Czas się zmierzyć z montażem widłowym...

PostVroobel | 13 Lis 2021, 22:14

Hej!

Dziś mam w planie rozkmnienie współpracy Canona z Ekosem. Jest co robić. Korzystając z tego, że skrzyneczka daje się postawić ładnie na ziemi razem z kamerą, mogę w ciepełku spędzić kilka godzin na tej czynności. Ale zanim to zacznę, chcę podzielić się pewnym ciekawym małym sukcesem. Docenią go dłubacze i niepokorni nonkonformiści, natomiast Astromaniacy lubiący komfort i przetarte ścieżki mogą sobie odpuścić czytanie. :D

Mój syn okupuje mój laptop z matrycą HD. Mam drugiego lapka z matrycą 1366x768. W tej rozdzielczości Ekos jest bardzo niekomfortowy, okna nachodzą na siebie. Skalowanie FullHD do tej natywnej rozdzielczości to udręka. Zacząłem więc szukać możliwości podłączenia Maliny wprost do monitora. Kabel HDMI ciągnący się od skrzynki to nieporozumienie, bo właśnie ograniczyłem ilość kabli do 3. No więc szukam bezprzewodowego transmitera i receivera HDMI. Są, znalazlem, ale cena zabija: 150£. I nagle znalazłem najtańsze rozwiązanie. Na plecach monitora HD wieszam inne RPi, może być 3 B+ (robi u mnie za print server), potrzebuję tylko kabel HDMI i zasilacz. No i klawiaturę i mysz.

Każde RPi ma w standardzie server VNC, z czego korzystałem na laptopie. Na Malinie klienckiej trzeba zainstalować VNC Viewer i to wszystko. Odpowiednia konfiguracja pozwala na odpalenie full screen w FullHD i wszystko jest tak płynne, że laptop może się iść wstydzić! :shock: I to wszystko w sieci lokalnej hotspot'a na moim telefonie, która to sieć jest dokładnie tak samo skonfigurowana, jak sieć domowa. Dzięki temu trick'owi moje urządzenia mają tylko jedną konfigurację i kiedy na zewnątrz lub w terenie nie łapią mojej sieci WiFi, włączam hotspot. Zabawki dzieci również tak pracują, np. w aucie.

Oto dwa obrazki: okienko klienta VNC i full screen.
Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: IMG_20211113_183427__01__01.jpg

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: IMG_20211113_201000__01.jpg
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 14 Lis 2021, 13:42

Przypadkiem wpadł mi w ręce taki oto obrazek guide z ASIAir Pro.
Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: sml_gallery_338821_14600_3157.jpg
sml_gallery_338821_14600_3157.jpg (25.35 KiB) Obejrzany 6314 razy

To jest jakiś żart, co? :?: Pewnie to zależy od montażu, ale czy to ma szanse dać w efekcie punktowe gwiazdy?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 15 Lis 2021, 14:32

Hej.

Dalsze ciekawostki z pracy z Ekos'em.

Tak wygląda nazwa pliku po wpisaniu treści w polu Prefix, ponadto dane są również w nagłówku pliku (EXIF), odpowiednio dla każdego rodzaju klatek:
Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: IMG_20211114_191357__01_copy_4561x2090.jpg


A to testowy Flat w formacie FITS zrobiony z pomocą mojej ATM flatownicy i dwóch warstw białej bawełnianej koszulki. Plik odpowiednio przyciemniony i z podkręconym kontrastem. Widoczne winietowanie pewnie pochodzi z CC. Aparat ładnie sobie radzi z zielenią filtra ALP.
Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: IMG_20211115_092532__01.jpg


Ciekawostką jest, że Ekos może dobrać parametry klatek Flat automatycznie, ale jeszcze nie wiem, jak to zrobić.

Natknąłem się na coś dziwnego, ale może to normalne zachowanie. Kiedy body jest ustawione w tryb Bulb, to Ekos pozwala zrobić zdjęcia min. 1/10s. A kiedy jest tryb Manual, to wycisnąć można nawet 1/4000, co jest dobre dla Bias i Flat. Moja flatownica narazie nie ma ściemniania, więc muszę robić Flaty z czasem 1/1000. Histogram jest w każdym razie jak należy.

Myślę, że ten oparty na INDI system jest mocno niedoceniony na naszym polskim podwórku (choć mogę się mylić). Jak się uporam ze wszystkim na tyle, by płynnie przechodzić przez sesję od początku do końca, to postaram się zrobić jakiś prosty tutorial. Żeby to obsłużyć, potrzebny jest wydatek rzędu 350zł na najnowsze Raspberry Pi 4 8GB (może być mniej RAM), albo nawet żaden, bo może działać na PC, który może gdzieś Wam zalega.

Najwyraźniej jest to idealny system (obok AstroEQ na Windows, ale i tak dodatkowo APT jest potrzebne lub coś innego) do przerabianych montaży. Może się zdarzyć, że wymieniacie silniki na inne, zwiększając np. precyzję, wtedy chyba oryginalny firmware montażu nie będzie działać.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 22 Lis 2021, 11:53

Hej.

Niebiosa (nomen omen) okazały się wczoraj łaskawe. Praktycznie 11h przy teleskopie, od 16 do 1 w nocy, plus rozkładanie i pakowanie. Ale nie nazwałbym tego sukcesem.

To było pierwsze wyprowadzenie rumaka po malowaniu, po złożeniu skrzynki i rearanżacji kabli, choć to jeszcze nie koniec.

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: IMG_20211121_155415.jpg

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: IMG_20211121_165717.jpg


Ten garb faktycznie wygląda dziwnie, ale chyba nie mam wyboru. Spełnia swoją funkcję. Zwolennicy przeciwwagi mogą zacząć się uśmiechać: przekładnia nie daje rady tego obsłużyć. Musiałem opaskami kablowymi przymocować te dwa 30mm x 600mm pręty alu po drugiej stronie tuby, żeby GoTo stało się możliwe. Mam już pomysł, jak to ogarnąć. To doświadczenie było cenne.

Choć bardzo się staram i uparcie dążę do rozpracowania Ekos'a, to jednak temu pakietowi trochę brakuje do doskonałości. Nie jestem jedyny z tym wnioskiem. Ale to jest czyjaś dobrowolna, niepłatna robota, więc nie mam prawa narzekać. Ekos wywala się zdecydowanie za często, głównie przy wywoływaniu astrometrii na podstawie plików FITS z Canona, ale sam z siebie również i jest to strata czasu bliska połowy czasu "sesji". Zdążyłem nawet zrobić Malinie full upgrade, jednak niewiele to dało. Trzeba będzie nad tym usiąść.

Udało mi się okiełznać autofocus z Canonem, choć focuser nie zawsze aktywuje się od razu i nie wiem, z czego to wynika.

Coraz lepiej sobie radzę z PHD2, choć zastanawiam się, czy jest w ogóle możliwe zejście poniżej +/-1", jeśli precyzja mojego prowadzenia to właśnie 1"... W planie "na już" mam zakup dwóch silników 400-krokowych (0.9*) i zwiększenie ilości mikrokrokow z 64 do 128, co łącznie zwiększy precyzję czterokrotnie.

Sprawdziłem mój Baader MPCC, wygląda na to, że działa, choć zaliczyłem naprawdę drobne rozjechanie przy lewej krawędzi klatki. Poza tym nie ma porównania względem pracy bez CC. Jest winieta, ale jest też flatownica, więc się nie przejmuję.

Zebrałem też inne cenne doświadczenie bujając się z bezprzewodowym połączeniem z RPi. Odłączanie się Maliny od hotspot'a mojego telefonu i łączenie z siecią domową powoduje niepotrzebną stratę czasu. Kolejna rzecz do przemyslenia.

Zrobiłem kilka zdjęć M81 i M82, bez klatek kalibracyjnych, później je wrzucę.
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 23 Lis 2021, 23:00, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 23 Lis 2021, 13:39

Hej.

Chciałbym, poprosić astrofotografów focących na typowych montażach, o opinię, czy przy precyzji 1" na mikrokrok tak punktowe gwiazdki są wystarczająco punktowe. Ujęcie czysto techniczne, bez aspiracji estetycznych.

Dodam, że to 8 x 60s (ISO1600) z udziałem PHD2 przy wahaniu sięgającym miejscami +/-2", ale głównie około +/-1".
Załączniki
Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: M81_M82 - NoComa.jpg
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 23 Lis 2021, 22:59

Hej.

Poprawę komfortu pracy zacząłem od najprostszego problemu: zwiększenie zasięgu domowej sieci WiFi i uwolnienie się od hotspot'u. Zdałem sobie sprawę tamtej nocy, że nie mogę nawet iść do domu zdrzemnąć się godzinę, biorąc telefon i nastawiając budzik, bo zerwę połączenie Maliny-klienta (ew. laptopa) z Maliną-Astroberry. Spośród kilku możliwych rozwiązań wybrałem to:

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: IMG_20211123_193827__01.jpg


Sprawdziłem poziom sygnału mojej sieci w ogrodzie zarówno dla 2.4GHz, jak i dla 5GHz, nastepnie skonfigurowałem urządzenie, które do istniejących nazw sieci (SSID) dodało rozszerzenie "_EXT".

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: WiFi_EXT.jpg


Jak widać na ekarnie aplikacji WiFi Analyzer, poziom sieci 2.4GHz wzrósł z -70dB do -51dB, czyli o 19dB, natomiast dla 5GHz poziom wzrósł z -81dB do -56dB, czyli o 25dB. Dla nieobeznanych w dB sygnału WiFi: wzrost posiomu sygnału o 3dB oznacza wzrost dwukrotny, wzrost o 6dB to wzrost czterokrotny. Moc sygnału spada w kwadracie odległości, więc jeśli odbiornik znajduje się 2x dalej, to sygnał jest słabszy o 6dB. Tak więc 19dB to jakby 8x dalej, a 25dB to jakby 16x dalej. Odległość zmieniła mi się niewiele, ale dwa grube, ceglane mury robią swoje.

Urządzenie znajdzie się na oknie kuchni za każdym razem, kiedy sieć będzie potrzebna na zewnątrz. To powinno rozwiązać problem i właściwie nie ma przeciwwskazań, żeby sobie kontrolować sesję z domu, jak już wszystkie problemy rozwiążę. Po zalogowaniu do tej nowej sieci, telefon widzi wszystkie urządzenia w domu podłączone do oryginalnej sieci, zarówno w 2.4GHz, jak i w 5GHz (aplikacja Fing).

Następne będą silniki 400 kroków, czyli 0.9*, dla poprawy precyzji prowadzenia i - mam nadzieję - guidingu.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postfjsdhfosdhfdhsfhsd | 26 Lis 2021, 19:05

Trochę się pogubiłem już w tym wątku ;)

- Oprogramowanie to OneStep?
- Płytka główna/ procesor to Mega2560?
- drivery silników krokowych to "przemysłowe" 1/128 kroku?

Pytam bo takie klamoty mam w nadmiarze ;) i co mi szkodzi spróbować :)

Sterować chciałbym PCtem z Win i APT pewnie - Linuxa nie znam i nie chcę znać ;)

Potrzebuję:
- wspomagania ustawienia na gwiazdę Polarną,
- napędu całości i GoTo,
- może guidingu.
fjsdhfosdhfdhsfhsd
 
Posty: 819
Rejestracja: 09 Paź 2021, 16:12
Miejscowość: Skawina, Kraków

 

PostVroobel | 26 Lis 2021, 19:36

No wiesz, 10 stron wątku, można się pogubić. :lol:

OnStep, ale nie Arduino Mega. Nawet nie wiem, czy Arduino by to obsłużyło.

Ja poszedłem w płytę custom'owych drukarek 3D: MKS Gen-L v2.1, ale to i tak jest pochodną Arduino Mega z jego powolnością, bo to tylko 8-bitowy kontroler. Na stronie OnStep znajdziesz inne rozwiązania, 32-botowe i szybkie. Mnie koniec końców ta prędkość pasuje, bo mam dużą bezwładność.

Przemysłowe drivery, owszem, max 128 mikrokroków, ale wczoraj widziałem na ebay 256.

Windows + APT obsługuje to bez problemu, choć mam wrażenie, że Ekos jest bardziej wypasiony. Możesz spróbować zainstalować Ekos na Windows, ja nie próbowałem.

Wszystko, czego potrzebujesz, obsłużysz. Będzie to jednak działać jako klon Meade LX200, a nie Sky-Watcher.

Wybierając platformę z oferty OnStep, patrz na ilość obsługiwanych driverów: płyta MKS może ich obsłużyć max 5.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 26 Lis 2021, 20:09

Niepotrzebnie demonizujesz tego "Linuxa". Owszem, Astroberry to Linux, na nim jest ładne, podobne do Windowsa, srodowisko, a ja - choć Linux i Unix jest mi bliski - z wiersza poleceń korzystam TAM tylko, kiedy muszę puścić ping na jakies inne urządzenie, jak np. router, lub kiedy raz na kilka miesięcy robię update+upgrade (taki Windows Update na Linuxie). Więc może zbędna panika?

Jest jeszcze inna, podobna astro-dytrubucja: StellarMate, a może jest ich więcej.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostKrzysztof z Bagien | 27 Lis 2021, 02:43

Vroobel napisał(a):Spośród kilku możliwych rozwiązań wybrałem to:

IMG_20211123_193827__01.jpg




Używałem kiedyś tego (dokładnie ten model) wynalazku do zwiększenia zasięgu sieci w domu - i szczerze mówiąc działało to słabo; jest z tym taki problem, że po jakimś czasie urządzenie się "zapycha" i efektywnie przestaje działać: tzn. niby połączenie jest, ale tak praktycznie nic nie przechodzi, w końcu połączenie całkiem się zrywa i nie można nawet dostać się do ustawień urządzenia i trzeba je ręcznie zresetować (i nie było reguły - czasem działało to z tydzień, a czasem się zamulało po kilku godzinach). Nawet ustawiłem to w końcu tak, żeby się codziennie o 5 rano restartował, ale wiele to nie zmieniło. Trochę lepiej to działało na kablu, ale też szału nie było.
Nie wiem, może jak nie będzie za dużego obciążenia, to jakoś sobie poradzi, a może masz jakiś bardziej udany egzemplarz, ale generalnie to o czym piszę to powszechna przypadłość RE200.

Skończyło się tak, że kupiłem za parę złotych używany router D-Linka i wymieniłem mu firmware na taki, który umożliwia mu pracę jako bezprzewodowy repeater i działało to sto razy lepiej. Czyli po prostu działało :)
Jestem odpadem atomowym.
Awatar użytkownika
 
Posty: 279
Rejestracja: 17 Wrz 2017, 05:31
Miejscowość: Łódź

Postfjsdhfosdhfdhsfhsd | 27 Lis 2021, 07:07

Vroobel napisał(a):No wiesz, 10 stron wątku, można się pogubić. :lol:

OnStep, ale nie Arduino Mega. Nawet nie wiem, czy Arduino by to obsłużyło.

Ja poszedłem w płytę custom'owych drukarek 3D: MKS Gen-L v2.1, ale to i tak jest pochodną Arduino Mega z jego powolnością, bo to tylko 8-bitowy kontroler. Na stronie OnStep znajdziesz inne rozwiązania, 32-botowe i szybkie. Mnie koniec końców ta prędkość pasuje, bo mam dużą bezwładność....


Nie wiem co z tą prędkością ;) Mega 2560 ma zegar 16MHz, generuje impulsy Step/Dir
z częstotliwością do 8Mhz - całkowicie sprzętowo, bez zakłóceń programowych.
Do obliczeń potrzebna jest żadna moc w tym wypadku...

Jak patrzę na tą płytkę do drukarki to jest to 100% Arduino Mega 2560 plus nawalone
podstawek pod małe drivery krokówek i kilka tranzystorów załączających zasilanie do
większych odbiorników typu grzałka...

Przy teleskopie silników krokowych przyda się max cztery - czwarty do obracania aparatu ew.

Spróbuję zaprogramować kontroler i podpiąć jakiś silnik, zobaczę czy będzie się kręcić ;)
fjsdhfosdhfdhsfhsd
 
Posty: 819
Rejestracja: 09 Paź 2021, 16:12
Miejscowość: Skawina, Kraków

 

PostVroobel | 27 Lis 2021, 10:40

Krzysztof z Bagien napisał(a):
Vroobel napisał(a):Spośród kilku możliwych rozwiązań wybrałem to:

IMG_20211123_193827__01.jpg




Używałem kiedyś tego (dokładnie ten model) wynalazku do zwiększenia zasięgu sieci w domu - i szczerze mówiąc działało to słabo; jest z tym taki problem, że po jakimś czasie urządzenie się "zapycha" i efektywnie przestaje działać: tzn. niby połączenie jest, ale tak praktycznie nic nie przechodzi, w końcu połączenie całkiem się zrywa i nie można nawet dostać się do ustawień urządzenia i trzeba je ręcznie zresetować (i nie było reguły - czasem działało to z tydzień, a czasem się zamulało po kilku godzinach)...


Dzieki, postaram się o tym pamiętać, jak będę gubił link. Ale moje rozwiązanie ma dwie zalety: będę to używać wyłącznie w czasie pracy w ogrodzie (nie tylko astro-sesja), bo będzie tylko wtedy załączane i będą z tego korzystać max 3 urzadzenia: Astroberry server, Astroberry klient (lub laptop) i mój telefon (choć niekoniecznie, bo mam 160GB szybkiej sieci mobilnej). Żadnemu innemu urządzeniu nie dodam tej sieci do listy.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 27 Lis 2021, 11:10

fjsdhfosdhfdhsfhsd napisał(a):Nie wiem co z tą prędkością ;) Mega 2560 ma zegar 16MHz, generuje impulsy Step/Dir
z częstotliwością do 8Mhz - całkowicie sprzętowo, bez zakłóceń programowych.
Do obliczeń potrzebna jest żadna moc w tym wypadku...

Jak patrzę na tą płytkę do drukarki to jest to 100% Arduino Mega 2560 plus nawalone
podstawek pod małe drivery krokówek i kilka tranzystorów załączających zasilanie do
większych odbiorników typu grzałka...

Przy teleskopie silników krokowych przyda się max cztery - czwarty do obracania aparatu ew.

Spróbuję zaprogramować kontroler i podpiąć jakiś silnik, zobaczę czy będzie się kręcić ;)


Nie watpię, że Arduino daje rade obsłużyć silniki. Chodzi o prędkość GoTo, nie o samo prowadzenie. Na Mega i MKS nie wyjdę w GoTo poza 3*/s z powodu przełożeń, a może nawet nie. Poza tym, wszystko jeszcze komplikują użyte drivery. Najlepsze chyba są, o ile się nie mylę, TMC2130: pozwalają one na zmianę mikrokroków w trakcie skoku GoTo, ale są za słabe na moje silniki Nema 23. Lepsze są TMC5160, choć też za słabe, ale one już nie obsługują zmiany mikrokroków on-the-fly. Dlatego użyłem moje przemysłowe DM556, początkowo jako LV8729, ale autor wsadu zwrócił mi uwagę, że lepiej będzie wybrać (ręcznie, w kodzie wsadu pod Arduino IDE) tryb Generic.

Tak więc GoTo to nie koniec świata. Fakt, jest powolne, ale jest to dobre dla dużej bryły (bezwładność). A ponadto, ile razy w ciągu sesji robisz skoków GoTo? Może kiedyś sprawdzę, jak szybkie jest moje GoTo w praktyce, bo cały ruch odbywa się w mikrokrokach. A jeszcze planuje je zwiększyć dwukrotnie. :shock:

Co do tego, że MKS to Arduino Mega z nawalonymi podstawkami i tranzystorami, to się zgadzam. Ale uwalnia mnie - i Ciebie też - od szukania, które to piny. A te tranzystory mogą obsłużyć Ci grzałki, więc się zastanów. Ja miałem za sobą 5 miesięcy pracy nad mechaniką montażu, do tego trochę przygotowań i nadal dużo pracy nad estetyką w planie, więc z elektroniką już mi się nie chciało.

Obecnie obsługuję 3 silniki krokowe sterowane przez OnStep: Ra, Dec i ATM focuser. Jeśli podepniesz focuser z własnym USB i firmware'em, to wystarczą Ci dwa drivery. Ale zwykły silniczek, rolka i pasek zębaty kosztują dużo mniej, niż focuser, a OnStep to obsłuży. A ja w planie mam także focuser do guidera, tylko guider kupię z prawdziwego zdarzenia. Pozostaje piąty driver: kopuła. :D

Na marginesie, można sterować także silniczkami DC poprzez PWM, ale nie zgłębiałem tematu.

Edit.
Gdzieś mi umknął rotator pola, trzeba doczytać. Teraz nie moge sobie na to pozwolić, bo mam CC z krótkim back focusem, ale po zakupie krótkiej rurki chętnie przeproszę się z moim de-rotatorem i spróbuję pożenic go z OnStep. :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 29 Lis 2021, 01:46

Hej.

Tym oto postem zaczynam nowy rozdział mojej przygody z astronomią.

Do dyspozycji mam wyłącznie mój montaż ATM o precyzji obecnie 0.5" i fabryczny teleskop Newtona Bresser Messier 10" F/5 1270mm, wystawiane w pogodne noce w przydomowym ogródku 16x8m. Z powodu otaczającej mnie zabudowy jestem ograniczony do obszaru około 50* nad horyzontem, dodatkowo pomniejszonego przez kilka drzew. Zdjęcia przez jakiś dłuższy czas będe wykonywał jedynie Canonem 6D, możliwe, że poddam go modowaniu. Na moje kiepskie miejskie niebo mam narazie jedno lekarstwo: filtr IDAS LPS-D2, ale już wiem, że niebawem pomyślę nad filtrem Optolong L-eXtreme. W planie na przyszły rok jest refraktor APO ok. 80mm, najlepiej F/6-F/7 na nieco bardziej rozległe DS'y. Na planety z mojej "miejscówki" raczej nie mam szans, ale nie mówię nie. Możliwy jest jednakże Księżyc i Słońce, mam apetyt na Quark'a. Początkowo będę próbował stack'owania zarówno w DSS, jak i w Siril, post processing ograniczy się do GIMP'a. Zobaczymy, co przyniesie przyszłość. Tyle tytułem wstępu, czego będzie można się spodziewać.

Stawiam naprawdę pierwszy krok. Tych wszystkich, którzy pokazują nam tutaj swoje wspaniałe, zapierające dech w piersiach dzieła, skromnie proszę o wskazówki, zarówno dotyczące poprawek w sesji, jak i każdego etapu obróbki.

Zaczynam od Andromedy, a jakże! Nie mieści mi się cała w kadrze, dlatego podejdę do tego tematu ponownie w przyszłym roku z inna skalą. To nie jest łatwy obiekt, jak widzę, ciężko jest wyciągnąć detal nie rozjaśniając tła. Poniższe zdjęcie obrobione jest "na czuja", jedynie operując poziomami i krzywymi, zgodnie z video na YouTube.

1h40m Light (100x60s), 30x dark, flat, bias, ISO1600. Poniższe zdjęcie jest przeskalowane do 1/2, a link do oryginału znajduje się pod zdjęciem.

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: M31_50%.jpg


https://drive.google.com/file/d/1ZpWBI- ... sp=sharing

Co moge powiedzieć już teraz: z pewnością przydałoby się więcej światła. 100 minut to nie za wiele, jak sądzę. Żeby to rozjaśnić, musiałem rozjaśnić także tło, co widać na krawędziach, ale nie tylko. Boje się jednak, że nawet pomimo filtra LPS, złapię także więcej zaświetlonego nieba. Tej nocy postanowiłem zrobić 3 ujęcia: M31, Urana i M45. Spróbowałem także Ceres, ale nie bardzo wiem, czym różni się od innych gwiazd, po prostu jaśniejsza plamka. Trochę nierówna, co może się wiązać z problemami z guidingiem. Nie zachwyca jednak. Tak więc mam po 100 minut M31 i M45. To była pierwsza sesja nie przerywana problemami technicznymi, co bardzo mnie cieszy. Chyba będę musiał zamówić orygnalny pierścień M48-EF od Baadera, bo zauważyłem luzy. Wcześniejsze próby dały mi małą komę na lewej krawędzi, podczas gdy prawa krawędź była ostra, a teraz mam kreseczki, zamiast punktowych gwiazd na rogach i krótszych krawędziach, układające się w koncentryczne okręgi. Świadczy to o zbyt dużej odległości matrycy od szkła korektora komy.

Zatem pierwsze pytanie: czy próbować wycisnąć z tego materiału więcej, czy raczej skupić się na powtórce i zebraniu np. 300 minut światła?

Teraz widzę też, że chyba przepaliłem jądro Andromedy, a może właśnie nie?

Cieszę się, że choć w delikatny sposób, to jednak udało mi się wydobyć pyłowe detale. Posiłkowałem się tym oto zdjęciem: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 0mm_FL.jpg
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 29 Lis 2021, 14:53, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postfjsdhfosdhfdhsfhsd | 29 Lis 2021, 07:21

To, że z prawej strony masz rozjaśnienie to pewnie widzisz, łatwo sobie to w SiriL wyrównasz.

Ja bym po pierwsze znacznie dłużej naświetlał. Po prostu sprawdź przy jakim czasie
w najjaśniejszych punktach będziesz miał zero danych i świeć na 2/3 tego czasu.
Tym bardziej, że fotografujesz przez filtr, który sporo światła zabiera.
Obstawiam, że z 5min conajmniej możesz robić.

Moja Andromeda po 2min była daleka od wypalenia detali...
Oczywiście inny aparat i sprzęt, ale...
fjsdhfosdhfdhsfhsd
 
Posty: 819
Rejestracja: 09 Paź 2021, 16:12
Miejscowość: Skawina, Kraków

 

PostVroobel | 29 Lis 2021, 07:31

Chciałbym. Niestety, im gorszy guide, tym krótszy czas musi być. Zamiast tego muszę iść w ilość klatek, nie w ich długość. Chyba.

Nie wiem, co sprawia, że tak skomplikowany system nie jest wystarczająco dokładny w prowadzeniu. Na pewno skala, z pewnością 2x krótsza ogniskowa pozwoli na dłuższe czasy naświetlania i gwiazdy będą nadal punktowe. Więc porównywanie kadrów zrobionych RedCat'em z ogniskową równą 1/5 mojej mija się z celem. Ale mimo wszystko to powinno prowadzić się lepiej. Czytałem coś o zewnętrznym rezonartorze kwarcowym w RealTime Clock, podczas gdy płyta MKS ma resonator ceramiczny i ponoć niedokładny. Może tu jest pies pogrzebany.
Ostatnio edytowany przez Vroobel, 29 Lis 2021, 09:32, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Postfjsdhfosdhfdhsfhsd | 29 Lis 2021, 07:43

Vroobel napisał(a):Chciałbym. Niestety, im gorszy guide, tym krótszy czas musi być. Zamiast tego muszę iść w ilość klatek, nie w ich długość.


Niestety nie. 10x30s to nie to samo co 1x5min.

Musisz doprowadzić sprzęt do takiego stanu, żeby dłuuuga ekspozycja dawała igiełki.
Dopiero wtedy wybierać właściwy czas naświetlania (pomijam kwestie widoczności).

Dużo krótkich ekspozycji to tylko niższy szum, ale co się nie zarejestrowało tego nie ma.

Czy przypadkiem stopy Twojego "statywu" nie mogą generować problemów?
Stoją na trawie? Może mały fundament betonowy? Albo przynajmniej kilka płytek
chodnikowych zostawionych na stałe na jednym miejscu, żeby się uleżały?

Ps. Przeanalizuj w którym kierunku gwiazdy są pojechane - czy przypadkiem nie ma
to prostego związku z konstrukcją...
fjsdhfosdhfdhsfhsd
 
Posty: 819
Rejestracja: 09 Paź 2021, 16:12
Miejscowość: Skawina, Kraków

 

PostVroobel | 29 Lis 2021, 07:46

Mój setup waży ponad 110 kg. Nie sądzę, żeby coś drgało na styku z podłożem. Raczej wiatr może poruszyć ten żagiel.
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 29 Lis 2021, 08:18

Tu nie idzie o pojechanie. Koncentryczne owale lub kreseczki w tym przypadku wynikają ze zbyt dużej odległości matrycy od szkła korektora. Normalnie gwiazdy są rozmytymi losowo przez guiding plamkami. Ale guiding musi być.

Czas się zmierzyć z montażem widłowym...: IMG_20211127_221325__01.jpg

Można oczywiście wyciągać wnioski na podstawie wykresu trafień w cel guidingu (po prawej) - to też owal - ale dlaczego tak się dzieje? Rozumiem, że z powodu backlash'u w Dec muszę gonić w jedną stronę, no ale jakie wartości? To nadal jest dla mnie zagadka. Guiding Assistant pomaga, ale słabo. Naświetlanie próbowałem od 3s w dół do 1.5s i nadal słabo, momentami była poprawa, ale nie na długo.

Może guider zmienić na prawidłowy, zamiast szukaczo-guidera z wydrukowanym adapterem kamery? Tyle że nie jestem jeden z takim guiderem. :cry:
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostVroobel | 29 Lis 2021, 10:43

Jest jeden parametr, który mi umknął: guide speed. Domyślnie OnStep, jako firmware, ma chyba ustawione 0.5, może warto zmienić to na 1.0?

Czy ktoś może podzielić się swoją wiedzą na ten temat?
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostPiotr K. | 29 Lis 2021, 14:18

Hej, nie śledziłem na bieżąco Twojego wątku o montażu widłowym, więc nie wiem, czy masz zamontowany jakiś klin paralaktyczny? Czy bez klina, ale za to używasz derotatora? Bo te łukowate gwiazdy w rogach zdjęcia wg mnie mogą też wynikać z prędkości derotacji, nie do końca dobrze dobranej.

Ogólnie jak na pierwsze zdjęcie to wg mnie jest bardzo dobrze. Masz obcięty histogram z lewej strony, brakuje danych - to wynika albo z obcięcia ich w obróbce, albo ze zbyt krótkiego czasu naświetlania. Jeśli masz ochotę, to wrzuć link do surowego stacka, zobaczymy co tam siedzi :)

Moje przemyślenia:

1. Na początek próbowałbym focić bez filtra. Podstawową sprawą jest obecnie ogarnięcie setupu w astrofoto, sprawdzenie jakie czasy są dobre, ustawianie ostrości itp. Filtr dodaje Ci dodatkowe zmienne i obcina światło, a na początku im więcej światła, tym lepiej ;)

2. Wg mnie w f/5 i przy takiej dużej aperturze czas 60 sekund spokojnie wystarczy. Nie martw się też, że LP coś Ci tam poprzepala na obrazie dodatkowo - zasada do której się stosuję jest taka, że palę tak długie klatki, żeby "górka" histogramu na podglądzie była odklejona od lewej krawędzi wykresu. Kiedyś robiłem tylko ledwo-ledwo odklejony, teraz staram się trzymać go w ok. 1/4 od lewej krawędzi. Jeszcze co do LP - tło obrazu po prostu robi się jaśniejsze, i słabiej widać słabe obiekty - ale nie przejmuj się tym, LP to nie jest jakiś demon, którego trzeba za wszelką cenę trzymać "na krótkiej smyczy" ;) (czyli paląc krótkie klatki). Ostatnio zacząłem focić Newtonem 150/750, to też jest F/5, i na Nikonie D5100 na ISO 800 czas 60 sekund pod miejskim niebem spokojnie wystarczy, żeby połapać na obrazie galaktyczki ok. 15 mag. A część jasnych gwiazd tak czy siak wyjdzie przepalona, i na to nie ma rady.

3. W czym stackujesz?

4. Podaj proszę link do tego filmu na YT, na krótym się opierałeś przy obróbce. Niektóre z filmów mocno wprowadzają w błąd, a ich autorzy absolutnie nie powinni robić tutoriali z obróbki (np. Nebula Photos i tutki z GIMP-a).

5. Dokładność prowadzenia (oceniam na podstawie wykresu z PHD, tego z linią łamaną czerwoną dla Dec i niebieską dla RA) - wg mnie jak na takiego potwora, na dodatek DIY, jest bardzo dobra. Widać że było trochę źle ustawione na Polarną, bo korekty guidingu w Dec idą tylko w dół - czyli bez guidingu byłby dryf w górę. Jak ustawiasz montaż na Polarną?

6. Policzyłem sobie Twoją skalę obrazowania - Canon 6D ma piksel 6,54 um, a Newton 10" Bresser-Messier ma ogniskową 1270 mm. Podstawiając to do wzoru piksel[um]/1000/ogniskowa[mm]*180/3,14*3600 otrzymujemy skalę ok. 1 arcsec/px - to już jest dość wymagająca skala, zwłaszcza przy tak ciężkiej i dużej tubie. Nie wiem, jak się ten Twój montaż sprawuje, ale znaczenie może mieć np. sama bezwładność tak dużej tuby - zanim guiding zareaguje, wyśle komendę korekcji, zanim się ta tuba rozbuja i powędruje w odpowiednią stronę, to już może być za późno. Ale tu nie mam pewności, bo musiałbym obadać cały ten Twój sprzęt organoleptycznie, że tak powiem.

7. Swego czasu żeby dokładnie określić, jakie błędy wpływają mi na pojechanie gwiazdek, robiłem animacje ze wszystkich klatek po kolei:

https://astropolis.pl/topic/64430-tanie ... obi%C4%87/

Na takiej animacji widać doskonale jak się zachowuje montaż paralaktyczny - cykliczne ruchy w tę i we wtę to błąd okresowy osi RA, a stały dryf pod kątem prostym do tych ruchów to dryf wynikający ze złego ustawienia na Polarną. Jeśli Ci się chce, to może zrób taką animację, będziesz dokładnie wiedział co się działo.

8. Mam taki zwyczaj, że aparat zawsze ustawiam w wyciągu czy na obiektywie tak, żeby w kadrze oś RA była w poziomie, a oś Dec w pionie. I zawsze się tego trzymam. Niesamowicie ułatwia to życie, bo wtedy wiadomo, że naciśnięcie na pilocie guziczka np. "w lewo w RA" daje ruch w lewo na ekranie. Kamerkę guidującą też mam tak zorientowaną - ruch w lewo w kadrze kamery głównej to ruch w lewo na kamerce gudującej, poprawia to też dokładność guidingu przy dużych skalach (mam na myśli duże "powiększenie"). Krótko mówiąc, ruch w osi RA jesr równoległy do długiego boku kadru, a ruch w osi Dec do krótkiego boku kadru.

9. Puściłybym też jedną sesję bez guidingu w Dec, tak z ciekawości, żeby zobaczyć jak się zachowuje montaż. Tak żeby tylko poobserwować wykres. W sumie guiding w RA też można by wyłączyć, wtedy na wykresie będziesz miał dane z błędu okresowego RA (ale nigdy nie wyłączałem guidingu w RA, ani w PHD ani w ASIair, więc nie wiem ani jak, ani czy da się to w ogóle zrobić :) ).

10. Co do guide speed - tu zależy, z jaką prędkością działają silniki. Jeśli domyślną prędkością jest ta sama prędkość co obrót nieba (czyli 1x), to wtedy można dać guiding speed 0,5x. Wtedy korekta na wschód to będzie spadek z 1x do 0,5x, a korekta na zachód wzrost do 1,5x. Ponadto ważna jest też kalibracja w PHD, po ustawieniu odpowiedniej ogniskowej guidera i rozmiaru piksela kamery. W mojej wersji PHD jest tak, że kalibrację trzeba przeprowadzać na mniej-wiecej takiej wartości deklinacji (czyli odległości od równika niebieskiego), na jakiej znajduje się fotografowany obiekt, bo od tego zależy czas trwania pojedynczego pulsu korygującego. W nowszej wersji, której używa np. kolega Jarek J., z którym byliśmy na kilku zlotach ostatnio, jest zdaje się napisane, żeby kalibrować na równiku niebieskim - ale to zdaje się w sytuacji, gdy montaż dokładnie wie przez cały czas, w jaki rejon nieba patrzy teleskop i guider. Nie znam dokładnie szczegółów, trzeba by to doczytać, ale zgłaszam, że takie zjawisko też występuje i może mieć wpływ. Tak czy siak ja w PHD zawsze ustawiałem deklinację zbliżoną do deklinacji obiektu, i wszystko ładnie działało.

11. Z innej beczki (nie zabij mnie za czepialstwo ;) ) - tak w skrócie, przy odmianie słów obcojęzycznych apostrof dajemy tylko wtedy, gdy słowo pisane kończy się na literę niewymawianą. Dlatego piszemy np. "na Facebooku" (a nie "na Facebook'u"), ponieważ ostatnie "k" w słowie "Facebook" jest wymawiane ("fejsbuk"). Ale już przy słowie "iPhone" dajemy apostrof ("zgubiłem iPhone'a"), ponieważ końcowe "e" nie jest wymawiane ("ajfon").
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostPiotr K. | 29 Lis 2021, 15:35

A jeszcze co do dylematu "dużo krókich klatek czy mniej długich" - wg mnie nie ma tu jednej odpowiedzi dla wszystkich. Sporo zależy od matrycy, tego czy używamy aparatu czy dedykowanej kamerki itp. itd. Ten temat powraca regularnie od lat, tu jest jeden z najnowszych wątków o tym:

https://astropolis.pl/topic/81234-z-cze ... o%C5%9Bci/

(warto też poczytać i obejrzeć podlinkowane w ww. wątku inne wątki i filmy).

Ogólnie moje zdanie jest takie, że należy stosować na tyle długi czas, żeby górka histogramu na poszczególnych klatkach była odklejona od lewej strony, i na tyle krótki, żeby dokładność prowadzenia była wystarczająca. U mnie w przypadku EQ3-2 i Samyanga 135 mm @ f/5 z Canonem 4000D @ ISO 800 jest to 120 s, a w przypadku Newtona 150/750 z Nikonem D5100 @ ISO 800 też na EQ3-2 - 60 sekund, bo dłuższe klatki już wychodzą czasem pojechane. Czyli wg mnie należy tu po prostu zachować zdrowy rozsądek, a czasy od 30 s do 120 s są jakimś "złotym środkiem", pozwalającym uzyskać sensowny sygnał bez zajechania migawki aparatu klapaniem co 15 sekund ;)
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostVroobel | 29 Lis 2021, 15:40

Dzięki. Odezwę się wieczorem i ustosunkuje do wszystkich punktów. Wystawie także mój materiał do pobrania, sam jestem ciekaw, co z tego wyciśniecie.

Tak na szybko. Mam klin, waży 36kg. :) Tych pojechanych, zataczających kręgi maciupkich łuków nie było na poprzednim zdjęciu, tydzień wcześniej. Sądzę, że to z winy luzu na pierścieniu, który da się wyczuć pod ręką, dlatego jeszcze dziś kupię pierścień Baader "zero-tolerance".
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

PostPiotr K. | 29 Lis 2021, 16:32

Łuki jak łuki, ale widać też, że sporo gwiazdek jest podwójnych. Tak jakby albo była niedokładna rejestracja poszczególnych klatek przed stackowaniem, i nie wszystko trafiło w punkt, albo jakby była np. jedna walnięta, ruszona klatka, nie usunięta ze zbioru klatek użytych do stackowania.
Newton 150/750 + Nikon D5100
Samyang 135 mm + Canon 4000D / 7D MkII + ASIair
EQ3-2 z napędem Asterion EQ3 DriveKit Pro
EQ5 z napędem OnStep
Awatar użytkownika
 
Posty: 2887
Rejestracja: 27 Wrz 2014, 16:02

 

PostVroobel | 29 Lis 2021, 16:39

No to do czego służy offset przy rejestrowaniu klatek? :shock: Jeszcze mnie nie zawiódł, aczkolwiek przejrzę wszystkie. Dzięki. :)
Pozdrawiam,
Vroobel

* Altair 102EDT F/7 @ Opus Magnum ATM EQ Fork Mount / OnStep / Astroberry
* Altair 102ED F/11 & Vixen A80M + bino @ EQ5

https://www.astrobin.com/users/Vroobel/
Awatar użytkownika
 
Posty: 2324
Rejestracja: 27 Maj 2017, 11:49

 

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

AstroChat

Wejdź na chat