Zasilacz/kontroler do grzałki Celestron

kaidoz | 03 Wrz 2024, 10:53

Hej,
chcę kupić taką grzałkę do SCT 9,25"
https://deltaoptical.pl/grzalka-celestron-do-teleskopow-sct-9-25
jednak nie chcę płacić dodatkowych 1700 zł za dedykowany kontroler
https://deltaoptical.pl/kontroler-grzalek-celestron-2x

Czy mieliście może do czynienia z takim kontrolerem?
https://deltaoptical.pl/kontroler-ts-optics-dla-4-grzalek-lub-podgrzewanych-odrosnikow

Lub polecicie jakieś inne rozwiązanie?
Słyszałem, że można grzałkę podłączyć normalnie do zasilacza 12V i ręcznie włączać i wyłączać obserwując roszenie, ale trochę obawiam się o jej żywotność przy takim cyklu pracy, no i też wydaje mi się to trochę irytujące na dłuższą metę.
SCT 9,25" || Mak 127 || Nikon Action 12x50
Awatar użytkownika
 
Posty: 13
Rejestracja: 06 Paź 2020, 13:54

M@rek | 03 Wrz 2024, 13:18

kaidoz napisał(a):Hej,
Lub polecicie jakieś inne rozwiązanie?
Słyszałem, że można grzałkę podłączyć normalnie do zasilacza 12V i ręcznie włączać i wyłączać obserwując roszenie, ale trochę obawiam się o jej żywotność przy takim cyklu pracy, no i też wydaje mi się to trochę irytujące na dłuższą metę.


nic się nie stanie jeśli podłączysz na stałe pod 12V, a po usunięciu rosy okresowo ją uruchamiając i wyłączając. Bedzie po prostu pracować z nominalną mocą bodajże 24W.
W najtańszej wersji sterowania grzałką kup za kilka/kilkanaście złotych sterownik PWM na 12V i bedziesz miał manualną regulację mocy
SCT 14" 9.25" 8"
achro SW 150/750 pod bino
bino Baader mark V Giant
parki: Pentaxów XW 5,7,10,14,20 i Baader Eudiascopic 35
Vanguard Endeavor ED II 10x42
 
Posty: 199
Rejestracja: 08 Wrz 2016, 00:01
Miejscowość: Wrocław

kaidoz | 03 Wrz 2024, 15:53

Dzięki za odpowiedź.
Rozumiem, że piszesz z własnego doświadczenia, że takie włączanie i wyłączanie jej nie zaszkodzi?

Jeśli chodzi o sterownik PWM, przejrzałem na szybko Allegro i po odrzuceniu tych co miały kiepskie opinie znalazłem coś takiego:
https://allegro.pl/oferta/regulator-pwm-obrotow-silnika-dc-6-28v-3a-12v-24v-9143964776

Będzie OK?
SCT 9,25" || Mak 127 || Nikon Action 12x50
Awatar użytkownika
 
Posty: 13
Rejestracja: 06 Paź 2020, 13:54

Remigiusz | 03 Wrz 2024, 21:07

kaidoz napisał(a):Dzięki za odpowiedź.

Będzie OK?


Moim zdaniem tak choć poszukałbym czegoś w obudowie. Opcjonalnie możesz podpiąć słabszy zasilacz, np 10V DC. Wówczas grzałka będzie oddawać mniejszą moc cieplną. Dodatkowo warto by było dorzucić bezpiecznik o odpowiedniej mocy w obwód choć to troche fanaberia ;)

Chciałbym się podpiąć z pytaniem pod wątek (bo poniekąd stoje przed podobnym tematem jako że kontrolery Celestrona są za drogie jak na ich funkcje) - czy grzanie optyki przy powiedzmy temperaturze 15°C maksymalną mocą grzałki może mieć jakiś negatywny wpływ (po dłuższym czasie takiego używania, tj. lata) na optykę? Ponadto sporo pisze się o "wychładzaniu" teleskopu (w moim przypadku SCT 11") a grzejąc optyke siłą rzeczy część energii cieplnej dostanie się do wnętrza tuby (co powinno niejako pogorszyć jakość obrazu) - wówzcas faktycznie warto by było położyć nacisk na to aby nie grzać nadmiarowo... .
 
Posty: 14
Rejestracja: 18 Wrz 2023, 10:07

PTL | 03 Wrz 2024, 22:45

Cześć
Trochę nie na wątek "sprzedam" dyskusja, ale OK.
Faktycznie, aby się sprzęt nie rosił, wystarczy, aby temperatura optyki była powyżej punktu rosy. Punkt rosy może być poniżej bieżącej temperatury powietrza - niestety optyka schładza się radiacyjnie - w bezchmurną noc wysyła ciepło z powrotem w kosmos :D , a jej temperatura spada poniżej temperatury powietrza - jak dojdzie do punktu rosy, to się zaczyna skraplać para zawarta w powietrzu. Co do zasady nie trzeba więc grzać mocno, wystarczy powyżej punktu rosy*.
Z drugiej strony, akurat teleskopy SCT mają duży cienki korektor, który się łatwo schładza radiacyjnie a trudno go ogrzać, bo grzejesz tylko z brzegu. Moje doświadczenie jest takie, że SCT trzeba trochę mocniej grzać - proporcjonalnie - niż np refraktor, warto też dołożyć odrośnik (przedłużenie tubusa) który po pierwsze ogranicza wypromieniowywanie ciepła, po drugie ogranicza dopływ świeżego wilgotnego powietrza.
Odnośnie wpływu na obraz - masz 3 główne powody:
1. Optyka zmieniająca temperaturę ulega odkształceniu, które może być większe (nawet znacznie) niż magiczna 1/4 lambda. Problem zanika, kiedy optyka ma stabilną temperaturę - niezależnie, czy jest w temperaturze otoczenia, czy cieplejsza / zimniejsza. To z reguły widać, jak się wystawi sprzęt z ciepłego domu w zimie.
2. Przy powierzchni optycznej o temperaturze innej (wyższej) niż otoczenia tworzy się warstwa przypowierzchniowa ("boundary layer"), która ma właściwości refrakcyjne a nie ma stałej grubości. Wpływa na pogorszenie jakości obrazu. Dlatego w dużych Newtonach popularne jest mocowanie wiatraków za lustrem (wyrównanie temperatury) ale i przed nim równolegle do powierzchni - celem zdmuchnięcia warstwy przypowierzchniowej. W SCT czy refraktorach raczej się tego nie stosuje.
3. Jeżeli optyka jest cieplejsza niż otoczenie, powietrze zaczyna się od niej ogrzewać i unosić - co jest procesem chaotycznym z natury, odpływające w górę bąbelki ciepłego powietrza psują obraz - taki mega lokalny seeing. Dlatego często tuby odrośników robi się sporo szersze niż obiektyw czy korektor - ogrzane powietrze płynie przy "górnej" ścianie tuby poza torem optycznym. Podobne prądy ciepłego powietrza mogą się tworzyć w tubie Newtona, SCT i Maka - stąd w większych SCT warto dodać aktywne chłodzenie właśnie dla wyrównania temperatury wewnątrz tubusa, a sam tubus powinien być szerszy niż tor optyczny. W refraktorze to zjawisko występuje marginalnie, bo tubus jest cały z metalu i schładza się dość szybko.
A teraz uwaga praktycznie - lata temu jeździliśmy na zloty do Belecina pod Poznaniem, gdzie w lecie było mega wilgotno i optyka rosiła się na potęgę. Nasz kolega Boguś tak się tym wkurzał po zmarnowanej nocy, że założył na zestaw FSQ + FS60 (guider) mocno przewymiarowane grzałki - optykę grzał do chyba 35-40C. A negatywnego wpływu na obrazy nie było... Taka anegdotka ;-)
Pozdrawiam, Paweł
* mądrzejsze kontrolery mogą mierzyć temperaturę i wilgotność względną i dopasowywać poziom grzania do różnicy temperatur - otoczenie - punkt rosy - patrz punkt ***
** przegrzanie o kilka C nie ma negatywnego wpływu na optykę, mniejszy niż zawilgacająca go rosa, do której klei się kurz, pyłki itp. i którą musisz odsuszyć w domu.
*** ja również czasem stosuję chińskie sterowniki PWM na 12V z Allegro, ważny jest dobór obciążalności - musi dać radę zasilić Twoją grzałkę, która dla dużego SCT będzie miała raczej sporą moc. Ja do refraktorów typowo stosuję modele od 3 do 5A. Moc dobieram na bazie doświadczenia. W części teleskopów mam sterowniki (np od AstroJolo) z pomiarem wilgotności względnej i dopasowaniem mocy grzania. Ogólnie mocno te sterowniki polecam - za 1/3 ceny Celestrona masz sterownik silnika focusera, odrośnika, przełącznik zasileń 12V a często i hub USB.
**** jak już założysz taśmę odrośnika - owiń w tym miejscu teleskop paskiem pianki np. z karimaty - mniejsze straty ciepła, mniejsza moc potrzebna, dłużej w polu na akumulatorze ;-)
***** odradzam manualne włączanie i wyłączanie zasilania taśmy odrośnika - zapomnisz włączyć, zarosi się i noc może być zmarnowana - znacznie trudniej ogrzać już wychłodzony korektor niż utrzymać go przy ciągłym niewielkim dopływie ciepła
****** włączanie i wyłączanie zasilania taśmy nie ma zasadniczo wpływu na jej żywotność - to nie żarówka ani spirala grzejna, która musi się rozżarzyć, aby osiągnąć nominalną rezystancję i moc
******* ostatnia uwaga - jeżeli bawisz się w astro-foto - polecam sterowniki o niskiej częstotliwości PWM, rzędu Hz (często oznaczane jako "nie do oświetlenia LED"). Sterowniki wysokoczęstotliwościowe (setki kHz a nawet MHz) mogą siać zakłóceniami w obwodzie zasilania. Ew. podłącz kamerę / aparat do oddzielnego źródła zasilania / akumulatora.
Awatar użytkownika
 
Posty: 82
Rejestracja: 04 Sie 2005, 10:20
Miejscowość: Warszawa

M@rek | 03 Wrz 2024, 22:53

Jak zapatrujesz się na miejsce grzalki (na SCT) : nawinięta na tubusie opaska w pobliżu płyty korektora czy rozwiazanie od Celestrona Dev ring przykręcane od przodu korektora? (wspomniany w pierwszym poście)

Wysłane z mojego SM-F721B przy użyciu Tapatalka
SCT 14" 9.25" 8"
achro SW 150/750 pod bino
bino Baader mark V Giant
parki: Pentaxów XW 5,7,10,14,20 i Baader Eudiascopic 35
Vanguard Endeavor ED II 10x42
 
Posty: 199
Rejestracja: 08 Wrz 2016, 00:01
Miejscowość: Wrocław

PTL | 04 Wrz 2024, 08:04

Grzałka Celestrona jest najbliżej płyty korektora, więc i pewnie najmniejsza moc potrzebna. Nie używałem, zwykłe grzałki nawinięte na tubus w pobliżu korektora (a nawet na zewnętrzny odrośnik, jeżeli jest metalowy) też dają radę kosztem pewnie większej mocy.
Pozdrawiam, Paweł
Awatar użytkownika
 
Posty: 82
Rejestracja: 04 Sie 2005, 10:20
Miejscowość: Warszawa

kaidoz | 04 Wrz 2024, 11:02

*** ja również czasem stosuję chińskie sterowniki PWM na 12V z Allegro, ważny jest dobór obciążalności - musi dać radę zasilić Twoją grzałkę, która dla dużego SCT będzie miała raczej sporą moc. Ja do refraktorów typowo stosuję modele od 3 do 5A. Moc dobieram na bazie doświadczenia. W części teleskopów mam sterowniki (np od AstroJolo) z pomiarem wilgotności względnej i dopasowaniem mocy grzania. Ogólnie mocno te sterowniki polecam - za 1/3 ceny Celestrona masz sterownik silnika focusera, odrośnika, przełącznik zasileń 12V a często i hub USB.

******* ostatnia uwaga - jeżeli bawisz się w astro-foto - polecam sterowniki o niskiej częstotliwości PWM, rzędu Hz (często oznaczane jako "nie do oświetlenia LED"). Sterowniki wysokoczęstotliwościowe (setki kHz a nawet MHz) mogą siać zakłóceniami w obwodzie zasilania. Ew. podłącz kamerę / aparat do oddzielnego źródła zasilania / akumulatora.

OK, rozumiem. A możesz mi pomóc dobrać odpowiedni sterownik PWM? Linka do grzałki podałem w pierwszym poście.

Nie prowadzę na razie sesji obsługiwanych zdalnie, zawsze jestem przy teleskopie (głównie wizual, czasem astrofoto), więc nie potrzebuję aż tak zaawansowanego sterownika jak AstroJolo czy ASI Air. Chcę tylko sterować mocą grzałki.

Jeżeli jest to grzałka 24W to jak rozumiem max potrzebuje 2A.

Pytałem sprzedawcy na Allegro czy ten sterownik PWM będzie odpowiedni do takiego zastosowania i odpisał mi, że nie wie i że muszę sobie sprawdzić.
SCT 9,25" || Mak 127 || Nikon Action 12x50
Awatar użytkownika
 
Posty: 13
Rejestracja: 06 Paź 2020, 13:54

M@rek | 04 Wrz 2024, 13:24

PTL napisał(a):Grzałka Celestrona jest najbliżej płyty korektora, więc i pewnie najmniejsza moc potrzebna. Nie używałem, zwykłe grzałki nawinięte na tubus w pobliżu korektora (a nawet na zewnętrzny odrośnik, jeżeli jest metalowy) też dają radę kosztem pewnie większej mocy.
Pozdrawiam, Paweł



grzałka nawinięta wokół tubusa poniżej płyty korektora podgrzewa wnętrze tuby, którą chwilę wcześniej przecież chłodziliśmy ..
ale ..dzięki temu ciepłe powietrze wewnątrz tuby odgrzewa ładnie i równomiernie płytę korektora (obiektyw) od środka.
Wydaje mi się mimo wszystko, że chyba jednak grzałka powinna być przed soczewką (płytą) - na odrośniku lub jak w dev ringu Celestrona,
dzięki temu "poduszka" ciepłego powietrza przed soczewką utrudnia dostęp wilgotnego powietrza do szkła.

mam wątpliwości co do miejsca montażu czujnika temperatury (termistor NTC), który podaje informację zwrotną do regulatora automatycznego. Zazwyczaj pokazują w instrukcjach, aby wcisnąć go pod opaskę grzewczą, ale to chyba nie o to chodzi w informacji zwrotnej. Chyba powinien być umiejscowiony w pobliżu krawędzi przedniej powierzchni korektora/soczewki, czyli tam gdzie może rosić, aby informować kontroler czy w tym krytycznym miejscu temperatura wskutek grzania wzrosła powyżej punktu rosy.
Bo co po informacji zwrotnej z czujnika wciśniętego pod grzałkę, że jest tam na przykład 40st, ale nic to nie mówi na ile wzrosła temp przy soczewce i czy przekroczyła punkt rosy i w związku z tym zmniejszyć siłę grzania
SCT 14" 9.25" 8"
achro SW 150/750 pod bino
bino Baader mark V Giant
parki: Pentaxów XW 5,7,10,14,20 i Baader Eudiascopic 35
Vanguard Endeavor ED II 10x42
 
Posty: 199
Rejestracja: 08 Wrz 2016, 00:01
Miejscowość: Wrocław

Remigiusz | 04 Wrz 2024, 14:40

M@rek napisał(a):mam wątpliwości co do miejsca montażu czujnika temperatury (termistor NTC), który podaje informację zwrotną do regulatora automatycznego. Zazwyczaj pokazują w instrukcjach, aby wcisnąć go pod opaskę grzewczą, ale to chyba nie o to chodzi w informacji zwrotnej. Chyba powinien być umiejscowiony w pobliżu krawędzi przedniej powierzchni korektora/soczewki, czyli tam gdzie może rosić, aby informować kontroler czy w tym krytycznym miejscu temperatura wskutek grzania wzrosła powyżej punktu rosy.
Bo co po informacji zwrotnej z czujnika wciśniętego pod grzałkę, że jest tam na przykład 40st, ale nic to nie mówi na ile wzrosła temp przy soczewce i czy przekroczyła punkt rosy i w związku z tym zmniejszyć siłę grzania

Słuszna uwaga jednak... do puki nie znamy algorytmu, jakim posługuje sie sterownik Celestrona w tym przypadku - możemy co najwyżej gdybać. Celestron wprowadzając swoje autorskie rozwiązanie jest w stanie wiele rzeczy (poprzez kontroler) wykryć/przekalkulować. Pytanie tylko czy komuś z produktu chciało się implementować takie funkcje.
Podnosząc FW na modułach celestrona w moim teleskopie spostrzegłem, że ten sterownik też ma wersje które się podnosi a więc sam kontroler może być dość skomplikowany. Zaznaczam, że nie posiadam tego kontrolera więc nie jestem w stanie za wiele o nim powiedzieć.
 
Posty: 14
Rejestracja: 18 Wrz 2023, 10:07

Remigiusz | 05 Wrz 2024, 10:15

kaidoz napisał(a):OK, rozumiem. A możesz mi pomóc dobrać odpowiedni sterownik PWM? Linka do grzałki podałem w pierwszym poście.

Jeżeli jest to grzałka 24W to jak rozumiem max potrzebuje 2A.

2A to jest takie założenie "na styk". Jako że to są chińskie produkty a papier wszystko przyjmie - bezpiecznym założeniem będzie minimum 3A. Ten PWM który podałeś wcześniej moim zdaniem zadziała. Poszukaj czegoś co będzie pracować przy napięciu 12V prądu stałego z obciążalnością minimum 3A i powinno być ok.

Co do zakłóceń - nie znam sterowników które operują na niskiej częstotliwości (ale jak wspomniano - możesz przeszperać internet bo już wiesz czego potrzebujesz) - wówczas raczej bym coś "tworzył" na bazie ESP (patrz ESP32) tyle że tutaj to by trzeba było mieć chociaż jakąś minimalną wiedzę w temacie tych mikrokontrolerów.
 
Posty: 14
Rejestracja: 18 Wrz 2023, 10:07

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość

AstroChat

GIEŁDOWY ŚWIT

Więcej ofert na Giełdzie