Sony a7s VS Sony A7sII - test na nocnym niebie

Sprzęt, obróbka, dyskusje, porady

Kristoffer | 28 Paź 2024, 00:35

Dla tych których interesuje nagrywanie nocnego nieba w możliwie jak najlepszej jakości i dostępnych cenach, test dwóch aparat Sony A7s - jak sie okazuje każdy ma plusy i minusy:

https://youtu.be/to0NjIt9PHs

* dodatkowe informacje pod nagraniem...
Załączniki
Sony a7s VS Sony A7sII - test na nocnym niebie: vs2.jpg
 
Posty: 391
Rejestracja: 25 Lip 2021, 22:48

midimariusz | 28 Paź 2024, 21:24

Ostatnio zmodowalem A7s i obraz jest jeszcze lepszy.
Przydałby się dorzucić najnowszą trzecią odsłonę tego aparatu do porównania.
Synta 12", komplet ES-ów 30; 14; TS HR 7mm; filtry Lumicon 2" OIII, Polaryzacyjny.
DSC, Lornetki 10X50 20X80 TS 25X100

Awatar użytkownika
 
Posty: 827
Rejestracja: 20 Lut 2006, 22:27
Miejscowość: Czerwona Woda k. Zgorzelca

Kristoffer | 29 Paź 2024, 01:30

midimariusz: czyli zrobiłeś full spectrum? Na pewno trzeci A7S chciałbym przetestować, ale cena jak narazie przeraża :) Z filmików na youtube jednak może wynikać że będzie o trochę jaśniejszy nawet niż Sony a7s
 
Posty: 391
Rejestracja: 25 Lip 2021, 22:48

Kristoffer | 29 Paź 2024, 09:17

Pierwsze na świecie wideo ujęcia w kolorze przy przysłonie 1/25 i przy takiej jasności (= dzięki specjalnej soczewce przebijającej typowe reduktory ogniskowej) i w jakości 4K.
Ignorancja działu "astro-wideo" związanego z próbami nagrywania nieba w kolorze przez teleskop, w naturalnym tempie bez zwolnionej migawki (czyli przy przysłonie minimalnie 1/25), wraz z krytyką że "to nie ma sensu" i "po co to?" - została w pełni wykorzystana do wypełnienia tej brakującej astro-luki ;) Jest to dopiero test na mniejszym teleskopie.... - z końcem tygodnia jeśli pogoda dopisze, na testy na niemal 2x większym: Bresser-ze 203/800:

https://youtu.be/4kyscVP6a2I
Załączniki
Sony a7s VS Sony A7sII - test na nocnym niebie: gwiazdy.jpg
 
Posty: 391
Rejestracja: 25 Lip 2021, 22:48

dexter77 | 29 Paź 2024, 12:16

Używam już prawie rok a7sII do nagrywania nocnego nieba, jedyny mankament jaki widzę to tzw. "amp glow" na wysokich ISO- objawia się mocnym fioletem przy lewej krawędzi. Całe szczęście łatwo to usunąć w post produkcji. Model A7sIII tej przypadłości już nie ma.

Co do rejestracji w 4k - finalnie i tak wszystko leci na platformy społecznościowe, a biorąc pod uwagę kompresję przy eksporcie video, a dalej jeszcze upload np. na YT to najmniejsza strata jakości jest przy nagrywaniu FullHD - przynajmniej takie mam wnioski. Dlatego też zrezygnowałem z nagrywania w 4k.

Tutaj kilka plików z aparatu, ogólnie jestem zadowolony:

https://youtu.be/kXHqFR2lHoI?si=FcO5xd3qXHU46yIb
APM 10x50 ED | APM 16x70 ED | Benro MACH3 TMA37AL + S6
szeptykosmosu.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 369
Rejestracja: 19 Maj 2007, 17:11

dexter77 | 29 Paź 2024, 12:23

Kristoffer napisał(a):Dla tych których interesuje nagrywanie nocnego nieba w możliwie jak najlepszej jakości i dostępnych cenach, test dwóch aparat Sony A7s - jak sie okazuje każdy ma plusy i minusy:

https://youtu.be/to0NjIt9PHs

* dodatkowe informacje pod nagraniem...


Co rozumiesz przez stwierdzenie "oferuje nieco szersze pole widzenia"? Bo chyba nie chodzi tutaj o dosłowne pole? Obraz w a7s masz jaśniejszy, bo body gorzej radzi sobie m.in. z szumami (pomijam dostępność i ustawienia profili itp. itd.). Pisanie, że a7sII jest "ciemniejszy" jest kompletnie pozbawione sensu, co to niby ma oznaczać?
Załączniki
Sony a7s VS Sony A7sII - test na nocnym niebie: Zrzut ekranu 2024-10-29 112118.png
APM 10x50 ED | APM 16x70 ED | Benro MACH3 TMA37AL + S6
szeptykosmosu.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 369
Rejestracja: 19 Maj 2007, 17:11

JaLe | 29 Paź 2024, 18:18

Nie wiem czy przeoczyłem, ale nie zauważyłem jak z ISO. To kluczowa informacja i przydałoby się ją podać precyzyjnie.
Domyślam się ze było tożsame dla obu aparatów.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7300
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

Kristoffer | 29 Paź 2024, 18:21

Dexter77: Fajne nagrania robisz, dzięki za link :)

Jeśli chodzi o większą ciemność Sony a7s, w sumie chyba masz racje że szumy robią swoje w Sony a7s i przez nie jest jakby jaśniej. Swoją role też odgrywają te wizjery, bo w Sony a7s widać właśnie jakoś jaśniej i przyjemniej niebo i gwiazdy, oraz jakby "szerzej" niż w Sony a7sII, ale podejrzewam że jest to przez to że wizjer Sony a7s lepiej pokazuje jakość FULL HD niż 4K gdzie wszystko jest spakowane i jakby "pomniejszone".

Jeśli chodzi o przeróbke na komputerze to używam programu Shotcut, tam jest możliwość zgrywania w 4K praktycznie niemal bez strat jakości, do tego program łączy pliki różnych formatów. Najczęściej stosuje te ustawienia jak widać poniżej.

Wypróbuj takie ustawienia w swoim Sony a7sII: Strefa twórcza: Deep/Głęboki +2,+3,+3, balans bieli: świetlówka -1 (ciepła biała) - robiłem dużo testów i te ustawienia stosunkowo chyba najlepiej w nich oddawały nocne niebo.

JaLe: ISO było ustawione tak samo w obu aparatach, nawet balans bieli - musze zrobić test porównawczy jasności mgławicy na M42 obu aparatów - w Bresserze 203/800, bo jakby nie było odcień nieba jest też odmienny przy tych samych nastawieniach w obu aparatach i on też mógł spowodować jaśniejszy widok w wizjerze Sony a7s. Na nagraniach Galaktyki w Andromedzie też widać że jest ona jakby "przytłumiona" na jasności w 4K, no ale właśnie pewnie o te piksele tu chodzi.
Załączniki
Sony a7s VS Sony A7sII - test na nocnym niebie: shotcut.jpg
 
Posty: 391
Rejestracja: 25 Lip 2021, 22:48

midimariusz | 29 Paź 2024, 19:35

Jak będę na obserwacjach to nakręcę dla porownania film tych samych obiektów przy tym samym ISO 256 000.
Podaj listę obiektów bo rozpoznałem tylko M13 i M31

Jaki masz teleskop?
Synta 12", komplet ES-ów 30; 14; TS HR 7mm; filtry Lumicon 2" OIII, Polaryzacyjny.
DSC, Lornetki 10X50 20X80 TS 25X100

Awatar użytkownika
 
Posty: 827
Rejestracja: 20 Lut 2006, 22:27
Miejscowość: Czerwona Woda k. Zgorzelca

JaLe | 30 Paź 2024, 08:28

Kristoffer napisał(a):Dexter77: Fajne nagrania robisz, dzięki za link :)

JaLe: ISO było ustawione tak samo w obu aparatach, nawet balans bieli - musze zrobić test porównawczy jasności mgławicy na M42 obu aparatów - w Bresserze 203/800, bo jakby nie było odcień nieba jest też odmienny przy tych samych nastawieniach w obu aparatach i on też mógł spowodować jaśniejszy widok w wizjerze Sony a7s. Na nagraniach Galaktyki w Andromedzie też widać że jest ona jakby "przytłumiona" na jasności w 4K, no ale właśnie pewnie o te piksele tu chodzi.

Ale wizjer jest tez elektroniczny, więc to porównanie też jest średnie.
Najlepiej porównywać zarejestrowany obraz i skoro filmowałeś w A7s HD to w drugim też tak powinieneś.
Awatar użytkownika
 
Posty: 7300
Rejestracja: 09 Wrz 2005, 21:13
Miejscowość: małopolska

Kristoffer | 30 Paź 2024, 18:39

JaLE: wizjer jednak dużo robi dla obserwacji bezpośrednich, porównując wizjery Sony a7s i Sony a7sII to w Sony a7sII widok przy obiektywie 50mm jest dla mnie gorszy niż w Sony a7s. Z tego powodu odstawiłem dwójke wczoraj i wolałem przeglądać niebo jedynką :) no ale nagrania na komputerze to jednak jakościowo dwójka jest lepsza - wiadomo.

Midimariusz: z testów mi wyszło że najlepsze iso to 160.000=204.000 przy ciemnym niebie i obiektywach 50mm i 135mm, później już widoczny robi sie szum. Na początku nagrania jest widok na Cefeusza - w centrum, po M13 jest zbiorowisko gwiazd niedaleko gwiazdy Sadr w gwiazdozbiorze Łabędzia. Używałem teleskopu Bresser 102/460 "rozjaśnionego" soczewką wymontowaną z pewnego obiektywu kamery, stąd przebijającą rozjaśnieniem/redukcją ogniskowej typowe reduktory ogniskowej 0,5x które są w sprzedaży
 
Posty: 391
Rejestracja: 25 Lip 2021, 22:48

midimariusz | 30 Paź 2024, 20:44

Czyli jak podepnę obiektyw 200mm to powinno być podobnie z ogniskową?
Synta 12", komplet ES-ów 30; 14; TS HR 7mm; filtry Lumicon 2" OIII, Polaryzacyjny.
DSC, Lornetki 10X50 20X80 TS 25X100

Awatar użytkownika
 
Posty: 827
Rejestracja: 20 Lut 2006, 22:27
Miejscowość: Czerwona Woda k. Zgorzelca

dexter77 | 31 Paź 2024, 12:32

Kristoffer napisał(a):Dexter77: Fajne nagrania robisz, dzięki za link :)
Jeśli chodzi o przeróbke na komputerze to używam programu Shotcut, tam jest możliwość zgrywania w 4K praktycznie niemal bez strat jakości, do tego program łączy pliki różnych formatów. Najczęściej stosuje te ustawienia jak widać poniżej.


Nie chodzi o import do softu, ale o późniejszy eksport i kompresje YT ;)

ps. używam davinci resolve
APM 10x50 ED | APM 16x70 ED | Benro MACH3 TMA37AL + S6
szeptykosmosu.pl
Awatar użytkownika
 
Posty: 369
Rejestracja: 19 Maj 2007, 17:11

Kristoffer | 01 Lis 2024, 07:52

Midimariusz: tak mniej wiecej, tyle że wtedy musiałbyś mieć 200 mm o jasności okolo 2,5. Dziś ponagrywałem dwoma aparatami mgławice w Orionie, więc zrobie później porównanie. Pozytywnie zaskoczył mnie też Jowisz na nagraniach z Sony a7SII - takiej jakości się nie spodziewałem:

https://www.youtube.com/watch?v=oO1YwEHbEFY

Dexter77: Tak, youtube masakruje jakość ale zauważyłem że jak się tam wrzuca nagrania w jakości 4K to już mniejsze jest pogorszenie jakości niż gdy się zamieszcza nagrania w FULL HD, przez co nagrania takie z Sony a7s przerabiałem w Shotcut na 4K, aby jakość była zbliżona do oryginału w FULL HD.

O Twoim programie jeszcze nie słyszałem, a jest darmowy do ściągnięcia? :)

Poniżej jako ciekawosta mój "wynalazek": do bino z barlowem 2x, dodałem telekonwerter Panorama MC 2x (pośrodku, jeden z najlepszych jakie testowalem, bo najjaśniejszy) z adapterami z prawej i lewej, a uzyskany widok Jowisza oraz planet, przy uzyskanym powiększeniu 4x (- poza powiększeniem okularów Bresser 26mm) był po prostu mega - praktycznie niemal tak duży i ze szczegółami analogicznymi jak na powyższym nagraniu. Polecam taką kombinacje z barlowem i bino - poniżej przykładowe zdjęcie w jakim powiększeniu powstał przy tym połączeniu, widok Jowisza przez jeden z okularów:
Załączniki
Sony a7s VS Sony A7sII - test na nocnym niebie: okular.JPG
Sony a7s VS Sony A7sII - test na nocnym niebie: telekonwerter.JPG
 
Posty: 391
Rejestracja: 25 Lip 2021, 22:48

Kristoffer | 01 Lis 2024, 15:36

Poniżej nagranie różnic między Sony a7s a Sony a7sII, na przykładzie mgławicy M42:

https://youtu.be/arjrHdR9sjw

- rejestracja obiektu takiego jak mgławica, przez oba aparaty wypadła bardzo podobnie - przy ciemniejszym ISO niemal bez różnic w 2 części nagrania. Mamy tu zoom cyfrowy 2x aby lepiej było widać co się dzieje z cyfrowym szumem na powiększeniach. Sony a7sII lepiej więc sobie radzi z szumami na wyższych ISO, ale na niższych wypada tu bardzo podobnie do "jedynki" - Sony a7s. Nagrania wykonane przez teleskop Bresser 203/800 z dwu calowym reduktorem ogniskowej 0,5x, umieszczonym w adapterze blisko matrycy. Gwiazdy są troche "rozjechane" bo nagrywałem je pod kątem przez zamknięte okno. Poniżej klatki z nagrania.

Dodaje jeszcze przykład jak widac przez Sony a7sII mgławice planetarne M57 i M27:

https://youtu.be/5nEKmOyXJt0
Załączniki
Sony a7s VS Sony A7sII - test na nocnym niebie: 2 sonyy.jpg
 
Posty: 391
Rejestracja: 25 Lip 2021, 22:48

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość