kadru pomiędzy pierwszym i ostatnim zdjęciem z wielogodzinnej sesji. Im większa mechaniczna dokładność wykonania montażu oraz lunety tym większe jest prawdopodobieństwo, że zestaw fabryczny będzie wolny od tego błędu. Moim zdaniem przeciętny montaż EQ6 z przeciętną lunetą są za mało dokładne mechanicznie i trzeba ten błąd zminimalizować według instrukcji. W zasadzie przy idealnym zestawie i dokładnym ustawieniu do bieguna guiding powinien korygować wyłącznie błąd okresowy napędu tzw. PE. Niestety tak nie jest, nawet w najdroższych zestawach, ale im mniejsze błędy geometryczne tym łatwiejszy jest guiding.
Do tego wszystkiego dokłada się jeszcze atmosfera powodująca refrakcję i całkowita rezygnacja z guidingu jest niemożliwa. Zdarzają się tak złe warunki, że nic nie wychodzi pomimo pozornie dobrej "na oko" pogody. Wtedy trudno doszukać się konkretnej przyczyny nieudanych zdjęć. Już tak miewałem w praktyce.
Pozdrawiam
 
Posty: 979
Rejestracja: 17 Paź 2009, 04:24
Miejscowość: Zabrze, Brenna

 

PostFranz | 02 Gru 2021, 17:09

Stosowanie filtrów ma głęboki sens. Trzeba mieć odpowiednie filtry i odpowiedni sprzęt oraz umiejętności obróbki materiału. Poza tym niekiedy wiąże się to z wyjazdami pod lepsze niebo dla zebrania materiału dla koloru. Na przykład ma sens zbieranie materiału w Ha w gorszych miejskich warunkach a potem dozbieranie materiału lajt i RGB na wyjeździe albo fotografia wąskopasmowa w warunkach większego zaświetlenia. Wymaga to często wielu wyrzeczeń i umiejętności nie wspominając o pieniądzach. Są podwórka, na których niczego porządnego nie da się zrobić i nie pomoże filtr LP. Nie ma też filtrów na chmury i gazy samolotowe. Te ostatnie z roku na rok coraz bardziej degradują lub nawet uniemożliwiają astrofotografię na niejednym podwórku gdzie jeszcze 5 lat temu udawało się coś sfotografować. Niestety, będzie tylko gorzej.
Pozdrawiam
 
Posty: 979
Rejestracja: 17 Paź 2009, 04:24
Miejscowość: Zabrze, Brenna

 

PostPiotr K. | 02 Gru 2021, 17:23

Oczywiście zgadzam się, że filtry jako takie mają sens - czy to LRGB, czy wąskopasmowe, czy nawet ALP. Moje stwierdzenie, źe „filtry to samo zuo” to był żart :) Natomiast nadal uważam, że w przypadku pola widzenia zestawu kolegi Vroobel, oraz obiektu typu M31, który obecnie przebywa w nocy w rejonie zenitu, stosowanie filtra ALP nie ma sensu :) Ale jestem otwarty na ewentualne argumenty, zwłaszcza że osobiście filtra ALP nigdy nie używałem - nie widziałem takiej potrzeby (a fotografuję, jak na razie, wyłącznie niemodowanymi lustrzankami).
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostFranz | 02 Gru 2021, 18:00

http://astroexpo.pl/index.php?module=Ph ... _photo=262
Zawsze mi się podobało to zdjęcie M31 zrobione dawno temu dobrym sprzętem w dobrych warunkach i tylko 24 klatki Canonem 350d, za który dzisiaj nikt nie da 300 zł. Jest trochę szumu ale reszta jest bez zarzutu. Co znaczy dobre niebo.
Filtry ALP pozwolą wydłużyć czas naświetlania w gorszych warunkach i wydobyć więcej z tła.
Kolory, niestety zafałszowane trzeba podratować krótszym fotkami bez filtra oraz odpowiednią obróbką, co nie jest łatwe.
 
Posty: 979
Rejestracja: 17 Paź 2009, 04:24
Miejscowość: Zabrze, Brenna

 

PostVroobel | 03 Gru 2021, 17:47

Hej.

Przyszło mi do głowy takie coś:

Moja "flatownica" to ok. 30-cm okrągły plafon sufitowy LED z kołnierzem zapobiegającym wydostawanie się światła na zewnątrz, którego światło stłumione i uśrednione jest przez podwójną warstwę białej, bawełnianej koszulki. Muszę ustawić czas 1/1250s, żeby uzyskać rekomendowany histogram na poziomie 2/3-3/4 wykresu. Jednakże, jeśli tego światła jest nadal za dużo w stosunku do moich niedoświetlonych lightów, to może poeksperymentuję z czasem flatów, zjazdzajac aż do 1/4000s i sprawdzę, jak to wyjdzie np. w DSS, który wydawał się zrobić jaśniejszy plik wynikowy, niż Siril. Na szczęście aparat był zablokowany w wyciągu "równolegle" do osi tuby, więc mogę bez problemu powtórzyć to ustawienie.

Dobry pomysł?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostPiotr K. | 03 Gru 2021, 18:29

Spróbować zawsze można, nic to nie zaszkodzi. Aczkolwiek musisz sprawdzić, czy ten panel LED nie migocze - przy tak krótkim czasie może to być widoczne jako różna jasność kolejnych klatek flat, albo paski jaśniejsze i ciemniejsze w obrębie pojedynczych klatek. Możesz też eksperymentalnie strzelić kilka flatów dobrze naświetlonych, ale za każdym razem trochę obracając flatownicę, np. co 90* stopni. Potem wrzuć je wszystkie np. w GIMP-a, i sprawdź czy na każdym flacie zaświetlenie kadru jest takie samo. Moja flatownica DIY do Samyanga, którą sobie zrobiłem z folii elektroluminescencyjnej, okazała się nierówno świecić, i wyszło to dopiero, gdy ją zacząłem obracać.
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostVroobel | 03 Gru 2021, 19:45

Dzięki za sugestie. Zrobię testy później, mam trochę papierkowej roboty.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 04 Gru 2021, 14:30

Hej.

Poprawcie mnie, jeśli się mylę.

Błąd stożka wynika z rozbieżności pola guidera względem pola kamery głównej. Zatem jeśli za pomocą Ekos-owego platesolve ustawię Newtona idealnie na jakąś gwiazdę, a następnie skoryguje guider tak, żeby również był wycelowany idealnie w tą samą gwiazdę, to będzie oznaczało, że w ramach oceny wizualnej redukuję błąd stożka do akceptowalnego minimum? Bo muszę przyznać, jak pamiętam z podglądu w PHD2, że obraz z guidera był nieco przesunięty względem obrazu z Canona. Rozumiem też, że raz skorygowany guider nie ma prawa powiększać tego stożka, o ile nie ma luzów.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostPiotr K. | 04 Gru 2021, 14:38

Nie, błąd stożka to odchylenie osi teleskopu od osi RA. Obie osie powinny być równoległe do siebie. Reguluje się go tymi małymi śrubkami imbusowymi na dovetailach, które dociskają od spodu do podstawy obejm. Tu pierwszy z brzegu link po wpisaniu „cone error”:

https://www.cloudynights.com/articles/c ... dure-r2447

Natomiast pole widzenia guidera nie musi być idealnie zgrane z polem widzenia kamery (choć ja akurat mam idealnie zgrane, ale to dlatego, że używam guidera jako szukacza i do kadrowania).
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostVroobel | 04 Gru 2021, 14:42

I tego nie ogarnia mój prosty umysł: przecież oś OTA jest równoległa do osi Ra tylko jeden jedyny raz - kiedy jest wycelowana w biegun!
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 04 Gru 2021, 15:14

Czy ta procedura, opisana na wskazanej stronie, nie dotyczy przypadkiem wyłącznie montażu GEM? Jakoś wszyscy na CN są zapatrzeni wyłącznie w montaże niemieckie. :(

Nie rozumiem tego, nawet po przetłumaczeniu na polski translatorem Google.

Kiedy tuba ustawiona jest programem dokładnie w biegun, może się okazać, że patrzy lekko w górę lub w dół, lewo lub prawo i to należy skorygować, tak? No bo po takiej korekcji obrócenie tuby ze wschodu na zachód powinno dać jak najwęższy stożek, dobrze kombinuje? Posiłkuję się obrazkiem ze strony, a dokładnie strzałkami wskazującymi miejsca do zastosowania podkładek, bo przecież nie mam żadnych śrubek kalibracyjnych.

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: image001.jpg

Nie rozumiem tylko jak mam to zrobić kierując OTA na gwiazdę blisko równika i meridiana, czyli 90* w tył na moim montażu.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostPiotr K. | 04 Gru 2021, 15:24

Ale Twój montaż widłowy, jeśli ma klin paralaktyczny, JEST montażem German Equatorial Mount :mrgreen: Masz tak naprawdę montaż paralaktyczny - od azymutalnego różni się tylko tym, że oś obrotu zgadza się z osią obrotu Zieml, a nie z kierunkiem na zenit. Paralaktyk to montaż azymutalny odchylony od pionu.

Wracając - ma znaczenie, czy oś teleskopu rzeczywiście jest równoległa do osi RA, czy nie. Odchylenia w osi Dec to osobna sprawa.

To jest tak - gdy masz dobrze ustawiony montaż na biegun, to przy obracaniu montażem w osi RA linia prostopadła do osi obrotu lunetki biegunowej będzie kreśliła na niebie okrąg, dzieląc sferę niebieską na dwie równe połówki. To jedno z tzw. kół wielkich, pokrywające się z równikiem niebieskim.

Gdy masz oś teleskopu zgraną z osią RA, to po odchyleniu tuby o 90* w bok w osi deklinacji (czyli ustawieniu wartości deklinacji na 0*) punkt w który „patrzy” teleskop trafi w równik, i przy obrocie montażu w osi RA będzie kreślił na niebie też koło wielkie, pokrywające się z równikiem niebieskim. W takiej sytuacji wszystko gra.

Ale gdy oś teleskopu nie będzie dokładnie zgrana z osią RA, to wprawdzie po odchyleniu tuby o 90* też trafisz w równik niebieski (deklinacja 0*), ale gdy zaczniesz obracać montażem w RA, to okaże się, że koło wielkie zakreślane przez punkt patrzenia teleskopu jest pod pewnym kątem do równika niebieskiego. Będzie się z nim przecinać w dwóch przeciwległych punktach, ale poza nimi już nie. To spowoduje, że obraz w polu widzenia teleskopu będzie dryfował w górę lub w dół, zależnie w jaki punkt koła wielkiego zakreślonego przez teleskop patrzymy. Ten dryf będzie mógł być korygowany przez guiding w deklinacji - ale pojawi się dodatkowa rotacja pola, o której pisał Franz.

EDIT - przyznam szczerze, że nie czytałem dokładnie tego tekstu, który podlinkowałem. Poprzestałem tylko na początkowej definicji, która zgadza się z tym co sam pamiętałem :)

Ogólnie - na Twoim miejscu na razie nie przejmowałbym się błędem stożka. Podstawowa sprawa to ogarnięcie kolimacji oraz uzyskanie prawidłowo naświetlonych lightów przy najbliższej sesji.

Wrzuciłem wczoraj wieczorem Twój materiał w Sirila, stackowałem bez flatów i innych klatek kalibracyjnych, bo chciałem sprawdzić czy da się usunąć winietę programowo. Wywaliłem tylko ręcznie wszystkie lighty podejrzane o zamglenia / zachmurzenia. Niestety poległem, nic sensownego nie udało mi się uzyskać. Wg mnie to jest zbyt słaby materiał, nie warto się nad nim męczyć np. dorabiając ciemniejsze flaty. Chyba że dla rozrywki, z braku pogody i/lub innych zajęć...
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostVroobel | 04 Gru 2021, 15:40

No dobra, ciężko to zwizualizować, ale przez mgłę widzę, że to ma sens. Zatem w moim przypadku - zakładając, że wyjściowa pozycja "home" to OTA wycelowane w biegun - korekcja powinna polegać na przesunięciu wlotu tuby lekko w lewo lub w prawo. Wartość tego przesunięcia powinna być dobrana eksperymentalnie na podstawie serii testów.

Tylko co njapierw?

Postaram się kupić 6 płytek chodnikowych 40x40cm (3x2), na więcej komfortu nie mogę sobie pozwolić i nie chodzi o pieniądze.

Wypoziomuję idealnie zestaw, kiedy wszystkie elementy będą na swoich miejscach.

Idealnie ustawię montaż na biegun za pomocą Ekos lub SharpCap, jeden kit.

Zweryfikuje kolimację moim super-duper zestawem ;)

Dopiero wtedy mogę pomyśleć o błędzie stożka, ale czy to ma być pierwsza czynność? Trochę się to komplikuje, ale powoli zaczynam to ogarniać.

Czy mam się posłużyć jakimś softem i kamerą główną, czy okularem i oceną wizualną?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości

AstroChat

Wejdź na chat