Ciągle zła korekcja flatami w Samyangu 135 mm :(

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

PostPiotr K. | 20 Lis 2022, 12:04

Wciąż mam problem z materiałem strzelanym ostatnio Samyangiem 135 mm. Czego bym nie robił - wychodzi mi zła korekcja flatami. W kanale zielonym jest nadkorekcja (jaśniejsze rogi zdjęcia), w kanale czerwonym - "niedokorekcja" (podkorekcja?), czyli jaśniejsze jest centrum kadru. Kanał niebieski wydaje się w miarę OK w całym kadrze. W efekcie powstaje taki potworek jak na załączonym zrzucie ekranu (stack z DSS wrzucony w Sirila, tryb podglądu zmieniony na Histogram, czyli ekstremalne rozciągnięcie; na podglądzie Autostretch jest bardzo podobnie, więc ten efekt jest widoczny także przy mniej agresywnym rozciąganiu).

Metodyka:

- Focę Canonem 1100D mod z założonym filtrem CLS SVBONY Clip, Samyang przymknięty do f/4, ISO 1600. Przy f/4 normalnie (bez filtra) nie muszę robić flatów, bo winietowania w zasadzie nie ma, ale filtr dodaje swoje artefakty w tle i flaty są konieczne.

- Flaty robię z tabletu przyciemnionego na minimum, kolor ekranu ustawiony tak, żeby na ustawieniu balansu bieli Daylight kolor na zdjęciu wychodził mniej-więcej szary.

- Czas ekspozycji dobrany tak, żeby górka histogramu flatów była w tym samym miejscu, co górka histogramu na lightach (ale gdy dam inne czasy ekspozycji, to jest dokładnie to samo, bez żadnej różnicy).

- Do tego pełna kalibracja - darki na tym samym ISO i czasie co lighty, flaty, flatdarki na tym samym ISO i czasie co flaty, biasy na tym samym ISO co reszta.

- Stackowanie w DSS - Sigma Kappa clipping dla lightów, Per channel background calibration, a flaty, flatdarki, darki i biasy stackowane medianą.

Czyli teoretycznie wszystko by the book - a wciąż wychodzi kaszana :( Próbowałem na szybko machnąć stackowanie też w Sirilu, dając tylko lighty, flaty i biasy (liczba klatek pośrednich przy pełnej kalibracji będzie taka, że zapcha mi się cały dysk i będzie się to mieliło latami), ale wychodzi identycznie, czyli kicha :(

Ktoś ma jakiś pomysł? Jakie wy klatki kalibracyjne stosujecie, gdy flatujecie materiał z Samyanga, i jakimi algorytmami to stackujecie?
Ciągle zła korekcja flatami w Samyangu 135 mm :(: nadkorekcja-Samyang.jpg
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2869
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostSebastian Ś. | 20 Lis 2022, 14:13

Jakie masz czasy light? Możliwe, że masz po prostu za słabe tło (za krótki czas) winieta nie przebija się przez szum na tyle, żeby pasowała z winieta z flata i jest nadkorekcja.

Tak naprawdę balans flata i czas nie maja wg mnie znaczenia o ile wszystkie kanały mieszczą się w środkowej części histogramu i nie ma żadnego ucięcia po żadnej stronie. To i tak jest uśrednianie na poziomie stackowania, wiec najważniejsze jest żeby równo naświetlić kanały tak żeby żaden nie był odcięty.

Próbowałeś bez darka? Może być nadkorekcja flata też jak dark ma light leak. Dla pewności zrobiłbym bez darków i flat darków na próbę. Po co robisz dark dla Canona? Nie ma sensu, dodajesz szum.

Najbardziej podejrzewam leak na darku.
 
Posty: 2361
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostPiotr K. | 20 Lis 2022, 14:27

Pisałem już wcześniej, mój Canon ma banding, który najefektywniej schodzi mi po darkach. Wolę trochę więcej szumu, niż kolorowe plamy wprowadzane przez Sirila po Banding Reduction.

Dane we flatach nie są przycięte, mam zestawy F+FD od środka histogramu aż do lewej, czyli to co pokazałem, i wszystko wychodzi tak samo. Więc potwierdzam - czas flata nie ma większego znaczenia, tak długo jak wszystkie trzy górki (R G i B) są w zakresie liniowej odpowiedzi sensora.

Nie mam light leaks, na wizjerze aparatu zawsze jest założona zaślepka, z boku też nic nie leci, osłona przeciwsłoneczna Samyanga jest wyflokowana. Raczej wiem co robię ;)
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2869
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostSebastian Ś. | 20 Lis 2022, 14:33

No to jest już wszystko dobrze ;)

Ale uważasz, że nie ma leaka czy sprawdziłeś to po ADU? I czy sprawdzałeś stack bez darków na tym materiale?

EDIT; A no i sky flat lepiej robić dla wykluczenia problemow z oświetleniem nierównomiernym w całym spektrum, tym bardziej, że to nie Aurora i robisz z filtrem. Bardziej jest to istotne przy narrowband ale do sprawdzenia.

EDIT2: Żebyś nie myślał, że sobie tak mówię bez sensu ;) żeby coś pisać. To jest bardzo częstą przyczyną nadkorekcja flata. Szczególnie w nieszczelnych Canonach i ich diodach. Tu matematyka:
Ciągle zła korekcja flatami w Samyangu 135 mm :(: Screenshot_20221120_145837.jpg


EDIT3: Po co Ci biasy jak masz darki i flatdarki?
 
Posty: 2361
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostPiotr K. | 20 Lis 2022, 20:00

Sebastian Ś. napisał(a):No to jest już wszystko dobrze ;)

Hehe, słuszna uwaga ;) Gdybym w 100% wiedział, co robię, to bym nie zakładał niniejszego tematu :)

Sebastian Ś. napisał(a):Ale uważasz, że nie ma leaka czy sprawdziłeś to po ADU?

Może najpierw doprecyzujmy, co obaj rozumiemy pod tym pojęciem. Ja je rozumiem jako wpadanie niechcianego światła do wnętrza aparatu, przez jakieś nieszczelności w obudowie, gniazdach wtyczek itp. Na jednym z moich zdjęć coś, co biorę za leaka wygląda jak skośne, jaśniejsze czerwonawe paski wychodzące z prawej strony kadru, mniej-więcej w połowie wysokości:
Ciągle zła korekcja flatami w Samyangu 135 mm :(: Autosave-150x60s-small.jpg

Nic podobnego nie widzę ani na darkach używanych teraz, ani na rozciągniętym stacku, podlinkowanym w pierwszym poście. Rozumiem, że takie dodatkowe niechciane światło może zaburzyć kalibrację, jest to oczywiste. Ale raczej bym się spodziewał, że leak będzie miał formę podłużnych pasków, tak jak biegną promienie światła z jakiegoś źródła poza aparatem. Na moim stacku mamy coś, co wygląda jak winieta, tylko różnokolorowa, więc raczej nie podejrzewam, żeby leak miał taki kształt. Albo żeby równomiernie rozjaśnił cały kadr na darku. Ale pewności nie mam, bo moje doświadczenie z leakami na szczęście jest znikome :)

Sebastian Ś. napisał(a):I czy sprawdzałeś stack bez darków na tym materiale?

Jeszcze nie.

Sebastian Ś. napisał(a):EDIT; A no i sky flat lepiej robić dla wykluczenia problemow z oświetleniem nierównomiernym w całym spektrum, tym bardziej, że to nie Aurora i robisz z filtrem. Bardziej jest to istotne przy narrowband ale do sprawdzenia.

Sky flaty oczywiście robiłem nieraz - ale za każdym razem efekty miałem słabe. Albo jest za jasno, przez co czasy otwarcia migawki są bardzo krótkie, i cień lusterka aparatu powoduje pociemnienie części kadru, albo tkanina koszulki jest nierównomierna, w sensie na flacie są jaśniejsze i ciemniejsze plamy. Dlatego staram się nie robić skyflatów, bo wg mnie są zbyt nieprzewidywalne i kłopotliwe. A co do IR czy UV lecących z nieba, a nie lecących z ekranu tabletu - OK, rozumiem tą różnicę, ale przecież tysiące ludzi robi flaty używając ekranów tabletów, laptopów, czy podświetlanych desek do rysowania, i jakoś nikt nie ma problemu z nadkorekcją (albo się nie przyznają ;) ).

Sebastian Ś. napisał(a):EDIT2: Żebyś nie myślał, że sobie tak mówię bez sensu ;) żeby coś pisać. To jest bardzo częstą przyczyną nadkorekcja flata. Szczególnie w nieszczelnych Canonach i ich diodach.

Jak częstą? Konkretnie, są jakieś dane? Bo ja o tym słyszę po raz pierwszy, a grzebię w temacie flatów od lat, bo mój Samyang od zawsze sprawia podobne problemy z nadkorekcją. To co się często spotyka na forach to sugestie, żeby używać biasów razem z flatami. O świetle z innych częstotliwości niż pasmo widzialne, zaburzającym flaty, czytam teraz po raz pierwszy. Nie twierdzę, że nie ma to wpływu, pewnie może mieć, i zawsze warto o tym pamiętać. Ale widzę taką sugestię po raz pierwszy.

Sebastian Ś. napisał(a):Tu matematyka:

No fajnie, obliczenia i w ogóle. A są jakieś przykłady, pokazujące w praktyce darki zaburzone light leakiem, i ich wpływ na kalibrację flatami? Przypuszczam, że są, bo nie jest to jakieś niemożliwe do osiągnięcia zjawisko - ale ciekaw jestem, czy wyglądają tak, jak te moje kolorowe winety, a nie tak jak ma moim zdjęciu z promieniami światła bijącymi z prawej strony kadru.

Sebastian Ś. napisał(a):EDIT3: Po co Ci biasy jak masz darki i flatdarki?

Opieram się na instrukcji do Deep Sky Stackera:

http://deepskystacker.free.fr/english/t ... ionProcess

Jako pełną kalibrację autorzy zalecają użycie wszystkich rodzajów klatek kalibracyjnych. Nie upieram się przy takim rozwiązaniu, tym bardziej, że bias jest już zawarty w darkach (zresztą w lightach i we flatach też), więc odejmowanie go może być zbędnym etapem, który nic nie zmienia. Co więcej, zwykle w ogóle nie robię klatek kalibracyjnych - mój Samyang przymknięty do f/4 nie daje już winiety, a dithering załatwia mi hot piksele. Ale założenie filtra CLS spowodowało pojawienie się artefaktów w tle, które da się usunąć chyba tylko flatami. I flaty dobrze na te artefakty działają - na stacku zostaje tylko ta cholerna kolorowa winieta, a samych artefaktów nie ma.

Ogólnie wcale się nie upieram przy używaniu takich czy innych klatek kalibracyjnych, bo im ich mniej, tym mniej roboty, i tym mniejszy wplyw w poziom szumu na zdjęciu. Ale gdy pojawił się problem z kalibracją flatami to zrobiłem wszystkie rodzaje klatek kalibracyjnych, i kombinuję - może coś zadziała. Fajnie by też było zrozumieć, dlaczego to coś zadziałało, albo dlaczego nie działa - stąd niniejszy wątek w tym dziale :)
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2869
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostSebastian Ś. | 20 Lis 2022, 20:11

Chodzi o taki leak którego "ocznie" nie zauważysz na darku, tym bardziej na light, tylko podwyższa ADU. Wybacz nie prowadzę statystyk jak GUS, ale czytałem kilka takich tematów poza PL i poprawa leaka lub z innego powodu złego darka była rozwiązaniem.

Jeszcze nie.

To spróbuj, to jest pierwszą rzecz która bym zrobił po takim stacku. Zrób wszystkie możliwe poprawne kombinacje i będzie już nad czym myśleć.

Co do tego czy ludzie robią flaty ekranami i innymi nierówno świecowymi flatownicami to prawda. Nie raz się udaje. A ile jest tematów, że flat nie wyszedł w Google? Tak mniej, więcej proporcjonalnie do osób które mają akurat źle flaty i są tego świadome i na tyle z pechową kombinacja, że akurat z danym filtrem to nie działa, bo na przykład ekran nie świeci w pełnym paśmie filtra.

Co do biasow to nadgorliwość gorsza od faszyzmu ;) nie ma sensu dodawać kolejnych klatek potencjalnie problematycznych. Swoją drogą pytanie inne po co robisz w takim razie dark flaty? Masz takie długie czasy, że szum termiczny ma znaczenie?
 
Posty: 2361
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostPiotr K. | 20 Lis 2022, 20:22

Sebastian Ś. napisał(a):Swoją drogą pytanie inne po co robisz w takim razie dark flaty? Masz takie długie czasy, że szum termiczny ma znaczenie?

Zrobiłem wszystkie rodzaje, żeby sprawdzić co zadziała. Tak jak piszesz, różnymi kombinacjami, wszystkimi możliwymi. To nie jest moja ustalona, wyryta w kamieniu na zawsze metodyka, tylko zestaw narzędzi do eksperymentów. Lepiej mieć więcej i nie użyć, niż nie mieć i się nie dowiedzieć, że coś mogło zadziałać.
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2869
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostSebastian Ś. | 20 Lis 2022, 20:52

Dobre podejście. Ja oczywiście nie twierdzę, że któraś z moich teorii jest całkowicie prawdziwa, może żadna, ale coś, musi w końcu zadziałać nie może to byc przypadek niemożliwy ;) Do tego zakładając że wszystko robisz dobrze, a na to wygląda to właśnie najprawdopodobniej jakiś czynnik niezależny (dark jest głównym podejrzanym, ewentualnie ten bias z darkflatem razem). Z czynników zależnych to tak widzę tylko flatownice na ten moment.
 
Posty: 2361
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

PostPiotr K. | 20 Lis 2022, 22:16

Sebastian Ś. napisał(a):(dark jest głównym podejrzanym, ewentualnie ten bias z darkflatem razem). Z czynników zależnych to tak widzę tylko flatownice na ten moment.

Flatownicę kupiłem ostatnio porządną, firmy Lacerta, ale jeszcze muszę ją doposażyć w sterownik umożliwiający stosowanie długich czasów.
Dobra, mamy to - poniżej stack na szybko, średnią, żeby był najwyższy możliwy SNR, tylko lighty, darki i flaty:
Ciągle zła korekcja flatami w Samyangu 135 mm :(: Autosave-stretch.jpg

Wszystko się ładnie kalibruje, a ten gradient, który został, to albo po tablecie, albo od LP. Uff :D
Dzięki za wszystkie komentarze! :)
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2869
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostSebastian Ś. | 20 Lis 2022, 23:09

Cieszę się, że się udało rozwiązać problem! :) Dark-flaty, też nie są dodane?

Takie LP od jednej strony kadru, więc wszystko gra.
 
Posty: 2361
Rejestracja: 02 Wrz 2016, 17:11

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości

AstroChat

Wejdź na chat