NGC 1499 Sh2-220 - Kalifornia SHO, ascetyczna kolorystycznie

PostHerbert_West | 30 Lis 2021, 12:52

Cześć.
Do tej pory rozpychałem się wyłącznie na astropolis ale ponieważ wyprodukowałem wreszcie coś, z czego jestem dość zadowolony, postanowiłem także pospamować na pozostałych forach. Dla mnie był to wymarzony kadr i jednocześnie pierwsza technicznie w miarę udana astrofotka.

Wiem, że kolorystyka kontrowersyjna- przez trudną do niezauważenia niewielką obecność koloru :-) Ale jest to celowe i wynika z powodów estetycznych a nie technicznych i ostatnich wizualnych inspiracji (Diuna, między innymi). Ponadto, zauważyłem, że moje oko zwraca o wiele większą uwagę na kontrasty, kształty i głębię wielu struktur na obrazach mono. Chciałem więc osiągnąć ten efekt tutaj, zachowując jednak daleko posuniętą delikatność. Ponadto, robocza, prosta kombinacja SHO, rozciągnięta byle jak i delikatnie skontrowana krzywymi dała mi niemalże monochromatyczną paletę, która jednak mi się spodobała. Podobna więc jest w tej wersji, jednakże nasycenie jest nieco podniesione a rejony bogate w Sii mają nieco podbity czerwony (maska + krzywe). Być może pokuszę się o wersję bardziej nasyconą i kolorową kiedyś.

Sprzęt:
TS65Q APO kwadruplet, 65/420, SW EQ6 Pro, ASI1600MMP, Baader Oiii, SII, Ha, EFW, EAF, ASIAir, guiding: lunetka 50/240 i ASI120M mini.

Materiał:
Zebrane w ciągu 4 nocy, niecały miesiąc temu. Łącznie chyba ze 26 godzin, mniej więcej po równo H, S i O. Częściowo zbierane przy Księżycu blisko pełni. O zbierałem możliwe bez udziału Księżyca. Z H i S jestem zadowolony, jednak z O już nie. Chciałbym mieć dwa razy więcej O, przede wszystkim. Jest go tam niewiele, jednakże chmura Oiii jest bardzo rozległa. Oczywiście flaty, darki i dark flaty.

Obróbka w PIX (po angielsku, bo notatki prowadzę w języku natywnym Pixa)

Preprocessing:
•WBPP: Calibration, CosmeticCorrection, Registration (Drizzle Data for Ha)
•NormalizeScaleGradient for S and O, ImageIntegration
•DrizzleIntegration for Ha (scale: 2x, Drop Shrink: 0.7)

Luminance:
•DynamicCrop
•DynamicBackgroundExtraction
•very slight TGV denoise and MMT denoise (except for the 1st wavelet layer) with masks
•Deconvolution in three steps; first step with StarMask for the largest stars only, second with StarMask expanded to medium-sized stars, third step with the same mask; no LUM mask used, just proper Global Dark and Global Light settings; stopped and backtracked a little when some slight artifacts started to appear on bright nebulosity edges
•StarXterminator to remove stars for the next step.
•MMT sharpening for the small-scale structures (wavelet layers 2 and 3, Dyadic scale), no noise reduction step
•PixelMath to put stars back in
•Rescale 50%.

SHO
•Rescale preprocessed Ha by 50%
•MureDenoise with custom settings on Sii and Oii; strongly decreased amount and iteration count at 20.
•DynamicCrop
•DynamicBackgroundExtraction
•Gentle TGV denoise and MMT denoise on S and O (except for the 1st wavelet layer) with masks.
•LRGB
•LRGBCombination with Ha from the "Luminance" step as L, R=Sii, G=Ha (from the "SHO"), B=Oiii
•SCNR (removed 100% green, deliberately)
•HistogramTransformation without masks, in three steps, used only the Midtones slider; left slider untouched to preserve background as the luminance and chromatic noise was quite fine; contrast later adjusted with some ExpotentialTransformation and Curves.
•Two iterations of ExpotentialTransformation with PiP to finish the stretch
•Curves: saturation boost
•StarXterminator: remove stars
•Curves: slight R and B tweaks on the separate stars image
•Curves, starless picture: very slight RGBK adjustment
•Curves with masks made from Sii data, Oiii data and extracted LUM, properly stretched and contrast boosted: saturation tweaks and colors.
•Tiny bit of LocalHistogramEqualization on 16 and 32 kernel sizes, 1.1 contrast and 1.0 ammount.
•PixelMath to put the stars back in
•EzStarReduction (1 iteration)
•A very small ammount of DarkStructureEnhance scrip
•Save as PNG.
•Resize

Jeżeli zdjęcie wydaje się za ciemne to rozjaśnijcie ekrany :-) Robiłem na monitorze z dobrym pokyciem sRGB, który jest dość jasny.
Oczywiście bardzo proszę o wszelkie uwagi punktujące zady i walety zdjecia- są dla mnie bardzo cenne. Zwłaszcza te dotyczące wad. Nie obrażam się i z góry za nie dziękuję

Miłego oglądania.

PS - zauważyłem, że duży resize i kompresja na tym forum zjadają sporo drobiazgów. Tutaj link do wersji full-res: https://1drv.ms/u/s!AjNBHKkQrQLmhLRRX_Q9Hlpv5_Ua9Q?e=FFGTYg

NGC 1499 Sh2-220 - Kalifornia SHO, ascetyczna kolorystycznie: VERSION-1.png


NGC 1499 Sh2-220 - Kalifornia SHO, ascetyczna kolorystycznie: VERSION-1-STARLESS.png
Awatar użytkownika
 
Posty: 71
Rejestracja: 25 Sie 2020, 13:53
Miejscowość: Nowa Słupia

 

PostJaLe | 30 Lis 2021, 17:03

Mnie się podoba :D
Ale ja mam raczej subtelny gust ;)

Do ideału pozostaje kwestia obróbki kilku jasnych gwiazdek, tak by były bez obwódek.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7070
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

PostHerbert_West | 30 Lis 2021, 17:10

JaLe napisał(a):Mnie się podoba :D
Ale ja mam raczej subtelny gust ;)

Do ideału pozostaje kwestia obróbki kilku jasnych gwiazdek, tak by były bez obwódek.


Dziękuję bardzo.

Odnośnie gwiazd: Te problemy to głównie konsekwencja horroru, który miałem w paśmie Oiii (Baader Oiii i halo o średnicy lat świetlnych, rozciapane gwiazdy). Dekonwolucja Luminancji, która obejmowała także dekonwolucję gwiazd, z wyjątkiem kilkunastu największych, w większości problem opanowała.
Zastanawiałem się czy również tych największych nie poddać dekonwolucji, bo małe gwiazdy bardzo, bardzo na tym zyskały, ale algorytm te duże dość dziwnie traktował. Ściągał ładnie energię do środka i robił dystrybucję a'la Moffat, czyli bliżej ideału, ale pozostawiał jasny dysk (nie było to typowe halo), który mi się nie podobał. Choć byc może byłby to poprawniejszy kształt. Postanowiłem więc zostawić gaussowską dystrybucję na tych największych, maskując je podczas dekonwolucji i później ściągnąć je do przyzwoitych rozmiarów redukcją.
Awatar użytkownika
 
Posty: 71
Rejestracja: 25 Sie 2020, 13:53
Miejscowość: Nowa Słupia

 

Postblackdragon4 | 04 Gru 2021, 16:56

Bardzo ładne, subtelne i z klasą.. :) szczególnie kolorystycznie delikatnie przez co można zwrócić uwagę na delikatne szczegóły, chyba się mi już przejadła wersja oczojebnie czerwona :D
 
Posty: 177
Rejestracja: 12 Maj 2019, 10:42
Miejscowość: Pyzdry

 

PostHerbert_West | 04 Gru 2021, 19:17

Dzięki :-)
Awatar użytkownika
 
Posty: 71
Rejestracja: 25 Sie 2020, 13:53
Miejscowość: Nowa Słupia

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 156 gości

AstroChat

Wejdź na chat